Aanbevolen olie voor clio 2 1.6 16v

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
jlint94
beginner
Contacteer:

Aanbevolen olie voor clio 2 1.6 16v

Bericht door jlint94 »

Goedemorgen,

Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor olie er in mijn Clio word aanbevolen. Tot nu toe werd er bij onderhoudsbeurten 10w40 ingedaan maar op internet kom ik vaak 5w40 tegen maar waarom weet ik niet precies. In het onderhoudsboekje staat dat 10w40 tot min 20 gebruikt kan worden en 5w40 tot min 30 maar is dat het enige verschil?

Ik heb een clio 2, 1.6 16v uit 2002 met meer dan 211000 km op de teller.

Alvast bedankt!
Groetjes, Joost

- Renault Clio II 1.6 16V Dynamique uit 2002
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Aanbevolen olie voor clio 2 1.6 16v

Bericht door Arjan »

10w40 is bij een koude motor wat dikker dan 5w40 en pompt dan wat moeizamer rond wat minder smering geeft. Origineel wordt 5w40 (van Elf olie) geadviseerd maar 10w40 kan voor de oudere motoren die al wat slijtage hebben prima. Belangrijker is het om te weten wat er nu in zit zodat je met bij vullen geen 5w40 met 10w40 of half syntheet mengt met iets anders. Dat is slechter dan 10w40 gebruiken terwijl 5w40 wordt geadviseerd.
jlint94
beginner
Contacteer:

Bericht door jlint94 »

Oké dus beide oliën kunnen. 5w40 wordt aangeraden maar 10w40 is beter voor de motor die er bij mij inzit vanwege de smering.
Groetjes, Joost

goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Nee ik denk dat je juist beter 5W40 kunt gebruiken omdat de 10W40 minder smering geeft bij koude motor en dat is dus juist slechter voor je motor.
Weet zo niet wat het prijs verschil is maar ik zou echt de 5W40 nemen, betere smering bij koud weer en koude motor.
Je moet het eigenlijk zo zien in erg koude landen wordt 5W40 gebruikt en in erg warme landen juist de 10W40.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Marco (ClioII)
forum starter
Contacteer:

Bericht door Marco (ClioII) »

Ik heb castrol 5w40 full synthetisch olie in mijn clio 2 1.6 16v. De 5w40 olie is meestal iets duurder
5w40 wordt ook geadviseerd voor deze motor.
jlint94
beginner
Contacteer:

Bericht door jlint94 »

Oké top jongens. Dan zal ik vanaf nu 5w40 gaan gebruiken. Al hebben ze net 3 weken geleden bij de onderhoudsbeurt de olie ververst met 10w40. Haha dus wacht nog even met opnieuw verversen :lol:

:thanks:
Groetjes, Joost

mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik heb ooit gelezen dat je niet moet overstappen op volsyntheet als je er halfsyntheet in hebt zitten, of andersom. Weet iemand of dat een broodjeaapverhaal is?

Mijn dealer heeft er (volgens de nota's) vroeger altijd Shell Helix Plus (5W40) ingegooid en volgens mij is dat een halfsyntheet. De opvolger van Helix Plus schijnt Helix HX7 te zijn, dus dat gooi ik er tegenwoordig in. Er is mij weleens de volsyntheet Castrol Edge "Titanium FST" geadviseerd, maar dat durf ik dus niet aan.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Ik denk dat het zo is dat je het niet door elkaar moet gebruiken maar als je olie ververst inclusief oliefilter kan je volgens mij gerust overstappen, van de een naar de ander.
Maar je moet niet bijvullen met de of de ander, maar wel met het zelfde...
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
AdjeV
beginner
Contacteer:

Bericht door AdjeV »

Mij is ooit verteld dat synthetisch en half-synthetisch of minerale olie prima mengbaar zijn.
Maar als je altijd minerale olie of half-synthetisch hebt gebruikt en je gaat over naar vol-synthetisch, je dan altijd vol-synthetisch moet blijven gebruiken.
Doe je dat niet dan zou er lekkage langs de keerringen kunnen ontstaan.
scuzi_
beginner
Contacteer:

Bericht door scuzi_ »

mox schreef:Ik heb ooit gelezen dat je niet moet overstappen op volsyntheet als je er halfsyntheet in hebt zitten, of andersom. Weet iemand of dat een broodjeaapverhaal is?

Mijn dealer heeft er (volgens de nota's) vroeger altijd Shell Helix Plus (5W40) ingegooid en volgens mij is dat een halfsyntheet. De opvolger van Helix Plus schijnt Helix HX7 te zijn, dus dat gooi ik er tegenwoordig in. Er is mij weleens de volsyntheet Castrol Edge "Titanium FST" geadviseerd, maar dat durf ik dus niet aan.
Switchen van half naar vol synthetisch is in de meeste gevallen geen goed plan.
In vol syntheet zit een veelal additieven die een extreem reinigende werking hebben.
Gezien de leeftijd en km stand van onze motoren loop je een enorm risico dat je lekkage gaat krijgen bij keerringen en/of andere afdichtingen. Daarnaast heb je een bijkomend risico dat vastzittend vuil los gaat komen en in de oliekanalen voor verstopping kan zorgen.
Ik heb dit bij verschillende automerken al meegemaakt. Hetzelfde risico brengt "flushen" met zich mee bij oudere motoren.

Dus als je het tegen elkaar afstreept kom je tot de conclusie:

Voordeel:
- Reinigt de motor
- Loopt ( marginaal ) soepeler.

Nadeel:
- Kans op olie lekkage ( en dus gevolgschade voor lagers of dure reparaties )
- Kans op verstopping

Ik zou enkel bij een nieuwe auto deze switch maken of als het blok opnieuw gebouwd is.

Wat betreft de oliedikte prefereer ik zelf altijd de 5W40 boven de 10W40 aangezien we niet in de sahara wonen en het beter is om je motor zo snel mogelijk op bedrijfstemp te krijgen. (uiteraard niet als een gek met koude motor gaan rijden hahah)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”