Wielmoeren
Wielmoeren
Ik heb een vraag omdat ik toch een beetje twijfel aan de juistheid van de info die ik gekregen heb.
Klopt het dat de wielmoeren op de standaard 16" velgen ook gebruikt kunnen worden op 15" stalen velgen (voor de winterbanden)?
Ik dacht namelijk altijd dat je altijd andere wielmoeren moest gebruiken voor zowel staal als lichtmetalen velgen.
Klopt het dat de wielmoeren op de standaard 16" velgen ook gebruikt kunnen worden op 15" stalen velgen (voor de winterbanden)?
Ik dacht namelijk altijd dat je altijd andere wielmoeren moest gebruiken voor zowel staal als lichtmetalen velgen.
Re: Wielmoeren
aan de bouten voor aluminium velgen zit een conische ring. bij bouten voor stalen velgen is dit één geheel. De conische ring is om te voorkomen dat het aluminium kapot gedraaid wordt met aandraaien bouten. de conische ring zit wel ast aan de bout.
Je kan de bout met conische ring ook wel op staal gebruiken , De vaste bout zou ik niet op aluminium gebruiken.
De boutmaat voor een 16 of 15 inch velg maakt, naar mijn mening, niet uit. kan voor beide gebruikt worden
Je kan de bout met conische ring ook wel op staal gebruiken , De vaste bout zou ik niet op aluminium gebruiken.
De boutmaat voor een 16 of 15 inch velg maakt, naar mijn mening, niet uit. kan voor beide gebruikt worden
ik zou de bouten met ring die op je lichtmetalen velgen zitten niet op staal gebruiken, toen ik dat probeerde is de bout bij mij afgebroken waarna ik het afgebroken stuk met veel moeite eruit heb kunnen krijgen met een linkse tap..
Clio IV dCi90 Expression Eco 2 Blanc Glacier
Hmm, ik kom hier namelijk op omdat ik van de week mijn originele passion velgen van Renault om heb laten wisselen bij de dealer voor een winterset met stalen velgen. Ik heb de zomervelgen meegenomen naar huis en ik kwam er achter dat er geen wielbouten bij zaten. Vervolgens heb ik de dealer gebeld dat ze er niet bij zaten. Ze vertelden me vervolgens dat de bouten op zowel de stalen velgen als op de lichtmetalen velgen gebruikt worden bij de Clio IV. 

Ik denk dat jouw dealer je niet juist heeft voorgelicht. Mijn Clio is affabriek voorzien van de pasion lichtmetalen vegen; met bouten voorzien van conische ring. Bij de krik zit echter ook een zakje met vier conische bouten zonder ring; voor het af fabriek geleverde stalen reservewiel......
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Ik heb even een fotootje gemaakt want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van.
Als het goed is komen de bouten dus van de lichtmetalen velgen af.

Kan/mag dit nu wel of niet?
Als het goed is komen de bouten dus van de lichtmetalen velgen af.

Kan/mag dit nu wel of niet?
Ik heb recentelijk ook wielbouten gekocht voor stalen velgen - volgens de VKV webshop had ik deze nodig:
http://vkvwebshop.nl/webwinkel/winterba ... ts_detail/
heb dit nagevraagd bij m'n eigen dealer en die bevestigde dit artikel nummer - de nieuwe bouten zien er precies zo uit als de bouten die bij de Passion velgen zaten (dus zoals op de foto van Ping), maar wellicht dat het contact vlak recht vs conisch is?
heb dit nagevraagd bij m'n eigen dealer en die bevestigde dit artikel nummer - de nieuwe bouten zien er precies zo uit als de bouten die bij de Passion velgen zaten (dus zoals op de foto van Ping), maar wellicht dat het contact vlak recht vs conisch is?
het contact vlak is inderdaad anders, daardoor is de bout bij mij ook afgebroken. toen ik dit bij de dealer navroeg zeiden ze dat er inderdaad andere bouten op stalen velgen moeten dan bij lichtmetaal.
maar wat ik zie op de foto zijn het gewoon bouten voor stalen velgen.
maar wat ik zie op de foto zijn het gewoon bouten voor stalen velgen.
Clio IV dCi90 Expression Eco 2 Blanc Glacier
Je hebt zo te zien wielbouten (moeren hebben geen draadeind eraan
) die geen gesloten kop hebben dus voor stalen velgen en niet voor licht metaal.
SERVICE MEDEDELING GROEN EDITION NÉERLANDAISE 4043A Service 0429 NOVEMBER 2000
77 11 299 264
INFORMATIE
Deze Service Mededeling is bestemd voor:
– de werkplaats.
– het magazijn.
Verandering van aanbevelingen als u lichtmetalen velgen door stalen velgen vervangt (bij het monteren van reservewiel of wielen met winterbanden).
TWINGO Phase 2, KANGOO, CLIO II, MEGANE Phase 2, SCENIC Phase 2, LAGUNA Phase 2
Type X06 X, XC0 X, XB0 X, XA0 X, JA0 X, X56 X uitgerust met lichtmetalen 4-gaats velgen
Vervangt Service Mededeling 3409A Wijziging: Nieuw voorschrift
VERVANGEN VAN LICHTMETALEN VELGEN DOOR STALEN VELGEN
Behoort bij: Werkplaatshandboeken van genoemde modellen
Auto's gefabriceerd VOOR AUGUSTUS 2000 uitgerust met wielbouten met ring (A) (Fig. 1)
Voor het monteren van het reservewiel of van wielen met winterbanden, moeten bouten die geschikt zijn voor het monteren van stalen velgen gebruikt worden. Deze auto's beschikken over een set van vier bouten in de bak van het reservewiel evenals een waarschuwingssticker op het reservewiel (Fig. 1).

