Radio gaat niet uit als de auto uit gaat.

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
kaylakeman

Radio gaat niet uit als de auto uit gaat.

Bericht door kaylakeman »

Hoi iedereen,

Alweer de derde post, en ja, nog steeds over m'n radio.

Ik heb nu dus een originele tuner list in mijn Renault Clio 2001 phase II, die het gelukkig ook doet.

Maar nu het probleem:
- Radio start niet als de auto aan gaat, de radio gaat na 20 minuten weer uit.
- De sigarettenaansteker doet t niet
- Verlichting van m'n airco doet t niet (rode lampje als ik de airco aanklik wel, airco voorderest werkt ook prima)

Nu heb ik al veel gegoogeld, en ik heb het zekeringskastje aan de passagierskant gevonden en die met het radio plaatje vervangen. (15 ampere) Dit hielp helemaal niets.

Nu las ik ook dat er onder de aansteker nog een tweede zekering zit, ik heb hieronder gezocht, geen zekering gevonden echter.

Dus mijn vraag, wat moet ik doen om dit te maken?

Bedankt alvast!
hostler

Re: Radio gaat niet uit als de auto uit gaat.

Bericht door hostler »

Is er niet geknoeid met de bekabeling van de radio?

Onder de 12v aansluiting zit geen zekering, zo ver ik weet. Die aansluiting zou moeten werken wanneer de auto op accessoire stand staat, kan zijn dat de aansluiting ernstig vervuild is en daarom niet werkt.
kaylakeman

hostler schreef:Is er niet geknoeid met de bekabeling van de radio?

Onder de 12v aansluiting zit geen zekering, zo ver ik weet. Die aansluiting zou moeten werken wanneer de auto op accessoire stand staat, kan zijn dat de aansluiting ernstig vervuild is en daarom niet werkt.
De bekabeling is nog helemaal intact, ik kon de radio zo inpluggen.
Toen ik overigens de zekering verving van de radio in het kastje bleef de radio gewoon werken.

Ik heb al op verschillende fora gelezen dat er twee zekeringen voor de radio zijn, waar is alleen die tweede?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wanneer de radio aanblijft als je de zekering eruit haalt is die dus rechtstreek op de accu aangesloten. Er zal ergens een draad zijn afgetapt die dan niet op de goeie manier is aangesloten. Kabelboom even nalopenop achteraf aangebrachte aftakkingen.
kaylakeman

Hi Arjen,

Probleem gevonden! Het bleek dat de vorige eigenaar (prutser) de variabele plus en constante plus niet zo belangrijk vond en 1 van deze gewoon heeft afgeknipt.
Ik heb m weer verlengd en in de ISO stekker geplugd, nu gaat de radio netjes aan en uit met de auto. Ook doet de sigarettenaansteker t weer hierdoor.

Wat betreft die 2 zekeringen, dit klopt, alleen zitten ze allebei in je zekering kastje, F7 (15amp, plaatje van een radio) en F29 (20amp, plaatje van een soort ventilatortje)
Wanneer F7 eruit is, is dat dus niet zo erg, want die regelt het aan en uit gaan, als F29 maar blijft werken.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”