Voorstellen/Vraag !!
Voorstellen/Vraag !!
Hallo,
Eerst maar even voorstellen, ik ben Ron ben al wat ouder maar sinds het nieuwe model Clio (4) wel erg geintereseerd in de Clio.
Ondanks dat ik slechte ervaring heb met zowel Peugeot (2000) als Citroen (1987), heb ik de Franse merken wel links laten liggen (sorry Renault)
en al die jaren erna Duits gereden VW / Opel / Ford, waarvan de laatste jaren Ford, prima auto trouwens !!
Nu ik een paar weken geleden mijn Fiesta (2009) verkocht heb, zou de Clio een mooie opvolger zijn, maar nog wel stevig aan de prijs.
Dat was het voor mij zo ongeveer, ik volg al wat langer het forum (zonder lid te zijn) maar heb toch een brandende vraag over de nieuwe Clio, wat ik nergens kan vinden, en dat is het volgende waarom rijden er in zowel België als Duitsland (bijna) geen Tce 0,9 en alleen (die hier allen met automaat vekocht worden) de 1,2 16V motoren ??
Ik heb een kennis wonen in Duitsland, en heb eens gekeken of ik er een kan importeren, maar hier zie ik alleen de 1,2 16V motoren, die als het bij invoer op BPM aankomt veel duurder zijn (ik denk inv. met Co2 uitstoot).
Is de 0,9 benzine versie 3 cilinder alleen voor de Nederlandse markt ??
Alvast bedankt voor de reacties. Groet Ron.
Eerst maar even voorstellen, ik ben Ron ben al wat ouder maar sinds het nieuwe model Clio (4) wel erg geintereseerd in de Clio.
Ondanks dat ik slechte ervaring heb met zowel Peugeot (2000) als Citroen (1987), heb ik de Franse merken wel links laten liggen (sorry Renault)
en al die jaren erna Duits gereden VW / Opel / Ford, waarvan de laatste jaren Ford, prima auto trouwens !!
Nu ik een paar weken geleden mijn Fiesta (2009) verkocht heb, zou de Clio een mooie opvolger zijn, maar nog wel stevig aan de prijs.
Dat was het voor mij zo ongeveer, ik volg al wat langer het forum (zonder lid te zijn) maar heb toch een brandende vraag over de nieuwe Clio, wat ik nergens kan vinden, en dat is het volgende waarom rijden er in zowel België als Duitsland (bijna) geen Tce 0,9 en alleen (die hier allen met automaat vekocht worden) de 1,2 16V motoren ??
Ik heb een kennis wonen in Duitsland, en heb eens gekeken of ik er een kan importeren, maar hier zie ik alleen de 1,2 16V motoren, die als het bij invoer op BPM aankomt veel duurder zijn (ik denk inv. met Co2 uitstoot).
Is de 0,9 benzine versie 3 cilinder alleen voor de Nederlandse markt ??
Alvast bedankt voor de reacties. Groet Ron.
- goodje
- über forummer
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 26 mei 2008 23:51
- Locatie: Wijchen Gld
- Contacteer:
Re: Voorstellen/Vraag !!
Geen flauw idee, ik dacht dat de Clio 4 alleen maar met drie cilinders waren en RS en dan ook nog de diesels..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
Re: Voorstellen/Vraag !!
Als jou budget het toelaat, zou ik voor een 4 cilinder gaan. In dit geval kom je dan uit op de GT met 120PK.
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Re: Voorstellen/Vraag !!
ik kan zeggen dat de GT een erg prettige wagen is. Qua budget zit je dan wel uiteraard in de hogere cijfers (de 0,9 3 cilinder begint ergens bij de 15000 maar de GT pas bij 23000) Ik heb ook gereden in de 0.9 en daar was ook niets mis mee wat mij betreft hoor
lekker pittig, wat ik nooit had verwacht van een 3 cilinder 900 cc 
In belgie is idd een 120 pk 'normale' uitvoering beschikbaar en deze motoren worden altijd met automaat geleverd, net als de RS uitvoering.
