mag 16" voor de keuring (belgie)?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Djimmi

mag 16" voor de keuring (belgie)?

Bericht door Djimmi »

beste leden,

zal even kort het probleem schetsen.

men wagen is standaard uitgevoerd met 15" velgen en banden.

bandenmaat 185/60 r15

volgens het gelijkvormigheidsattest van de wagen
-175/65 r15 (88)H. 6.00 J 15 - 50 (2)
-185/60 r15 (84)T M+S. 6.00 J 15 - 50 (2)

ik heb onlangs velgen + banden op de kop kunnen tikken
oz superturismo 16" 7.00 J et 42: http://www.online-velgen.nl/velgen/1389 ... o-wrc-wit/
banden 195/45 r16

in de veronderstelling dat ik met deze wielen sowieso niet door de keuring geraak in belgie moet ik men oude stalen wielen ook nog houden.

nu heb ik via http://www.goca.be/nl/banden de test gedaan en dit mag inderdaad niet.

maarja, belgen zouden belgen niet zijn als we zouden blijven zoeken naar maden in het net :laugh4:

via dezelfde goca tool ben ik bandenmaten gaan berekenen
175/55 r16
175/60 r16
185/50 r16
185/55 r16
195/50 r16
195/55 r16
deze maten zouden eventueel wel mogen volgens de tool.

passen deze op de velgen die ik heb en zou ik dan zo wel door de keuring geraken ook al staat het niet op het gelijkvormigheidsattest?

ben ik in ieder geval verlost van een reserve toren 15" banden in men appartement :worship:

toevallig ook iemand een idee hoeveel ik mag verlagen om door de autokeuring te geraken?
goodje
über forummer
Contacteer:

Re: mag 16" voor de keuring (belgie)?

Bericht door goodje »

Weet totaal niet hoe het in Belgien zit maar volgens mij is het in Nederland de 2% regel omtrek mag niet meer als 2% verschillen met de orginele maat.
Weet ook niet of iemand hier daar wel antwoord op heeft anders even mailen met het orgaan wat er over gaat in Belgien RDW in Nederland en daar de vraag voor leggen.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Als ik de tool invul (met als referentiemaat 185-60-15) dan krijg ik bij bandenmaat 195-45-16 te zien dat het buiten de tolerantie ligt.
Datzelfde geldt trouwens ook voor bandenmaat 195-55-16.
Dus misschien dat Belgie ook de 2% regel heeft??

Renault hanteert voor de Clio 3 in Nederland de volgende maten:185-60 voor 15 inch velgen en 195-50 voor 16 inch velgen.
Als ik in de tool die waarden invul, dan krijg ik wel groen licht.
Renault Clio III ph2 dCi
Collection met pack-comfort + carminat live
Djimmi

Bericht door Djimmi »

Volgens goca:

Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%. Indien de buitendiameter van de gemonteerde band zich tussen de uiterste toleranties bevindt van verschillende bandafmetingen opgenomen in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur, zal deze afmeting aanvaard worden.
Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto’s binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen (onder terreinvoertuigen verstaat men voertuigen met een 4x4 aandrijving).

Dus als ik het goed begrijp mag een 195/50 r16 geen probleem geven?

Grtz
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Klopt 195 50 16 is geen probleem.
Deze valt binnen de maximale afwijking.
Renault Clio III ph2 dCi
Collection met pack-comfort + carminat live
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”