Winterbanden
Winterbanden
Hi ik ben jelmer en ben nieuwe op deze forum.
Ik heb een vraagje
Ik heb een setje winterbanden in de box liggen met de maat 195/50/r16.
Kunnen deze op de nieuwe renault clio estate?
Zo ja, welke et waarde moeten de stalen velgen hebben? En welke J breedte?
Alvast bedankt,
Mvg
Jelmer
Ik heb een vraagje
Ik heb een setje winterbanden in de box liggen met de maat 195/50/r16.
Kunnen deze op de nieuwe renault clio estate?
Zo ja, welke et waarde moeten de stalen velgen hebben? En welke J breedte?
Alvast bedankt,
Mvg
Jelmer
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Re: Winterbanden
Heel simpel als ik naar een velgen online winkel ga zoals online-velgen.nl staat daar, 16 inch - 6.5 J - 4X100 - ET 40 en soms ook ET 38 - geschikt voor de Renault Clio 4
Maar de banden die er dan bij horen zijn dan 195/55/16.
Het verschil met jou banden zit hem in de 50 in plaats van 55 en dat is de hoogte van de band dus je krijgt dan afwijking in je km teller.
PS welkom op het Clio forum.
Maar de banden die er dan bij horen zijn dan 195/55/16.
Het verschil met jou banden zit hem in de 50 in plaats van 55 en dat is de hoogte van de band dus je krijgt dan afwijking in je km teller.
PS welkom op het Clio forum.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
Super bedankt voor de info
Maar wat ik begrijp kunnen ze er onder, zonder aandrijving?
Met een kleine afwijking kan ik leven, hoef ik namelijk geen nieuwe winterbanden te kopen.
Alvast bedankt
Mvg
Jelmer
Maar wat ik begrijp kunnen ze er onder, zonder aandrijving?
Met een kleine afwijking kan ik leven, hoef ik namelijk geen nieuwe winterbanden te kopen.
Alvast bedankt
Mvg
Jelmer
Welkom bij de CCNL Jelmer 
195/55R16 is inderdaad de maat die standaard onder de Clio 4 (Estate) zit. Met 195/50R16 geeft je teller dan 116,2 aan waar die bij 195/55R16 120 aangeeft. De afwijking bedraagt 3.1 % wat strikt genomen meer is dan de toegestane 3 %. Theoretisch kan je er dus problemen mee krijgen bij een controle.
Kijk trouwens ook naar de naafdiameter van de velgen die je hebt. De Clio heeft 60,1 mm. Een kleiner naafgat gaat niet passen, groter kan je opvullen met naafringen.
ET bij stalen velgen is standaard 36, en bij lichtmetaal 43. Alles wat daar tussen zit past

195/55R16 is inderdaad de maat die standaard onder de Clio 4 (Estate) zit. Met 195/50R16 geeft je teller dan 116,2 aan waar die bij 195/55R16 120 aangeeft. De afwijking bedraagt 3.1 % wat strikt genomen meer is dan de toegestane 3 %. Theoretisch kan je er dus problemen mee krijgen bij een controle.
Kijk trouwens ook naar de naafdiameter van de velgen die je hebt. De Clio heeft 60,1 mm. Een kleiner naafgat gaat niet passen, groter kan je opvullen met naafringen.
ET bij stalen velgen is standaard 36, en bij lichtmetaal 43. Alles wat daar tussen zit past

Bedankt voor de info en het welkom.
Dus begrijp ik het goed, met deze winterbanden, als ik 120 tijd dan klokt hij in werkelijkheid 116 km per uur?
Wat raden jullie aan?
Huidig setje verkopen en nieuwe banden kopen
Of gewoon stalen velgen kopen? (Is wel wat goedkoper)
Mvg
Jelmer
Dus begrijp ik het goed, met deze winterbanden, als ik 120 tijd dan klokt hij in werkelijkheid 116 km per uur?
Wat raden jullie aan?
Huidig setje verkopen en nieuwe banden kopen
Of gewoon stalen velgen kopen? (Is wel wat goedkoper)
Mvg
Jelmer
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Ik heb ook winter banden met een afwijking die groter is als mag (van mijn oude Clio 3) alleen als je toevallig ook voor de keuring moet kan het een probleem zijn.
Voor de rest totaal geen probleem volgens mij is bij mij met de winterbanden 55km op de tellers in het echt 50 km.
Berekening klopt.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AFKPTVEL.jpg
Voor de rest totaal geen probleem volgens mij is bij mij met de winterbanden 55km op de tellers in het echt 50 km.
Berekening klopt.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AFKPTVEL.jpg
Laatst gewijzigd door goodje op 23 jul 2014 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Je teller mag in ieder geval nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid.
Je hebt met de standaard banden sowieso al dat de teller minder aangeeft dan je werkelijke snelheid. 120 op de teller is dan ongeveer 118. Die 118 wordt met de banden die hebt nog eens verkleint naar ongeveer 120 op de teller wat dan in werkelijkheid ongeveer 114/115 zal zijn. Het kan wel maar persoonlijk zou ik naar een ander setje kijken.
Je hebt met de standaard banden sowieso al dat de teller minder aangeeft dan je werkelijke snelheid. 120 op de teller is dan ongeveer 118. Die 118 wordt met de banden die hebt nog eens verkleint naar ongeveer 120 op de teller wat dan in werkelijkheid ongeveer 114/115 zal zijn. Het kan wel maar persoonlijk zou ik naar een ander setje kijken.
Ik krijg een gloed nieuwe auto dus heb de komende jaren geen last van een keuring.
Dus mijn band is 5 minder hoog dan een standaard, hierdoor raken de banden, de wielkasten toch niet?
Alvast bedankt
Gr.
Jelmer
Dus mijn band is 5 minder hoog dan een standaard, hierdoor raken de banden, de wielkasten toch niet?
Alvast bedankt
Gr.
Jelmer
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Natuurlijk niet ze zijn kleiner en niet groter dus de ruimte tussen de band en de carroserie is groter in plaats van kleiner.
Maar als je alleen maar de banden los heb liggen deed ik die verkopen.
De kosten voor een paar complete winterbanden is zo een 600,00 euro, is toch totaal niets op een nieuwe auto.
Maar als je alleen maar de banden los heb liggen deed ik die verkopen.
De kosten voor een paar complete winterbanden is zo een 600,00 euro, is toch totaal niets op een nieuwe auto.
Ik lees regelmatig op internet dat het percentage afwijking 2% maximaal zou mogen zijn. Echter kan ik nergens op internet een officiële bron vinden.Arjan schreef: De afwijking bedraagt 3.1 % wat strikt genomen meer is dan de toegestane 3 %. Theoretisch kan je er dus problemen mee krijgen bij een controle.