Eigen snelheid via R link
Eigen snelheid via R link
Ik zie nergens of het mogelijk is om de eigen snelheid in het navigatie scherm te zien.
Op mijn losse tom tom heb ik deze mogelijkheid wel maar ook in de ingebouwde tom tom in mijn Megane zie ik mijn werkelijke snelheid niet.
Ik krijg een Clio met R link.
Voordeel van deze weergave is dat deze betrouwbaarder is als de teller van de auto en je dus iets harder kunt rijden om binnen de snelheidslimieten te blijven.
Op mijn losse tom tom heb ik deze mogelijkheid wel maar ook in de ingebouwde tom tom in mijn Megane zie ik mijn werkelijke snelheid niet.
Ik krijg een Clio met R link.
Voordeel van deze weergave is dat deze betrouwbaarder is als de teller van de auto en je dus iets harder kunt rijden om binnen de snelheidslimieten te blijven.
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Re: Eigen snelheid via R link
Bij de media-naf kan het ook niet en bij de R-Link heb ik van andere begrepen ook niet..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
Media nav wel via menavrus zag ik.
Bij de R-link kan het wel, althans in combi met de sport monitor, maarja dan moet je wel een RS nemengoodje schreef:Bij de media-naf kan het ook niet en bij de R-Link heb ik van andere begrepen ook niet..

Volgens mij kan het onder Systeem -> Status en informatie en dan GPS informatie (ofzo).
Je ziet dan een grafische weergave van de zichtbare satellieten, je huidige GPS-coördinaten en je snelheid, als ik het me goed herinner (geen zin om in de kou naar de auto te lopen waar ik net uitgestapt ben :P). Verder is het niet een hele nuttige weergave, maar het kan.
In combinatie met de kaartweergave kan het volgens mij niet.
Overigens, als je het alleen wilt om iets harder te kunnen rijden, laat het dan en rijdt lekker op je teller. Die paar kilometer per uur sneller helpen echt niet merkbaar. Het zijn, letterlijk, maar een paar kilometer in een uur rijden, dus als je geen 8 uur onderweg bent is het maar een gevoel dat je sneller bent. Bovendien kan het heel gemakkelijk onbetrouwbaarder worden in een situatie waar slechte GPS ontvangst is, die discussie ga je niet winnen van oom agent met zijn geijkte meter en wettelijke correctie in jouw voordeel
Je ziet dan een grafische weergave van de zichtbare satellieten, je huidige GPS-coördinaten en je snelheid, als ik het me goed herinner (geen zin om in de kou naar de auto te lopen waar ik net uitgestapt ben :P). Verder is het niet een hele nuttige weergave, maar het kan.
In combinatie met de kaartweergave kan het volgens mij niet.
Overigens, als je het alleen wilt om iets harder te kunnen rijden, laat het dan en rijdt lekker op je teller. Die paar kilometer per uur sneller helpen echt niet merkbaar. Het zijn, letterlijk, maar een paar kilometer in een uur rijden, dus als je geen 8 uur onderweg bent is het maar een gevoel dat je sneller bent. Bovendien kan het heel gemakkelijk onbetrouwbaarder worden in een situatie waar slechte GPS ontvangst is, die discussie ga je niet winnen van oom agent met zijn geijkte meter en wettelijke correctie in jouw voordeel

Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Als je volgens de TomTom de snelheidslimiet overtreed dan veranderd de zwarte rand rond het symbool voor de snelheidslimiet ter plaatse, in een rode rand. Op die manier weet je dus ook wat je snelheid volgens je TomTom is.
TomTom geeft een GPS snelheid, laat je dat op R-Link of MediaNav ook zien geeft je auto je twee verschillende snelheden. Eigenlijk moet je het anders bekijken.
Waarom geeft de snelheidsmeter tegenwoordig nog een snelheid aan die gemeten wordt op de versnellingsbak en waarom niet de GPS snelheid?
Waarom geeft de snelheidsmeter tegenwoordig nog een snelheid aan die gemeten wordt op de versnellingsbak en waarom niet de GPS snelheid?
GPS werkt niet in tunnels, dus hoe ga je dan de wet handhaven? "Sorry agent, maar ik kan er toch niks aan doen dat ik veel te hard reed? Ik zag dat niet...". Logisch dus dat er meetmethoden zijn die altijd behoren te werken. Ook daarom moet de wielmaat kloppen met de instellingen van de snelheidsmeter.
Dat is ook zo. Blijft dus over dat een constructeur niet twee verschillende manieren in een auto bouwt om de snelheid af te kunnen lezen. En dat is dan de reden dat bij in de auto gebouwde navigatiesystemen geen GPS snelheid aangeven wordt.
Da's allemaal duidelijk alleen stand alone navigatie systemen zoals bv Tom Tom en andere merken doen dat wel dus vandaar mijn vraag.
En de GPS snelheid is wel op te zoeken maar niet standaard op het scherm te zien dus vandaar mijn vraag.
De opmerking over tunnels is wellicht valide maar niet van toepassing volgens mij.
Overigens is de snelheidsmeter van Renault en de GPS van TOM TOM, althans dat denk is dus dat zijn toch twee verschillende ontwerpers die toevallig samenwerken
En de GPS snelheid is wel op te zoeken maar niet standaard op het scherm te zien dus vandaar mijn vraag.
De opmerking over tunnels is wellicht valide maar niet van toepassing volgens mij.
Overigens is de snelheidsmeter van Renault en de GPS van TOM TOM, althans dat denk is dus dat zijn toch twee verschillende ontwerpers die toevallig samenwerken
Jouw wens is niet door Renault/TomTom toegepast omdat dit voor de overgrote meerderheid eerder verwarrend dat verhelderend werkt. Een auto moet voor veel mensen eenvoudig te bedienen zijn en een overzichtelijk dashboard hebben. Stel je de twijfel eens voor bij mensen die in de bebouwde kom 54 op de snelheidsmeter en 51 op R-Link zien staan. Renault voorkomt dit door gewoon een normale snelheidsmeter te gebruiken zoals de wet dat voorschrijft. Het staat je natuurlijk vrij om een TomTom op het raam te plakken, zodat je de snelheid via GPS af kan lezen. Wat word je overigens wijzer van de GPS-snelheid?
Wat je er wijzer van wordt?
Stel, je rijdt 130 op je teller
Op de GPS rij je maar 126
Je gaat 130 rijden op GPS
Je teller geeft nu 135 aan
Je denkt: 4% correctie
Dus boete vanaf 135 op GPS
Je gaat op GPS dus 134 rijden
De teller staat nu op 140
Rij je voor je gevoel toch ongestraft op je teller even 10 kilometer te hard

