ecu vervangen
ecu vervangen
Ik ben van plan mijn ECU te gaan vervangen in de auto. Dit omdat ik alleen maar problemen blijf behouden met de startonderbreking en deze niet uitgeschakeld kan gaan worden. Was hiervoor naar EUROX gegaan. En heb het advies meegekregen om voor een andere op een sloperij te gaan zoeken. En deze dan weer in te gaan bouwen. Maar wel hetzelfde soort en type ervan uit een soortgelijke zelfde auto. Tevens werd mij ook het advies gegeven als ik dit zou willen gaan doen dat het dan beter zou zijn om eventueel op de sloop meteen indien mogelijk dan de ECU samen met de UCH te gaan mee ta gaan nemen en indien mogelijk ook de bijbehorende sleutels van de auto. Al weet ik zelf al uit goede ervaring dat de sleutels bijna nooit aanwezig zijn in een sloopauto. Maar goed wilde jullie dan ook gaan vragen of ik eventueel ook een ander type zou kunnen gaan instaleren. Ook een complete set van ECU, UCH en eventueel sleutels. Want ik mag aannemen dat het anders ook mogelijk zou moeten zijn om mijn eigens sleutels in te laten lezen ? Heb zelf een clio 1.2 s2005 van oktober 2001. Zijn er dan nog zaken waar ik extra rekening mee moet gaan houden bij de aanschaf van een andere set ? Enige wat ik weet is dat ik rekening ermee moet houden dat er net als in mijn auto alles hetzelfde zou moeten zijn. Dus bv elektrische ramen. Heb zelf geen airco in mijn auto maar maakt het een verschil als die wel in de eventuele donor auto zou zitten ? Geeft dit dan problemen of is dat misschien te omzeilen ? Of anders er ook maar een airco in te gaan zetten lijkt ook mij geen probleem, als de andere problemen dan zijn opgelost voor mij. Hopende dan ook op goede reacties van kenners die mij hierin verder kunnen helpen.
Re: ecu vervangen
ECU HOEF JE NIET TE VERVANGEN ZONDE VAN JE GELD, STARTONDERBREKING ZIT IN DE UCH, HET KAN JR SLEUTEL ZIJN DIE NIET MEER GOED SIGNALEN ZEND , OF DE ONTVANGER RING ANTENNE BIJ JE CONTSCT SLOT. MEESTAL HELPT HET MET EEN NIEUWE SLEUTEL.
2.0 16v RS
Beste Hakan,
Dat dacht ik in het begin ook. Maar heb al reeds 2 nieuwe sleutels in laten lezen en ook dat heeft het probleem niet verholpen. Tevens hebben ze ook al de decoderring vervangen en ook geen werkende oplossing helaas. De kosten blijven nu dan ook nog oplopen en het probleem is nog niet weg. Al waren deze dingen die nu gedaan zijn ook alleen maar advies van de Renault garage zelf. En ja dan is het wel de kosten betalen helaas. Dus vandaar ook dat mij nu misschien is medegedeeld om dit te gaan doen. Ook aangezien de vorige eigenaar al reeds met de ECU geknoeid heeft, als ook met de kabelbomen die erop aangesloten zitten. Al zijn deze nu wel keurig gerepareerd gelukkig.
Dat dacht ik in het begin ook. Maar heb al reeds 2 nieuwe sleutels in laten lezen en ook dat heeft het probleem niet verholpen. Tevens hebben ze ook al de decoderring vervangen en ook geen werkende oplossing helaas. De kosten blijven nu dan ook nog oplopen en het probleem is nog niet weg. Al waren deze dingen die nu gedaan zijn ook alleen maar advies van de Renault garage zelf. En ja dan is het wel de kosten betalen helaas. Dus vandaar ook dat mij nu misschien is medegedeeld om dit te gaan doen. Ook aangezien de vorige eigenaar al reeds met de ECU geknoeid heeft, als ook met de kabelbomen die erop aangesloten zitten. Al zijn deze nu wel keurig gerepareerd gelukkig.
