Na mij netjes voorgesteld te hebben kan ik natuurlijk meteen beginnen met vragen stellen

Ben niet echt bekend met überhaupt een diesel en al helemaal geen Renault Clio.
------------------------
Toen ik de Clio II 1.5 dCi 65 2003 kocht merkte ik meteen al dat hij wat ruw stationair loopt.
Hij lijkt niet te schommelen in toeren, maar je hoort dat de motor gewoon wat veel kabaal maakt voor een 1.5 turbo diesel, daarnaast voel je hem ook best schokken in de auto.
Zodra je het gas aanraakt verdwijnt dit en loopt hij prachtig en super strak, maar stationair klinkt hij gewoon rauw.dit bij zowel warme als koude motor.
Iemand vertelde mij dat hij een keer aan een oliewissel toe is. Hoe ver is dit waar?
Ik weet eigenlijk niet wanneer de olie is vervangen, deze is net zoals bij elke diesel pik zwart, maar wel op peil.
------------------------
Sinds dat ik hem vol heb gegooid met diesel start hij pas bij de tweede keer. Geen idee of het wat met elkaar te maken heeft, of dat het puur toeval is.
Ik stop de sleutel in het contact. zet hem op het contact, wacht netjes tot alle lampjes uit zijn (dus ook de rode van de startonderbreking) en start de wagen.
Hij springt niet aan en kan in principe door starten tot de accu leeg is. hij geeft geen kik.
Draai ik de sleutel terug en weer om, start hij wel. Raar raar hoe kan dat..! dit bij zowel warme als koude motor. (doet de startonderbreking het wel goed)
------------------------
Daarnaast zei de vorige eigenaar dat de katalysator is verwijderd en dus ook de lambda (want die zit daar in?? geen idee..) Hierdoor krijg je een euro-disney-kinder-disco wanneer je een langere tijd 3/4-vol gas geeft en hij er flink aan moet trekken. gloeibougie lamp gaat knipperen, motorlamp gaat knipperen en stop lamp gaat knipperen.
Iemand een idee wat dat kan zijn? de vorige eigenaar zei dat het niet uit maakt, maar is dit ook daadwerkelijk zo?!
------------------------
Daarnaast heb ik net even op de duitse 'bahn' de motor schoon gebrand voor de zekerheid. +/- 180 bij 4100 toeren en dan houd het echt op.
Echter op de terugweg toen ik hem goed op zn staartje trapte met optrekken (4500 toeren 4e versnelling) was het in 1 keer BAM vermogen weg, Motor uit?!Schrok me natuurlijk de pleuris en dacht alles te hebben gemolt

Wat zou dit kunnen zijn geweest!
Graag hoor ik van jullie met evt hints/tips/oplossingen
