Inleren bandenspanning
Inleren bandenspanning
Hallo,
Heb de Clio nu een maand in bezit en heb er ongeveer 2000km op de teller staan. Echter als ik blader door het menu van de boordcomputer, blijf ik de melding 'Inleren bandenspanning' zien staan. Heb inmiddels al eens gereset maar hij verandert niet.
Kan iemand mij wat meer hierover vertellen? Ben erg benieuwd wanneer daar een andere melding staat.
Heb de Clio nu een maand in bezit en heb er ongeveer 2000km op de teller staan. Echter als ik blader door het menu van de boordcomputer, blijf ik de melding 'Inleren bandenspanning' zien staan. Heb inmiddels al eens gereset maar hij verandert niet.
Kan iemand mij wat meer hierover vertellen? Ben erg benieuwd wanneer daar een andere melding staat.
-
- forum member
- Contacteer:
Re: Inleren bandenspanning
Blijft er staan is een optie ok de druk op nieuw te meten
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Gelukkig want ik heb andere velgen zonder de speciale ventielen. Anders zou ik helemaal gek worden van de melding.
Clio IV Authentique TCe 0.9 Rouge Flamme - 22-1-15'
Ah zo, het is een optie.. Dank je wel, was me niet duidelijk vanuit de handleidingen.
Dat mag dus niet. Bandenspanningssensoren zijn per 1 november 2014 verplicht.caribic schreef:Gelukkig want ik heb andere velgen zonder de speciale ventielen. Anders zou ik helemaal gek worden van de melding.
Clio IV Estate TCe90 Expression, 10-2014, Noir Etoile
-
- forum member
- Contacteer:
En als die nu voor die datum geproduceert is en na die datum op kenteken?
Dan heeft die het dus niet..
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Ze zijn wel iets eerder geproduceerd met hoor. Daar houden ze rekening mee. Die regel wordt wel per 1 november 2014 ingevoerd, maar die is al eerder bekend. Ik zie de dat de betreffende Clio van januari is, dus die moet aan de eis voldoen.
Clio IV Estate TCe90 Expression, 10-2014, Noir Etoile
Nu kijken of de handhavers het van de wet ook weten, zal vast een tijd overheen gaan.
Clio IV Authentique TCe 0.9 Rouge Flamme - 22-1-15'
Neem aan dat jij ook weet dat de productie medio 2014 erg achter is gaan lopen omdat Renault de productielijn ook hierop heeft aangepast zodat de (reeds) bestelde auto's alsnog van TPMS werden voorzien?Robin5757 schreef:En als die nu voor die datum geproduceert is en na die datum op kenteken?
Voorraadauto's zullen waarschijnlijk op kenteken zijn gezet voor 1 oktober 2014 maar of dat ook zo is gebeurd weet ik niet.
Maar goed, even terug naar het begin van dit topic:
Wanneer je door de opties bladert kom je de instelling tegen. Dit is GEEN melding! Een melding betekend dat spontaan het lampje gaat branden en je een tekst in je display krijgt.Senso schreef:Hallo,
Wat is het wel? Volgens het instructieboekje (heb het maar even opgezocht

Stel je rijdt met een lege auto en één persoon, bandenspanning is, laten we zeggen 2,2 bar. Dit is de standaard instelling waarbij de melding komt dat je een lekke band hebt wanneer de bandenspanning onder de (laten we zeggen) 1.8 bar is gezakt.
Nu ga je op vakantie, volle auto met 4 personen, bagage en snelwegkilometers dus je verhoogt de bandenspanning zoals is voorgeschreven naar bijvoorbeeld 2,5 bar. (Ik heb de juiste waarden er niet bij gezocht, doe dat dus zelf nog even)
Je wilt nu ook een melding krijgen als je band te zacht wordt maar onder deze omstandigheden is een melding bij 1,8 bar te laat. De band is veel te zacht en dat is gevaarlijk. Je wilt dus een melding bij 2,1 bar.
NU ga je in je boordcomputer naar de optie "Inleren bandenspanning".
Je gaat dan aangeven dat er een wijziging is in de standaard configuratie en "leert de auto de nieuwe situatie kennen"!! Het systeem reageert nu op de nieuwe situatie. Is de vakantie voorbij en je verlaagt de bandenspanning weer moet je dus ook weer opnieuw inleren.
Handig die instructeboekjes waar dat allemaal in staat. Als het goed is ligt er eentje in je auto en zo niet kan je ze tegenwoordig op het internet vinden:
http://www.e-guide.renault.com/portail/

