Na de ledjes van het tellerpaneel te vervangen wou ik vandaag de rest ook maar eens doen. Ik ben dus begonnen met de automatische airco eruit te halen, om de ledjes op de printplaat ook te vervangen. Echter zijn er ledjes die branden, en anderen branden dan niet meer. Na een paar keer te hersolderen en met verschillende ledjes te proberen ben ik aan het meten geslaan, en blijkt dat de ledjes die niet branden niet voldoende stroom krijgen. (ze krijgen dus stroom maar niet genoeg). De ledjes werken allemaal en de printplaat is volledig intakt.
De ledjes met de cirkel rond branden NIET, en het display lijkt me duidelijk denk ik:
De waarde van de standaard leds ken ik niet, dus daar kan ik je geen antwoord op geven. Alles kwam in een set die ik besteld had specifiek voor de Clio 2. Het zijn identiek dezelfde leds als diegene die ik gebruikt heb in mijn speedometer.
Ik ben eerst begonnen met het display, daar heb ik alle leds afgehaald, en vervangen met rode SMD TL leds van 140mcd. Nadien eens getest en dat display ging niet meer, geen enkel ledje brandde.
Daarna witte SMD TL leds van 400mcd erop gesoldeerd om te testen, en die gingen ook niet. Dan heb ik die eraf gehaald, samen met een willekeurige andere led, in dit geval van één van die knopjes, en dat brandde wel, zowel met de witte van 400mcd als met de rode van 140mcd als een andere rode TL PLCC4 led van 130mcd. Dus aan de leds kan het niet liggen.
Ook als ik aan andere leds bezig was lichtten de leds van het display wél op, dus die printplaat is volgens mij in orde.
Tuurlijk weet ik dat.. Elk ledje zit gewoon juist gemonteerd. De ledjes die gaan krijgen 1.8 volt binnen, en de ledjes die niet branden krijgen amper 0.4 volt binnen. Ik heb dan terug de originele gesoldeerd, maar die willen ook niet meer branden en hebben hetzelfde "probleem".
Staan de leds toevallig in serie?
Elke led heeft een spanningsval, en als er teveel achter elkaar geschakeld zijn zal er te weinig spanning over blijven om de leds te laten branden. Bijna elke kleur led heeft een andere spanningsval.
Misschien kan je achterhalen wat de spanningsval van de originele leds is en die dan vergelijken met die van de leds die je nu erop gezet hebt. Misschien ligt hier het probleem wel?
Dan heb je de soldeerbout te lang erop gehouden waardoor je weerstand verbrand is , wel is gehoord van ESD elektro static sensitive devices voordat je aan een printplaat werkt moet je je zelf aarden. door kleine spanningen op je lichaam kun je de print plaat beschadigen, kijk maar op google.
Voor de duidelijkheid, leds werken op stroom, niet op spanning.
Moeilijk verhaal om uit te leggen maar de stroom is bepalend, het aantal mA wat de led verbruikt.
Als er bij leds staat voor 12V, zit hier wat elektronica voor om dit werkend te krijgen op 12V.
Dit is altijd zo, er moet altijd wat voor zitten.... Weerstanden bijvoorbeeld.
Het kan zo zijn dat de eerste leds meer stroom verbruiken dat er te weinig overblijft voor de andere.
Plaatst je nu de originele terug voor degene die niet werken, zullen deze ook niks doen.
Plaats je alle originele leds terug werkt het wel waarschijnlijk.
Wat ik wil zeggen dat je echt niet zomaar wat leds kan plaatsen en hopen dat t werkt.
Maak eens wat foto's van het paneel en van je leds, wellicht wordt dan een en ander duidelijk.