E-10 tanken in duitsland of niet?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
clio pekela

E-10 tanken in duitsland of niet?

Bericht door clio pekela »

Ik was vorige week in Duitsland en daar aan de pomp kom ik kiezen tussen

loodvrij 95 ... e10
loodvrij 95

bij deze pomp was de e-10 vijf cent goedkoper dan de normale loodvrije benzine..

vraag: .. kan ik zonder problemen E-10 tanken in mijn clio??
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Re: E-10 tanken in duitsland of niet?

Bericht door Carla vE »

Ik heb afgelopen zomer in Frankrijk E10 getankt. Geen problemen gehad.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
FariiD
forum starter
Contacteer:

Bericht door FariiD »

Autoweek zegt er het volgende over:

E10, of zoals collega Alwood het noemt: “rukbrandstof waardoor oude rubberen slangetjes in mijn volvo verneukt raken” kan probleemloos in 90% van het Nederlandse wagenpark getankt worden. In de overige 10% kan het leiden tot beschadiging van rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen. Om te checken in welke categorie uw auto valt staat hier een E10-check.

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... -brandstof
Ping

Bericht door Ping »

Volgens de website http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/ kan het wel.
Er blijven toch voor- en tegenstanders zowel de duitsers al de nederlanders.

Met mijn oude Megane reed ik wel op E10, met mijn nieuwe Clio ben ik toch wat voorzichtiger dus persoonlijk doe ik het niet ook al zegt Renault dat het gewoon kan. :chinrub:
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Ik denk dat binnen een afzienlijke tijd alle 95 vervangen is door E10, in Duitsland is deze beweging al behoorlijk in gang gezet.
Laatst gewijzigd door goodje op 09 jun 2014 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
66 kW powerrr
forum starter

Bericht door 66 kW powerrr »

Of het wel of niet slecht is voor je auto zul je niet na een paar tankbeurten merken denk ik. Het kan wel na verloop van tijd slangen en afdichtingen aantasten. Ik denk dat E10 geen schade veroorzaakt. Renault zegt ook dat je het gewoon kunt gebruiken en in Frankrijk wordt E10 al redelijk algemeen gebruikt.
Wel geeft mijn Renault-dealer een negatief advies over Bleu One 95 (15% natte ethanol). Bij de pomp staat dat alle motoren van na 2001 hiervoor geschikt zijn. Het is schoner (minder CO2 uitstoot) en zou de prestaties van de motor bevorderen. Ik heb het geprobeerd in mijn motorfiets (Honda, 2008), maar ik meende hooguit dat hij iets ruwer liep.
Voor de zekerheid tank ik maar weer Euro 95.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

In Duitsland kun je regelmatig niet eens 'normale' 95 meer krijgen, dus moet je wel E10 tanken. Het is en blijft en verbrandingsmotor en daar wordt dit product voor gemaakt, dus als het rotzooi is zullen ze er geen tientallen miljoenen auto's op laten rijden. Wat beter of slechter is, is altijd relatief.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

Van de ANWB: (http://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie ... buitenland)
Let op met het tanken van brandstof E10
Tankstations in Duitsland stappen rond de jaarwisseling over op de nieuwe brandstof aangeduid als 'E10'. Euro 95 blijft voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar. In Frankrijk is al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro 95 vervangen door E10. E10 is een mengsel van 90 procent Euro 95 en 10 procent ethanol. De ANWB adviseert haar leden om deze brandstof alleen te tanken als de auto daar geschikt voor is. Circa 90% van de auto's kunnen probleemloos E10 tanken.

De ANWB verwacht dat E10 door een andere samenstelling voor problemen kan zorgen. Er is een kans dat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.

Voor auto's en motoren die niet op E10 kunnen rijden adviseert de ANWB de premiumbrandstof (bijvoorbeeld SuperPlus 98) te tanken indien Euro95 niet meer aan de pomp verkrijgbaar is. Deze benzine met octaangetal 98 is duurder, maar kan gebruikt worden in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden.

Duitsland
De nieuwe brandstof wordt in Duitsland aangeduid met 'E10'. Euro 95 blijft echter nog beschikbaar aan de pomp. Doordat de Duitse overheid de E10 minder belast verwacht de ANWB dat de brandstof een goedkopere literprijs heeft dan de Euro95. De ANWB raadt autobezitters echter aan deze brandstof alleen te tanken als de auto daarvoor geschikt is.

Frankrijk
In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. Waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Als de auto niet geschikt is voor deze brandstof raadt de ANWB autobezitters aan de duurdere premiumbrandstof te tanken om schade aan uw auto te voorkomen.

