12 volt aansluiting in de achterbak

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
WoBBeL

12 volt aansluiting in de achterbak

Bericht door WoBBeL »

Heb een Clio Estate en ik heb daar bijna altijd m'n laptop achterin liggen vanwege mijn werk. Nu wil ik graag een permanente 12 volt aansluiting hebben in m'n achterbak, kan ik deze ergens aftappen? De spanning mag continu aanblijven, maar mag ook gewoon met het contact geschakeld worden.

Iemand enig idee?
tammagotchie
beginner
Contacteer:

Re: 12 volt aansluiting in de achterbak

Bericht door tammagotchie »

alhier op het forum te vinden met uitleg :)

http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 37&t=18485

Success
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Links achter in de kofferbak, verstopt achter de bekleding, ligt een 12v draad voor je trekhaak.
Zit aangesloten op een zekering in de zekeringenkast onder dashboard.

De rode draad zit verstopt in een zwarte kabelbundel. Stukje zwart isolatie tape weghalen.

Zie afbeelding 20 op blz 10 van het volgende document:

http://www.jaeger-automotive.de/fileadm ... 180535.pdf

Kun je een 12v aansluiting maken achter in je bekleding.

Succes, Ben...
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Bericht door HenkRenting »

Ik ben hier toevallig ook mee bezig, maar zie geen rode draad, anders dan die voor het lichtje in de kofferbak. Kan me haast niet voorstellen dat dit dunne draadje genoeg Amères kan trekken voor een 12V aansluiting voor een laptoplader, koelbox oid.

Kijk ik niet goed, of...?
Heb de kabels ook nagemeten, maar vind hier nergens een 12V-lijn.

Iemand ervaring hier mee?
Clio V 1.6 E-tech Full Hybrig Esprit Alpine (2024), Noir etoile, packs: City Premium, Premium sound Bose.
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Ter hoogte van de wielkast de isolatie van de kabelbundel een stukje los wikkelen naar voren toe. Daar kom je een rode draad tegen die eindigt bij de wielkast. Zowel bij de Clio sedan en estate en de Captur. De zekering zat bij mij zelfs al in de zekeringenkast.

Door halverwege je linker kofferbak naar voren te zoeken in de bundel, moet je de rode draad tegen komen.

Succes, Ben
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Bij mijn Captur is het een 20A zekering, rechts onder in de zekeringenkast onder het dashboard, nummer 36.

Permanente 12 volt (30}.
HenkRenting
forum starter
Contacteer:

Bericht door HenkRenting »

Rode draad niet meer gevonden en dus vanaf de originele sigarettenaansteker een draad getrokken naar de kofferbak. Met een stuk stevig electriciteitsdraad (2,5 mm2) hoef je vanaf de aansteker tot de achterbank niets los te halen als je een beetje moeite doet. Dan kun je vervolgens een soepeler draad er mee door trekken. Onder de achterbank goed vastgezet met tie wraps en duct tape.
Daarna in de bekleding in de kofferbak een gat gemaakt en er een inbouw sigarettenaansteker in gezet. Massa vanaf de bout links achter de bekleding in de kofferbak gehaald.
Zo heb ik wat dikker draad kunnen gebruiken en er eerlijk gezegd wat meer vertrouwen in. En zit achter dezelfde zekering als de originele aansteker. Opgeteld is de combi dus tot de originele waarde gezekerd.
Werkt als een tierelier! :-)
Clio V 1.6 E-tech Full Hybrig Esprit Alpine (2024), Noir etoile, packs: City Premium, Premium sound Bose.
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Jordo
beginner
Contacteer:

Bericht door Jordo »

Heeft iemand toevallig nog een geschakelde draad gevonden in de achterbak?
Ik heb wel de permanente 12V van de trekhaak gevonden, maar ik zou hem graag geschakeld willen hebben via het contact.
Renault Clio V - Intens (Gris Titanium)
Renault Clio IV - Dynamique (Rouge Flamme)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”