Het blijft lastig al die elektronische problemen, dan vermoed ik toch dat het in de UCH zelf een storing zit, Of mischien je BDP sensor , kun je loshalen en meten waarde moet tussen de 200 en 270 Ohm zijn.
2.0 16v RS
ja helaas heb ik er nu ook alle ervaring mee. en die sensor is goed die is ook al vervangen en getest en geeft volgens de Renault garage ook de goede waardes aan. Al komt het er bij mij ook op neer dat de vorige eigenaar dingen zelf heeft veranderd en heeft laten veranderen in de ecu. Dus het vermoeden bestaat er nu dan ook van dat daar alle problemen nu vandaan komen. verder geeft hij geen fouten weer als de auto word uitgelezen. Dus weet ook de Renault garage niet meer waar ze het nog zoeken moeten. De oplossing die zei me gaven was om alles nieus te gaan bestellen maar goed daar heb ik de financiën niet voor.
Dan weet ik het ook niet meer , maar een ecu is best prijzig, probeer maar een ecu te vinden vandezelfde motor , bouwjaar etc. Mischien op onderdelenlijn.nl
2.0 16v RS
thanks voor je website naam. zal ik dar ook eens gaan zien. ik had alleen nog maar de sloperijen in me gedachtes.
Startonderbreker zit niet in de UCH. Die zit in de ECU. Neem je er eentje uit een sloper heb je ook de sleutels en sloten daarvan nodig.
Dank je Arjan,
Zat ik zelf gelukkig toch ook nog goed met me eigen gedachte. Maar kan men alleen de ECU gaan vervangen ? Of moet deze wel samen kunnen werken met de UCH. Ik was zelf nog niet in staat geweest om mijn UCH eruit te kunnen gaan krijgen
Maar de gegevens van mijn ECU zijn deze: Sagem S2000RPM, 21646877-6, IND. MOD. : A, 1239 203873. Dit is althans alles wat er op de sticker vermeld staat. Met uitzondering van de barcode sticker dan ;-) Kan ik deze dan ook eventueel met een ander type gaan vervangen ? Een jongere bijvoorbeeld ? En zo ja weet jij dan misschien ook welke ? Of bij wie ik me daarvoor zou kunnen gaan melden ?
Zat ik zelf gelukkig toch ook nog goed met me eigen gedachte. Maar kan men alleen de ECU gaan vervangen ? Of moet deze wel samen kunnen werken met de UCH. Ik was zelf nog niet in staat geweest om mijn UCH eruit te kunnen gaan krijgen

Je moet volgens mij een ECU van hetzelfde motortype hebben. En dan ook letten op de indice. Dus een van een K4M 720 motor bijvoorbeeld ook een K4M 720 ECU.
UCH heeft met motormanagement niets te maken, die regelt allerlei lampjes, ramen etc.
Je motorcode en indice staan op het onderblok zijde cilinder 1.
UCH heeft met motormanagement niets te maken, die regelt allerlei lampjes, ramen etc.
Je motorcode en indice staan op het onderblok zijde cilinder 1.
En weer bedankt dan ook voor uw duidelijke antwoord. Hier begrijp ik tenminste ook wat van gelukkig :-) de motorcodes en dergelijke heb ik gelukkig ook al dus dat zit dan ook wel goed. Maar wat is of betekend : "indice" ???
Motoren gaan veel jaren mee maar telkens wordt er iets aangepast en verbeterd.
Een 1.6 motor is al jaren lang de K4M maar bij elke wijziging wordt het opvolgende indice nummer opgehoogd.
Je krijgt dan bijvoorbeeld:
K4M 700
K4M 720
K4M 726
Een andere indice kan inhouden een ander type luchtfilter bijvoorbeeld, dan is het ook uiterlijk goed zichtbaar. Het kan ook zijn dat dat er een ander type sensor is gebruikt en dat zie je dan weer niet zo maar.
