Originele radio vervangen of een Audiobox?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Wouter Clio II
beginner
Contacteer:

Originele radio vervangen of een Audiobox?

Bericht door Wouter Clio II »

Hallo,

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Clio RN uit 2001. De auto is super, echter de radio ben ik wat minder blij mee. Ik mis vooral de mogelijkheden om usb of mijn telefoon aan te sluiten.

Op dit moment zit de originele Tunerlist radio/cd speler er nog in en heb ik er een FM-transmitter bij gekocht. Maar ik heb last van al die ruis en andere radio zenders in de ether :smash: .

Nu ben ik aan het rondneuzen naar andere opties om mijn audio genot wat te vergroten, waarbij ik liefst mijn display in het dashbord en mijn stuurbediening niet kwijt raak.

De eerste optie die ik tegenkwam was het aansluiten van een audiobox, echter die zijn niet heel goedkoop en als ik het goed begrijp ben je dan in feite je display functionaliteit kwijt (track 1, track 2, etc. niet meer de namen van de muziek nummers) en kan er maar een klein usb stickje op.
De tweede optie die ik tegenkwam was een "stalkadapter" te kopen en een dikke radio met alle functionaliteit er op (USB, bleutooth, sub aansluiting), maar ik ben erg benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben en of dit daadwerkelijk zo goed werkt.

Of is er nog een derde optie, waar ik bijvoorbeeld een originele radio van Renault kan aanschaffen die gewoon meer functies heeft en ik ook de functionaliteit van de stuurbediening en mijn display behoudt?

Groeten Wouter
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Originele radio vervangen of een Audiobox?

Bericht door mox »

De mogelijkheden zijn vooralsnog beperkt tot de opties die je zelf al opnoemt. Ik denk niet dat er nog veel verdere ontwikkeling te verwachten valt. De tekst op het display wordt via een seriële verbinding door de "tuner list" headunit aangeboden en omdat de software in de headunit nou eenmaal beperkt is tot het afbeelden van een CD- en tracknummer zijn er ook geen andere teksten af te beelden.

Er zijn slimme hackers die het seriële I2C-protocol tussen display en headunit hebben "ge-reverse-engineered" en daardoor in staat zijn om met een aparte microcontroller (ik meen een arduino) willekeurige teksten op het display af kunnen beelden, maar dit is naar mijn weten nooit het experimentele stadium ontstegen. Het blijft leuk om te zien:

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Wouter Clio II
beginner
Contacteer:

Hallo Mox,

Bedankt voor je snelle reactie, mooi om te zien dat er mensen aan het knutselen zijn geweest met de displays :grin: En altijd goed om weer wat meer info te hebben over "hoe het nou werkt".

Ik hoef geen fancy dingen op de display te zien, maar als ik in ieder geval de namen van de nummers en welke radio zender ik luister kan behouden ben ik al heel erg blij. Waar het mij om gaat is dat ik die functies behoud als ik met een andere radio en stalkadapter aan de slag ga. Ik ben dus ook benieuwd wat de ervaringen daar mee zijn en hoe het gebruik van de stuurbediening hier bij is.

Ik vraag me ook af of er nog een andere optie is voor de audiobox, kan er op de aansluiting van de cd wisselaar eventueel ook een wat meer bij de tijds apparaat worden aangesloten? Wat ik kon vinden over de audiobox was toch al weer een goede tien jaar oud, of heb ik iets gemist?

Andere suggesties dan mijn opties zijn uiteraard ook welkom, ik weet dat ik niet de eerste ben die hiermee aan het stoeien is.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

ik heb zelf een kenwood met usb en bt. Daarbi een stalkadapter gekocht en werkt prima. In het display staat nu alleen 'renault'
Meen dat er een serie is geweest van Alpine die wel werkte i.c.m. met de display....
Wouter Clio II
beginner
Contacteer:

Hoi,

Ben toch voor een andere radio gegaan, ik bedacht me dat ik nog een "Pioneer DEH-1400 UB" (voor de geïnteresseerden) had liggen en ben daar mee aan de slag gegaan.

Het eerste wat mij opviel na het aansluiten, was de enorme kwaliteitsverbetering van het geluid na het aansluiten. Voller geluid en nu kon ik het helemaal afstellen zoals ik het zelf wil, dus daar ben ik erg blij mee, al mis ik wel de bas uit mijn speakers. De Stalk adapter komt er dus zeker aan, kan ik genieten van beter geluid en mijn stuur bediening.

Versterker "Soundstream PCA2.200" ondertussen ook aangesloten in de kofferbak, die had ik ook nog liggen. Ben nu aan het stoeien met het aansluiten van meer speakers of een subwoofer om meer bas in de auto te krijgen. Hierover zit ik overigens wel zwaar in dubio, want ik heb wel een subwoofer staan alleen dan ben ik ook grotendeels mijn kofferbak kwijt.

Wat is jullie ervaring met het vervangen van de normale speakers uit de clio voor de custom speakers van Pioneer (of misschien wel een heel ander merk)? Geven deze wel meer bass boost? Of ben ik beter af met een subwoofer?

Update:

Subwoofer in de kofferbak aan het inbouwen, dubbele bodem en de speaker in het reservewiel. Leuk projectje voor in de avonden :) Het geluid met de subwoofer was fenomenaal maar het grootste deel van m'n kofferbak kwijt zijn was toch geen goede optie.

Ben op internet aan het snuffelen voor betere speakers, probeer toch het maximale uit die 13 centimeters te halen. Mocht iemand hier nog geschikte speakers hebben dan hoor ik het graag!
Ik was deze tegen gekomen, weet iemand of deze met een kleine modificatie toch in een 2001 zijn in te bouwen? http://www.pioneer.eu/eur/products/arch ... /page.html

Groeten Wouter

Update:

Onderhand alles mooi ingebouwd onder een dubbel vloertje, sub zo ver mogelijk laten zakken in het reservewiel en ben op die manier maar een paar centimeter kwijt geraakt. Ook de versterker ben ik op die manier kwijt geraakt, dus al met al best een geslaagd projectje.
Binnenkort wel de vloer planken opnieuw uitzagen als ik weer zin heb, die zijn niet helemaal naar mijn zin en niet netjes genoeg geworden..... och zo hou je jezelf lekker bezig.

Er mag wel een slotje op deze post :)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”