ECO stand
ECO stand
Ik vraag me af wat de ECO knop nu precies doet, begrenst het enkel maar het gaspedaal zodat als je altijd volledig doorduwt hij het vermogen maar tot zo'n 80% laat komen? En de airco gaat minder fel.
Ik vraag me af of de ECO knop nut heeft bij stilstaand verkeer, moet je altijd in eerste en tweede iets feller op het gas tesamen met de koppeling. Ik denk dat ik hier wel wat verbruik kan sparen met de ECO knop aan. Denk je dat dit in deze situatie van stilstaand aanzetten helpt, of niet?
Ik vraag me af of de ECO knop nut heeft bij stilstaand verkeer, moet je altijd in eerste en tweede iets feller op het gas tesamen met de koppeling. Ik denk dat ik hier wel wat verbruik kan sparen met de ECO knop aan. Denk je dat dit in deze situatie van stilstaand aanzetten helpt, of niet?
Re: ECO stand
Even in je instructieboekje op blz 2.12 en 2.13 kijken. Daar staat onder andere dit:
ECO-modus
De ECO-modus is een functie die het brandstofverbruik zo laag mogelijk houdt. Deze regelt alle stroomverbruikers (motorvermogen, verwarming en/of airconditioning enz.).
Activeren van de functie
Druk op de schakelaar 4. Het controlelampje 5 ECO verschijnt op het instrumentenpaneel om de inschakeling te bevestigen. Het blijft altijd mogelijk om alle motorprestaties weer te krijgen door deze functie te verlaten door het gaspedaal zo snel en diep mogelijk in te drukken.
Uitschakelen van de functie
Druk op de schakelaar 4. Het controlelampje 5 ECO op het instrumentenpaneel gaat uit om de uitschakeling te bevestigen.
Blijft me toch erg vaag, en ook eerder nutteloos. ECO knop my ass ;-)
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Gebruik je hem toch niet.....
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
...................................Jos Goodje.................................
- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Door die ECO stand heb je ook eerder last van beslagen ruiten en das niet erg veilig.
Renault Clio IV Dynamique Cassiopeia 90 dCI met RLink
Dankzij de ECO-knop heb je in veel gevallen ook minder bijtelling. Het is dus niet alleen maar een nadeel. En voor wie wil zeuren over het nut: die knop is gratis en je kan 'm negeren.
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
eco is besparen en wie dit wil moet hem gebruiken.ik gebruik hem niet de vrouw wel.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

-
- forum starter
- Contacteer:
Mmmm kikkimkimkim een vrouw die een eco knop gebruikt lol
Clio Estate DCI 90 E S&S Dynamique Noir met 1 toeter en bijna alle bellen.
In afwachting van een Estate TCE 120 Bose
In afwachting van een Estate TCE 120 Bose
Ik heb dus per ongeluk een maand met die ECO-stand aan rondgereden, ik vond hem al niet vooruit te branden :')
Clio IV Dynamique
- 66 kW powerrr
- forum starter
Ik rijd vrijwel altijd met de ecoknop aan. Heel soms zet ik hem uit, met name als het zwaar bergop gaat.
Het rijd wel degelijk zuiniger. Bij tanken check ik altijd het verbruik, waarna ik reset. Het laagste was totnutoe (10.000 km) 4,7 en het hoogste 5,8.
Die 5,8 was met volle vakantiebepakking, incl fietsen achterop, over de snelweg.
Overigens komt hij met eco aan prima mee met het verkeer hoor.
Het rijd wel degelijk zuiniger. Bij tanken check ik altijd het verbruik, waarna ik reset. Het laagste was totnutoe (10.000 km) 4,7 en het hoogste 5,8.
Die 5,8 was met volle vakantiebepakking, incl fietsen achterop, over de snelweg.
Overigens komt hij met eco aan prima mee met het verkeer hoor.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Eco-knop (lang geleden) eens gedurende 1 tankbeurt gebruikt. Wat ik mij ervan herinner is dat het in het verbruik (voor mij) quasi geen verschil maakte. Misschien 0,1 l/100km ofzo. Je merkt echter wel dat het vermogen/kracht erop achteruit gaat. Optrekken en (vooral) hernemen gaat minder vlot. En wat mij nog het meest stoorde is dat bij bijvoorbeeld parkeren (enkel gebruik makend van de koppeling) ik plots af en toe stilviel als ik over een steentje, stoepje,.. ofzo moest. Dit gebeurt me zonder eco-stand nooit.
(betreft 90pk diesel)
(betreft 90pk diesel)
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Nee laat het dieseltje maar lekker trekken zonder de eco.Prachtige motor en zeer zuinig, 4.5 ook met goed duwen op het pedaal.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

Hoi allemaal,
Sinds afgelopen vrijdag m'n nieuwe Clio estate dci in bezit.
Gisterochtend 3,8 gereden en smiddags 3,5 met de diesel ( en zonder eco-knop ).
Vanochtend getest met eco-knop en wederom 3,8l per 100km.
Ik kon goed merken dat er met eco-knop minder vermogen aanwezig was bij invoegen op de snelweg.
Volgens mij heeft de ecoknop alleen groot effect bij stadsverkeer.
Bij een aantal korte ritten reed ik 7,0 zonder eco-knop en 5,2 met eco-knop.
Conclusie: voor woonwerkverkeer gebruik de ecoknop niet en voor korte ritten wel.
Sinds afgelopen vrijdag m'n nieuwe Clio estate dci in bezit.
Gisterochtend 3,8 gereden en smiddags 3,5 met de diesel ( en zonder eco-knop ).
Vanochtend getest met eco-knop en wederom 3,8l per 100km.
Ik kon goed merken dat er met eco-knop minder vermogen aanwezig was bij invoegen op de snelweg.
Volgens mij heeft de ecoknop alleen groot effect bij stadsverkeer.
Bij een aantal korte ritten reed ik 7,0 zonder eco-knop en 5,2 met eco-knop.
Conclusie: voor woonwerkverkeer gebruik de ecoknop niet en voor korte ritten wel.