Ik ben nu ruim 21/2 jaar eigenaar van een Clio 1.2 16V uit 2001. Ik heb afgelopen jaar 1000 euro aan reparaties gehad en ik vrees voor de volgende. Mijn koelvloeistof lekt ergens. Er staat nu bijna 99.000 km op de teller. Niet echt veel dus eigenlijk kan hij nog best even mee...maar ik wordt moedeloos van de 3e behoorlijke reparatie in een jaar tijd.
Ik heb geen verstand van auto's vandaar mijn aanmelding op dit forum. Heb ik nu de pech, gezien de km-stand dat ik alle slijtage-reparaties heb of dreigt hij op te raken.
Ik heb afgelopen jaar de distributieriem, remblokken, remcilinders, remschijven en de slangen vervangen. Het huisje van de koelvloeistof en ik vermoed dan nu de koppakking. Wat denken jullie? Uitkijken naar een andere of kan hij nog even mee?
Verkopen of toch doorrijden
Re: Verkopen of toch doorrijden
Allereerst welkom bij de CCNL 
De eerste 1,5 jaar heb je dus niet veel bijzonders gehad. Distributieriem is op zich een duur stukje onderhoud maar wel iets wat je niet wilt overslaan. Is daarbij gelijk ook de waterpomp vervangen? Ik weet niet of je daarmee het huisje van de koelvloeistof bedoeld maar de pomp wordt aangedreven door de distributieriem en veel overgeslagen bij het vervangen van de riem. Nadeel daarvan is dat de lagers van de pomp dan al te lijden hebben gehad en door de nieuwe riem vaak de genadeklap krijgen waardoor de waterpomp gaat lekken. Is dat bij jou het geval moet met een nieuwe waterpomp ook de distributieriem opnieuw gedaan.
Ik heb ook een 1.2 16v maar dan uit 2003. Er staat bij mij nu bijna 175.000 op de teller. 99.000 is echt nog niet veel en als het onderhoud gewoon is gedaan kan die dus nog heel lang mee. Eigenlijk is wat je vervangen hebt wel te verklaren aan de leeftijd en kilometers. Op zich niet veel bijzonders dus en voorlopig heb je dat al weer gehad. Misschien komen er nog een paar remschoentjes voor de achterremmen aan. Verder zal het afhangen van de APK wat er gedaan moet worden. Ik heb de pech gehad dat de UCH kapot ging. Dan zit je aan een reparatie van € 550,- maar dat komt niet veel voor.
Of werkelijk je koppakking kapot is? Verdwijnt de KVS zonder dat je ergens vocht aan een slang of je motorblok? Ruik je koelvloeistof in je uitlaatgassen? Of zie een mayonaise achtige smurrie in je olievuldop of KVS reservoir?
Dus eigenlijk heb je pech gehad dat je aantal dure vervangingen hebt gehad maar dat zijn net die zaken waarvoor veel auto's worden ingeruild. Het blijft altijd koffiedik kijken wat je oploopt met een auto van tie of twaalf jaar oud maar ik zou het niet zomaar opgeven. Wanneer de motor goed start en loopt en de versnellingsbak geen kuren heeft zou ik het nog even aanzien. Wanneer je nu een andere auto koopt van, zeg, een jaar of twee, drie jonger heb je eigenlijk hetzelfde risico als wat je nu hebt. Kijk dus niet alleen naar wat er kapot kan gaan maar juist ook naar wat er goed is aan de Clio die je nu hebt. Dat is je zekerheid die je bij een andere auto niet hebt. Kwestie van plussen en minnen (en een stukje financiën die jij weet, kosten van inruil etc.) en dan beslissen.
Succes!