Auto's gefabriceerd NA AUGUSTUS 2000 uitgerust met wielbouten zonder ring (C) (Fig. 2)
Deze bouten ZONDER ring met gesloten kop kunnen zowel voor stalen als lichtmetalen velgen gebruikt worden.

Bron: Dialogys
Dus tenzij er een wijziging op is gekomen na 2009 is deze nog steeds voorschrift. Vraag dus bij de dealer of ze servicemededeling 4043A in Dialogys er even bij willen pakken

SERVICE MEDEDELING GROEN EDITION NÉERLANDAISE 4043A Service 0429 NOVEMBER 2000
77 11 299 264
INFORMATIE
Deze Service Mededeling is bestemd voor:
– de werkplaats.
– het magazijn.
Verandering van aanbevelingen als u lichtmetalen velgen door stalen velgen vervangt (bij het monteren van reservewiel of wielen met winterbanden).
TWINGO Phase 2, KANGOO, CLIO II, MEGANE Phase 2, SCENIC Phase 2, LAGUNA Phase 2
Type X06 X, XC0 X, XB0 X, XA0 X, JA0 X, X56 X uitgerust met lichtmetalen 4-gaats velgen
Vervangt Service Mededeling 3409A Wijziging: Nieuw voorschrift
VERVANGEN VAN LICHTMETALEN VELGEN DOOR STALEN VELGEN
Behoort bij: Werkplaatshandboeken van genoemde modellen
Auto's gefabriceerd VOOR AUGUSTUS 2000 uitgerust met wielbouten met ring (A) (Fig. 1)
Voor het monteren van het reservewiel of van wielen met winterbanden, moeten bouten die geschikt zijn voor het monteren van stalen velgen gebruikt worden. Deze auto's beschikken over een set van vier bouten in de bak van het reservewiel evenals een waarschuwingssticker op het reservewiel (Fig. 1).

Auto's gefabriceerd NA AUGUSTUS 2000 uitgerust met wielbouten zonder ring (C) (Fig. 2)
Deze bouten ZONDER ring met gesloten kop kunnen zowel voor stalen als lichtmetalen velgen gebruikt worden.

Bron: Dialogys
Dus tenzij er een wijziging op is gekomen na 2009 is deze nog steeds voorschrift. Vraag dus bij de dealer of ze servicemededeling 4043A in Dialogys er even bij willen pakken

Wat ik dan weer wel vreemd vind is dat op de site die Sidney aangeeft de bouten die ik er nu op heb zitten precies hetzelfde zijn en speciaal voor stalen velgen zijn

Als ik dan op foto's zoek met Passion velgen zitten dezelfde bouten daar ook in.

Als ik dan op foto's zoek met Passion velgen zitten dezelfde bouten daar ook in.
Ik heb standaarde 'Passion' velgen, dewelke vaststonden met bouten met zo'n los ringetje eraan. Voor de stalen winterbanden kreeg ik "normale" bouten zonder die losse ring.
Zowel bij de Renault-dealer als bij de bandencentrale vertelden ze dat de bouten best ook gewisseld worden i.f.v. staal/aluminium (zoals hierboven al wordt aangegeven)
Zowel bij de Renault-dealer als bij de bandencentrale vertelden ze dat de bouten best ook gewisseld worden i.f.v. staal/aluminium (zoals hierboven al wordt aangegeven)