Lastige vraag, Airbagstekker ompinnen?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
timmie426

Lastige vraag, Airbagstekker ompinnen?

Bericht door timmie426 »

Heren,

ik heb een vraag waar ik zelf eigenlijk niet zo'n goed idee van heb of dit mogelijk is. Ik heb een prachtig leren Megane stuur gekocht inclusief airbag, die perfect op een Clio 2 past. Nu komt 1 stekker van de airbag niet overeen, dit is bij de Clio 2 een oranje ('B') stekker en bij de Megane een blauwe ('C'). Bij beide zit aan de andere kant dezelfde grone stekker, 'A'. Ik wil de airbag wel graag werkend hebben, nu zag ik dat de stekkers open te maken zijn en dat er ook losse airbagstekkers te koop zijn, deze worden met regelmaat vervangen na bijvoorbeeld airbagdiefstal of een ongeluk.

Is het mogelijk om nu mijn airbagdraad om te pinnen naar een C aansluiting? Of heeft zo'n andere draad/stekker ook een andere functie, waardoor dit niet mogelijk is. Ik wil het Megane 2 stuur erg graag op mijn auto hebben, want het is een lekker diep origineel uitziend stuurtje wat niet slijt en lekker in de hand ligt.

Zelf rommel ik niet graag aan dit soort bedrading en systemen, maar zoals met alles in auto's en de techniek is alles te leren en met gezond verstand goed te begrijpen. :cool2:
Daniel de Rijke

Re: Lastige vraag, Airbagstekker ompinnen?

Bericht door Daniel de Rijke »

Dat je ze kan vervangen is duidelijk word ook vaak gedaan. Maar of je hem zomaar kan switchen voor een andere stekker weet ik niet.
Als 1 airbag niet aangesloten is werken al je airbags niet meer.
Let ook op als je het probeert en het werkt niet en je de originele stekker terug wil plaatsen je genoeg draad overhebt want het zit allemaal best krap.

Ik heb nog een doorvoer liggen van een megane/laguna met blauwe stekker, mag weg voor weinig :thumbsup:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”