Turbo laten uitlopen.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
zinitzio

Re: Turbo laten uitlopen.

Bericht door zinitzio »

Mijn collega die een BMW turbodiesel reed had het hier ook vaker over. Zelf rijd ik ook een turbo maar hou me daar niet aan op. Ik ga niet iedere keer een aantal minuten voor de deur stil staan. Zoiets kan een producent toch niet verwachten van een gebruiker.
king_
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door king_ »

Wat ik altijd doe is de laatste kilometer onder het startpunt van de turbo rijden, ik heb dan nooit veel trekkracht nodig.
Is dit ook een oplossing?
Clio 3ph1 Rip Curl 1.2 TCE, 2009
Wazige!
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wazige! »

als ik gereden heb, dan laat ik de auto altijd even 10/20 seconden lopen voordat ik hem uitzet. Dat werd mij aangeraden om de turbo te ontzien.
Togira

Bericht door Togira »

Ik lees daar ook het een en ander over. Een vergelijking met een lange waterglijbaan die halverwege zonder water komt te staan werd gemaakt. (auw en rode billetjes :sneaky: )

Wat ik wel tegenstrijdig vind in deze is het start-stop systeem. Zorgt dit dan niet juist voor snellere slijtage?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

In principe met een turbo is voldoende om na een wilde rit en snelweg rustig te rijden.
Bijv moet je nog door een woonwijk is ideaal een paar min 30-50 km/h te rijden. (zo stond het iig in het boekje van de bmw)
Groeten, Vincent.
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Bericht door s_jansen66 »

Persoonlijk ken ik iemand die rechtstreeks aan een snelweg woont, dus zal het bij nagenoeg iedereen dan toch goed moeten gaan? :chinrub:
flatcoated
beginner
Contacteer:

Bericht door flatcoated »

Aan het eind van de afrit van een snelweg staan vaak verkeerslichten. Het zou dus verstandig zijn bij rood licht de motor niet af te laten slaan door het start/stop systeem?
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

Ik heb me sinds de chiptuning aangeleerd om in ieder geval de start-stop functie te vermijden. Na lange ritten/flink doorrijden laat ik de auto ook nog wel eens een half minuutje nadraaien.
JN tce
forum starter
Contacteer:

Bericht door JN tce »

Stop/start gebruik ik ook bewust niet.
Na laten draaien is niet echt meer nodig zoals vroeger, wat ik dus wel deed bij mijn Impreza.
De Clio een aantal seconden na een snelwegrit of wat vlottere rit na laten draaien moet voldoende zijn.
Marcus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcus »

Een paar kilometer voor mijn bestemming belast ik de motor altijd minimaal. Dan kan je hem in principe na een paar seconden gelijk afzetten.
Als ik hem maximaal belast heb, dan laat ik hem 1 a 2 minuten nadraaien. Dat zorgt ervoor dat de turbo kan uitlopen en dat de olietemperatuur weer terug kan zakken naar een normale waarde.
Dit kan je allemaal perfect aflezen op de RS-monitor [als je uiteraard een RS hebt].
Renault Clio IV RS 200 EDC
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”