Ik denk dat mensen toch nog huiverig zijn voor een toch redelijk forse auto, met zo'n klein motortje. Als er dan een 1200 met 4 cilinders te krijgen is, kiezen ze wellicht liever daarvoor.. Of vanwege de automaat misschien. Die is niet leverbaar op de 900 cc motoren.


In belgie is idd een 120 pk 'normale' uitvoering beschikbaar en deze motoren worden altijd met automaat geleverd, net als de RS uitvoering.
Ik denk dat mensen toch nog huiverig zijn voor een toch redelijk forse auto, met zo'n klein motortje. Als er dan een 1200 met 4 cilinders te krijgen is, kiezen ze wellicht liever daarvoor.. Of vanwege de automaat misschien. Die is niet leverbaar op de 900 cc motoren.
Re: Voorstellen/Vraag !!
Bedoelt de TS ook wel de 1.2 TCe met 120 pk? In het buitenland wordt namelijk ook een 1.2 16v atmosferische motor verkocht, met slechts 65 of 75 pk...
De naamgeving is cruciaal. Als het letterlijk om de 1.2 16v gaat, wordt daar de 65/75 pk atmosferische motor mee bedoeld. De 120 pk turbomotor wordt in Duitsland en België, net als in Nederland, gemarket als de 120 TCe en enkel geleverd met de EDC automaat!
Lijkt me geen goeie zet om er zo een te importeren, t.o.v. de TCe 90, zowel gezien de uitstoot (meer dan de TCe 90) en het lagere vermogen.
edit: mijn summiere smartphone-reactie even beter uitgewerkt
De naamgeving is cruciaal. Als het letterlijk om de 1.2 16v gaat, wordt daar de 65/75 pk atmosferische motor mee bedoeld. De 120 pk turbomotor wordt in Duitsland en België, net als in Nederland, gemarket als de 120 TCe en enkel geleverd met de EDC automaat!
Lijkt me geen goeie zet om er zo een te importeren, t.o.v. de TCe 90, zowel gezien de uitstoot (meer dan de TCe 90) en het lagere vermogen.
edit: mijn summiere smartphone-reactie even beter uitgewerkt

Laatst gewijzigd door Koeien op 17 aug 2014 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Re: Voorstellen/Vraag !!
Welkom Ron 
1.2 16v atmosferische motor is inderdaad niet aan te raden voor een Clio IV.
Welke motoren wel en niet leverbaar is afhankelijk van de importeur en wetgeving van een land. Nederland loopt voorop met milieuwetten en daar past een schone 0.9 dan uiteraard prima in. Ik heb zelf de 0.9 in de Captur, een zwaardere auto dan de Clio, en heb geen enkel probleem er mee tot nu toe. Komt goed mee en ook in de bergen prima mee te rijden met z'n 90 PK.

1.2 16v atmosferische motor is inderdaad niet aan te raden voor een Clio IV.
Welke motoren wel en niet leverbaar is afhankelijk van de importeur en wetgeving van een land. Nederland loopt voorop met milieuwetten en daar past een schone 0.9 dan uiteraard prima in. Ik heb zelf de 0.9 in de Captur, een zwaardere auto dan de Clio, en heb geen enkel probleem er mee tot nu toe. Komt goed mee en ook in de bergen prima mee te rijden met z'n 90 PK.
Re: Voorstellen/Vraag !!
Hallo,
Bedankt voor het welkom !!!
Ik bedoel inderdaad de 1.2 16v (75 PK) atmosferische motor, deze wordt geleverd in Belgie en Duitsland, hier kom je de 3 cilinder helemaal niet tegen, best jammer omdat (vooral) de Duitsers veel een Dynamique uitvoering kopen, terwijl je deze in Nederland bijna (gebruikt) niet tegenkomt.
Invoeren van de 1.2 16v 75Pk is geen optie omdat een Clio met deze motor een hoge BPM bedrag kent, terwijl de 3 cilinder een BPM bedrag van een dikke € 700,- euro. Hier staat trouwens de 1,2 16v niet eens in de prijslijst.
