Verbruik
Verbruik
Goedemiddag,
Sinds kort heb ik een Clio II phase I 1.6 16V waar ik best trots op ben.
Het is voor ons een tweede autootje en hebben bij de aanschaf naar de volgende punten gekeken:
- Geen grote zware auto i.v.m. de vaste lasten per maand
- De auto moest zuinig rijden
- De auto moest airco of dakraam hebben (met honden in de hete zomers is dat wel lekker al ben ik een behoorlijke koukleum)
- De distributieriem moest nog een poosje mee gaan
Uiteindelijk zijn we dus uitgekomen bij de Renault Clio (leuk autootje om te zien, licht in de wegenbelasting en qua verbruik hadden we 1 op 13,5 tot 1 op 14 gevonden via AutoWeek verbruiksmanager) en nadat wij er 3 bezichtigd hadden met een 1.2 of 1.4 motor erin kwamen we bij deze Clio uit die we hebben gekocht.
Nu blijkt dat hij echt behoorlijk duur loopt (ongeveer 500 kilometer op 1 tank). Helaas was dit 1 van de belangrijkste punten waarop wij een 2de autootje gingen kopen en dit valt dus zwaar tegen. Is er iets te doen zodat deze Clio wat zuiniger gaat lopen? (ik rijd heel normaal, niet hard niet zacht en schakel ook normaal over, niet vroeg niet laat en daar valt dus niet echt wat te behalen).
Eigenlijk ben ik bang dat ik nu moet gaan kijken naar een andere auto die wel zuinig loopt en dat terwijl ik juist zo blij was met de Clio. Zou een 1.4 of 1.2 veel zuiniger lopen?
Sinds kort heb ik een Clio II phase I 1.6 16V waar ik best trots op ben.
Het is voor ons een tweede autootje en hebben bij de aanschaf naar de volgende punten gekeken:
- Geen grote zware auto i.v.m. de vaste lasten per maand
- De auto moest zuinig rijden
- De auto moest airco of dakraam hebben (met honden in de hete zomers is dat wel lekker al ben ik een behoorlijke koukleum)
- De distributieriem moest nog een poosje mee gaan
Uiteindelijk zijn we dus uitgekomen bij de Renault Clio (leuk autootje om te zien, licht in de wegenbelasting en qua verbruik hadden we 1 op 13,5 tot 1 op 14 gevonden via AutoWeek verbruiksmanager) en nadat wij er 3 bezichtigd hadden met een 1.2 of 1.4 motor erin kwamen we bij deze Clio uit die we hebben gekocht.
Nu blijkt dat hij echt behoorlijk duur loopt (ongeveer 500 kilometer op 1 tank). Helaas was dit 1 van de belangrijkste punten waarop wij een 2de autootje gingen kopen en dit valt dus zwaar tegen. Is er iets te doen zodat deze Clio wat zuiniger gaat lopen? (ik rijd heel normaal, niet hard niet zacht en schakel ook normaal over, niet vroeg niet laat en daar valt dus niet echt wat te behalen).
Eigenlijk ben ik bang dat ik nu moet gaan kijken naar een andere auto die wel zuinig loopt en dat terwijl ik juist zo blij was met de Clio. Zou een 1.4 of 1.2 veel zuiniger lopen?
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Verbruik
Wat is nu het verbruik? tank je hem vol?
Hoe gebruik je hem, alleen op de snelweg of binnen door, veel optrekken ect.
Hoe gebruik je hem, alleen op de snelweg of binnen door, veel optrekken ect.
Groeten, Vincent.
Re: Verbruik
Ik tank hem helemaal vol en rijd er dan plus minus 500 kilometer mee (45 liter tank) en dan staat ie echt al in het rood.
Ik maak gemengde kilometers, stukjes snelweg, stukjes N wegen en stukje stadswerk waarbij ik nog het meeste op de N wegen zit en dus redelijk kan doorrijden zonder al te veel remmen en optrekken.
Ik maak gemengde kilometers, stukjes snelweg, stukjes N wegen en stukje stadswerk waarbij ik nog het meeste op de N wegen zit en dus redelijk kan doorrijden zonder al te veel remmen en optrekken.
Re: Verbruik
Heb je grootverbruikers zoals Climate Control (Airco) tijdens alle ritten aanstaan?
