Buitentemperatuur

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
toy_soldier
beginner
Contacteer:

Buitentemperatuur

Bericht door toy_soldier »

Hoi,
Mijn auto heeft geen buitentemperatuursensor. Wel het display en het gaatje in de spiegelkap, maar de sensor en de bedrading hiervoor ontbreken.
Weet iemand of het morgelijk is om deze bedrading zelf te trekken? Zijn hier schema's van?
Heeft iemand zich er al eens in verdiept?
Het gaat om een clio 2 phase 1 uit 99.
Gr.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Buitentemperatuur

Bericht door mox »

Ik denk niet dat er een thermometerfunctie in de displayunit zit, anders was daar wel iets over te vinden.

Je zou kunnen proberen om de displayunit van een phase 2 (incl. temperatuursensor) over te zetten in jouw phase 1 dashboard. Met een beetje mazzel past dat gewoon. De kans is echter groot dat je dan de radio-displayfuncties en de stuurwielbediening kwijt bent, voorzover je de originele radio er nog in hebt zitten.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
toy_soldier
beginner
Contacteer:

Alles is ngoO origineel in de auto.Op het display zie ik wel dat er plaats is voor de temperatuur. Cijfers zijn alleen niet opgelicht. En de bedrading loopt niet in de spiegel. Mij lijkt dat het wellicht mogelijk is om bedrading te trekken vanaf de stekker op het display naar de spiegel en daar dan een sensor in te plaatsen. Weet alleen niet wat de pinnummers op de stekker zijn, en of de bedrading direct naar de sensor loopt.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ik heb hier ook naar gekeken. Het is wel te doen hoor. De stekker die in je display gaat, mist 2 draden: 1 voor de temperatuur en 1 voor de massa. Makkelijkst is om die 2 draden uit een sloper te halen en in jouw stekker te drukken. Dan moet je die 2 draden naar de deur leiden en in 2 lege plekken aansluiten, ook dit kan je uit de sloper halen. Dan de 2 draadjes die in de deur zitten ook uit de sloper halen met aan het einde de blauwe stekker voor de spiegel. Je kan dan van een sloper een sensor pakken inclusief de bedrading en die sluit je dan aan op de blauwe stekker in je deur.

Ik theorie zou dit moeten werken, vond het zelf teveel werk om te proberen.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Tjizzzuh
beginner
Contacteer:

Bericht door Tjizzzuh »

Hallo,

Ik ben hier ook mee bezig geweest. In plaats van een originele temperatuursensor wilde ik dit doen met een 2K2 NTC weerstand (kost ± 1.5 EUR).

Helaas heeft mijn Clio 2 Campus een ander display (met 1x 24-polige stekker) dan een "normale" Clio 2.

Een linkje met meer informatie hierover staat hieronder:
Renault Forum

Groeten,

Tjisse
  • Renault Clio Campus 1.2 16v Sport '06 (dagelijks vervoer)
  • Alfa Romeo 33 1.7 QV '88 ("mooi weer" auto)
toy_soldier
beginner
Contacteer:

Oké bedankt, als ik het goed begrijp lopen de draden rechtstreeks van het display naar de sensor?
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

100% zeker weet ik het niet maar vanaf de sensor komen 2 draden en in het display moeten 2 draden voor de temperatuur dus lijkt me wel. Je kan het testen door in ieder geval de 2 draden voor het display over te zetten en die te verbinden met de draden van de sensor. Als je display dan de temperatuur aangeeft zit je goed lijkt me.
toy_soldier
beginner
Contacteer:

Top bedankt voor de info. Ga ik binnenkort kijken of het lukt.
Tjizzzuh
beginner
Contacteer:

Bericht door Tjizzzuh »

toy_soldier schreef:Oké bedankt, als ik het goed begrijp lopen de draden rechtstreeks van het display naar de sensor?
Dit kan ik bevestigen: de draden lopen inderdaad rechtstreeks van de sensor naar het display (of andersom...'t is maar net hoe je het bekijkt).

Als je nieuwe bedrading moet gaan leggen, zal het meeste werk waarschijnlijk gaan zitten in het loshalen van het display; hiervoor moet de bovenkant van het dashboard los / eraf.

Groeten,

Tjisse
  • Renault Clio Campus 1.2 16v Sport '06 (dagelijks vervoer)
  • Alfa Romeo 33 1.7 QV '88 ("mooi weer" auto)
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Was vandaag vrij en ben er ook maar eens mee bezig geweest. Op zich geen moeilijke klus maar zit wel wat tijd in.
Hier de how to: http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 03&t=22646
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Prima hack, uitgebreide en duidelijke howto. Goed bezig! :thumbsup: :thumbsup:

Ik had vroeger een phase1 (een 1.4, ik meen een RT), maar ik kan me niet goed meer herinneren hoe hij uitgerust was. Wel of geen temperatuur, wel of geen elektrische spiegels, ik ben het vergeten.

Wat ik wel nog goed weet is dat de ph1 een stuk meer zijwaartse knieruimte heeft door de andere deurgrepen. Vind ik een minpunt van de ph2.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
toy_soldier
beginner
Contacteer:

Top, bij mij ook gelukt. Ik heb alleen geen kabels van de sloop gehaald, maar heb zelf de draden getrokken en in de originele stekkers gemonteerd.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”