Lampje airbag + service
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
Lampje airbag + service
beste allemaal .
bij mij brand het lampje van de airbag en service . ( geel )
als ik de passasiers airbag uit zet ( met de sleutel in de deur ) dan brandt het lampje niet . het probleem zit hem dus in de passasiers airbag zou ik zeggen.
ook heb ik op internet wat verhalen gelezen over de stekker onder de passasiers stoel , dus vanmiddag heb ik een beetje lopen jutteren aan die stekker en toen ging het lampje ook uit .
moet ik de stekker er tussenuit halen en de draden 1 op 1 vast solderen ?
alvast bedankt.
Peter.
bij mij brand het lampje van de airbag en service . ( geel )
als ik de passasiers airbag uit zet ( met de sleutel in de deur ) dan brandt het lampje niet . het probleem zit hem dus in de passasiers airbag zou ik zeggen.
ook heb ik op internet wat verhalen gelezen over de stekker onder de passasiers stoel , dus vanmiddag heb ik een beetje lopen jutteren aan die stekker en toen ging het lampje ook uit .
moet ik de stekker er tussenuit halen en de draden 1 op 1 vast solderen ?
alvast bedankt.
Peter.
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Re: Lampje airbag + service
Heb je al goed gezocht onder airbag stekker kan mij nog een draadje herinneren was inderdaad iets met stekker onder stoel wel ff goed uitkijken ook iets van accu los maken want werken met airbag is gevaarlijk.
Succes.
Succes.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
- dopestuff
- über forummer
- Contacteer:
dat is een bekende kwaal de stoel airbag stekker
door solderen werkt inderdaad, maar ik heb ergens gehoord dat het officieel niet mag (en bij een ongeluk moeilijk zouden kunnen doen...)
en inderdaad accu los voor het werken eraan (misschien een beetje contactspray proberen?)
door solderen werkt inderdaad, maar ik heb ergens gehoord dat het officieel niet mag (en bij een ongeluk moeilijk zouden kunnen doen...)
en inderdaad accu los voor het werken eraan (misschien een beetje contactspray proberen?)
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
bedankt voor de tip over de situatie met ongelukken en doorsolderen .
ik probeer eerst wel wat contact spray .
voor de rest gooi ik de accu idd even los , en las ook dat je dan ff een half uur moet wachten voordat je iets gaat doen aan de airbag .
gaat goedkomen
bedankt iedereen.
Peter
ik probeer eerst wel wat contact spray .
voor de rest gooi ik de accu idd even los , en las ook dat je dan ff een half uur moet wachten voordat je iets gaat doen aan de airbag .
gaat goedkomen

Peter

- goodje
- über forummer
- Contacteer:
PS wel de radio code in je bezit??
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
- gunner1001
- forum starter
- Contacteer:
kheb hem net gefixt
, en een beetje contact spray heeft het probleem opgelost 
iedereen bedankt weer
Peter