Ik ben dus nog steeds nieuwsgierig naar de reden waarom er in de ons omringende landen de Clio geleverd wordt (terwijl deze hier niet in de prijslijst staat) met de 1.2 16v 75PK motor, en of de 0.9 3 cilinder in Belgie en Duitsland in leverbaar zijn.
Bedankt voor het welkom !!!
Ik bedoel inderdaad de 1.2 16v (75 PK) atmosferische motor, deze wordt geleverd in Belgie en Duitsland, hier kom je de 3 cilinder helemaal niet tegen, best jammer omdat (vooral) de Duitsers veel een Dynamique uitvoering kopen, terwijl je deze in Nederland bijna (gebruikt) niet tegenkomt.
Invoeren van de 1.2 16v 75Pk is geen optie omdat een Clio met deze motor een hoge BPM bedrag kent, terwijl de 3 cilinder een BPM bedrag van een dikke € 700,- euro. Hier staat trouwens de 1,2 16v niet eens in de prijslijst.
Ik ben dus nog steeds nieuwsgierig naar de reden waarom er in de ons omringende landen de Clio geleverd wordt (terwijl deze hier niet in de prijslijst staat) met de 1.2 16v 75PK motor, en of de 0.9 3 cilinder in Belgie en Duitsland in leverbaar zijn.
Re: Voorstellen/Vraag !!
In duitsland:
Benzinemotoren:
Benzinemotoren:
Benzinemotoren:
- 1.2 16V 74 pk/54kw (127 CO2 g/km)
- 1.2 16V 65 pk/48kw (127 CO2 g/km)
- 1.6 Turbo EDC 200pk/147Kw (144 CO2 g/km)
- Energy TCe 90 Start&Stop eco2 90pk/66Kw (105 CO2 g/km)
- TCe 120 EDC eco2 120pk/88Kw (120 CO2 g/km)
- TCe 90 Start&Stop eco2 90pk/66Kw (114 CO2 g/km)
- Energy dCi 90 Start&Stop eco2 90pk/66Kw (90 CO2 g/km)
- dCi 75 eco2 75pk/55Kw (95 CO2 g/km)
- dCi 90 eco2 90pk/66Kw (95 CO2 g/km)
- dCi 90 EDC eco2 90pk/66Kw (95 CO2 g/km)
Benzinemotoren:
- 1.2 16V 74 pk/54kw (127 CO2 g/km)
- 1.6 Turbo EDC 200pk/147Kw (144 CO2 g/km)
- Energy TCe 90 90pk/66Kw (105 CO2 g/km)
- Energy TCe 90 90pk/66Kw (99 CO2 g/km)
- TCe 120 EDC 120pk/88Kw (120 CO2 g/km)
- TCe 90 90pk/66Kw (114 CO2 g/km)
- dCi 90 90pk/66Kw (90 CO2 g/km)
- dCi 90e 90pk/66Kw (83 CO2 g/km)
- dCi 75 75pk/55Kw (95 CO2 g/km)
- dCi 90 EDC 90pk/66Kw (95 CO2 g/km)
Re: Voorstellen/Vraag !!
65 PK in een Clio IV kan toch niet waar zijn. Dat is alleen om de prijs laag te houden. Meer voordeel heeft het niet.
Re: Voorstellen/Vraag !!
Boodschappen Clio....
- bart0ving
- über forummer
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 05 okt 2012 15:54
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Voorstellen/Vraag !!
Welkom!
Maarre... Ford duits?
Maarre... Ford duits?
naamron schreef: en al die jaren erna Duits gereden VW / Opel / Ford, waarvan de laatste jaren Ford, prima auto trouwens !!
-
- beginner
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 26 jun 2013 22:51
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Voorstellen/Vraag !!
