weinig gas, hoge versnelling, raar geluid
Geplaatst: 04 aug 2014 12:36
Beste mede clio rijders,
Ik ben op het moment met mijn Clio 2 fase 1, 1.2 uit 1998 in Kirgiziƫ! Ik heb al verschillende pogingen gedaan naar de tadjikistaanse grens, maar telkens zijn er wat problemen die me doen huiveren om verder te gaan. Er zijn daar namelijk weinig garages en ook zijn het flink wat bergpassen waar je vast kan komen te zitten.
Ongeveer gelijktijdig met een probleem aan de hydraulica is er een ander probleem bijgekomen. Een lek in het hydraulica mechanisme is gerepareerd, en er zijn nieuwe riemen gelegd naar de motor en van de motor naar de dynamo gezien deze waren gesprongen. Dit is nu weer prima in orde maar kan misschien te maken hebben met het volgende mankement:
Het gaat om een geluid dat ongeveer klinkt als een duif bovenaan je schoorsteen. Het is een hol, matig hoog geluid. Een regelmatig geluid.
Na ongeveer een half uur rijden, als de motor op normale temperatuur is (net iets boven het tweede streepje van de 4). Begint de motor een raar geluid te maken. Het geluid is hoorbaar wanneer ik ongeveer 80km/h of meer rijdt. Het begint met het terughalen van het gaspedaal. Als ik het pedaal bijna volledig terug heb hoor je het geluid. Het is bij een bepaalde specifieke dosering in de 4e en 5e versnelling. Deze specifieke dosering wordt wat minder specifiek naarmate ik dan lang doorrijdt. En het geluid houdt vervolgens ook langer aan na ontkoppeld te zijn maar nog wel de snelheid te hebben.
Eerst is mij op de verdeling van de stroom op de bougies gewezen, de motor loopt echter prima, niet stotterend, nagenoeg perfect regelmatig, en ik heb geen vermindering van vermogen.
De olie is vandaag ververst, na 23000 kilometer sinds de vorige verversing in Nederland. Deze was inderdaad wat nagelaten, maar het geluid is er niet mee verholpen.
Vandaag is mij verteld dat ik ook de koppelings olie moet laten vervangen, maar ik twijfel of het daar aan ligt. Ook vraag ik me af hoe ik deze olie kan (laten) vervangen gezien ik geen draaidop voor een dergelijke tank kan vinden. Maar goed daar heb ik ook niet zoveel verstand van.
Weten jullie waar het aan zou kunnen liggen?
Sorry voor het lange verhaal, maar misschien hebben jullievmeer aan deze specifieke details.
Groeten, Chris
Ik ben op het moment met mijn Clio 2 fase 1, 1.2 uit 1998 in Kirgiziƫ! Ik heb al verschillende pogingen gedaan naar de tadjikistaanse grens, maar telkens zijn er wat problemen die me doen huiveren om verder te gaan. Er zijn daar namelijk weinig garages en ook zijn het flink wat bergpassen waar je vast kan komen te zitten.
Ongeveer gelijktijdig met een probleem aan de hydraulica is er een ander probleem bijgekomen. Een lek in het hydraulica mechanisme is gerepareerd, en er zijn nieuwe riemen gelegd naar de motor en van de motor naar de dynamo gezien deze waren gesprongen. Dit is nu weer prima in orde maar kan misschien te maken hebben met het volgende mankement:
Het gaat om een geluid dat ongeveer klinkt als een duif bovenaan je schoorsteen. Het is een hol, matig hoog geluid. Een regelmatig geluid.
Na ongeveer een half uur rijden, als de motor op normale temperatuur is (net iets boven het tweede streepje van de 4). Begint de motor een raar geluid te maken. Het geluid is hoorbaar wanneer ik ongeveer 80km/h of meer rijdt. Het begint met het terughalen van het gaspedaal. Als ik het pedaal bijna volledig terug heb hoor je het geluid. Het is bij een bepaalde specifieke dosering in de 4e en 5e versnelling. Deze specifieke dosering wordt wat minder specifiek naarmate ik dan lang doorrijdt. En het geluid houdt vervolgens ook langer aan na ontkoppeld te zijn maar nog wel de snelheid te hebben.
Eerst is mij op de verdeling van de stroom op de bougies gewezen, de motor loopt echter prima, niet stotterend, nagenoeg perfect regelmatig, en ik heb geen vermindering van vermogen.
De olie is vandaag ververst, na 23000 kilometer sinds de vorige verversing in Nederland. Deze was inderdaad wat nagelaten, maar het geluid is er niet mee verholpen.
Vandaag is mij verteld dat ik ook de koppelings olie moet laten vervangen, maar ik twijfel of het daar aan ligt. Ook vraag ik me af hoe ik deze olie kan (laten) vervangen gezien ik geen draaidop voor een dergelijke tank kan vinden. Maar goed daar heb ik ook niet zoveel verstand van.
Weten jullie waar het aan zou kunnen liggen?
Sorry voor het lange verhaal, maar misschien hebben jullievmeer aan deze specifieke details.
Groeten, Chris