En het nieuwe (gewijzigde) instructieboekje voor de Clio is met deze link te downloaden:
http://www.e-guide.renault.com/portail/ ... eguide.php
Wel even toestaan te openen of op te slaan

Wat als je 'inleren bandenspanning' in je scherm ziet, je drukt op de desbetreffende knop dat ie 'iets' daarmee gaat doen en verder komt er geen wijziging.... Let wel, ik rij al net een maand in mijn Clio uit 2015 en heb geen flauw benul of er elektrische ventielen in zitten.
Zelf de bandenspanning rondom op 2,5 bar gebracht. Zoals ik altijd deed. Is het gewoon een overbodige vervelende melding in het menu?
Zelf de bandenspanning rondom op 2,5 bar gebracht. Zoals ik altijd deed. Is het gewoon een overbodige vervelende melding in het menu?
1.5dci
Het is zoals eerder gezegd een "service" van Renault om je te waarschuwen dat je mogelijk met een lekke band rijdt. Bij verhogen van je bandenspanning geeft hij geen signaal. Even resetten naar je nieuwe spanning en het geheugen weet dan dat hij met een nieuwe bandenspanning rekening moet houden. Dat is alles. Echt 2 seconden werk.RonaldR schreef: 20 feb 2019 23:43 Wat als je 'inleren bandenspanning' in je scherm ziet, je drukt op de desbetreffende knop dat ie 'iets' daarmee gaat doen en verder komt er geen wijziging.... Let wel, ik rij al net een maand in mijn Clio uit 2015 en heb geen flauw benul of er elektrische ventielen in zitten.
Absoluut dus geen overbodige vervelende melding in je menu.
Niet iedere Clio IV heeft TPMS sensoren in de velgen zitten. Zijn ook series waar het werkt via de ABS sensor. Dat is afhankelijk van welke sticker er in je deur zit.
Zoek even in dit forum en je zal er verschillende topics over vinden.
Heb er trouwens zelf laatst wel profijt van gehad. Bleek een spijker in de achterband te zitten waardoor de band langzaam leeg liep. Hoewel ik op het oog geen zachte band zag, maar door de auto te laten rollen zag dat er een spijker in de band zat, heb ik de band en velg kunnen redden door op tijd mijn reservewiel (wat ik dus gelukkig nog wel heb) te monteren en de band te laten maken. Doorrijden met een zachte band, zeker bij "lage" banden geeft altijd schade aan de wangen en of velgen.
Het is zeker geen overbodig accessoire.
Dan heb je de versie waar het via de ABS sensor gemeten wordt.88weighed schreef: 24 mar 2015 16:04Dat mag dus niet. Bandenspanningssensoren zijn per 1 november 2014 verplicht.caribic schreef:Gelukkig want ik heb andere velgen zonder de speciale ventielen. Anders zou ik helemaal gek worden van de melding.
Ik rij eerst maar gewoon door. Het is een mooie gadget. Die uiteindelijk best veel geld kost. Vier speciale ventielen, inlezen en dan het extra risico van APK afkeur.
Zie wel hoe dat gaat met de APK over een jaar. Hij is net goedgekeurd vertelde de verkoper. Dus hoe ze dat hebben gedaan weet ik ook niet.
Zie wel hoe dat gaat met de APK over een jaar. Hij is net goedgekeurd vertelde de verkoper. Dus hoe ze dat hebben gedaan weet ik ook niet.
1.5dci
Als je dus geen melding krijgt hoef je geen "dure"ventielen te kopen. Dan werkt het dus bij jou op de ABS sensor. Zal geen probleem geven bij de APK. Maar het is wel slim om het systeem te laten weten wat je standaardbandenspanning is.RonaldR schreef: 22 feb 2019 12:55 Ik rij eerst maar gewoon door. Het is een mooie gadget. Die uiteindelijk best veel geld kost. Vier speciale ventielen, inlezen en dan het extra risico van APK afkeur.
Je hoeft het niet te doen, maar kan voorkomen dat je simpelweg een band en/of velg aan flinters gaat rijden.
Garage stuurde mij naar de dealer. Die kon het wel uitlezen. De dealer zei dat het nu de ventielen waren. Uitlezen en calibreren kost een dikke 100€. Het hele gedoe komt op mij over als weer een mogelijkheid om de klant geld uit de zak te kloppen. Immers 4x ventielen a 40 tot 60€. En daarna inlezen voor 110€. Zit ik rond de 300€. Hier heb ik 3 nieuwe Continental bandjes voor.
Dus ik laat de elektronica voor wat het is en controleer maandelijks de bandenspanning zelf.
Dus ik laat de elektronica voor wat het is en controleer maandelijks de bandenspanning zelf.
1.5dci