electrisch dus vaag probleem

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Caprice89
beginner
Contacteer:

electrisch dus vaag probleem

Bericht door Caprice89 »

Probleem met een Renault Clio II Initiale 1.6 16v uit 2002.
Ruitensproeier is gestopt met sproeien van de ene op de andere dag. Nee, het is niet het pompje, die doet het.
Hoe ik dat weet? Er is slechts 1 variatie gevonden waarin is aangetoond dat het pompje het doet>
(btw het is een auto met xenon, dus koplampsproeiers).
voorruitsproeier doet niks, achterruitsproeier doet niks, dwz geen spanning op het pompje.
doe ik het licht aan, dan doet de pomp het wel, maar slechts voor 1 koplamp sproeier (andere kan verstopt zitten, dat weet ik niet).
Dus de pomp is goed, zekering is heel (die overigens nergens te vinden is).
Graag zou mijn vriendin ook gewoon de ruiten kunnen sproeien (en het is ook een APK dingetje)

Wie weet raad?
peter91
forum starter
Contacteer:

Re: electrisch dus vaag probleem

Bericht door peter91 »

De Initiale heeft 2 pompjes. Een voor de koplampen en een voor de voor- en achterruit. Het kan zijn dat die tweede kapot is..
hostler

Bericht door hostler »

Hoogstwaarschijnlijk wel het pompje van de voor- en achterruit sproeiers. Het is namelijk nogal een zwak punt.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ach ja, de beruchte pompjes. Ik heb er weleens eentje uit elkaar gehaald om te onderzoeken.

Afhankelijk van de draairichting van het pompje wordt de linker of rechter koplamp besproeid (of de voor- of achterruit). Een cilindervormig keerklepje dat voor dat doel in de pompjes aanwezig is wordt op den duur slecht, onder invloed van de sproeiervloeistof. Het vergaat, zwelt op en gaat vastzitten. Gevolg: nog maar één sproeirichting (al dan niet slap) of helemaal geen gesproei, terwijl het motortje toch hoorbaar draait.

De rubber keerring op het motorasje heeft overigens ook niet het eeuwige leven. Op een gegeven moment loopt daardoor het hele motortje vol met water, waardoor het motortje stopt. Men denkt dan al snel aan een kapotte zekering.

Ik heb in de 12 jaar dat ik nu in de Initiale rijd al een keer of 4 één of beide pompjes vervangen. Iedere keer origineel Renault, maar de laatste keer heb ik 2 merkloze pompjes op eBay gekocht (19 euro per stuk). Ze sproeien als een tiet en gaan inmiddels al véél langer mee dan die Renaultpompjes van iets van 60 euro per stuk.

Verstopte slangetjes of kapotte zekeringen heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Het lag altijd aan de pompjes zelf.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Caprice89
beginner
Contacteer:

Bericht door Caprice89 »

Bedankt voor de reacties

Ok, dus toch een pompje.. Ik heb begrepen dat je die bij de Brezan kunt kopen.
Dan komt de volgende vraag: hoe ga ik die wisselen? Als het tankje er uit moet, moet het complete mechaniek van de ruitenwissers los.
Of is er een slimmere manier?
Caprice89
beginner
Contacteer:

Bericht door Caprice89 »

mox schreef:Afhankelijk van de draairichting van het pompje wordt de linker of rechter koplamp besproeid (of de voor- of achterruit).
Maarre... hoe kunnen ze dan beide koplampen tegelijk sproeien?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Niet. Ze worden om beurten 1x kort besproeid als je met ingeschakelde verlichting de sproeierhendel ingedrukt houdt.

Om de pompjes te vervangen moet je inderdaad het ruitenwissermechaniek verwijderen, maar dat is een kwestie van 2 bouten lossen. De tank kan je na het lossen van 1 boutje eruit tillen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Caprice89
beginner
Contacteer:

Bericht door Caprice89 »

mox schreef:Niet. Ze worden om beurten 1x kort besproeid als je met ingeschakelde verlichting de sproeierhendel ingedrukt houdt.
Ok cool, nooit geweten...
mox schreef: Om de pompjes te vervangen moet je inderdaad het ruitenwissermechaniek verwijderen, maar dat is een kwestie van 2 bouten lossen. De tank kan je na het lossen van 1 boutje eruit tillen.
Ik ga er mee aan de gang. Dank voor de uitleg!
Caprice89
beginner
Contacteer:

Bericht door Caprice89 »

Pompjes besteld, Brezan had de verkeerde liggen. Morgen verder.

Ondertussen zijruit gebarsten door rondvliegend grind van de maaiploeg in mijn straat. :furious3:
Wordt vergoed, maar wel ff €433 voorschieten... :dead:
gunner1001
forum starter
Contacteer:

Bericht door gunner1001 »

mochten de ruitenwissers er niet makkelijk afgaan , kun je ook door de bladgril een stukje op te lichten en te stutten met iets, ook bij de pomp.

vergeet niet om ff de ruitenvloeistof tank leeg te maken ( en opvangen met een koffie filtertje als het ff kan ) anders heb je natte voeten :P
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”