Re: Verbruik
500 kilometer haal ik ook ongeveer met mijn Clio. Ik rij eigenlijk nooit op de snelweg. Wel veel n-wegen en korte stukjes en af en toe op achterwegen een beetje planken (:P). Voor zuinigheid had je beter een 1.2 of 1.5 DCI kunnen kopen.
Re: Verbruik
Met m'n 1.4 haal ik toch gemiddeld 600KM. ( Veelal kortere ritten: 15km paar keer per week)
eventjes rustiger/eerder optrekken, op je rechter voet letten en goed anticiperen.
Oja. En ik rij ook niet harder dan 110. Merk dat als ik harder ga rijden de Clio veel meer zuipt.
eventjes rustiger/eerder optrekken, op je rechter voet letten en goed anticiperen.
Oja. En ik rij ook niet harder dan 110. Merk dat als ik harder ga rijden de Clio veel meer zuipt.
- goodje
- über forummer
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 26 mei 2008 23:51
- Locatie: Wijchen Gld
- Contacteer:
Re: Verbruik
Ja als je een beetje oplet en niet harder dan 110 km, reed mijn oude Clio 2 ook rond 1-13 km..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Verbruik
1:10 vind ik toch wel veel hoor, denk dat je dit makkelijk naar de 1:14 moet kunnen krijgen met rustig optrekken en cruisecontrol gebruiken.
Meestal ligt een hoog verbruik aan hoe je de gaspedaal indrukt, wanneer je schakelt, bandenspanning, merk banden.
Daarna kom je bij mogelijke problemen met de auto als luchtfilter schoon, uitlaat schoon, bougies/kabel, ect.
Laatste puntje is wel. Het is een 10 jaar oude auto. 10 jaar geleden was de clio niet de kleinste auto die je kon kopen en dus was 10 jaar geleden 1:10/1:14 heel acceptabel voor een auto met grote motor.
Ik vrees als je zuinig wilt rijden dat je naar een nieuwere type motor en kleinere inhoud moet gaan, denk aan een clio 3/4, 1.2/1.4 16v of een 106/saxo ect.
Meestal ligt een hoog verbruik aan hoe je de gaspedaal indrukt, wanneer je schakelt, bandenspanning, merk banden.
Daarna kom je bij mogelijke problemen met de auto als luchtfilter schoon, uitlaat schoon, bougies/kabel, ect.
Laatste puntje is wel. Het is een 10 jaar oude auto. 10 jaar geleden was de clio niet de kleinste auto die je kon kopen en dus was 10 jaar geleden 1:10/1:14 heel acceptabel voor een auto met grote motor.
Ik vrees als je zuinig wilt rijden dat je naar een nieuwere type motor en kleinere inhoud moet gaan, denk aan een clio 3/4, 1.2/1.4 16v of een 106/saxo ect.
Groeten, Vincent.
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Verbruik
Owja, reken ook voor je zelf uit wat het echte verbruik is en geen giswerk zoals ik tank hem vol dus is 45 liter...
Dus tanken en km stand opschrijven, tanken en het aantal gereden km delen door aantal liter
Bijv: 512km/39.8L=12.86 dus 1:12.9 is het verbruik afgerond is dat 1:13
Dus tanken en km stand opschrijven, tanken en het aantal gereden km delen door aantal liter
Bijv: 512km/39.8L=12.86 dus 1:12.9 is het verbruik afgerond is dat 1:13
Groeten, Vincent.
Re: Verbruik
Die 1.6 is niet voor niets vervangen door een 0.9/1.2/1.4 TCE, die staat ook zeker niet bekend als zuinig! Vrees dat je een verkeerde motor keuze hebt gemaakt.
Maar niet zo miepen, ik rij een clio uit 2014 en mag blij zijn als ik 400km haal op 45L
Het zou mij niets verbazen als je na het vervangen van, bougies + kabels, luchtfilter en een keer '98 tanken en ff een stuk flink doortrappen hoog in toeren, hij daarna best wel eens wat zuiniger is. Dat zuinige rijden zorgt ervoor dat je motor vervuild, niets mis mee om hem eens flink op zijn donder te geven (wel eerst netjes warm rijden) en alle aangekoekte bagger eruit te blazen.
