Passagiers airbag
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Passagiers airbag
Hoi,
Mijn Clio 2 phase 1 heeft geen passagiers airbag en sinds ik de auto heb, stoor ik me eigenlijk maar aan dat 'opbergvak' waar de airbag normaal gesproken zit.
Hoe eenvoudig is het om dit aan te sluiten? De stekker voor de airbag ligt er al en ook de blauwe stekker onder de passagiersstoel is aanwezig. Is het dan een kwestie van de steunbeugel erin zetten, airbag erin en vastschroeven en stekkertje erop en klaar? En natuurlijk een ander dashboard erop..
Mijn Clio 2 phase 1 heeft geen passagiers airbag en sinds ik de auto heb, stoor ik me eigenlijk maar aan dat 'opbergvak' waar de airbag normaal gesproken zit.
Hoe eenvoudig is het om dit aan te sluiten? De stekker voor de airbag ligt er al en ook de blauwe stekker onder de passagiersstoel is aanwezig. Is het dan een kwestie van de steunbeugel erin zetten, airbag erin en vastschroeven en stekkertje erop en klaar? En natuurlijk een ander dashboard erop..
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Re: Passagiers airbag
Nu zoek je echt een uitdaging denk ik. De airbag wordt gestuurd door een eigen rekeneenheid die bij een aanrijding de airbag laat afgaan.
Dan moet je ook weten of die rekeneenheid meerdere airbags kan aansturen zonder dat er een vertraging optreed.
Dus, op zoek naar Dash, airbag, rekeneenheid en bedrading maar eerst nog meer informatie denk ik
Dan moet je ook weten of die rekeneenheid meerdere airbags kan aansturen zonder dat er een vertraging optreed.
Dus, op zoek naar Dash, airbag, rekeneenheid en bedrading maar eerst nog meer informatie denk ik

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Die rekeneenheid kwam ik ook achter inderdaad. Alles is verder al in de auto aanwezig lijkt me, gezien de aanwezige bedrading in het dashboard en onder de passagiersstoel (blauwe stekker). Ik denk dat, mocht ik na het aansluiten een airbag storing krijgen, langs de dealer moet zodat zij de nieuwe airbag kunnen aanmelden. Het moeilijke met airbags is het explosiegevaar en het feit dat je het niet zo even test haha.
Testen zonder de bovenplaat van je dashboard er op... 

Moet je wel oppassen dat je niet per ongeluk alle airbags (2/4, afhankelijk of je er ook in de stoel hebt) opblaast, dan wordt het wel een dure grap 

Groeten,
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Scenario's die ik denk te kunnen verwachten na inbouw:
- Geen explosie, geen lampje, wellicht activeren via de dealer.
- Geen explosie, wel een lampje, activeren dealer
- Explosie passagiers airbag
- Explosie beide airbags
Ik denk eerlijk gezegd niet zo snel dat de boel de lucht invliegt. Daarvoor zal de crashsensor eerst iets moeten detecteren of de airbag moet plots een puls krijgen, maar ik zou niet weten waarvan zolang ik veilig werk en rustig nadenk.
Is het anders wellicht een idee om de airbagcomputer uit de sloper mee te nemen waar ik ook de airbag vandaan haal? Daarmee moet je dan toch uitkijken dat je het ding niet kantelt (als hij is aangesloten)?
- Geen explosie, geen lampje, wellicht activeren via de dealer.
- Geen explosie, wel een lampje, activeren dealer
- Explosie passagiers airbag
- Explosie beide airbags
Ik denk eerlijk gezegd niet zo snel dat de boel de lucht invliegt. Daarvoor zal de crashsensor eerst iets moeten detecteren of de airbag moet plots een puls krijgen, maar ik zou niet weten waarvan zolang ik veilig werk en rustig nadenk.
Is het anders wellicht een idee om de airbagcomputer uit de sloper mee te nemen waar ik ook de airbag vandaan haal? Daarmee moet je dan toch uitkijken dat je het ding niet kantelt (als hij is aangesloten)?
De eerste 2 situaties lijken mij het meest waarschijnlijk.
Een crash-sensor zit (zover ik weet) niet in de airbag computer zelf, maar het is wel een onderdeel om met zorg te behandelen. Meenemen is wellicht verstandig, maar ik weet niet hoe dat aanmelden precies werkt (heeft een airbag een serienummer of ander uniek nummer waaraan hij herkend kan worden?).
Zoals het lijkt, kun je de extra airbag gelijk aansluiten.
Uiteraard wel ruim voor het knutselen de accu loshalen
Een crash-sensor zit (zover ik weet) niet in de airbag computer zelf, maar het is wel een onderdeel om met zorg te behandelen. Meenemen is wellicht verstandig, maar ik weet niet hoe dat aanmelden precies werkt (heeft een airbag een serienummer of ander uniek nummer waaraan hij herkend kan worden?).
Zoals het lijkt, kun je de extra airbag gelijk aansluiten.
Uiteraard wel ruim voor het knutselen de accu loshalen

