Helling op in bv. parkeergarage
Helling op in bv. parkeergarage
Ik ben vandaag voor het eerst met mijn nieuwe clio estate 0,9 Tce een parkeergarage ingereden en met mijn vorige auto een seat leon Stella kan ik in z'n twee rustig naar boven rijden.
Met mijn nieuwe clio red ik dat niet en stond bovenaan de helling stil wat ik niet heel prettig vond.
Is dit normaal?
Had de garage gebeld en die zij omdat het een 3 cilinder is moet ik in mijn eerste versnelling of in z'n twee maar dan met veel toeren naar boven rijden.
Dus dan rij ik in z'n twee koppeling in en een dot gas geven en dan naar boven rijden met flink veel gas geven....
Met mijn nieuwe clio red ik dat niet en stond bovenaan de helling stil wat ik niet heel prettig vond.
Is dit normaal?
Had de garage gebeld en die zij omdat het een 3 cilinder is moet ik in mijn eerste versnelling of in z'n twee maar dan met veel toeren naar boven rijden.
Dus dan rij ik in z'n twee koppeling in en een dot gas geven en dan naar boven rijden met flink veel gas geven....
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Van een Seat Leon terug naar een Clio 3 cilinder is zeker wennen....vooral als je er in mijn optiek zeker niet op vooruit gaat qua techniek.
Los daarvan zijn die 3 pitters nu eenmaal motoren die je in hun toeren moet houden. Het kan dus zijn dat je inderdaad meer toeren moet maken om boven te komen, maar dat is appels en peren vergelijken.
Het is een kwestie van wennen, maar om daar de dealer nu voor te bellen :lol: . Daarnaast zou ik nooit in zijn 2 naar boven crossen. Eerst versnelling is prima in een parkeergarage, je weet niet wat er allemaal loopt.
Los daarvan zijn die 3 pitters nu eenmaal motoren die je in hun toeren moet houden. Het kan dus zijn dat je inderdaad meer toeren moet maken om boven te komen, maar dat is appels en peren vergelijken.
Het is een kwestie van wennen, maar om daar de dealer nu voor te bellen :lol: . Daarnaast zou ik nooit in zijn 2 naar boven crossen. Eerst versnelling is prima in een parkeergarage, je weet niet wat er allemaal loopt.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- klmklmklmklm
- spammer
- Berichten: 1529
- Lid geworden op: 08 dec 2012 17:36
- Contacteer:
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Ik heb 3 dagen op Mallorca gereden met de tce en geloof me ik heb dikwijls in eerste gereden.Maar in eerste met een driepitter is geen probleem.Gelukkig heb ik de dci deze is toch naar mijn mening beter in dit berg werk.Wat ik storend vond is de spiegel bij het bochtenwerk,je ziet zo snel de tegenligger niet.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK


Re: Helling op in bv. parkeergarage
De drie cilinders, het vermogen bij lage toeren, turbomotor en het feit dat omwille van het verbruik zowel motormanagement als overbrengingsverhoudingen onder handen zijn genomen, maakt dat deze combi van motor en bak niet gemaakt is om in z'n twee veel uit te richten bij lage toeren/snelheden.
Zal er ook nog aan moeten wennen, want mijn twingootje (4 cil 1.2, 75 pk) met minder vermogen per kilo lediggewicht redt zich in voorkomende gevallen prima in z'n 2.
Zal er ook nog aan moeten wennen, want mijn twingootje (4 cil 1.2, 75 pk) met minder vermogen per kilo lediggewicht redt zich in voorkomende gevallen prima in z'n 2.
Clio IV Phase 1 TCe 90 Dynamique Bleu de France (Augustus 2014)
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
Comfort extra, R-Link, City extra, Passion Noir
-
- beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 16 mei 2014 20:26
- Contacteer:
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Heb je geen proefrit gemaakt vantevoren ? Ik geloof met een proefrit wel dat hij optrekt, ook wel dat hij harder gaat dan 140, maar allerbelangrijkst is voor mij de tussen acceleratie , en dit soort dingen , hellinkje op . Ik heb dan ook bewust voor de DCI gekozen, 2 weken geleden door de eiffel gereden in duitsland, met caravan , ook gewoon in de 2 , 3 en 4Superdave112 schreef:Ik ben vandaag voor het eerst met mijn nieuwe clio estate 0,9 Tce een parkeergarage ingereden en met mijn vorige auto een seat leon Stella kan ik in z'n twee rustig naar boven rijden.
Met mijn nieuwe clio red ik dat niet en stond bovenaan de helling stil wat ik niet heel prettig vond.
Is dit normaal?
Had de garage gebeld en die zij omdat het een 3 cilinder is moet ik in mijn eerste versnelling of in z'n twee maar dan met veel toeren naar boven rijden.
Dus dan rij ik in z'n twee koppeling in en een dot gas geven en dan naar boven rijden met flink veel gas geven....
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Ja tuurlijk wel een proefrit gemaakt maar ik ga geen parkeergarage opzoeken waar je steil omhoog moet.
Heb nu in de gaten dat ik gewoon wat meer gas moet geven in z'n 2 .
Met mijn seat kon ik heel langzaam naar boven rijden, dat gaat nu gewoon iets sneller.
Heb nu in de gaten dat ik gewoon wat meer gas moet geven in z'n 2 .
Met mijn seat kon ik heel langzaam naar boven rijden, dat gaat nu gewoon iets sneller.
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Met Hill Assist is het toch een fluitje van een cent. Je auto rolt dan niet naar achter. Hierdoor kun je normaal optrekken in de 1. Ik ga er dan vanuit dat iedere Clio dat heeft.
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Volgens de prijslijst heeft vanaf de Authentique (dus iedere auto) Hill-start assist
Re: Helling op in bv. parkeergarage
De hill start assist houdt in dat je bij stilstand op een helling niet naar achter rolt omdat de rem er een aantal seconden op blijft nadat je het pedaal loslaat. Zodra je gas geeft gaat dan de rem los.
Waar het de TS om gaat is dat je met de driepitters in een lagere versnelling tegen een heuvel op moet rijden omdat je dan makkelijker omhoog zou komen. Met meer toeren dus. Nu deel ik die ervaring niet. Bij mijn Captur heb ik in de heuvels van Italië het tegenovergestelde ervaren. Waar we met de Scénic 1.6 16v in z'n tweede versnelling (dus met hogere toeren) de heuvel op moesten trok de Captur dat in de derde met minder toeren. Komt omdat de turbo er voor zorgt dat je bij lagere toerentallen toch al meer koppel hebt. En kwa gewicht zit er dan wel iets verschil in de Scénic en de Captur, het aantal pk's ligt bij de Captur ook lager. Wanneer je kijkt naar gewicht : pk kom je op hetzelfde aantal pk per kilo dus.... En de Clio weegt nog minder dan de Captur....
Nu weet ik niet wat voor motor er in een Seat Leon Stella ligt en wat voor koppel bij welke toeren die heeft. Dat zal waarschijnlijk hoog koppel bij lage toeren zijn. Anders ervaar je natuurlijk niet wat de TS ervaart in vergelijking met de Seat Leon Stella en de Clio wanneer je heuveltje op rijdt
Waar het de TS om gaat is dat je met de driepitters in een lagere versnelling tegen een heuvel op moet rijden omdat je dan makkelijker omhoog zou komen. Met meer toeren dus. Nu deel ik die ervaring niet. Bij mijn Captur heb ik in de heuvels van Italië het tegenovergestelde ervaren. Waar we met de Scénic 1.6 16v in z'n tweede versnelling (dus met hogere toeren) de heuvel op moesten trok de Captur dat in de derde met minder toeren. Komt omdat de turbo er voor zorgt dat je bij lagere toerentallen toch al meer koppel hebt. En kwa gewicht zit er dan wel iets verschil in de Scénic en de Captur, het aantal pk's ligt bij de Captur ook lager. Wanneer je kijkt naar gewicht : pk kom je op hetzelfde aantal pk per kilo dus.... En de Clio weegt nog minder dan de Captur....
Nu weet ik niet wat voor motor er in een Seat Leon Stella ligt en wat voor koppel bij welke toeren die heeft. Dat zal waarschijnlijk hoog koppel bij lage toeren zijn. Anders ervaar je natuurlijk niet wat de TS ervaart in vergelijking met de Seat Leon Stella en de Clio wanneer je heuveltje op rijdt

Re: Helling op in bv. parkeergarage
De auto houd het 2 seconden vast, niet totdat je het gas indrukt, voor zover ik heb gelezen in de brochure.
Maar je hebt gelijk, daar ging het niet om. Ik moet zelf nog even wachten tot ik het uit kan proberen, maar de dCi versie die ik zal rijden zal ongetwijfeld weer heel anders reageren op de benzine motoren, die waarschijnlijk wel wat hogere toeren vragen bij een dergelijke situatie.
Maar je hebt gelijk, daar ging het niet om. Ik moet zelf nog even wachten tot ik het uit kan proberen, maar de dCi versie die ik zal rijden zal ongetwijfeld weer heel anders reageren op de benzine motoren, die waarschijnlijk wel wat hogere toeren vragen bij een dergelijke situatie.
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Max 2 seconden of zoveel eerder als je het gas intrapt 

