1.5 dCi 65 probleempjes

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
mercedesftw

1.5 dCi 65 probleempjes

Bericht door mercedesftw »

Goedendag beste Clio eigenaren,

Na mij netjes voorgesteld te hebben kan ik natuurlijk meteen beginnen met vragen stellen :devilish:
Ben niet echt bekend met überhaupt een diesel en al helemaal geen Renault Clio.
------------------------
Toen ik de Clio II 1.5 dCi 65 2003 kocht merkte ik meteen al dat hij wat ruw stationair loopt.
Hij lijkt niet te schommelen in toeren, maar je hoort dat de motor gewoon wat veel kabaal maakt voor een 1.5 turbo diesel, daarnaast voel je hem ook best schokken in de auto.

Zodra je het gas aanraakt verdwijnt dit en loopt hij prachtig en super strak, maar stationair klinkt hij gewoon rauw.dit bij zowel warme als koude motor.
Iemand vertelde mij dat hij een keer aan een oliewissel toe is. Hoe ver is dit waar?
Ik weet eigenlijk niet wanneer de olie is vervangen, deze is net zoals bij elke diesel pik zwart, maar wel op peil.
------------------------
Sinds dat ik hem vol heb gegooid met diesel start hij pas bij de tweede keer. Geen idee of het wat met elkaar te maken heeft, of dat het puur toeval is.
Ik stop de sleutel in het contact. zet hem op het contact, wacht netjes tot alle lampjes uit zijn (dus ook de rode van de startonderbreking) en start de wagen.
Hij springt niet aan en kan in principe door starten tot de accu leeg is. hij geeft geen kik.
Draai ik de sleutel terug en weer om, start hij wel. Raar raar hoe kan dat..! dit bij zowel warme als koude motor. (doet de startonderbreking het wel goed)
------------------------
Daarnaast zei de vorige eigenaar dat de katalysator is verwijderd en dus ook de lambda (want die zit daar in?? geen idee..) Hierdoor krijg je een euro-disney-kinder-disco wanneer je een langere tijd 3/4-vol gas geeft en hij er flink aan moet trekken. gloeibougie lamp gaat knipperen, motorlamp gaat knipperen en stop lamp gaat knipperen.
Iemand een idee wat dat kan zijn? de vorige eigenaar zei dat het niet uit maakt, maar is dit ook daadwerkelijk zo?!
------------------------
Daarnaast heb ik net even op de duitse 'bahn' de motor schoon gebrand voor de zekerheid. +/- 180 bij 4100 toeren en dan houd het echt op.
Echter op de terugweg toen ik hem goed op zn staartje trapte met optrekken (4500 toeren 4e versnelling) was het in 1 keer BAM vermogen weg, Motor uit?!Schrok me natuurlijk de pleuris en dacht alles te hebben gemolt :furious3:. eenmaal stil op de vluchtstrook geprobeerd te starten, dit werkte niet. toen gauw mn veiligheidshesje aangetrokken en wou onder de motorkap kijken. was inmiddels paar minuten verder. ik dacht, ik probeer hem nog eens te starten; na 2 keer proberen pakte hij hem weer en kon ik weer gewoon met vol vermogen rijden (geen noodloop dus) echter brande wel mijn ABS lamp. Na weer terug in nederland te zijn en even een burger gepakt te hebben bij een 'goed amerikaans restaurant' mijn weg weer vervolgt richting huis. (weer 2 keer starten) Het abs lampje brande nog, maar deze ging 5 minuten later uit en is niet weer aan gegaan.
Wat zou dit kunnen zijn geweest!

Graag hoor ik van jullie met evt hints/tips/oplossingen :grin:
Leon77

Re: 1.5 dCi 65 probleempjes

Bericht door Leon77 »

Als je niet zeker bent wanneer er voor het laatst olie ververst is kun je dit het beste gelijk (laten) doen, schoon filter en frisse olie knapt de gemiddelde diesel altijd flink van op.
Die kinderdisco zou heel goed te maken kunnen hebben met het niet aanwezig zijn van de lambda sonde, zodra het systeem meet dat er iets niet aanwezig is zal dit dmv lampen weergegeven worden.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om de auto even uit te laten lezen zodat je weet waar de meldingen vandaan komen.
En je zou even een keer een fles engine flush bij je tank kunnen gooien om de boel schoon te maken.
Mocht dit allemaal niets helpen wordt het tijd om naar je luchtinlaat traject te gaan kijken, zoals: filter, intercooler, turbo, EGR.
mercedesftw

Is dat schoonmaken makkelijk/kan ik dat zelf?
Toevallig een how to van?
mercedesftw

Wat een rustig forum is dit of niet ? W201club is daarentegen ontzettend actief!
Blok2.0
beginner
Contacteer:

Bericht door Blok2.0 »

mercedesftw schreef:Wat een rustig forum is dit of niet ? W201club is daarentegen ontzettend actief!
Die w201's zijn qua betrouwbaarheid nou bepaalt geen W124 he :laugh4: dus t zal een reden hebben. Appels...peren... 8-)
ClioII RS2.0-16V, ph1
mercedesftw

Daar heb je het toch echt mis. Ze zijn juist hartstikke betrouwbaar, je moet ze gewoon goed onderhouden, dan is er niks aan de hand
Koody

Bericht door Koody »

Bij de tweede keer pas aanslaan zou ook kunnen betekenen dat de brandstofpomp moeite heeft en dat pas bij de tweede keer proberen wel de juiste startdruk bereikt is.

Maar hoe ik het verhaal lees en daarbij de nonchalante antwoorden van de vorige eigenaar denk ik een ritje garage niet overbodig zou zijn idd.
mercedesftw

Verder niemand logische verklaringen of tips/hints?
mercedesftw

Bump :huh:
mariton
beginner
Contacteer:

Bericht door mariton »

Wat is een W 201 of een W 124?
Exclusief clubje voor Bentley rijders?
hostler

Bericht door hostler »

@mercedesftw, denk niet dat iemand het weet, anders had je wel reactie gehad.

@mariton, zie naam van TS.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”