1.5 dci gezoem
1.5 dci gezoem
Hallo , bij m'n Clio is me iets opgevallen.
Koude start ; ik start 'm , hij start goed trouwens , en als ik even te plaatste bij staan, bv SMS checken, dan hoor ik dat ie na bv 15 sec begint te zoemen , komt uit de motorruimte.
Als ik koude start doe en direct begin te rijden, dan begint ie ook te zoemen , en tegelijk zie ik dat de lichten iets minder fel schijnen.
Gisteren werd het geluid ineens erger , meer schurend ...
Iemand ?
Koude start ; ik start 'm , hij start goed trouwens , en als ik even te plaatste bij staan, bv SMS checken, dan hoor ik dat ie na bv 15 sec begint te zoemen , komt uit de motorruimte.
Als ik koude start doe en direct begin te rijden, dan begint ie ook te zoemen , en tegelijk zie ik dat de lichten iets minder fel schijnen.
Gisteren werd het geluid ineens erger , meer schurend ...
Iemand ?
- d-passion
- forum starter
- Contacteer:
Re: 1.5 dci gezoem
Als je toch stil staat om je sms te checken,
Waarom trek je dan de motorkap niet ff open om beter te kijken of luisteren?
Waarom trek je dan de motorkap niet ff open om beter te kijken of luisteren?
Mijn stijl is geen stijl,
Geen stijl is ook stijl,
Ergo ik heb stijl :lol:
Geen stijl is ook stijl,
omdat ik dat al gedaan heb , het motorlawaai overstijgt het gezoem .
Lager van de distributie of dynamo?
- d-passion
- forum starter
- Contacteer:
Zou zelf dan denken aan de dynamo,
Aangezien je verlichting ook minder word.
Aangezien je verlichting ook minder word.
Mijn stijl is geen stijl,
Geen stijl is ook stijl,
Geen stijl is ook stijl,
Goed punt 

Klinkt idd aannemelijk .
Waarom zou die dan eigenlijk een 20tal seconden wachten om herry te maken ?
Indien het die lager is , wat moet er dan precies vervangen worden , de hele dynamo of de poelie ?
Waarom zou die dan eigenlijk een 20tal seconden wachten om herry te maken ?
Indien het die lager is , wat moet er dan precies vervangen worden , de hele dynamo of de poelie ?
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
als het je dynamo is (lager of wat dan ook) word meestal de hele dynamo gewisseld en dat is ook niet heel erg goed koop
als de motor draait heb ik gezien dat er op de grote krukaspoelie wat speling zit.
Is dat een poelie met rubber ?
Hoort die zo een beetje te wiebelen?
Is dat een poelie met rubber ?
Hoort die zo een beetje te wiebelen?
Nee. Hoort niet. Ik weet niet hoe ernstig het wiebelen is maar als de distributieriem daardoor er af kan lopen krijg je ernstige motorschade. Maar snel even naar laten kijken.
Auto is net terug van de garage , multiriem werd vervangen.
Er zat een gaatje in de riem , dit had ik ook toevallig gezien , maar ik zie het verband niet met het zoemen ....en de speling op de grote poelie vonden ze normaal .
Afwachten morgenvroeg denk ik .
Er zat een gaatje in de riem , dit had ik ook toevallig gezien , maar ik zie het verband niet met het zoemen ....en de speling op de grote poelie vonden ze normaal .
Afwachten morgenvroeg denk ik .
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
kan je een filmpje van die poelie maken?
zou ik eventueel eens kunnen doen , ja , waarom?
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
dan kunnen wij ook beoordelen of dat "hoort"
heeft dezelfde garage de clio nu gecontroleerd als die de distributieriem heeft vervangen?
heeft dezelfde garage de clio nu gecontroleerd als die de distributieriem heeft vervangen?
Nee het is niet dezelfde garage.Een check in de computer bevestigde dat multiriem , distributie en waterpomp 25000km geleden waren vervangen.
De wagen heeft bij de vorige eigenaar zeer weinig gereden , soms maar 4000km op 1 jaar.
Voor rubbers is dit niet ideaal denk ik dan.
Dus het idee dat de grote poelie met rubber demper erin de boosdoener kan zijn leek me plausibel.
Let op het is niet de poelie van de distributieriem , want die kan ik niet zien , toch ?
Deze morgen was het gezoem er terug , ook werd de lichtopbrengst weer minder.
De wagen heeft bij de vorige eigenaar zeer weinig gereden , soms maar 4000km op 1 jaar.
Voor rubbers is dit niet ideaal denk ik dan.
Dus het idee dat de grote poelie met rubber demper erin de boosdoener kan zijn leek me plausibel.
Let op het is niet de poelie van de distributieriem , want die kan ik niet zien , toch ?
Deze morgen was het gezoem er terug , ook werd de lichtopbrengst weer minder.
ik wou er werk van maken , heb alles gezegd bij Renault ;
- gezoem , begint ongeveer een halve minuut na koude start.
- speling op grootste poelie.
- Daling lichtopbrengst bij start gezoem.
Resultaat was dat ze enkel de riem vervingen.
Vandaag na het werk wezen vertellen dat het niet opgelost was .... ten vroegste 22 april hebben ze tijd.
Let op bij warme motor geen problemen meer .........
Andere garage eens gaan luisteren ?
Mss deze waar de riemen werden verwisseld , is wel al 4 jaar geleden , maar die weten de klepel misschien WEL hangen....
- gezoem , begint ongeveer een halve minuut na koude start.
- speling op grootste poelie.
