Clio Sport RS E3 gekocht

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
super
beginner
Contacteer:

Clio Sport RS E3 gekocht

Bericht door super »

Na lang zoeken heb ik een Clio Sport RS E3 weten te vinden bij mij in de buurt. Het kenteken is 09-PP-DJ.
Ik zag hem toevallig op Marktplaats staan bij Oving in Zwolle. Dit is een Renault dealer.

Na een week stond hij er nog steeds op en heb mezelf overgehaald een poging te wagen en een testrit gereden. Dit is me goed bevallen, op enkele punten na.
Wat me het meest opviel, is dat er speling in het stuur zat. Dit wilde ik weg hebben, daarnaast doen ze er 6 maanden garantie bij, 2 nieuwe voorbanden, onderhoud naar kilometerstand (175000), nieuwe APK, nieuwe distributieriem + waterpomp en de deurvanger vervangen. Die klikte wat bij het dicht doen van de deur.

De verkoper zei dat ze naar de speling zullen kijken, "maar als het een eigenschap van de auto is, dan kunnen we er niks aan doen", aldus de verkoper. Voordat ik uit mijn sloffen spring bij een eventueel aanhoren van hetgeen dat ze niet verholpen hebben; dit lijkt mij toch geen eigenschap van de auto, of welke auto dan ook?
Toen ik bij de testrit bij 130km/u het stuur 1 of 2 graden draaide, gebeurde er weinig er niks. Bij lagere snelheden had ik er geen of weinig last van.
Is het misschien simpelweg een gevalletje fuseekogels vervangen?

Om maar verder te kakelen: ik vroeg een weekendje bedenktijd, maar plots waren er meer kapers op de kust (misschien iemand hier? :wink:) en heb daarom toegezegd op de koop.
Nu hopen dat er niet stiekem nog grote uitgaven bij komen. Ik hoop hem deze week op te kunnen halen en ruil daarop mijn Clio 1.4 Si in.

Nog 1 puntje wat mij opviel tijdens het bekijken van de auto, is dat een van de velgen af begon te bladeren. Misschien te agressief schoon gemaakt, of gewoon slijtage.
Ze wilden er niks op de prijs af doen en daarom ben ik gaan kijken naar het zandstralen van velgen. Misschien de desbetreffende velg, of alle velgen, als de prijs meevalt.

Weet iemand een goed adres en wat ongeveer de kosten zijn van het zandstralen en opnieuw laten kleuren van velgen? De velgen moeten gewoon weer dezelfde kleur krijgen. Ik woon in Gramsbergen, Overijssel (tegen de Duitse grens), dus een adres in de buurt zou fijn zijn :thumbsup:

Al met al hoop ik dat de auto mij veel plezier gaat beleven en hoop dan ook een keer op te dagen bij een meeting!

// Ronan
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Re: Clio Sport RS E3 gekocht

Bericht door dopestuff »

gefeliciteerd vast!

over de speling hoort niet (moet messcherp sturen)
verder kwam de nokkenas vervroeger er ook netjes in (4,5/5000 toeren)?

je moet ook zorgen dat ze bij de distributieriem ook de meeloop wielen vervangen (wil soms nog wel eens niet gebeuren)

verder bladderen velgen vooral vaak als iemand denkt ze effe netjes op te knappen met een normaal spuitbusje verf (en die zijn niet bestand tegen die omstandigheden)
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Bedankt voor je bericht.

Wat zijn de meeloopwielen precies? Zijn dat wielen waar de distributieriem langsloopt ter geleiding?
Voordat ik een poging ga wagen hierover te gaan praten, heb ik er liever eerst verstand van ;)

Eerlijk gezegd heb ik hier nooit iemand over gehoord als de distributieriem ter sprake komt bij het onderwerp auto in het algemeen. Ook bij mijn huidige auto heb ik niet het idee dat dat ooit vervangen is, of is het kleins dat ze dan gewoon meenemen? Is de RS een speciaal geval waarbij het altijd wel gebeurt of moet gebeuren?
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

effe een plaatje ter illustratie opgezocht
Afbeelding

De looprollen (en spanner) zitten er om 1 de band op spanning te houden en 2 het raakvlak dat de riem over de loopt te vergroten (hoe meer raakvlak hoe minder kans op slip)
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Bedankt voor je duidelijke omschrijving :). Moeten die dingen vaak vervangen worden? Gelijk met de distributieriem, of op misschien na een bepaald aantal km?
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

gelijk, en 99% van de keren gebeurd het ook wel hoor
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Ik zal het navragen.

