10 jaar gereden met een Scénic uit 2004. Nieuw gekocht, 1.6 blokje. Best karretje
Kwa onderhoud een ramp wanneer je zelf iets wil doen. Motor zit diep onder de voorruit en is lastig bij te komen, om het luchtfilter te vervangen moet je eerst je halve parafan uitbouwen. Distributieriem vervangen kost zo'n € 900,-. Als je pech hebt mag je een voorraadje penbobines in de (zeer ruime) kofferbak leggen. Of één van de vele opbergvakjes waardoor je uiteindelijk niks meer terug kan vinden
We reden geregeld met 5 inzittenden, kofferbak vol en een skikoffer op het dak waar zes paar ski's in gingen met 160 km/u over de autobahn naar Oostenrijk zonder problemen. Wat Yannick verwacht (of gewend is) van een auto in de bergen weet ik niet maar zelfs op een 20% helling met de winterbandjes zonder problemen omhoog gereden. Renault heeft nu eenmaal toerenmotoren dus een keertje terugschakelen op een heuveltje hoort er wel eens bij maar dan trek je 'm overal gewoon naar boven, ook op de autobahn.
Op een Scénic schrijf je wel veel sneller af dan op een Clio dus over een paar jaar genomen is het een flink duurdere auto dan de Clio die je nu hebt. Nu zijn ze even veel waard (aanschaf van de Scénic tegen inruil van de Clio en dus is dat geen goed verelijk. Je Clio is meer waard!) maar over een jaar of drie zal de Scénic veel minder waard zijn dan je huidige Clio. Ik zou het daarom gewoon NIET doen. Niet om de Scénic, daar is niks mis mee, maar om het nu voor één vakantie te doen... De ruimte (die je verder maar weinig gebruikt) sjauw je wel constant mee. Tel bij het lagere restbedrag mee dat het verbruik mede door het hogere gewicht wat meer is, wegenbelasting en verzekering zijn duurder... Op het eind kom je onder de streep dus op een grotere uitgave dan je nu even bedenkt. Het gaat niet alleen maar om de aanschaf.
En wat is een "veel groter" reisgezelschap? Is het te doen met een koffer op het dak of een bagagewagentje? Hangt van het soort vakantie wat je wilt af ook natuurlijk maar wij hadden voor een zomervakantie eigenlijk altijd ruimte over met z'n vieren. Twee volwassenen en twee tieners die ook de laptops mee zeulen. De broodbakmachine en koffieapparaat gingen mee omdat het kon. Niet omdat het moest

Vorig jaar ging alles ook gewoon in de veel kleinere bak van de Captur die ongeveer even groot is als de bak van een Estate.
En ja, wat hebben we aan onderhoud gehad...
3x een penbobine dus. Twee keer op cilinder 4 en één keer cilinder 3 maar de andere twee originele zaten er na tien jaar nog wel in
2x distributieriem (uiteraard wanneer je er ruim tien jaar mee rijdt) en de normale beurtjes.
Kapotte kachelfan. Zit onder het dash. Kosten ca. 600,- en dat was de grote "bummer" kwa problemen
Remmen rondom nieuwe schijven.
Draagarmen vervangen omdat ik geen zin had fusee eruit en weer in te persen. Compleet nieuwe draagarmen was makkelijker en goedkoper
Kapot ruitensproeierpompje
Kapotte nokkenassensor
Versleten stuurkogels
Kapotte nokkenasversteller (9 jaar mee rondgereden zonder stil te vallen

)
Lichte olielekkage (druppel per maand of zo) tussen bak en versnellingsbak omdat de loc-tite pakking was gaan zweten.
Beetje standaard voor een tienjarige auto denk ik en alles ook gewoon netjes opgelost.