Als Belgische 0.9-rijder verbaast het mij dat er "en masse" 1.2 16v 75pk te koop zijn in België, terwijl ik ze op de weg amper tegen kom. (die herken je namelijk gemakkelijk: alle TCe's en dCi's hebben een badge op de kofferklep, de 1.2 16v niet) Ik kom doorgaans enkel TCe's en dCi's tegen.
Ik heb altijd gedacht dat al die 1.2 16v's gewoon niet verkopen en dat ze daarom in grote hoeveelheden te koop staan... voor een klein beetje meer geld heb je namelijk een TCe die zuiniger (beter voor de portemonnee ivm brandstof, belastingen en taksen) en leuker om mee te rijden is.
Het is me trouwens een raadsel waarom ze tegenwoordig überhaupt nog gemaakt worden, die "verouderde" atmosferische 1.2 16v's... Toen wij onze clio gingen gaan kopen zei de dealer gewoon: "niet doen die 1.2 16v, die raden wij ten zeerste af, hij is namelijk verouderd..."
Ik heb altijd gedacht dat al die 1.2 16v's gewoon niet verkopen en dat ze daarom in grote hoeveelheden te koop staan... voor een klein beetje meer geld heb je namelijk een TCe die zuiniger (beter voor de portemonnee ivm brandstof, belastingen en taksen) en leuker om mee te rijden is.
Het is me trouwens een raadsel waarom ze tegenwoordig überhaupt nog gemaakt worden, die "verouderde" atmosferische 1.2 16v's... Toen wij onze clio gingen gaan kopen zei de dealer gewoon: "niet doen die 1.2 16v, die raden wij ten zeerste af, hij is namelijk verouderd..."
Clio IV Dynamique TCe90, Rouge flamme
Re: Voorstellen/Vraag !!
Volgens mij is het dezelfde 1.2 16V als in mijn Twingo II ligt en daarvoor ook al in de Twingo I en eerdere Clio's. Het is in de Twingo een vrij aardige motor, maar ook al niet echt sprankelend. Die Twingo is ruim 100 kg lichter dan de clio IV, dus ik moet er niet aan denken hoe die 75 pk rijdt, laat staan de 65 pk variant.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Re: Voorstellen/Vraag !!
Bedankt voor de reacties, Arjan bedankt voor je uitgebreide lijst, vele zijn er inderdaad in ons Nederland niet leverbaar.
En BrainM, hetzelfde lijkt het in Duitsland, veruit de meest te koop aangeboden Clio's zijn 1.2 16V met de 75Pk motor.
Best jammer omdat de de Duitsers vaak voor wat meer luxe gaan (Dynamique uitvoering) en wij Nederlanders meestal de Expression kiezen.
Ik ben gisteren even langs de Renault dealer geweest om de Clio eens van dichtbij te zien, en er is even in te zitten (dealer had alleen de Expression uitvoering staan)
en vond de binnenkant van de auto toch een beetje tegenvallen, alles doet er (hard) plasticachtig aan, ook het scherm lijkt op het dashboard geplakt te zijn, en dan de draaiknoppen voor airco/verwarming, stuurwiel ook erg plastic, viel mij een beetje tegen (helaas).
Wel had hij een Captur Dynamique staan, dit stuur en bedieningspaneel van verwarming/Airco zag er al een stuk beter uit !!!
Wordt vervolgd !!
En BrainM, hetzelfde lijkt het in Duitsland, veruit de meest te koop aangeboden Clio's zijn 1.2 16V met de 75Pk motor.
Best jammer omdat de de Duitsers vaak voor wat meer luxe gaan (Dynamique uitvoering) en wij Nederlanders meestal de Expression kiezen.
Ik ben gisteren even langs de Renault dealer geweest om de Clio eens van dichtbij te zien, en er is even in te zitten (dealer had alleen de Expression uitvoering staan)
en vond de binnenkant van de auto toch een beetje tegenvallen, alles doet er (hard) plasticachtig aan, ook het scherm lijkt op het dashboard geplakt te zijn, en dan de draaiknoppen voor airco/verwarming, stuurwiel ook erg plastic, viel mij een beetje tegen (helaas).