De eerste 1,5 jaar heb je dus niet veel bijzonders gehad. Distributieriem is op zich een duur stukje onderhoud maar wel iets wat je niet wilt overslaan. Is daarbij gelijk ook de waterpomp vervangen? Ik weet niet of je daarmee het huisje van de koelvloeistof bedoeld maar de pomp wordt aangedreven door de distributieriem en veel overgeslagen bij het vervangen van de riem. Nadeel daarvan is dat de lagers van de pomp dan al te lijden hebben gehad en door de nieuwe riem vaak de genadeklap krijgen waardoor de waterpomp gaat lekken. Is dat bij jou het geval moet met een nieuwe waterpomp ook de distributieriem opnieuw gedaan.
Ik heb ook een 1.2 16v maar dan uit 2003. Er staat bij mij nu bijna 175.000 op de teller. 99.000 is echt nog niet veel en als het onderhoud gewoon is gedaan kan die dus nog heel lang mee. Eigenlijk is wat je vervangen hebt wel te verklaren aan de leeftijd en kilometers. Op zich niet veel bijzonders dus en voorlopig heb je dat al weer gehad. Misschien komen er nog een paar remschoentjes voor de achterremmen aan. Verder zal het afhangen van de APK wat er gedaan moet worden. Ik heb de pech gehad dat de UCH kapot ging. Dan zit je aan een reparatie van € 550,- maar dat komt niet veel voor.
Of werkelijk je koppakking kapot is? Verdwijnt de KVS zonder dat je ergens vocht aan een slang of je motorblok? Ruik je koelvloeistof in je uitlaatgassen? Of zie een mayonaise achtige smurrie in je olievuldop of KVS reservoir?
Dus eigenlijk heb je pech gehad dat je aantal dure vervangingen hebt gehad maar dat zijn net die zaken waarvoor veel auto's worden ingeruild. Het blijft altijd koffiedik kijken wat je oploopt met een auto van tie of twaalf jaar oud maar ik zou het niet zomaar opgeven. Wanneer de motor goed start en loopt en de versnellingsbak geen kuren heeft zou ik het nog even aanzien. Wanneer je nu een andere auto koopt van, zeg, een jaar of twee, drie jonger heb je eigenlijk hetzelfde risico als wat je nu hebt. Kijk dus niet alleen naar wat er kapot kan gaan maar juist ook naar wat er goed is aan de Clio die je nu hebt. Dat is je zekerheid die je bij een andere auto niet hebt. Kwestie van plussen en minnen (en een stukje financiën die jij weet, kosten van inruil etc.) en dan beslissen.
Succes!
Re: Verkopen of toch doorrijden
Hee, bedankt voor je antwoord.
Ik ga even navragen of de waterpomp destijds ook vervangen is, ik weet het eerlijk gezegd niet. Als ik jouw antwoord lees, hoop ik van wel...
Ik kan echt geen vocht ontdekken in het motorblok en hij lekt niet, voor zover ik kan het kan zien.
Bij een wat langere rit lijkt de koelvloeistof flink te zakken. Het ruikt niet naar koelvloeistof, geen witte smurrie, de slangen zijn ook niet vochtig en dat huisje is in februari vervangen.
En wat jij aangeeft is ook precies wat het zo lastig maakt. Bij een andere auto kan je ook gewoon weer voor deze kosten komen te staan, en bij deze weet ik nu dat het gedaan is. En hij start altijd, hij heeft me wat dat betreft nog niet in de steek gelaten. Hij rijdt eigenlijk als een tierelier.
Ik ga maar even naar de garage om te laten onderzoeken wat er precies met de koelvloeistof gebeurd. Zaterdag moet ik een flinke rit maken en ik kom niet graag langs de weg te staan...ennuh...ik hou 'm nog even. Een andere auto is sowieso duurder dan met deze doorrijden, denk ik...
THX voor je hulp!!
Ik ga even navragen of de waterpomp destijds ook vervangen is, ik weet het eerlijk gezegd niet. Als ik jouw antwoord lees, hoop ik van wel...
Ik kan echt geen vocht ontdekken in het motorblok en hij lekt niet, voor zover ik kan het kan zien.
Bij een wat langere rit lijkt de koelvloeistof flink te zakken. Het ruikt niet naar koelvloeistof, geen witte smurrie, de slangen zijn ook niet vochtig en dat huisje is in februari vervangen.
En wat jij aangeeft is ook precies wat het zo lastig maakt. Bij een andere auto kan je ook gewoon weer voor deze kosten komen te staan, en bij deze weet ik nu dat het gedaan is. En hij start altijd, hij heeft me wat dat betreft nog niet in de steek gelaten. Hij rijdt eigenlijk als een tierelier.
Ik ga maar even naar de garage om te laten onderzoeken wat er precies met de koelvloeistof gebeurd. Zaterdag moet ik een flinke rit maken en ik kom niet graag langs de weg te staan...ennuh...ik hou 'm nog even. Een andere auto is sowieso duurder dan met deze doorrijden, denk ik...
THX voor je hulp!!

Re: Verkopen of toch doorrijden
Graag gedaan.
Maar moet je dan ook regelmatig koelvloeistof bijvullen?

Maar moet je dan ook regelmatig koelvloeistof bijvullen?
- Eric92
- forum member
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Verkopen of toch doorrijden
Gewoon doorrijden inderdaad. Mijn 1.2 8v heeft inmiddels 210.000 gelopen en is van 1999 en hij loopt nog als een tierelier. Mijn waterpomp maakte helaas lawaai en bleek dat die niet is vervangen met de distributie 2 jaar terug. Dus hele nieuwe distributie opgekomen en ik kan weer een tijd door.
Renault Clio 1.2 RN ('99)