Koelsysteem

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
climo
forum starter
Contacteer:

Koelsysteem

Bericht door climo »

Mijn Oer-Clio 1.4rn van jan 1992 met 134.500km lekt de laatste tijd wat koelvloeistof, maar het lukt me niet er achter te komen waar het probleem zit. De lekkage doet zich niet voor als de motor warm is en ook niet binnen een halve dag/dag na het gebruiken van de auto. Pas de volgende dag ligt er een klein plasje water onder de auto, en kan het plasje groter worden na het nog langer niet gebruiken van de auto. Na grondig zoeken en kijken (hoewel ik niet ontzettend technisch ben) ben ik er niet achter waar het probleem vandaan komt. De auto is nog niet op een brug geweest om het te onderzoeken, dus het blijft wat lastig om het zo te vinden. De lekkage zit meer aan de linkerkant onder de motor (dus meer de kant van de bestuurderskant). Het zal te maken hebben met het feit dat bij warmte het lek dicht blijft, maar bij afkoelen er water kan ontsnappen. Ik verdenk de thermostaat, zouden de verschijnselen hierop kunnen wijzen? Ik wil binnenkort op een brug verder onderzoeken maar wie weet heeft iemand een idee waar het aan kan liggen.
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Koelsysteem

Bericht door Arjan »

Slangklem kapot misschien? Ligt het plasje meer richting radiator of schutbord? Wanneer je de thermostaat verdenkt denk ik meer aan de voorkant maar dan moet je ook koelvloeistof langs je blok zien lopen.
climo
forum starter
Contacteer:

Bericht door climo »

Eigenlijk in het midden, tussen schutbord en radiateur, en dus meer aan de linkerkant. Radiateur lijkt ok. Ik zal nog een keer goed gaan kijken bij de klemmen. Bedankt voor de reactie.
climo
forum starter
Contacteer:

Bericht door climo »

Bedankt, misschien moet ik maar weer eens langs rijden Henny :-)
Eigenlijk ontstaat er pas een plasje onder de auto na 2 dagen stilstaan...weer gevoeld, maar niets gevonden. Hij moet echt even op de brug om verder te zoeken.
Algerino
forum starter
Contacteer:

Bericht door Algerino »

Onder je expansievat even kijken misschien? Bij mij zat er een scheurtje onder waardoor hij steeds lekte,
oude kunstof modellen barsten vaak helaas door ouderdom.
Clio III 1.4-16V Dynamic Luxe (2015 - heden)
Clio I phase 3 1.4 MEXX 5D (2013 - 2015)
climo
forum starter
Contacteer:

Bericht door climo »

Bedankt! Ik had al eronder gekeken/gevoeld maar zal dat nog eens doen, ik ben er nl. nog steeds niet achter, hij heeft nog niet op een brug gestaan. Heb het nu wat beter bijgehouden, de lekkage vindt pas plaats nadat de auto 2 dagen stil heeft gestaan..de auto staat zodanig binnen geparkeerd waarbij ik geen ruimte heb onder of onder de motorkap te kijken. Vaak moet ik dan direct weg waardoor de auto weer warm is en waarschijnlijk alle leksporen verdampen...moet er ff een keer echt de tijd voor nemen.
Maar ik zal op de sloop alvast een reserve exemplaar inslaan, nu kan je ze nog makkelijk krijgen :-)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”