Wel had hij een Captur Dynamique staan, dit stuur en bedieningspaneel van verwarming/Airco zag er al een stuk beter uit !!!
Wordt vervolgd !!
Re: Voorstellen/Vraag !!
Captur Dynamique...? KLIK 

Re: Voorstellen/Vraag !!
Van wat ik op foto's kan zien zit er in het interieur van de Captur net zoveel hard plastic als in dat van de Clio. Bovendien is het stuurwiel bijna identiek en kun je ook in de Captur geen volledig lederen stuurwiel krijgen (correct me if I'm wrong Arjan).
Bediening van airco is in Captur en Clio ook hetzelfde, maar jij vergelijkt hier Climate Control met handmatige airco. Je opmerking over het multimediasysteem, tja dat is een kwestie van smaak.
Als je een Clio Expression zonder fratsen hebt gezien, is het geen eerlijk vergelijk t.o.v. de Captur Dynamique. Clio Dynamique heeft andere bekleding, ander stuurwiel en eventueel ook dezelfde "mooiere" climate control.
Als ik foto's van het interieur van Clio en Captur naast elkaar houd, zie ik niet heel veel verschillen in componenten of gebruikte materialen. De vormgeving is uiterasrd wel anders, dat is een kwestie van smaak.
Uiteraard moet je kopen wat je mooi vindt, maar als Clio koper (helaas nog geen rijder), wilde ik wel even aanstippen dat sommige "minpuntjes" die je noemt afhankelijk geweest kunnen zijn van het exemplaar dat jij gezien hebt, niet het model op zich.
Bediening van airco is in Captur en Clio ook hetzelfde, maar jij vergelijkt hier Climate Control met handmatige airco. Je opmerking over het multimediasysteem, tja dat is een kwestie van smaak.
Als je een Clio Expression zonder fratsen hebt gezien, is het geen eerlijk vergelijk t.o.v. de Captur Dynamique. Clio Dynamique heeft andere bekleding, ander stuurwiel en eventueel ook dezelfde "mooiere" climate control.
Als ik foto's van het interieur van Clio en Captur naast elkaar houd, zie ik niet heel veel verschillen in componenten of gebruikte materialen. De vormgeving is uiterasrd wel anders, dat is een kwestie van smaak.
Uiteraard moet je kopen wat je mooi vindt, maar als Clio koper (helaas nog geen rijder), wilde ik wel even aanstippen dat sommige "minpuntjes" die je noemt afhankelijk geweest kunnen zijn van het exemplaar dat jij gezien hebt, niet het model op zich.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Re: Voorstellen/Vraag !!
De Clio GT heeft geen plastic in het stuur:


Re: Voorstellen/Vraag !!
Haha, klopt, de GT vergeet ik altijd :P Was in de vergelijking gefocust op de 3 "standaardmodellen" zoals die er ook voor de Captur zijn.
Dit stuur, maar dan zonder GT logo was nog n mooie optie voor de Dynamique geweest.
Dit stuur, maar dan zonder GT logo was nog n mooie optie voor de Dynamique geweest.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Re: Voorstellen/Vraag !!

Re: Voorstellen/Vraag !!
Hallo,
Bedankt voor alle reacties, heb inmiddels een zwarte Clio sept 2013 expression 90Tce aangeschaft, met wat schade !!!
En ben er zeer tevreden mee.
Zoek nog een ventilator groep, is imitatie niet te koop (zoals de meeste onderdelen) en bij de demontage bedrijven ook niet, zal dus een originele nieuwe
moeten bestellen bij Renault.
Ik moet dus nog even geduld hebben.
Bedankt voor alle reacties, heb inmiddels een zwarte Clio sept 2013 expression 90Tce aangeschaft, met wat schade !!!
En ben er zeer tevreden mee.
Zoek nog een ventilator groep, is imitatie niet te koop (zoals de meeste onderdelen) en bij de demontage bedrijven ook niet, zal dus een originele nieuwe
moeten bestellen bij Renault.
Ik moet dus nog even geduld hebben.