Groeten,
Eric
Eric
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Kijk wij zitten op gelijke hoogte naamgenoot haha.
De airbag rekeneenheid zoals het heet, zit naast de OBD stekker onder de asbak. En die eenheid ga ik meenemen. Heb me al goed ingelezen hoe ik die moet vervangen.
Uiteraard eerst de accu los inderdaad voor ik bezig ga, blijf lekker een half uur wachten om zeker te zijn. Dan ook de airbag zekering eruit en de airbag erin schroeven en de stekker erop. Zekering erin, accu aansluiten, oordoppen in en onder het stuur langs het contact aan. En dan maar hopen haha.
De airbag rekeneenheid zoals het heet, zit naast de OBD stekker onder de asbak. En die eenheid ga ik meenemen. Heb me al goed ingelezen hoe ik die moet vervangen.
Uiteraard eerst de accu los inderdaad voor ik bezig ga, blijf lekker een half uur wachten om zeker te zijn. Dan ook de airbag zekering eruit en de airbag erin schroeven en de stekker erop. Zekering erin, accu aansluiten, oordoppen in en onder het stuur langs het contact aan. En dan maar hopen haha.
-
- forum starter
- Contacteer:
Mocht je rekeneenheid naast de obd nog nodig hebben, heb er hier nog 1 tje liggen....
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Zou je me misschien kunnen vertellen hoe ik dat ding er fatsoenlijk uit krijg, zonder het hele tapijt los te hoeven halen/kapot te knippen?
Heb gekeken in een sloper maar de OBD poort zit in de weg, het tapijt en de gele isolatie. Zie niet echt een manier om dat netjes aan de kant te krijgen..
Verder wel een airbag en een dashboard opgehaald. Bij de inbouw kwam ik er alweer achter dat ik schijnbaar 2 schroefdraadjes nodig had voor 2 van de 4 schroeven van de airbag. Dus volgende week maar weer langs de sloop om die op te halen.
Het 'testen' was wel even eng, had oordopjes ingedaan en het contact aangedaan, onder het stuur langs. Echter geen knal en geen lampje.
Heb toen de blauwe stekker onder de passagiersstoel even losgehaald en op contact gezet maar ook toen ging er geen lampje aan. Er zal dus een nieuwe rekeneenheid in moeten komen lijkt me.
Maar het dashboard ziet er nu wel een stuk strakker uit:

Edit - ik zie nu dit staan:

Is het nu alleen nog een kwestie van laten programmeren door de dealer, zonder de rekeneenheid te vervangen?
Heb gekeken in een sloper maar de OBD poort zit in de weg, het tapijt en de gele isolatie. Zie niet echt een manier om dat netjes aan de kant te krijgen..
Verder wel een airbag en een dashboard opgehaald. Bij de inbouw kwam ik er alweer achter dat ik schijnbaar 2 schroefdraadjes nodig had voor 2 van de 4 schroeven van de airbag. Dus volgende week maar weer langs de sloop om die op te halen.
Het 'testen' was wel even eng, had oordopjes ingedaan en het contact aangedaan, onder het stuur langs. Echter geen knal en geen lampje.
Heb toen de blauwe stekker onder de passagiersstoel even losgehaald en op contact gezet maar ook toen ging er geen lampje aan. Er zal dus een nieuwe rekeneenheid in moeten komen lijkt me.
Maar het dashboard ziet er nu wel een stuk strakker uit:

Edit - ik zie nu dit staan:

