tellerblok toerenteller en richtingaanwijzers

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
climo
forum starter
Contacteer:

tellerblok toerenteller en richtingaanwijzers

Bericht door climo »

Ik heb mijn tellerblok nog steeds niet gemonteerd. Hik er tegenaan om mijn enkel knipperlicht signaal (die had je in eenvoudige vroege versies, die van mij is een rn van jan 1992, zowel rechts als links knippert als je richtingaanwijzer aandoet) aan te passen naar links en rechts gescheiden. Dit moet namelijk als ik het tellerblok met toeretnteller wil monteren, als ik een richtingaanwijzer signaal wil houden. Wie heeft daar ervaring mee? Volgens mij moet ik hiervoor de richtingaanwijzer draden doorknippen...en verbinden met 2 ingangen in plaats van 1 in de stekker die het tellerblok ingaat....(nr 5 voor links en 7 voor rechts in plaats van nr 6 van de stekker met 11 ingangen). Maar ik durf zelf niet in draden van mijn kabelboom te knippen...
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
ClioTunerke
beginner
Contacteer:

Re: tellerblok toerenteller en richtingaanwijzers

Bericht door ClioTunerke »

Ik wil ook een tellerbak met toerenteller inbouwen in mijn ph3 1.2RL.

Sinds gisteren heb ik ook een ph1 1.2RT staan.
Als ik tijd heb, zal ik vanavond of morgen eens kijken als de pinkers apart gaan,
en hoe ze aangesloten zijn.
Laatst gewijzigd door ClioTunerke op 06 sep 2015 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ClioTunerke
beginner
Contacteer:

Ik heb nog geen tijd gehad om een accu in de RT te zetten,
maar bij beide tellerbakken staan de pinkers op bijna dezelfde plaats,
dus ik denk ni dat de werking of aansluiting anders is.
climo
forum starter
Contacteer:

Bericht door climo »

Nee, die van jou zijn gescheiden pinkers, dat zit dus al goed! Mocht je de bedrading van jouw clio 1.2RT willen weggooien, niet doen, ben wel geinteresseerd, kan van pas komen, is nl vrijwel hetzelfde jaar (1992/1993). Jammer dat je niet dichterbij zit, konden we samen eens kijken.

In de link staat een hele (franse) how-to van een tellerombouw van een clio uit 1992, maar de pinkers-aanpassing begrijp ik niet helemaal...
http://www.forum-clio.com/index.php?topic=4920.0
Ik heb wel de indruk dat de bedrading voor water en olie bij mij voorbereid is, ook omdat volgens mij de juiste water en olie sondes ook reeds gemonteerd zijn.

Is er misschien iemand die eens met mij wil kijken om de aanpassing te kunnen doen?
climo
forum starter
Contacteer:

Bericht door climo »

Alles heb ik inmiddels aangepast!

Ik heb uit een sloper de bedrading geknipt en toen uitgezocht welke draden voor toerenteller, water, knipperlichten, mistlampen voor en oliepeil waren (mbv de toelichtingen op de stekkernrs die hier ook op een how to staan, en dan de draden volgen). Vervolgens kon ik zien dat dit in mijn auto allemaal voorbereid was tot aan de bruin/zwarte stekkerblokken tegen het schutbord, maar niet verder ging naar de stekkers van de klokken! Vervolgens heb ik verbindingen gemaakt mbv de sloopdraden tussen de bruin/zwarte stekkerblokken en de stekkers die in de dashboardklokkenset gaan, dus gewoon originele verbindingen die ik overgezet heb van de sloper naar mijn auto. Wel een crime om deze onbeschadigd uit de sloop bruin/zwarte stekkerblokken te halen. Omdat ik draden door moest knippen voor de gescheiden richtingaanwijzers (in mijn auto knipperden altijd beide lampjes ook al ging ik alleen rechtsaf, dat hoorde zo bij de basisversies) ben ik wel even naar een kleine garage gegaan die veilige verbinding heeft gemaakt voor gescheiden richtingaanwijzers. Alles werkt, dus toerenteller, en watertemperatuur ook. Alleen oliepeil niet, maar ik vermoed dat er geen sensor in het carter zit omdat de draden wel zijn aangesloten, bij een oliewissel gaan we dat even bekijken. Super om de extra instrumenten te hebben! Heeft me wel opgeteld dagen gekost...uitzoeken etc. , ben niet ervaren, niet zo technisch. Ook wel aardig is dat ik altijd de oude tellerklokkenset er weer in kan zetten en dus de auto weer in originele staat kan terug brengen, ook de centraal werkende richtingaanwijzer. Niet dat ik dat wil hoor ;-) Enige wat niet gelukt is is de kmstand, deze is nu niet origineel, maar hou ik nu wel bij. Durf ik niet aan te passen. Km stand is nu lager, maar mocht ik nog een keer klokken tegenkomen met een stand licht hoger dan mijn originele, dan kan ik m overzetten wanneer ik de stand bereikt heb. Nu nog andere bumper en mistlampen monteren, en aansluiten, ben nog op zoek naar nette originele bumper met mistlampgaten, niet gespoten. En aansluitpunt draden zoeken, er moet ergens een aansluitpunt onder de motorkap zitten, onder rechterkoplamp schijnt..ff zoeken. De aan/uit knop zit er al in en ook het relais, en lampje dashboard en knop gaan branden :-)
ClioTunerke
beginner
Contacteer:

Hoe heb je die verbindingen, onbeschadigd uit de stekkerblokken gehaald?
climo
forum starter
Contacteer:

Bericht door climo »

Ging moeilijk. Gelukkig zaten er meer aansluitingen op het sloopblok, heb er een paar kapot gemaakt. Er zit een een lipje aan het stekkertje die inklikt waardoor het stekkertje vast blijft zitten. Met een kleine hele dunne schroevendraaier heb ik geprobeerd meer ruimte te maken zodat ik m los kon trekken. Eerst aan de smalle kant van boven (was me aangeraden), dat lukte niet, toen aan de andere bredere kant van de ingang (ook van boven), en dat ging (ietsje) beter. Misschien is er een betere manier, ik heb die niet kunnen vinden. Toch paar draden losgekregen die ik nodig had. Maar ik zou het alleen doen op een sloopexemplaar, niet bij een exemplaar waar je alleen bv 1 draad zou willen wegnemen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Elektronica (vraag & antwoord)”