Vandaag werd ik ook gebeld dan ik zaterdag de auto op kan halen. Over de speling zei de verkoper dat de monteur tijdens het testrijden niks kon merken.
Misschien dat het met het uitlijnen verholpen is, tenminste, datgene wat ik merkte.
Als er naar mijn mening nog steeds speling in zit, zal ik de mening vragen bij een andere garage.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Misschien sowieso een goed idee om een aankoopkeuring te laten doen bij een andere garage. Maar goed, dat is misschien al te laat omdat je hem al gekocht hebt.

Ik zou ook vragen of ze de nokkenas vervroeger vervangen. Meestal wordt dit niet gedaan omdat het een prijzig onderdeel is. Eventueel zou je het onderdeel zelf kunnen betalen als ze het niet willen doen. Dat bespaart wellicht in de toekomst om de distributie helemaal overnieuw te laten doen omdat de vervroeger op zichzelf kapot kan gaan. (Waar kans op is als ie nog nooit vervangen is)
Staat overigens niet op het plaatje omdat het plaatje niet de motor is van een 182 (tenminste, volgens mij is het een 182?)

En het werd eerder al genoemd, kijk of je bij volgas de extra kick rond de 5000 toeren merkt.
172 / 2.0 16V
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Ik heb de auto nog niet betaald, ik heb er alleen voor getekend dat ik hem koop. Maar da's hetzelfde volgens mij ...
Zou het nog kunnen, en wat kost zoiets?

Wat betreft die kick, dat weet ik niet. Ik heb er ook overheen gelezen in het bericht van dopestuff.
Tijdens het rijden heb ik hem niet geplankt, dus weet niet echt het rijgedrag bij hogere toeren.
Wat zou een goede test zijn? Gas intrappen in de 3e versnelling bij 5000 toeren en merken of hij nog goed accelereert?

Ik ben autoleek wat dit betreft, dus probeer zoveel mogelijk op te steken. Wat doet dat ding precies?

Google bracht me hier: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 82&t=15542. Daar lees ik dat je het moet kunnen horen als de vervroeger kapot is.
Verder kwam ik hierL:
Daar hebben ze het over diesel geluiden, maar zo klonk mijn RS in ieder geval niet.

Als de boel ontspoort, dan neem ik aan dat mijn 6 maand garantie dat dekt? Wat die garantie betreft, stom van mij dat ik niet naar de inhoud heb gevraagd. :dead: Ik heb wat dat aan gaat veel vertrouwen in diegene die mij de auto verkoopt (in dit geval de Renault dealer / garage).
Überhaupt, als iemand zijn distri laat vervangen en de boel loopt daarna niet meer op tijd of er blijkt een onderdeel defect te zijn dan mag je de garage er toch wel verantwoordelijk voor houden? Zeker als het een Renault garage betreft en op zijn minst bij een aankoop waarbij alles is vervangen?
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Ja de vervroeger hoor je als ie kapot is. Dan tikt het nogal, zoals je al aangaf. Verder lijkt me ook dat de garantie dat dekt. Zou alleen jammer zijn als ie na een jaar kapot zou gaan en je de distributie opnieuw moet laten doen.

En als test kun je in principe elke versnelling behalve de 1e gebruiken om het goed te merken. Niet dat de 1e niet kan maar om het te testen kun je beter de 2e of 3e nemen denk ik. En anders probeer je het in elke versnelling :P

Voor een aankoopkeuring zou je even moeten googlen. Er zijn verschillende mogelijkheden met verschillende prijzen. Bijvoorbeeld bij Wensink in Zwolle. http://www.wensink.nl/auto-onderhouden/ ... uring-auto
Maar als het goed is moet de Renault garage wel te vertrouwen zijn wat betreft eventuele mankementen enz.

Anders misschien met iemand van t forum uit de buurt met een rs gaan kijken en vergelijken?
172 / 2.0 16V
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Tof, bedankt voor jullie behulpzame reacties. Wat een prachtige community :)

Ik neem hem zaterdag onder handen wat betreft jullie opmerkingen, maar ben nog wel bang voor de speling.
Als de speling er nog is laat ik hem nakijken en mocht een 2nd opinion wat anders opleveren, ga ik ermee terug.
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

de 2e versnelling is het lekkerst om te testen (langzaam met deelsgas naar de ~4000 toeren en dan in een keer vol gas tot de 7000) ;)
als het goed is hoor je dan de motor toon veranderen en voel je vermogenstoename

verder goede tests voor aankoop zijn altijd een 80 weg als je ruimte zat hebt stuur loslaten en kijken of hij een kant op trekt en voorzichtig met handen "los" een "noodstop" maken en kijken of hij dan een kant op trekt

ps: waar kom je uit de buurt?
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Ik kom uit Gramsbergen. Dat ligt in Overijssel, tegen de Duitse grens ;)

