omslagpunt benzine-diesel
omslagpunt benzine-diesel
goedeavond,
ik ben aan het denken om een clio 4 te gaan kopen, ik rijd nu ongeveer 30.000 km per jaar. ik ben op zoek naar een 2e hands waar de kop vanaf is. wat is wijsheid met dit aantal km per jaar diesel of benzine???
ik heb nu een clio3 1.5dci en op zich bevalt dat prima, mijn huidige verbruik is ongeveer 1 op 19
zoals de titel al zegt bij hoeveel km ligt het omslagpunt??????
ik ben aan het denken om een clio 4 te gaan kopen, ik rijd nu ongeveer 30.000 km per jaar. ik ben op zoek naar een 2e hands waar de kop vanaf is. wat is wijsheid met dit aantal km per jaar diesel of benzine???
ik heb nu een clio3 1.5dci en op zich bevalt dat prima, mijn huidige verbruik is ongeveer 1 op 19
zoals de titel al zegt bij hoeveel km ligt het omslagpunt??????
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
clio4 dci90 flamme rouge estate
Re: omslagpunt benzine-diesel
Bij 30.000 per jaar hoef je al niet meer te denken aan benzine, diesel is voordeliger. Onderstaand is wat krom uit excel geknipt. Ik weet niet welke benzine je voor ogen hebt, maar ik heb als uitgangspunt 7 liter per 100 km genomen oftewel 1:14.
km per jaar 30000 benzine diesel verschil
prijs 1,56 1,25
verbruik per 100 km 7 5,2
kilometers per liter 14,28 19,23
liters nodig 2100 1560
euros brandstof per jaar 3276 1950 1326
wegenbelasting per maand 42 87 45
wegenbelasting per jaar 504 1044 540
verzekering per jaar 350 300 -50
winst: 836
Het is maar wat je winst noemt, maar een benzine is bij 30.000 per jaar 836 euro duurder dan diesel. Als je het voor elkaar zou krijgen je verbruik naar 4,5 liter per 100 km te brengen, verdien je nog 300 euro extra
Edit: ik zie dat mijn tekst niet zo wordt opgebouwd als in de bewerker zichtbaar is.
km per jaar 30000 benzine diesel verschil
prijs 1,56 1,25
verbruik per 100 km 7 5,2
kilometers per liter 14,28 19,23
liters nodig 2100 1560
euros brandstof per jaar 3276 1950 1326
wegenbelasting per maand 42 87 45
wegenbelasting per jaar 504 1044 540
verzekering per jaar 350 300 -50
winst: 836
Het is maar wat je winst noemt, maar een benzine is bij 30.000 per jaar 836 euro duurder dan diesel. Als je het voor elkaar zou krijgen je verbruik naar 4,5 liter per 100 km te brengen, verdien je nog 300 euro extra

Edit: ik zie dat mijn tekst niet zo wordt opgebouwd als in de bewerker zichtbaar is.
Re: omslagpunt benzine-diesel
vergeet het onderhoud niet, dat is bij de diesel iets duurder - ook afschrijving op een diesel tikt aan
ik rij zelf ruim 1:20 met de benzine versie, met 34k per jaar zit ik nog niet op het omslagpunt (waarbij toegevoegd dat diesel voor trekkers is)
ik rij zelf ruim 1:20 met de benzine versie, met 34k per jaar zit ik nog niet op het omslagpunt (waarbij toegevoegd dat diesel voor trekkers is)
- goodje
- über forummer
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 26 mei 2008 23:51
- Locatie: Wijchen Gld
- Contacteer:
Re: omslagpunt benzine-diesel
Knap ruim 1-20, maar kan het haast niet geloven..
Zelf en probeer echt zuinig te rijden maar nu met winter banden iets kleiner als de zomerband rond of net onder de 1-16 en met de zomerbanden rond de 1-17.
Hoe wordt het geconstateerd dat je ruim 1-20 doet met jou Clio, via de auto of de liter delen door de kilometer?
Zelf en probeer echt zuinig te rijden maar nu met winter banden iets kleiner als de zomerband rond of net onder de 1-16 en met de zomerbanden rond de 1-17.
Hoe wordt het geconstateerd dat je ruim 1-20 doet met jou Clio, via de auto of de liter delen door de kilometer?
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
Re: omslagpunt benzine-diesel
1 op 20 ga je wel halen met een clio 4 DCI. Ik heb op dit moment mijn Clio 4 sinds juli en onderhand al 50.000 km gereden. Gemiddeld rij ik zo rond de 4,5 liter / 100 km wat neerkomt op 1 op 23. Dit is zonder ECO stand, dus met ECO stand zal hij zelfs nog wat zuiniger zijn. Wel rij ik veel snelweg, maar met 30.000 km wat tinuske rijdt, zal dat ook wel zo zijn.
Re: omslagpunt benzine-diesel
Eco stand aan en heel goed anticiperen - ik rij 2x60 km per dag en dan beide keren voor de spits uit dus kan 99% op de cruise control rijdengoodje schreef:Knap ruim 1-20, maar kan het haast niet geloven..
Zelf en probeer echt zuinig te rijden maar nu met winter banden iets kleiner als de zomerband rond of net onder de 1-16 en met de zomerbanden rond de 1-17.
Hoe wordt het geconstateerd dat je ruim 1-20 doet met jou Clio, via de auto of de liter delen door de kilometer?
de route is 15 km snelweg - daar rij ik 102 (lekker relaxt) en de rest 80 km, daar rij ik 82
op tijd gas loslaten, weinig remmen, vlot schakelen en hard rotondes over (in z'n 3)
verder klopt wat de boardcomputer zegt precies met de handmatige meting - paar keer getankt bij dezelfde pomp en het klopte telkens tot achter de komma!
zomers haal ik de fabrieksopgave trouwens (4.3l / 100 km)

