Sjiek geluid i.p.v. goedkoop piepje bij niet dragen gordel?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
mox
Beheerteam
Contacteer:

Sjiek geluid i.p.v. goedkoop piepje bij niet dragen gordel?

Bericht door mox »

Jullie kennen vast wel de dashboard testfunctie: bij uitgeschakelde auto de knop van de boordcompu ingedrukt houden en vervolgens de contactsleutel aanzetten. Behalve dansende wijzers en kerstboomverlichting op het dashboard krijg je dan ook nog een fraai "Amerikaans" signaal te horen.

Zou het goedkope standaardpiepje niet te vervangen zijn door dat geluid? Dit zou een leuke toevoeging zijn aan de toch al luxe uitrusting van de Initiale. Je zou er dan haast expres je gordel door gaan vergeten ;)

Ik heb nog niet kunnen traceren of beide geluiden uit hetzelfde speakertje komen. De standaardpiep komt naar mijn weten uit een (piëzo-)speakertje achterop de print van de tellerunit, maar het "elegante" geluid lijkt ergens anders vandaan te te komen.

Wie denkt (en hackt) er mee?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
hostler

Re: Sjiek geluid i.p.v. goedkoop piepje bij niet dragen gord

Bericht door hostler »

Wait what? Ik heb helemaal geen geluidje als je de gordel niet draagt. (2001 dynamique)
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Ik ook niet (2001) RS ph 2
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Wees blij, want het is echt een cheapass geluid. 't Houdt na een minuut of 2 op (of als je de bestuurdersgordel inprikt).

Horen jullie wel iets tijdens die dashboardtest?
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Het geluid is vergelijkbaar met wanneer je verlichting nog aan hebt staan en de deur openzet. Zo'n piep-piep-piep-piep geluid dus.
Bij mij is het, als ik het contact afzet, al vrij snel een hele flipperkast;
de auto piept omdat het licht aanstaat, mijn telefoon piept omdat hij van de oplader afgaat en de radio laat zich horen omdat het front er nog op zit (al na 2 seconden :shock: )
Groeten,
Eric

Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
hostler

Bericht door hostler »

mox schreef:Wees blij, want het is echt een cheapass geluid. 't Houdt na een minuut of 2 op (of als je de bestuurdersgordel inprikt).

Horen jullie wel iets tijdens die dashboardtest?
Ja, dan geeft 'ie een soort: Pling, pling, pling geluid :P

Maareh over het geluid zelf, zit waarschijnlijk in één van de computers en is niet zo 123 te veranderen. Je kunt het geluid waarschijnlijk vervormen door er iets tussen te solderen.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Soms mis ik dat pingeltje ook wel. Mijn Saab 9-3 had altijd een leuke ping. Piepte 7x bij aanzetten van contact en gordel nog niet om.
Lijkt me dat je misschien een externe module tussen je gordel kan zetten? Dat je het signaal voor het lampje van de losse gordel aftapt en ergens een geschakelde voeding en een massa vandaan haalt.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik vind het alleen interessant om te doen als het met een relatief eenvoudige hack kan, gebruikmakend van de bestaande elektronica. Zelf een extra geluidengenerator toevoegen is geen sport :)

Ik heb ca. 10 jaar geleden als hobbyproject de cd-wisselaar onder de bestuurdersstoel vervangen door een complete windows PC met een 7" touchscreen LCD. Gewoon, omdat het kan. Tegenwoordig kijkt niemand daar meer van op, maar je had ze toen moeten zien gluren tijdens het filerijden :)

Ik kan voor geinteresseerden wel eens wat foto's van het project bij elkaar zoeken en in een eigen topic gooien met uitleg erbij.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”