- Daling lichtopbrengst bij start gezoem.
Resultaat was dat ze enkel de riem vervingen.
Vandaag na het werk wezen vertellen dat het niet opgelost was .... ten vroegste 22 april hebben ze tijd.
Let op bij warme motor geen problemen meer .........
Andere garage eens gaan luisteren ?
Mss deze waar de riemen werden verwisseld , is wel al 4 jaar geleden , maar die weten de klepel misschien WEL hangen....
nee bij warme motor zijn alle rare geluiden weg
ik weet niet of het ene een oorzaak is van het andere ....heel soms doet ie raar bij het starten
- ik laat voorverwarmen, draai door , starter slaat even aan , weer uit en start dan door
- ik wou starten , draai sleutel door , ik hoor de starter 2keer stampen , klonk niet als draaien !Sleutel weer teruggedraaid , opnieuw , weer hetzelfde , een keer stampen en gedaan.
3de keer startte ie gewoon.
Ben van Belgie .....
ik weet niet of het ene een oorzaak is van het andere ....heel soms doet ie raar bij het starten
- ik laat voorverwarmen, draai door , starter slaat even aan , weer uit en start dan door
- ik wou starten , draai sleutel door , ik hoor de starter 2keer stampen , klonk niet als draaien !Sleutel weer teruggedraaid , opnieuw , weer hetzelfde , een keer stampen en gedaan.
3de keer startte ie gewoon.
Ben van Belgie .....
update ; deze morgen opnieuw lawaai.
Deze namiddag , 16° , niks maar dan ook helemaal niks te horen.Sluit dit een kapot lager uit?
Viel me wel op dat de motor veel minder lawaai maakt dan , als een naaimachine .
Deze ochtend op de snelweg kwam een vanaf 80 per uur een brom opzetten.
Deze namiddag , 16° , niks maar dan ook helemaal niks te horen.Sluit dit een kapot lager uit?
Viel me wel op dat de motor veel minder lawaai maakt dan , als een naaimachine .
Deze ochtend op de snelweg kwam een vanaf 80 per uur een brom opzetten.
Deze morgen bij 10 graden weer geen lawaai.
Deze ochtend weer geen lawaai.
Ik zat te denken , kan het probleem temperatuurgerelateerd zijn ?
Wordt bij koude iets ingeschakeld (lichtopbrengst daalt) wat bij warmte ( zeg bij meer dan 10 graden) niet gebeurt.
Ik zat te denken , kan het probleem temperatuurgerelateerd zijn ?
Wordt bij koude iets ingeschakeld (lichtopbrengst daalt) wat bij warmte ( zeg bij meer dan 10 graden) niet gebeurt.
Het enige dat op buitentemperatuur reageert is je temperatuursensor voor de koelvloeistof en dan nog niet eens direct op de buitentemperatuur maar op het gevolg daarvan op de temperatuur van de motor. Daardoor loopt de motor bij koude start iets meer toeren totdat bedrijfstemperatuur is bereikt waarna het toerental afneemt. Maar dat is niet iets wat het gezoem kan verklaren omdat er geen bewegende delen aan te pas komen.
er zit een temperatuurfactor in en tegelijk (lijkt me) een tijdsfactor .
BIZAR
BIZAR
Gisterenavond einde shift , 22u30 , en 7 ° , vreemd geluid was er terug .
Vanavond bij koude start eerst eens motorkap openzetten en zaklamp erbij nemen .
Vanavond bij koude start eerst eens motorkap openzetten en zaklamp erbij nemen .
Zo mensen , de zomer is voorbij, eerste nachtvorst een feit.
Net als in de lente -toen ik de auto net had- is het gezoem er terug.
HEEL de zomer niks gehoord.Vanaf de eerste keer onder de 8° ongeveer is het geluid er terug.Lijkt ook wat meer op een metaalachtig schavend geluid,moeilijk uit te leggen.
Koude start ,wegrijden (of blijven staan) en na een tiental seconden is het geluid er ,en valt de lichtopbrengst tamelijk terug.
Als ik dan -stilstaand- lichtjes gas geef vermindert de lichtsterkte nog een beetje.
Deze morgen ben ik na 1KM gestopt,herstart,zelfde verhaal , gezoem kwam dan wel iets sneller.
Niemand die een idee heeft?
Net als in de lente -toen ik de auto net had- is het gezoem er terug.
HEEL de zomer niks gehoord.Vanaf de eerste keer onder de 8° ongeveer is het geluid er terug.Lijkt ook wat meer op een metaalachtig schavend geluid,moeilijk uit te leggen.
Koude start ,wegrijden (of blijven staan) en na een tiental seconden is het geluid er ,en valt de lichtopbrengst tamelijk terug.
Als ik dan -stilstaand- lichtjes gas geef vermindert de lichtsterkte nog een beetje.
Deze morgen ben ik na 1KM gestopt,herstart,zelfde verhaal , gezoem kwam dan wel iets sneller.
Niemand die een idee heeft?
Er schiet zo even een gedachte door mij heen. Heb je wellicht ergens een rotte minuskabel zitten? Dat het geluid ontstaat als er teveel stroom door een te hoge weerstand moet worden geperst. Temperatuurverschil kan hier invloed op hebben. Maar in de natuurkunde wordt elektrische geleiding beter bij lagere temperaturen, dus kan hier een vochtprobleem gaande zijn? Een roestig bout bijvoorbeeld die een minuskabel tegen het chassis drukt ofzo. Onderzoek eens of de koplampminus goed terugloopt naar het chassis en door naar de accu.