Hallo,
Mijn Clio II phase 2 uit 2003 wil niet meer starten. twee dagen geleden heb ik hem zonder dat er iets mee aan de hand leek geparkeerd. Vanochtend wilde ik ermee wegrijden maar sloeg hij niet aan.
De eerste keer dat ik de sleutel omdraaide gaf de startmotor een tik van een seconde maar was daarna stil. Op mijn automatische piloot gaf ik de tweede keer iets gas bij en startte nog een keer waardoor er wel even een verbranding was maar vervolgens leek alsof het blok weer vast sloeg. Hetzelfde wat gebeurde na de eerste keer starten.
Vervolgens de ANWB gebeld die al gelijk aangaf dat het wel iets mechanisch leek aangezien er geen beweging meer in de auto te krijgen was. dus heeft hij de bougies eruit gedraaid. Bij de eerste bougie ging dit al erg zwaar, en toen hij er eenmaal uit was, was de kop van de bougie aardig in elkaar gedrukt. Met een zaklamp hebben we door het bougie gat in de cilinder gekeken en daar leek op de cilinder kop de onderkant van de klep te liggen. Zeg maar de schotel.
De theorie die toen ontstond is dat waarschijnlijk tijdens het rijden de klep is gebroken en dat bij het afkoelen van de motor de klep vervolgens uit de bus de cilinder in gegleden is. Er was voor het parkeren overigens niks te merken aan het rij gedrag van de auto.
Zelf frees ik het ergste voor mijn blok aangezien dit zal betekenen dat ongetwijfeld de zowel de cilinderkop als de zuigerkop schade opgelopen zullen hebben.
Het "mooie" is, is dat ongeveer 40.000km geleden het blok een warmloper heeft gehad (waterpomp in de soep gelopen). Die heb ik toen laten reviseren voor 1200 euro. Ik meen mij ook te herinneren dat ze toen aangaven dat de cilinderkop ook vlak gevreesd moest worden. Nu ik zo een beetje op internet rond zit te neuzen zie ik overal dat het vlak vrezen van een cilinderkop van een Renault "Not done" is. Kan dit iets te maken hebben met het feit dat er een klep zomaar gebroken is?
Is het nog mogelijk door jullie als kenners gerust gesteld te kunnen worden na het lezen van mijn probleem? Of betekend dit dus echt einde auto? Nog een keer reviseren is denk ik geld in een eindeloze put gooien. Er staat nu ongeveer 172.000km op de teller.