Hey,
Ik rij Clio 2002 1.5dci 65pk.
Bij koude start hoor ik getsjirp , ook tijdens het rijden hoor ik een geluid wat er niet hoort te zijn.
Nu wou ik online(MisterA) een spanrol+riem bestellen, echter er staat niet altijd een foto afgebeeld van de spanrol.
En vermits er 2 verschillende zijn wil ik niet de verkeerde bestellen.
Heeft het verschil in spanrol iets te maken met het feit wel of geen airco?
Indien ja dan zal ik sowieso de correcte rol ontvangen?
Nog een punt : vorig jaar werd bij de dealer de multiriem vervangen omdat er een gaatje inzat !!!
Toen ik gisteren de boel eens bekeek zag ik WEER een gaatje in de riem(zat toevallig thv de dynamo).
Dus mijn vermoeden is dat op 1 van de poelies een scherp hobbeltje of zo zit , en dat prikt door de riem.
Bizar , niet ?
welke spanrol
Re: welke spanrol
Niet bizar ik had 2 rollen war stukken uit waren. Gelukkig met inspectie zelf weten te vervangen incl multi riem
Hallo , de multiriem vertoonde beschadiging ,bleken stukjes steen te zijn die tussen poelie en riem raakten,en bijna door de riem drukten.Er was ook een gierend geluid,dus spanrol ook vervangen,ze was idd kapot.Neteven gereden ,geluid is er nog!!!(Het is mss de waterpomp???)
Dynamo poelie leek in orde,de grote die eronder zat daar zat wel wat speling op.
ECHTER: deze grote poelie ,en ook de krukaspoelie zijn 6sporen.
Dynamopoelie heeft er 5.
Langs de motorzijde werd 1 groef opengelaten,op die andere grote poelie ook.
VRAAG: ik zag een youtubefilmpje en daar werd uitdrukkelijk gezegd dat de riem zo dicht mogelijk tegen de motor erop moest.
klopt dat?
Dynamo poelie leek in orde,de grote die eronder zat daar zat wel wat speling op.
ECHTER: deze grote poelie ,en ook de krukaspoelie zijn 6sporen.
Dynamopoelie heeft er 5.
Langs de motorzijde werd 1 groef opengelaten,op die andere grote poelie ook.
VRAAG: ik zag een youtubefilmpje en daar werd uitdrukkelijk gezegd dat de riem zo dicht mogelijk tegen de motor erop moest.
klopt dat?
hier het filmpje:kijk vanaf 7min.
Hey , daarnet de riem eraf gehaald, en nare geluid is grotendeels weg.Misschien is het restant de distributie ....
De dynamopoelie nog eens bekeken; het is precies dezelfde poelie als in filmpje.Het buitenste alukleurig deel kan ik enkele millimeters naar de dynamo toe bewegen ,los van het zwarte binnenste gedeelte wat dus op de dynamo-as is geschroefd.
Ik neem aan dit het lawaai veroorzaakt?
De dynamopoelie nog eens bekeken; het is precies dezelfde poelie als in filmpje.Het buitenste alukleurig deel kan ik enkele millimeters naar de dynamo toe bewegen ,los van het zwarte binnenste gedeelte wat dus op de dynamo-as is geschroefd.
Ik neem aan dit het lawaai veroorzaakt?
grote kans dat het de poelie van de dynamo is. Deze zijn erg zwak ( sommige VW hebben hier ook last van! ).
beste om deze te vervangen, dan is het geluid ook verdwenen
beste om deze te vervangen, dan is het geluid ook verdwenen