Pagina 1 van 1
electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 10 sep 2015 17:11
door Caprice89
Probleem met een Renault Clio II Initiale 1.6 16v uit 2002.
Ruitensproeier is gestopt met sproeien van de ene op de andere dag. Nee, het is niet het pompje, die doet het.
Hoe ik dat weet? Er is slechts 1 variatie gevonden waarin is aangetoond dat het pompje het doet>
(btw het is een auto met xenon, dus koplampsproeiers).
voorruitsproeier doet niks, achterruitsproeier doet niks, dwz geen spanning op het pompje.
doe ik het licht aan, dan doet de pomp het wel, maar slechts voor 1 koplamp sproeier (andere kan verstopt zitten, dat weet ik niet).
Dus de pomp is goed, zekering is heel (die overigens nergens te vinden is).
Graag zou mijn vriendin ook gewoon de ruiten kunnen sproeien (en het is ook een APK dingetje)
Wie weet raad?
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 10 sep 2015 19:52
door peter91
De Initiale heeft 2 pompjes. Een voor de koplampen en een voor de voor- en achterruit. Het kan zijn dat die tweede kapot is..
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 10 sep 2015 21:50
door hostler
Hoogstwaarschijnlijk wel het pompje van de voor- en achterruit sproeiers. Het is namelijk nogal een zwak punt.
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 10 sep 2015 21:51
door mox
Ach ja, de beruchte pompjes. Ik heb er weleens eentje uit elkaar gehaald om te onderzoeken.
Afhankelijk van de draairichting van het pompje wordt de linker of rechter koplamp besproeid (of de voor- of achterruit). Een cilindervormig keerklepje dat voor dat doel in de pompjes aanwezig is wordt op den duur slecht, onder invloed van de sproeiervloeistof. Het vergaat, zwelt op en gaat vastzitten. Gevolg: nog maar één sproeirichting (al dan niet slap) of helemaal geen gesproei, terwijl het motortje toch hoorbaar draait.
De rubber keerring op het motorasje heeft overigens ook niet het eeuwige leven. Op een gegeven moment loopt daardoor het hele motortje vol met water, waardoor het motortje stopt. Men denkt dan al snel aan een kapotte zekering.
Ik heb in de 12 jaar dat ik nu in de Initiale rijd al een keer of 4 één of beide pompjes vervangen. Iedere keer origineel Renault, maar de laatste keer heb ik 2 merkloze pompjes op eBay gekocht (19 euro per stuk). Ze sproeien als een tiet en gaan inmiddels al véél langer mee dan die Renaultpompjes van iets van 60 euro per stuk.
Verstopte slangetjes of kapotte zekeringen heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Het lag altijd aan de pompjes zelf.
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 11 sep 2015 08:36
door Caprice89
Bedankt voor de reacties
Ok, dus toch een pompje.. Ik heb begrepen dat je die bij de Brezan kunt kopen.
Dan komt de volgende vraag: hoe ga ik die wisselen? Als het tankje er uit moet, moet het complete mechaniek van de ruitenwissers los.
Of is er een slimmere manier?
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 11 sep 2015 08:37
door Caprice89
mox schreef:Afhankelijk van de draairichting van het pompje wordt de linker of rechter koplamp besproeid (of de voor- of achterruit).
Maarre... hoe kunnen ze dan beide koplampen tegelijk sproeien?
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 11 sep 2015 10:00
door mox
Niet. Ze worden om beurten 1x kort besproeid als je met ingeschakelde verlichting de sproeierhendel ingedrukt houdt.
Om de pompjes te vervangen moet je inderdaad het ruitenwissermechaniek verwijderen, maar dat is een kwestie van 2 bouten lossen. De tank kan je na het lossen van 1 boutje eruit tillen.
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 11 sep 2015 10:37
door Caprice89
mox schreef:Niet. Ze worden om beurten 1x kort besproeid als je met ingeschakelde verlichting de sproeierhendel ingedrukt houdt.
Ok cool, nooit geweten...
mox schreef:
Om de pompjes te vervangen moet je inderdaad het ruitenwissermechaniek verwijderen, maar dat is een kwestie van 2 bouten lossen. De tank kan je na het lossen van 1 boutje eruit tillen.
Ik ga er mee aan de gang. Dank voor de uitleg!
Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 11 sep 2015 23:35
door Caprice89
Pompjes besteld, Brezan had de verkeerde liggen. Morgen verder.
Ondertussen zijruit gebarsten door rondvliegend grind van de maaiploeg in mijn straat.
Wordt vergoed, maar wel ff €433 voorschieten...

Re: electrisch dus vaag probleem
Geplaatst: 12 sep 2015 16:30
door gunner1001
mochten de ruitenwissers er niet makkelijk afgaan , kun je ook door de bladgril een stukje op te lichten en te stutten met iets, ook bij de pomp.
vergeet niet om ff de ruitenvloeistof tank leeg te maken ( en opvangen met een koffie filtertje als het ff kan ) anders heb je natte voeten :P