Er zijn hier wel 80 en 60 wegen, maar veel met bomen of sloten langs de kant. Gewaagde actie dus, dat remmen, maar zal het eens bekijken.
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Tja, ik kan moeilijk vragen om het allemaal nog eens over te doen, of ze moeten mij garanderen dat het gedaan is of dat het geen problemen op gaat leveren.

Wat kosten die onderdelen zoal? Misschien zijn ze bereid het nog in te bouwen als ik de onderdelen betaal.
Ik heb momenteel geen grof geld achter de hand voor nog groot onderhoud omdat ik ook nog op vakantie ga over enkele maanden.
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Ik word nu toch wel een beetje zenuwachtig. Ik hoop niet dat ik een kat in de zak koop, anders koop ik nooit een auto weer (geintje).

Misschien scheelt het dat ik maar 5k per jaar rijd, dan slijt de boel ook niet zo snel.
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Super, als eerste van harte met de aankoop van je 182! Op de foto's ziet het er allemaal keurig uit.

Je koop hem niet bij een louche handelaar & de historie is bekend en/of te achterhalen. Maak met de verkoper goede afspraken en laat dat op je overeenkomst zetten. Kan me niet voorstellen dat een gerenomeerde dealer je laat vallen.

Het meedenken van de mensen hierboven is hartstikke goed bedoeld, maar laat het je aub niet afschrikken!

Die speling zou ik wel even ter sprake brengen. Heb er zelf ook 1, en ze horen strak te sturen. :driving:

Paar tips, controleer de binnenzijde van de motorkap & achterklep! Zit vaak wat roest, en wordt nu nog onder garantie verholpen!

Het 182 Register kan handig zijn mbt het uitzoeken van de historie:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 08&t=30867

Hou ons op de hoogte, je gaat echt van deze auto genieten!!! :thumbsup:
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

ChrisHK schreef: Paar tips, controleer de binnenzijde van de motorkap & achterklep! Zit vaak wat roest, en wordt nu nog onder garantie verholpen!
Welke garantie? Bedoel je die hij heeft gekregen van de garage?
172 / 2.0 16V
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Nee, van Renault.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Oh echt waar? Ik heb namelijk ook wat roest onder de motorkap. Vanaf welk bouwjaar geldt de garantie? En kun je gewoon naar een willekeurige Renault dealer gaan?
172 / 2.0 16V
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

De motorkap heeft wel een blaasje op de voorkant, wat volgens mij van de binnenkant komt. Verder is er bij mij geen roest bekend.
Mijn vader gaf aan hier Owatrol achter te spuiten, wat verdere verroesting tegen moet gaan. Uiteindelijk kan ik hem ook over laten spuiten.

Bij de garage wilden ze niks er aan doen. Maar als dit onder Renault garantie valt, waarom verhelpen ze het dan niet meteen?
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Je hebt 12 jaar garantie op roest van binnenuit. Of ze herstellen het, maar vaak gebruiken ze nieuwe onderdelen.

Het is wel belangrijk dat de auto dealer onderhouden is. Kun je dit niet aantonen, dan kunnen ze moelijk doen, maar geef niet te snel op!

Bij mijn 172 uit 2001 kreeg ik vorig jaar 75% vergoed.

Afgelopen januari heb ik op mijn 182 een nieuwe motorkap gekregen en is de achterklep opnieuw gespoten. Top service! :thumbsup:
super
beginner
Contacteer:

Bericht door super »

Ok, dat klinkt goed. Om Ezra maar even te herhalen, kun je hiervoor bij elke Renault dealer aankloppen?
De auto is wel dealer onderhouden, voor zover ze het bij Oving (waar ik de auto koop) konden achterhalen.
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Je kan hiervoor bij elke dealer aankloppen. Zou het gelijk eens bij Oving navragen.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Die van mij is van december 2001 dus dat zou nog net binnen de termijn vallen. Maar goed hij is niet Renault dealer onderhouden dus dat wordt misschien lastig..
172 / 2.0 16V
ChrisHK

Bericht door ChrisHK »

Ik zou het toch proberen Ezra. Hou ons op de hoogte. Laat je niet gelijk wegsturen hé...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”