E10 check
Klik hier om te zien of uw auto geschikt is voor het rijden op E10
5 vragen over brandstof E10
17 maart 2011 - Na Frankrijk is men nu ook in Duitsland overgestapt op de nieuwe brandstofsoort met de aanduiding E10. Veel Duitsers weigeren om E10 te tanken omdat ze bang zijn dat hun auto ervan kapot zou gaan. Maar wat is E10 nou eigenlijk en klopt het dat er auto's zijn die er stuk van gaan?
1. Wat is E10 nou eigenlijk precies?
E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan. Het idee erachter is dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert, zonder dat auto's massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstofsoort. Overigens is de bekende Euro95 vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.

2. Is E10 nou echt slecht voor je auto?
Het gros van de auto's zou probleemloos op E10 moeten kunnen rijden. Zo'n 10% van de auto's kan problemen krijgen doordat de ethanol sommige rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast. De ANWB adviseert om deze brandstof alleen te tanken als je auto ervoor geschikt is. Kies anders altijd de gewone Euro 95 of de premiumbrandstof, bijvoorbeeld SuperPlus 98. E10 schaadt auto's die daarvoor niet geschikt zijn

3. Kun je die E10 check vertrouwen?
De gegevens over de auto's die in de E10 check zijn opgenomen zijn afkomstig van gegevens die de ACEA - de Europese overkoepelende organisatie van autoproducenten - beschikbaar heeft gesteld en uit informatie van de officiële Nederlandse importeurs. Bij twijfel is het raadzaam het eigen autobedrijf om raad te vragen.

4. E10 is dan wel goedkoper maar het zou ook minder zuinig zijn dan normale benzine. Klopt dat?
Ja, het verbruik stijgt wel iets. De energie-inhoud van ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Uit onderzoek weten we dat het verbruik met 1,5% toeneemt. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en -omstandigheden.

5. Komt E10 ook in NL?
Sinds januari 2011 mag E10 in Nederland worden verkocht. Maar op een enkele pomp na die het nu al levert, zal E10 pas vanaf januari 2014 op grotere schaal aangeboden worden. De brandstof zal ook als zodanig aangeduid worden, er komt een speciaal E10 label. E10 zal in ons land náást Euro 95 verkocht worden en niet zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, in plaats van. Iedereen die dat wil kan dus gewoon het vertrouwde Euro 95 blijven tanken. Ook de premiumbrandstof blijft natuurlijk gewoon verkrijgbaar.
Afbeelding
Clio4 RS EDC200 - Jaune Sirius
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Nog wel maar dat duurt niet lang meer vermoedt ik anders moeten ze allemaal extra pompen er bij gaan zetten!
FariiD
forum starter
Contacteer:

Bericht door FariiD »

Ben vooral benieuwd naar de prijs van E10 in nederland. In Duitsland is het zo'n paar ct. goedkoper als Euro95.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Tsja, Nederland en benzineprijzen. Het is milieuvriendelijker dus zal wel weer duurder worden door accijnzen... :dozey:
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

Is 't überhaupt te koop in NL? Ik ben het nog nergens tegenkomen.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Is wel in Nederland te verkrijgen in Nijmegen http://www.autobedrijflammerts.nl heet alleen anders en is weer iets goedkoper maar de prijs ligt hoger als in Duitsland.
PS iets met Bleu one 95 volgens mij.
Laatst gewijzigd door goodje op 12 jun 2014 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

http://www.e10benzine.nl/e10-benzine-nederland/ schreef:Waar is E10 verkrijgbaar

Op dit moment is E10 benzine in Nederland nog maar op enkele plekken verkrijgbaar. Het is de bedoeling dat E10 benzine in Nederland begin 2014 ruimschoots verkrijgbaar zal zijn. In Duitsland verloopt bij de autorijders de acceptatie van deze brandstof moeizaam. Dit kan gevolgen hebben voor de snelheid waarmee E10 in Nederland verkrijgbaar wordt. De Nederlandse overheid is vooralsnog niet bereid om het gebruik van E10 middels een subsidie te stimuleren. Dit zal op de verkrijgbaarheid van E10 benzine in Nederland een remmende invloed hebben. Qua prijs zal die namelijk niet goedkoper worden dan Euro95.
:dozey:
Surreallistic
forum starter
Contacteer:

Bericht door Surreallistic »

In Frankrijk heb je toch ook van die goedkopere benzine? Kan die eigenlijk in onze Clio 4?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

E10 kan in elke Clio vanaf 1997
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Zeker doen als je in Duitsland bent scheelt echt veel daar..
FariiD
forum starter
Contacteer:

Bericht door FariiD »

Kan je E10 met gewone 95 mixen? Of is het verstandig om je tank zoveel mogelijk leeg te rijden alvorens je E10 erbij gooit.
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Maakt totaal niet uit je kunt mengen maar ook puur er op rijden gaat want het is het zelfde alleen met toevoeging.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Maakt geen drol uit. E10 bestaat gewoon uit benzine met een percentage ethanol. Als je er gewoon 95 bij gooit, wordt het percentage ethanol gewoon minder.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”