Hey,
Zoals sommigen misschien hebben gelezen in mijn projectpagina, heb ik een radio display in mijn gebouwd die dat origineel nog niet had. Naast dit display zitten de controlelampjes voor losse gordel en openstaande deur(en). Deze heb ik nog niet werkend. Aangezien ik nog maar weinig kan bedenken om aan te passen aan mijn auto leek mij dit nog wel iets om me mee bezig te houden.
Uit de stekker voor deze lamljes komen 3 draden: een groene, een witte en een gele. Door te testen op de accu met de witte draad op de min en de gele op de plus, gaat het gordel lampje branden. Verwissel ik geel met groen dan gaan echter beide lampjes zwak branden.
Is er iemand die weet hoe ik dit moet aansluiten? Ik heb geprobeerd door onder de stoel te kijken naar de stekker voor de gordel. Hier komt een oranje en een zwarte draad vanaf. Ik heb toen wit met zwart en oranje met geel verbonden. Als ik dan contact aanzet met de stekker onder de stoel er nog in, dan brandt het originele lampje jn de tellerbak normaal. De 'nieuwe' doet niks. Haal ik de stekker los, dan branden beide lampjes op halve sterkte.
Wie kan mij helpen?
Gordel en deur controlelampjes
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Gordel en deur controlelampjes
Renault Clio 1.2 RN ('99)
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Re: Gordel en deur controlelampjes
Kleine update. Als ik geel op de massa hou en groen of de plus dan gaat de deur open branden. Wissel ik groen voor wit, dan gaat de losse gordel branden.
Ik heb het op de schakelaar in de kofferbak nog eens getest. De sensor daar is ingedrukt wanneer de kofferbak dicht is en het lampje dus uit is. Kofferbak open, is de sensor niet meer ingedrukt en gaat het lampje aan.
Sluit ik dan de gele draad op de zwarte van de sensor (massa) en de groene op de groene van de sensor, dan werkt het openstaande deur lampje precies andersom. Druk ik de sensor in, dan gaat het kofferbaklampje uit en de openstaande deur aan en vice versa. Draai ik groen en wit (gordel) om, dan werkt het precies hetzelfde alleen gaat dan dus de gordel aan.
Wie heeft een idee?
Ik heb het op de schakelaar in de kofferbak nog eens getest. De sensor daar is ingedrukt wanneer de kofferbak dicht is en het lampje dus uit is. Kofferbak open, is de sensor niet meer ingedrukt en gaat het lampje aan.
Sluit ik dan de gele draad op de zwarte van de sensor (massa) en de groene op de groene van de sensor, dan werkt het openstaande deur lampje precies andersom. Druk ik de sensor in, dan gaat het kofferbaklampje uit en de openstaande deur aan en vice versa. Draai ik groen en wit (gordel) om, dan werkt het precies hetzelfde alleen gaat dan dus de gordel aan.
Wie heeft een idee?
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Opgelost. Geel moet op een geschakelde plus, groen op groen van de deur, wit op oranje van de gordel.
'T is dat ik er geen kaas van heb gegeten, anders had ik je graag geholpen. Knap dat het je alsnog gelukt is 

Eric, als jij nou eens een elektrisch schema tekent en die bij de How To's zet....
Volgens mij komt de halve wereld dan hier kijken hoe het zit.

Volgens mij komt de halve wereld dan hier kijken hoe het zit.

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Hahaha
, elektrische schema's snap ik maar bar weinig van dus dat wordt m niet zo 1, 2, 3. Ben er inmiddels ook achter dat het nog niet helemaal goed werkt. Ik heb de geschakelde plus van het display weggepakt, hier komt dus al spanning op wanneer ik de auto op half contact zet. Als ik mijn gordel om heb en hij staat op half contact branden beide gordel lampjes op halve sterkte dus daar zit iets niet helemaal goed. Ik denk dat dat valt op te lossen door een geschakelde plus te pakken waar pas echt stroom op komt als ik hem op contact zet.
Ook de deuren werken niet goed, de auto denkt dat de deuren altijd openstaan ondanks dat het lampje wel aan en uit gaat zoals het hoort. Als ik de sleutel op off heb en de deuren dicht en ik zet mijn lampen aan dan gaat het piepertje piepen. Ook de binnenverlichting gaat aan als ik de sleutel op off zet en deze blijven dan ook aan, deur open of dicht (op contact gaat ie wel uit natuurlijk). Deze vind ik wel wat lastiger om op te lossen. Maar we komen er wel, alleen duurt het nu wat langer i.v.m. school

Ook de deuren werken niet goed, de auto denkt dat de deuren altijd openstaan ondanks dat het lampje wel aan en uit gaat zoals het hoort. Als ik de sleutel op off heb en de deuren dicht en ik zet mijn lampen aan dan gaat het piepertje piepen. Ook de binnenverlichting gaat aan als ik de sleutel op off zet en deze blijven dan ook aan, deur open of dicht (op contact gaat ie wel uit natuurlijk). Deze vind ik wel wat lastiger om op te lossen. Maar we komen er wel, alleen duurt het nu wat langer i.v.m. school

Als ik je verhaal lees, dan klinkt het alsof je een relais hebt die net andersom werkt...
Kan dit? Is hier iets in aangepast? Ik ken je project verder niet, zet ff n linkje hier, dan kan ik mee lezen.
Het kan ook nog een draad op het relais verkeerd zitten, dus op een Normally open contact en moet op een Normally closet contact
Kan dit? Is hier iets in aangepast? Ik ken je project verder niet, zet ff n linkje hier, dan kan ik mee lezen.
Het kan ook nog een draad op het relais verkeerd zitten, dus op een Normally open contact en moet op een Normally closet contact