Is het nu alleen nog een kwestie van laten programmeren door de dealer, zonder de rekeneenheid te vervangen?
Het lijkt er haast wel op dat een extra airbag in laten programmeren voldoet.
De dealer kan dat vast zo zien welke zijn aangemeld / ingesteld.
De dealer kan dat vast zo zien welke zijn aangemeld / ingesteld.
Groeten,
Eric
Eric
-
- forum starter
- Contacteer:
Hoe hij er precies uit moet weet ik niet, ik kreeg hem bij een stuur dat ik op de kop getikt heb. Volgens mij is het eenvoudigst om je stoelen en tapijt eruit te halen. Hij zit volgens mij met torxen in een beugel...
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Volgende week ga ik even langs de dealer om daar te vragen of zij iets voor me kunnen betekenen. Heb eerlijk gezegd ook weer niet zo zin om de stoelen en het tapijt eruit te moeten halen voor een moduletje..
Netjes gedaan, ziet er goed uit zo nu hopen dat het gaat werken zoals het hoort maar dat je dat nooit gaat ervaren.
Boompje opzoeken om het te testen??
edit: moet je trouwens ook niet zo'n ding hebben om de airbag uit te zetten? Geen idee hoe dat bij een fase 1 zit maar bij een fase 2 heb je bij de deurgrepen een soort draaiknop waar je je sleutel in doet en deze omdraait om de airbag uit te zetten. Voor kinderen en zo.
edit: moet je trouwens ook niet zo'n ding hebben om de airbag uit te zetten? Geen idee hoe dat bij een fase 1 zit maar bij een fase 2 heb je bij de deurgrepen een soort draaiknop waar je je sleutel in doet en deze omdraait om de airbag uit te zetten. Voor kinderen en zo.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Had ik ook al aan gedacht maar de phase 1 heeft dat niet.
Alleen een sticker er in dus 

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Wou ik ook al overzetten maar uit een sloper halen werkt niet echt. Plakt niet meer haha.
Enig idee waar ik de goede stickers kan krijgen? Moet die onder de voorruit en op de zijkant van het dashboard.
Enig idee waar ik de goede stickers kan krijgen? Moet die onder de voorruit en op de zijkant van het dashboard.
De originele airbag-stickerset is (o.a.) verkrijgbaar via renaultnummer 7701207257. Kost je vermoedelijk ruim 10 euro, maar dan kan je wel als een Amerikaan je hele interieur en je ruiten volplakken met waarschuwingen. Geen kinderen nemen is goedkoper 

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Bedankt, als ik langs de dealer ga om de extra airbag te laten programmeren zal ik gelijk even vragen of zij nog stickers kunnen bestellen. Jouw plaatje gaat me toch iets te ver mox haha. 2 onder de voorruit en 1 op de zijkant van het dashboard is genoeg!
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Vandaag langs de dealer geweest. Moest een afspraak maken voor het aanmelden van de airbag, zij wisten ook niet precies hoe het zat dus dat gaan ze dan even bekijken. Ik kon alleen de stickerset hierboven laten bestellen à €13,-. Die hebben ze met een paar dagen binnen. Dan maar eens kijken wat ik allemaal wel niet ga plakken haha.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Ik zit nu toch met een beetje een vaag probleem. De airbag moet met 6 schroeven vastgezet worden:2 aan de voorkant, 2 aan de zijkanten en 2 aan de achterkant. De voorkant schroeft mooi vast, maar de overige 4 kan ik niet vastschroeven. Als ik de schroef in het gat doe, valt ie er gelijk helemaal doorheen. Ik dacht dat er misschien zo'n schroefdraad clipje overheen moest, maar dat is ook niet zo. Snap er niks van, iemand een idee?
Ik kan binnenkort wel eens kijken naar de bevestiging (Ph. 1 met af fabriek airbag voor de passagier)
Wanneer laat je 'm programmeren bij de garage?
Wanneer laat je 'm programmeren bij de garage?
Groeten,
Eric
Eric
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Dat zou ik erg op prijs stellen!
Afspraak staat gepland voor 19 mei. Wil de airbag wel graag goed vasthebben voordat hij geprogrammeerd wordt. Mocht ik na het programmeren nou heel toevallig toch een ongeluk krijgen met een passagier bij me in, heb ik liever niet dat de airbag half uit het dashboard komt.
Afspraak staat gepland voor 19 mei. Wil de airbag wel graag goed vasthebben voordat hij geprogrammeerd wordt. Mocht ik na het programmeren nou heel toevallig toch een ongeluk krijgen met een passagier bij me in, heb ik liever niet dat de airbag half uit het dashboard komt.