Een 1.6 motor is al jaren lang de K4M maar bij elke wijziging wordt het opvolgende indice nummer opgehoogd.
Je krijgt dan bijvoorbeeld:
K4M 700
K4M 720
K4M 726
Een andere indice kan inhouden een ander type luchtfilter bijvoorbeeld, dan is het ook uiterlijk goed zichtbaar. Het kan ook zijn dat dat er een ander type sensor is gebruikt en dat zie je dan weer niet zo maar.
Aha op die manier dus.. maar maakt het in verschil dan ook.. zeg maar als ik dan bv K4M 700 zou hebben om dan voor een ECU van een K4M 726 te gaan nemen ??? Bedoel zou dat problemen kunnen gaan geven.. want weet bijvoorbeeld alwel dat in mijn ECU de startblokkering niet uitgeschakeld kan gaan worden.. en in andere weer wel..
Ik ben zelf net terug van de dealergarage met hetzelfde probleem.
Problemen begonnen een paar weken geleden toen de startonderbreking er niet altijd meer af ging. Met vaak proberen kon ik vaak toch nog wegrijden.
Zojuist is bij de garage de decoderring vervangen a 183 euro. Ik rij er 100 meter mee naar de wasboxen voor een wasbeurtje en ik kom erna niet meer weg... zelfde probleem. Lampje van de onderbreking blijft branden.
Auto naar binnen geduwd en hebben ze hem weer uitgelezen maar daar komt niet echt iets uit naar voren. Daar binnen startte hij (uiteraard) ook weer gelijk.
Wat zijn de ervaringen hier nu mee? Werkt een nieuwe ECU? Of is het toch de UCH?
Iemand enig idee wat een goede vervolgactie zou zijn? De dealer er een nieuwe ECU iun laten zetten? Enig idee op welke prijs ik dan moet rekenen?
Problemen begonnen een paar weken geleden toen de startonderbreking er niet altijd meer af ging. Met vaak proberen kon ik vaak toch nog wegrijden.
Zojuist is bij de garage de decoderring vervangen a 183 euro. Ik rij er 100 meter mee naar de wasboxen voor een wasbeurtje en ik kom erna niet meer weg... zelfde probleem. Lampje van de onderbreking blijft branden.
Auto naar binnen geduwd en hebben ze hem weer uitgelezen maar daar komt niet echt iets uit naar voren. Daar binnen startte hij (uiteraard) ook weer gelijk.
Wat zijn de ervaringen hier nu mee? Werkt een nieuwe ECU? Of is het toch de UCH?
Iemand enig idee wat een goede vervolgactie zou zijn? De dealer er een nieuwe ECU iun laten zetten? Enig idee op welke prijs ik dan moet rekenen?
beste refresh, bij mij is het probleem ook nog steeds niet weg hoor.. maar ben er wel achter dat het probleem vaker in de sleutels zit dan in wat anders. en al helemaal als je je sleutels wel eens hebt laten vallen.. kunnen ze heel erg slecht tegen weet ik nu ook.. het probleem zit hem dan ook meestal in de decoder van de sleutels al heb ik geen zin in nieuwe ervan die zijn mij een bedetje te duur vind ik.. en dan komt het inleren ofwel instellen van de sleutels er ook nog eens bij.. en wat jij vraagt om er een nieuwe ecu in te laten zetten bij de dealer.. nu ga er vast vanuit dat je al tegen de € 900,- komt voor alleen nog maar de ecu zelf bij de dealer dat werd althans mij verteld en dat is dan ook nog eens exclusief werkloon om alles te gaan instaleren.. de beste optie voor een andere ecu is om te doen wat Arjan hier al eerder aangaf het te gaan zoeken via de sloperijen al heb ik helaas ook weinig kunnen vinden maar de kosten liggen wel extreem lager dan voor een nieuwe.. en als jij niet dezselfde hebt als die ik heb.. kun je de startblokkering ook goed laten verwijderen.. bij bepaalde bedrijven.. dan ben je ook van het probleem af weet ik..