Stel, je rijdt 130 op je teller
Op de GPS rij je maar 126
Je gaat 130 rijden op GPS
Je teller geeft nu 135 aan
Je denkt: 4% correctie
Dus boete vanaf 135 op GPS
Je gaat op GPS dus 134 rijden
De teller staat nu op 140
Rij je voor je gevoel toch ongestraft op je teller even 10 kilometer te hard

Tja, inderdaad. Ik ben overtuigd. Laten we massaal die topic naar Renault sturen om aan te geven hoe belangrijk de snelheid via GPS is. Aan de andere kant weet ik nu ook dat ik dus 140 op de teller kan doen, waar ik 130 mag. Dus voor mij is het nut er nu wel weer vanaf.
Ander vraagje: wanneer lees je de werkelijke snelheid af? Ik zie namelijk dat op CC de snelheid via GPS niet constant is. Er zit 2km/h schommeling in. Moet ik dan 139 aanhouden voor de veilige marge, of kan ik ook 141 op de teller gaan rijden? En bij wie kan ik dan de boete declareren als blijkt dat de lasermeting toch weer net een andere snelheid aangaf? Misschien moet de ontwikkelafdeling van Renault nog eens heel goed gaan kijken naar de snelheidsmeter.

Ander vraagje: wanneer lees je de werkelijke snelheid af? Ik zie namelijk dat op CC de snelheid via GPS niet constant is. Er zit 2km/h schommeling in. Moet ik dan 139 aanhouden voor de veilige marge, of kan ik ook 141 op de teller gaan rijden? En bij wie kan ik dan de boete declareren als blijkt dat de lasermeting toch weer net een andere snelheid aangaf? Misschien moet de ontwikkelafdeling van Renault nog eens heel goed gaan kijken naar de snelheidsmeter.

martijnm schreef:...bij wie kan ik dan de boete declareren als blijkt dat de lasermeting toch weer net een andere snelheid aangaf?....

Nou ik heb in ieder geval wat in gang gezet met deze vraag.
Maar als we dan toch iets bij Renault Nederland zouden willen neerleggen dan is het wel de kwestie dat tegelijk met de dagrijverlichting ook de achterlichten branden.
Ik heb hier al veel forums over nagelezen en ook daar wordt vaak deze vraag gesteld.
Sinds 1 januari 2015 is dit een verplichting voor nieuwe types en het zou prettig zijn als dit dus ook op bestaande uitvoeringen gerealiseerd kan worden.
Zal bij Renault Nederland wel op niets uitlopen maar goed is misschien het proberen waard.
Maar als we dan toch iets bij Renault Nederland zouden willen neerleggen dan is het wel de kwestie dat tegelijk met de dagrijverlichting ook de achterlichten branden.
Ik heb hier al veel forums over nagelezen en ook daar wordt vaak deze vraag gesteld.
Sinds 1 januari 2015 is dit een verplichting voor nieuwe types en het zou prettig zijn als dit dus ook op bestaande uitvoeringen gerealiseerd kan worden.
Zal bij Renault Nederland wel op niets uitlopen maar goed is misschien het proberen waard.
Jongens, ik hoopte dat jullie in de gaten hadden dat ik de boel wat dik aanzette. Snelheid via GPS is geen serieuze optie, die standaard in een auto te zien wordt. Wil je persé de snelheid zien via GPS, neem dan een los apparaat en onthoud hoeveel de afwijking is. Ik rijd al sinds het begin 56 in de bebouwde kom. Als ik langs zo'n bord rijd die me vertelt dat ik te hard rijd, blijf ik toch netjes binnen de marge. Op de snelweg blijf ik altijd onder de 10km te hard om ook hier bonnen te voorkomen, terwijl ik toch harder rijd dan de rest.
Je hoeft natuurlijk niet een losse tomtom te kopen om je GPS snelheid te meten. Voglens mij heeft het gros van de mensen tegenwoordig een smartphone met ingebouwde GPS. Ik in ieder geval wel en gebruik deze tijdens de vakantie tegelijkertijd als blackbox. Ik zie mijn GPS snelheid en op de achtergrond neemt mijn toestel (in beeld en geluid) steeds alles op. De laatste 5 minuten van mijn rit worden op die manier altijd bewaard en ik kan een beetje smokkelen wat snelheid betreft