Nauwkeurigheid Boordcomputer
Nauwkeurigheid Boordcomputer
Goedendag beste mede clio eigenaren,
Ik zit met een klein probleempje.
ik heb sinds kort een Clio B 1.5 DCI 65. Hiervan is de roetfilter verwijderd en lambda zonde dus ook. (bij aankoop al zo, daarnaast is hij ook verlaagd)
Het probleem is als volgt:
Bij aankoop van de auto heb ik hem volgegooid en vandaag voor het eerst getankt.
De boordcomputer gaf aan dat ik +/- 32 liter brandstof zou hebben verbruikt bij 708KM. (1 op 22)
Eenmaal volgetankt blijkt dit compleet niet te kloppen. ik heb 40.5 Liter getankt!
Ik snap best dat het niet geheel overeen hoeft te komen, maar nu is mijn verbruik dus helemaal geen 1:22, maar 1:17.5!
Daarnaast zit er ook een aardige afwijking in de km teller 130km=120km; dit terwijl de bandenmaat klopt met wat er in het boekje wordt voorgeschreven.
Dat betekend dus een afwijking van 8%. neem dit bij de 1:17.5 verbruikt hij opeens 1:16....
Hier klopt natuurlijk geen reet van.
Ik merk dat bij stationair de motor erg rauw loopt.
geen olie of koelwater verbruik.
Geen foutcodes
Is het mogelijk dat de dieselpomp opgevoerd is?
Of is het te danken aan de afwezigheid van de lambda zonde?
Of kan er wat anders aan het handje zijn?
iets mis met de injectoren? of dat deze niet goed zijn ingeleerd (mocht dit ooit nodig zijn geweest). aangezien hij stationair erg rauw loopt... (nagelen? geen idee hoe dat klinkt....)
Heb juist deze auto gekocht om zijn zuinigheid, maar als ik deze getallen zo zie, is hij helemaal niet zo zuinig.
Graag jullie hulp. ik maak immers 900-1000KM in de week, wat uiteindelijk toch wel in de portemonnee gaat zitten!
Ik zit met een klein probleempje.
ik heb sinds kort een Clio B 1.5 DCI 65. Hiervan is de roetfilter verwijderd en lambda zonde dus ook. (bij aankoop al zo, daarnaast is hij ook verlaagd)
Het probleem is als volgt:
Bij aankoop van de auto heb ik hem volgegooid en vandaag voor het eerst getankt.
De boordcomputer gaf aan dat ik +/- 32 liter brandstof zou hebben verbruikt bij 708KM. (1 op 22)
Eenmaal volgetankt blijkt dit compleet niet te kloppen. ik heb 40.5 Liter getankt!
Ik snap best dat het niet geheel overeen hoeft te komen, maar nu is mijn verbruik dus helemaal geen 1:22, maar 1:17.5!
Daarnaast zit er ook een aardige afwijking in de km teller 130km=120km; dit terwijl de bandenmaat klopt met wat er in het boekje wordt voorgeschreven.
Dat betekend dus een afwijking van 8%. neem dit bij de 1:17.5 verbruikt hij opeens 1:16....
Hier klopt natuurlijk geen reet van.
Ik merk dat bij stationair de motor erg rauw loopt.
geen olie of koelwater verbruik.
Geen foutcodes
Is het mogelijk dat de dieselpomp opgevoerd is?
Of is het te danken aan de afwezigheid van de lambda zonde?
Of kan er wat anders aan het handje zijn?
iets mis met de injectoren? of dat deze niet goed zijn ingeleerd (mocht dit ooit nodig zijn geweest). aangezien hij stationair erg rauw loopt... (nagelen? geen idee hoe dat klinkt....)
Heb juist deze auto gekocht om zijn zuinigheid, maar als ik deze getallen zo zie, is hij helemaal niet zo zuinig.
Graag jullie hulp. ik maak immers 900-1000KM in de week, wat uiteindelijk toch wel in de portemonnee gaat zitten!
-
- forum starter
- Contacteer:
Re: Nauwkeurigheid Boordcomputer
Ik durf het niet te zeggen...als ik op verbruiksmonitor.nl kijk zou het verbruik lager moeten liggen. Filters e.d. allemaal schoon?
Dat is dan ook de bedoeling, maar welke filters en waar zitten deze. Ik neem aan dat het ook handig is om het gasklephuis mee te nemen en de egr? Is het niet mogelijk om enigszins de hoeveelheid diesel te modificeren?
Komop mensen
Er is toch wel iemand die me kan helpen.

Er is toch wel iemand die me kan helpen.
Triest hoe weinig reacties er worden geplaatst op dit forum.

- erik_ark
- beginner
- Contacteer:
Loopt ie niet op de "noodloop" omdat er geen lambdasonde meer is?
-
- forum starter
- Contacteer:
@mercedesftw: dit is een informatief forum waar mensen elkaar proberen te helpen ALS ze een idee hebben.
in jou geval zijn de ideeen blijkbaar beperkt en reageert er dus niemand. Ik begrijp daardoor je frustratie wel maar
om je vervolgens uit te laten met uitspraken als 'triest' etc. is niet nodig en draagt mijns inziens niet bij aan de wil van
iemand alsnog een oplossing aan te gaan dragen....let wel dit is MIJN persoonlijke mening.
in jou geval zijn de ideeen blijkbaar beperkt en reageert er dus niemand. Ik begrijp daardoor je frustratie wel maar
om je vervolgens uit te laten met uitspraken als 'triest' etc. is niet nodig en draagt mijns inziens niet bij aan de wil van
iemand alsnog een oplossing aan te gaan dragen....let wel dit is MIJN persoonlijke mening.