iedereen bedankt weer

Peter
Ik heb dit probleem ook.
Ik heb er goed op gestudeerd en het een en ander te weten gekomen ook via het engelse "renault forums", rallyrijders (zij overbruggen airbags en zelfonderzoek.
De voor de hand liggende problemen heb ik al onderzocht en opgelost.
Via dit forum wil ik meer de diepte in over dit topic; Airbag ECU Clio 2 phase 2.
Dit is een bosch component wat ook is toegepast in auto's van andere merken en verschild van de airbag ECU van een Clio 2 Phase 1.
De airbag ECU heeft de volgende aansluitingen:
- 2x dubbel uitgevoerde airbag voor
- 2x gordelspanner voor
- 2x zijairbags (al dan niet aanwezig)
- 2x switch/opnemer tbv zijairbags
- 1x stoelpositiecontact
- 1x switch tbv uitschakelen airbag passagier
- 2x gordelspanner achter (volgens mij nooit toegepast op een Clio)
- CAN H
- CAN L
- Massa
- K2000 contact
Ik heb er goed op gestudeerd en het een en ander te weten gekomen ook via het engelse "renault forums", rallyrijders (zij overbruggen airbags en zelfonderzoek.
De voor de hand liggende problemen heb ik al onderzocht en opgelost.
Via dit forum wil ik meer de diepte in over dit topic; Airbag ECU Clio 2 phase 2.
Dit is een bosch component wat ook is toegepast in auto's van andere merken en verschild van de airbag ECU van een Clio 2 Phase 1.
De airbag ECU heeft de volgende aansluitingen:
- 2x dubbel uitgevoerde airbag voor
- 2x gordelspanner voor
- 2x zijairbags (al dan niet aanwezig)
- 2x switch/opnemer tbv zijairbags
- 1x stoelpositiecontact
- 1x switch tbv uitschakelen airbag passagier
- 2x gordelspanner achter (volgens mij nooit toegepast op een Clio)
- CAN H
- CAN L
- Massa
- K2000 contact
Let op : Meten aan bekabeling van airbags raad ik je af met airbags aangesloten ! De spanning van je multimeter kan voldoende zijn een airbag te triggeren !
De ecu checkt welke airbags aanwezig zijn door te de weerstand te meten. De rallyrijders slopen de airbags en gordelspanners eruit en overbruggen ieder contact met een weerstand. Zo lijkt het voor een de airbag ecu of alles er nog zit.
De stoelpositie schakelaar en de switch voor uitschakelen airbag bijrijder hebben een weerstand van of 100 ohm of 300 ohm, afhankelijk van schakelstand. Het schema geeft dit aan en meten levert dit ook op.
Volgens een site van rallybouwers kan je airbags overbruggen met een weerstand van 3,9 ohm.
Deze waarde vind ik opmerkelijk laag, kabelboom en contacten bijelkaar hebben al snel een dergelijke overgangsweerstand die in deze orde van grote ligt. Ik twijfel aan de waarde van de geadviseerde weerstandswaarden.
De ecu checkt welke airbags aanwezig zijn door te de weerstand te meten. De rallyrijders slopen de airbags en gordelspanners eruit en overbruggen ieder contact met een weerstand. Zo lijkt het voor een de airbag ecu of alles er nog zit.
De stoelpositie schakelaar en de switch voor uitschakelen airbag bijrijder hebben een weerstand van of 100 ohm of 300 ohm, afhankelijk van schakelstand. Het schema geeft dit aan en meten levert dit ook op.
Volgens een site van rallybouwers kan je airbags overbruggen met een weerstand van 3,9 ohm.
Deze waarde vind ik opmerkelijk laag, kabelboom en contacten bijelkaar hebben al snel een dergelijke overgangsweerstand die in deze orde van grote ligt. Ik twijfel aan de waarde van de geadviseerde weerstandswaarden.
De link naar de website van de rallyautobouwers :
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... elp-please
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... elp-please
Het oplichtende lampje ken ik uit een 2 fase 1, een fase II, een Peug 206 (voorloopauto) en de fase II van mijn ouders.
Het hoeft niks te maken te hebben met de airbag, mijn fase 1 had helemaal geen airbag in de stoel.
Contactspray bleek weinig te helpen, tegen het veel verzetten van de stoel bleek de stekker niet te kunnen.
Het officieel niet mogen solderen mag je overigens wel met een korreltje zout nemen, bij de beide Fase 2's is dit door de dealer zelf doorgesoldeerd. Een ander zwak punt is overigens de bedrading bij de gordelspanners, dan krijg je dezelfde melding.
Het hoeft niks te maken te hebben met de airbag, mijn fase 1 had helemaal geen airbag in de stoel.
Contactspray bleek weinig te helpen, tegen het veel verzetten van de stoel bleek de stekker niet te kunnen.
Het officieel niet mogen solderen mag je overigens wel met een korreltje zout nemen, bij de beide Fase 2's is dit door de dealer zelf doorgesoldeerd. Een ander zwak punt is overigens de bedrading bij de gordelspanners, dan krijg je dezelfde melding.