Wat vinden jullie van het onderstel van de Clio?
De Estate heeft een 10% strakkere onderstelafstemming (net als een minder 'lange' versnellingsbak). Ik vraag me af of dat de dempers betreft of de veren (of allebei). Dat zou hem meer laadvermogen geven, maar ook ietsje sportiever maken dan de hatchback. Toch vind ik hem vooral comfortabel. Mijn ervaring met Franse auto's beperkt zich voornamelijk tot meerijden in zeer comfortabele jaren '80 modellen. De afgelopen 9 jaar heb ik afgelegd in een Seat Ibiza met sportonderstel, daarvoor heb ik in compacte Japanners gereden. Ik vind de Clio comfortabel, maar niet te. Wat mij opvalt is dat hij bij grotere/ langere oneffenheden zich soms toch even moet zetten, voor mijn gevoel even uit zijn veren zweeft, maar dat hij bij kortere oneffenheden steviger reageert. Ik moet mijn rijstijl er nog op aanpassen: iets minder hard door de bocht, maar op stadsdrempels hoef ik juist minder voorzichtig te doen. Nou, dat wilde ik even kwijt.
Ik ben benieuwd hoe de Clio in dat opzicht vanuit andere referentiekaders wordt ervaren.
Onderstel en weggedrag
- 66 kW powerrr
- forum starter
Onderstel en weggedrag
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Re: Onderstel en weggedrag
De Clio Estate is zeker niet bedoeld als "life style" auto. Om de Estate daadwerkelijk als lastdier te kunnen gebruiken, is het onderstel aangepast op het extra laadvermogen. De vering achter is 10% stugger en ook de voorwielophanging is steviger uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat de Clio Estate ook bij maximale belading veilig rijdt.
Bron:
http://www.autozine.nl/text/1105.html
Zelf heb ik de RS, die is dus nog weer een stuk strakker afgesteld en is dus zeker niet comfortabel te noemen. Alhoewel ik hem ook niet heel oncomfortabel vindt, ik heb er al een paar keer uren mee gereden en vind hem dan nog voldoende comfortabel. Alleen drempeltjes moet je wel duidelijk langzamer nemen.
Bron:
http://www.autozine.nl/text/1105.html
Zelf heb ik de RS, die is dus nog weer een stuk strakker afgesteld en is dus zeker niet comfortabel te noemen. Alhoewel ik hem ook niet heel oncomfortabel vindt, ik heb er al een paar keer uren mee gereden en vind hem dan nog voldoende comfortabel. Alleen drempeltjes moet je wel duidelijk langzamer nemen.
- 66 kW powerrr
- forum starter
Zo, wat een belangstelling (niets ten nadele van jou Goos ;-). Op Seatonline.nl had ik nu waarschijnlijk 40-50 reacties gehad. Maar ja, daar kan ik me natuurlijk niet meer vertonen.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Ik weet ook niet waar het aan ligt. Je ziet wel veel dat de clio 3 rijders bij clio 3 kijken etc. en wellicht zijn er een heleboel clio 4 rijders met name geïnteresseerd in de lage bijtelling en minder in de wegligging!?
- 66 kW powerrr
- forum starter
En als het je om de zakelijke bijtelling gaat, heb je natuurlijk helemaal weinig tijd (en interesse) voor forumdiscussies.
Mooi ding trouwens, zo'n Clio RS, helemaal in die unieke donkergele metaalkleur.
Is hij vergelijkbaar met een Ibiza FR of Cupra, of heb je daarin niet gereden?
Heb zelf een Ibiza Sport (FR-onderstel) gehad en dat was echt een bochtenvreter (helaas ook voorveer- en stabilisatorstangvreter).
De 1.4 16v 55 kW had natuurlijk veel te weinig vermogen voor dat onderstel, maar als je een aanloopje nam of bergaf ging was het feest.
Dat mis ik nu wel, overigens zonder te hunkeren naar een RS (die moet wel speciaal blijven ;-).
Mooi ding trouwens, zo'n Clio RS, helemaal in die unieke donkergele metaalkleur.
Is hij vergelijkbaar met een Ibiza FR of Cupra, of heb je daarin niet gereden?
Heb zelf een Ibiza Sport (FR-onderstel) gehad en dat was echt een bochtenvreter (helaas ook voorveer- en stabilisatorstangvreter).
De 1.4 16v 55 kW had natuurlijk veel te weinig vermogen voor dat onderstel, maar als je een aanloopje nam of bergaf ging was het feest.
Dat mis ik nu wel, overigens zonder te hunkeren naar een RS (die moet wel speciaal blijven ;-).
Ik wou hem ook persee in deze kleur, die vind ik namelijk fantastisch
De clio RS is dan het beste te vergelijken met de Cupra. De RS heeft alleen wel 200 pk waar de Cupra er 180 heeft.
Ik heb zelf niet in de Cupra gereden, dat was voor mij toch geen kanshebber. Ik reed al jaren Renault, en toen de RS ook nog eens in 5 deuren kwam, en ik hem er heel mooi uit vond zien wou ik hem gelijk hebben. Ik zou deze auto als enige auto hebben en voor mijn hobby's zoals duiken is een 5 deurs dan toch wel erg handig.
Ik heb nog wel in de peugeot 208 GTI gereden en ben bij de Fiesta wezen kijken, maar die hadden eigenlijk bij voorbaat al geen kans.

De clio RS is dan het beste te vergelijken met de Cupra. De RS heeft alleen wel 200 pk waar de Cupra er 180 heeft.
Ik heb zelf niet in de Cupra gereden, dat was voor mij toch geen kanshebber. Ik reed al jaren Renault, en toen de RS ook nog eens in 5 deuren kwam, en ik hem er heel mooi uit vond zien wou ik hem gelijk hebben. Ik zou deze auto als enige auto hebben en voor mijn hobby's zoals duiken is een 5 deurs dan toch wel erg handig.
Ik heb nog wel in de peugeot 208 GTI gereden en ben bij de Fiesta wezen kijken, maar die hadden eigenlijk bij voorbaat al geen kans.