Re: Helling op in bv. parkeergarage
Het ligt een beetje aan de helling. Bij krappere draaihellingen gaat het met de dCi beter in z'n 1, maar op rechte hellingen lukt het prima in z'n 2.
- 66 kW powerrr
- forum starter
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 20 feb 2014 13:20
Re: Helling op in bv. parkeergarage
[citaat] Dus dan rij ik in z'n twee koppeling in en een dot gas geven en dan naar boven rijden met flink veel gas geven.... [einde citaat]
... als je de koppelingsplaten wilt slopen is dat vrij effectief.
Elke auto heeft een andere koppelkromme en versnellingsbakverhoudingen. Dat bepaalt in welke versnelling je een helling het beste kunt nemen. En heb je toch verkeerd gegokt, dan schakel je toch even terug (voordat je stilvalt)? Ik heb de ervaring dat de TCe90 tussen 2000 en 4000 tpm uitstekend trekt. Bovendien heeft de Clio lekker korte eerste en tweede versnellingen (V1000 6.8 resp 12.8) en maakt hij in 3, 4 en 5 pas grote stappen (20.4, 28.4, 38.4).
... als je de koppelingsplaten wilt slopen is dat vrij effectief.
Elke auto heeft een andere koppelkromme en versnellingsbakverhoudingen. Dat bepaalt in welke versnelling je een helling het beste kunt nemen. En heb je toch verkeerd gegokt, dan schakel je toch even terug (voordat je stilvalt)? Ik heb de ervaring dat de TCe90 tussen 2000 en 4000 tpm uitstekend trekt. Bovendien heeft de Clio lekker korte eerste en tweede versnellingen (V1000 6.8 resp 12.8) en maakt hij in 3, 4 en 5 pas grote stappen (20.4, 28.4, 38.4).
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
- Marc ClioGT
- beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 16 jul 2015 13:51
- Contacteer:
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Herken hier wel dit probleem, ik heb ook last gehad in de Ardennen bij het oprijden van steile helling naar parkeerplaats van chalet.
Met 4 personen in auto en goed geladen stilgevallen, blijkbaar mist Clio wel wat "power" als er een heel steile helling is en hij goed geladen is.
Zou echter niet mogen dacht ik, waarom hem dan in de versie Grandtour verkopen als hij dit niet aankan ????
Soit, voor de rest hou ik er wel van en snelheid maakt hij ook wel hoor maar iets te weinig macht, spijtig.
Met 4 personen in auto en goed geladen stilgevallen, blijkbaar mist Clio wel wat "power" als er een heel steile helling is en hij goed geladen is.
Zou echter niet mogen dacht ik, waarom hem dan in de versie Grandtour verkopen als hij dit niet aankan ????
Soit, voor de rest hou ik er wel van en snelheid maakt hij ook wel hoor maar iets te weinig macht, spijtig.
- klmklmklmklm
- spammer
- Berichten: 1529
- Lid geworden op: 08 dec 2012 17:36
- Contacteer:
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Moeten we niet terug naar de rijles om een helling op te rijden?simpel toch auto terug schakelen of even stoppen terug naar eerste en vertrekken achteruit lopen doet die niet want dan treed de hellinghulp in.GRT
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK


Re: Helling op in bv. parkeergarage
Dus wat je eigenlijk wilt is meer power. Nou dan heb je wel wat opties:
1. Tunen
2. Andere auto kopen
3. Je legt je erbij neer dat een 0.9 niet genoeg trekkracht heeft en maakt dan optimaal benut van het bruikbare koppel.
1. Tunen
2. Andere auto kopen
3. Je legt je erbij neer dat een 0.9 niet genoeg trekkracht heeft en maakt dan optimaal benut van het bruikbare koppel.
Re: Helling op in bv. parkeergarage
Beetje inschatten of je rond de 3000 toeren zit in z'n 2 als je de helling op rijd (ivm turbo die dan gebruikt wordt), als je daaronder komt inderdaad terugschakelen. En de hill-assist doet goed zijn werk 

Renault Clio TCe 120 EDC Intens - Phase 2
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
Estate - Blanc Glacier
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Lumiere
Pack Siege
- Marc ClioGT
- beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 16 jul 2015 13:51
- Contacteer:
Re: Helling op in bv. parkeergarage
klmklmenzenz,
Euhh, reed in eerste de helling op !!!!
Dus zou die dat zeker moeten aankunnen he.
Met mij oude Colt hier nooit geen problemen mee gehad, ook zonder rijlessen.
Is wel geen Nederlands heuveltje hoor maar een Belgisch ruw Ardeens HEUVEL.
Vermoed dat het een beetje met de 899cckes heeft te maken van de Clio en het gewicht dat die moet meesleuren, zeker als hij goed geladen is.
Ondanks dat vind ik dat het nog steeds niet zou mogen.
Hill-assist doet inderdaad prima zijn werk, zonder rijlessen heb ik dit zelf niet nodig die "hill-assist".
Een beetje meer power had deugd gedaan.
Niettemin ....mooi en gezellig wagentje en rijd prima als het niet te ....is.
Prettige Kerst dagen en gelukkig Nieuwjaar
Euhh, reed in eerste de helling op !!!!
Dus zou die dat zeker moeten aankunnen he.
Met mij oude Colt hier nooit geen problemen mee gehad, ook zonder rijlessen.
Is wel geen Nederlands heuveltje hoor maar een Belgisch ruw Ardeens HEUVEL.
Vermoed dat het een beetje met de 899cckes heeft te maken van de Clio en het gewicht dat die moet meesleuren, zeker als hij goed geladen is.
Ondanks dat vind ik dat het nog steeds niet zou mogen.
Hill-assist doet inderdaad prima zijn werk, zonder rijlessen heb ik dit zelf niet nodig die "hill-assist".
Een beetje meer power had deugd gedaan.
Niettemin ....mooi en gezellig wagentje en rijd prima als het niet te ....is.
Prettige Kerst dagen en gelukkig Nieuwjaar