Maar niet zo miepen, ik rij een clio uit 2014 en mag blij zijn als ik 400km haal op 45L

Het zou mij niets verbazen als je na het vervangen van, bougies + kabels, luchtfilter en een keer '98 tanken en ff een stuk flink doortrappen hoog in toeren, hij daarna best wel eens wat zuiniger is. Dat zuinige rijden zorgt ervoor dat je motor vervuild, niets mis mee om hem eens flink op zijn donder te geven (wel eerst netjes warm rijden) en alle aangekoekte bagger eruit te blazen.
Re: Verbruik
1:14 is de Fabrieksopgave en haalbaar volgens "Het nieuwe rijden". Kan dus wel, maar realiteit zal eerder in de buurt van 1:12 zitten en dat is wat je aangeeft met 45 liter op 500 km (1: 11,11).
- Eric92
- forum member
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Verbruik
Met mijn 1.2 8v haal ik met gemak 1:18. Zit alleen geen pit in. In je eentje merk je het niet zo maar met een passagier moet je gaspedaal al flink intrappen om goed mee te komen (ongunstig voor verbruik).
Anders voor een 1.4 gaan.
Anders voor een 1.4 gaan.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Re: Verbruik
Dat heb ik ook met de 1.2, rond 1:18/19 is vrij gangbaar. Echter als ik 120-130 ga rijden kun je de pomp er beter achterhangen.
Groeten,
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Re: Verbruik
Ik ben zeker tevreden over het verbruik van mijn 1.6 16v, ik haal makkelijk 450 km en dan zit ik nog niet in het rood.
En dit is dan hoofdzakelijk stads gebruik.
En dit is dan hoofdzakelijk stads gebruik.
Re: Verbruik
De laatste keer dat ik het verbruik heb uitgerekend voor mijn 1.2 16v kwam ik uit op 1:16,7.
Re: Verbruik
Er zit bij de 1.2 ook een verschil tussen de 8v (8-klepper) en de 16v (16 klepper).
16v is iets minder zuinig dan de 8v maar daarentegen heeft de 16v wel 17 pk meer.
Ik heb de 16v en doe niet aan het nieuwe rijden
Mijn gemiddelde ligt dan ook maar op 1:15 waar 1:17 goed haalbaar is.
Op de snelweg bij snelheden boven de 110 / 120 gaat een 1.2 inderdaad hard achteruit wat zuinigheid betreft. Juist bij stad en streek verkeer is die gunstiger. De 1.6 gaat juist betere cijfers geven bij die hogere snelheden omdat de motor er minder aan met sjorren dergelijke snelheden vol te houden en zal in stadsverkeer weer een hoger verbruik geven.
16v is iets minder zuinig dan de 8v maar daarentegen heeft de 16v wel 17 pk meer.
Ik heb de 16v en doe niet aan het nieuwe rijden

Mijn gemiddelde ligt dan ook maar op 1:15 waar 1:17 goed haalbaar is.
Op de snelweg bij snelheden boven de 110 / 120 gaat een 1.2 inderdaad hard achteruit wat zuinigheid betreft. Juist bij stad en streek verkeer is die gunstiger. De 1.6 gaat juist betere cijfers geven bij die hogere snelheden omdat de motor er minder aan met sjorren dergelijke snelheden vol te houden en zal in stadsverkeer weer een hoger verbruik geven.
Re: Verbruik
Ik rijd met mijn 1.2 bijna alleen maar provinciaal (70-90 in België), af en toe op de snelweg maar dan houd ik 'm rond de 100/110.
Groeten,
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Re: Verbruik
Heb nu in totaal ongeveer 24 000 km met de Clio 1.2 16v afgelegd.
Gemiddeld verbruik komt altijd op 1 op 17/18 uit, als het echt koud is in de winter 1/15
40% snelweg (110-140km/h, ligt er aan wat het rijtje links rijdt) / 40% [n65] 80kmh / 20% bbk
Gemiddeld verbruik komt altijd op 1 op 17/18 uit, als het echt koud is in de winter 1/15
40% snelweg (110-140km/h, ligt er aan wat het rijtje links rijdt) / 40% [n65] 80kmh / 20% bbk