-
- forum member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 16 feb 2015 23:01
- Locatie: Liessel
- Contacteer:
Re: omslagpunt benzine-diesel
Arend auto heeze staat een mooie witte clio 4 expression met net onder de 50.000km
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
- ClioKlappie
- forum starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 27 feb 2013 18:27
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: omslagpunt benzine-diesel
Ik rij ook ongeveer 34.000 per jaar en heb ook voor een benzine gekozen.
Rij elke dag 140 kilometer waarvan 90% snelweg.
Zet hem op de cruise-control (100) en gebruik de eco-stand niet.
Hiermee haal ik een verbruik van 1:19.
Ben dus zeer tevreden en ben blij dat ik niet voor een diesel heb gekozen.
Hierbij een link met een tool waar ik destijds mijn omslagpunt mee heb berekend.
http://www.omslagpunt.com
Rij elke dag 140 kilometer waarvan 90% snelweg.
Zet hem op de cruise-control (100) en gebruik de eco-stand niet.
Hiermee haal ik een verbruik van 1:19.
Ben dus zeer tevreden en ben blij dat ik niet voor een diesel heb gekozen.
Hierbij een link met een tool waar ik destijds mijn omslagpunt mee heb berekend.
http://www.omslagpunt.com
Clio IV Tce90 Dynamique
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Re: omslagpunt benzine-diesel
Best handig trouwens, dat Google. Als je op de link klikt kun je precies zien wat voordeliger is. http://www.omslagpuntberekening.nl/
Bij mij bleek 20.000 met diesel al voordeliger.
Bij mij bleek 20.000 met diesel al voordeliger.
Re: omslagpunt benzine-diesel
Het nadeel van deze tool is dat de wegenbelasting niet wordt meegenomen. Voor diesel betaal je per gewichtseenheid het dubbele van benzine.ClioKlappie schreef:Ik rij ook ongeveer 34.000 per jaar en heb ook voor een benzine gekozen.
Hierbij een link met een tool waar ik destijds mijn omslagpunt mee heb berekend.
http://www.omslagpunt.com
Re: omslagpunt benzine-diesel
Het omslagpunt wordt ook heel erg bepaald of je een nieuwe of een 2e hands koopt.
Als je een nieuwe diesel koopt is je initiële investering (en dus ook je afschrijving) hoger en ligt het omslagpunt dus ook hoger dan wanneer je een 2e hands van bijvoorbeeld 3 a 4 jaar oud koopt waarbij een diesel vaak ongeveer even duur is als een vergelijkbare benzine (had ik iig wel bij mijn twee megane diesels die ik heb gehad).
Als je een nieuwe diesel koopt is je initiële investering (en dus ook je afschrijving) hoger en ligt het omslagpunt dus ook hoger dan wanneer je een 2e hands van bijvoorbeeld 3 a 4 jaar oud koopt waarbij een diesel vaak ongeveer even duur is als een vergelijkbare benzine (had ik iig wel bij mijn twee megane diesels die ik heb gehad).
Re: omslagpunt benzine-diesel
alle alvast bedankt voor de reacties.
helaas heeft mijn verwarmingsketel het begeven en moet vervangen worden, dus ik ben bang dat ik de auto nog even moet uitstellen.
mijn dagelijkse rit is overigens dagelijks eindhoven- zaltbommel en dat zoveel mogelijk op cc. maar helaas een kwartiertje file rijden is elke morgen wel normaal.....
helaas heeft mijn verwarmingsketel het begeven en moet vervangen worden, dus ik ben bang dat ik de auto nog even moet uitstellen.
mijn dagelijkse rit is overigens dagelijks eindhoven- zaltbommel en dat zoveel mogelijk op cc. maar helaas een kwartiertje file rijden is elke morgen wel normaal.....
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
clio4 dci90 flamme rouge estate
- ClioKlappie
- forum starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 27 feb 2013 18:27
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: omslagpunt benzine-diesel
In deze tool word wel degelijk je wegenbelasting meegerekend.Da Freeze schreef:Het nadeel van deze tool is dat de wegenbelasting niet wordt meegenomen. Voor diesel betaal je per gewichtseenheid het dubbele van benzine.ClioKlappie schreef:Ik rij ook ongeveer 34.000 per jaar en heb ook voor een benzine gekozen.
Hierbij een link met een tool waar ik destijds mijn omslagpunt mee heb berekend.
http://www.omslagpunt.com
Dit is een grote factor in het hele omslagpunt verhaal, inderdaad omdat je bijna 2x zoveel betaald bij een diesel.
Clio IV Tce90 Dynamique
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Re: omslagpunt benzine-diesel
Ach, dat had ik niet gezien. Er is nog een stap 2 en 3. 

- ClioKlappie
- forum starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 27 feb 2013 18:27
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: omslagpunt benzine-diesel

Clio IV Tce90 Dynamique
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Re: omslagpunt benzine-diesel
En daarom dus http://www.omslagpuntberekening.nl/. Alles in 1 overzicht...
- ClioKlappie
- forum starter
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 27 feb 2013 18:27
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: omslagpunt benzine-diesel
Net zo eenvoudig en komt op het hetzelfde uit.martijnm schreef:En daarom dus http://www.omslagpuntberekening.nl/. Alles in 1 overzicht...
Het is maar wat je fijner vindt.

Clio IV Tce90 Dynamique
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.
Als je me zoekt, ik ben in de wolken.