Pagina 1 van 1
gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 30 aug 2013 04:20
door oggear
Halo, gisteren zijn wij bij garage geweest om hem een de computer te leggen.
Blijkbaar is de gasklepregelaar... ofzo

stuk.
Blijkbaar zijn er hier 2 van en door dat de ene een andere waarden ofzo meet gaat hij in noodloop...motor draait onregelmatig en gas reageert niet meer.
Nu is mijn vraag wat dit zoal kan kosten?
Bedankt!
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 30 aug 2013 16:26
door Arjan
Zal dan waarschijnlijk de Lambdasonde mee worden bedoeld.
Wat het gaat kosten? Heeft de garage je dat niet gelijk voorgerekend?
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 30 aug 2013 20:25
door oggear
neen, dit was ook niet bij een renault dealer en hij kon niet zien wat het koste.
Moest daarvoor bellen naar renault om de prijs te weten en om te weten of dit dan nog moest geprogrameerd zijn. En blijkbaar moet dat progremeren zoiezo bij renault gebeuren?
Nuja vandaag ging hij bellen met de prijs en of we naar renault moesten of niet...maar we hebben niets gehoort dus maandag mss eens naar andere garage bellen.
grts
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 31 aug 2013 13:35
door oggear
Is dit dan eigenlijk zelf te doen om dit te steken?
grts
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 01 sep 2013 10:58
door oggear
Er stond ook iets bij de foutmelding "tussen spoor 1 en spoor 2" als ik mij goed herinner
grts
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 03 sep 2013 15:54
door scully
Zou je hier iets meer informatie over willen geven, over hoe dit te doen? Ik heb namelijk dezelfde storing. Neem aan dat dit wel iets meer inhoudt dan het stekkertje los te halen en die met contactspray in te spuiten? De gasklep zal eraf moeten, en dan moet het grote ovale deel aan de zijkant van de gasklep los? Ik heb even gekeken, maar kon zo niet zien hoe dat er dan af zou moeten?
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 03 sep 2013 16:21
door oggear
een kleine how to zou idd wel handig zijn ;-)
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 08 sep 2013 19:09
door scully
Dank voor je reactie en je uitleg, maar in mijn geval gaat het om een 2.0 RS. Volgens mij lijkt die gasklep totaal niet op die van een 1.2 etc. Ik zie maar 1 stekkeraansluiting, en een zwarte ovaal-achtige kap.
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 08 sep 2013 19:54
door oggear
ik ben vrijdag naar garage geweest. Daar hebben ze de smoorklep gekuist en we hopen dat dit zo is opgelost anders is het 550euro dokken.
Volgens hun kan ik het ook niet zelf doen omdat achteraf de auto terug aan pc moet hangen om de basis waarden ofzo.
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 08 sep 2013 22:38
door Clio_RS172
Ik heb precies de zelfde storing gehad. Auto schiet in noodloop en reageert niet meer op het gaspedaal. Ik heb zelf een Clio RS van 2002.
De oorzaak is de stekker die op het gaspedaal zit.
Onder de motorkap heb je een tweede zekering kast en daar zit ook een grote stekker die naar in de computer gaat in dit. Doordat er een van deze stekkers slecht contact maakt raakt de auto in storing en geeft aan dat de storing op spoor 1 en/of 2 zit.
Deze storing is bekend bij Renault. Ze hebben hier een mededeling van uitgegeven en een vervangingssteker voor gemaakt.
Na jou verhaal zo te lezen denk ik dat dit ook bij jou het probleem is. De oplossing is om de huidige stekker buitenwerking te stellen en de vervangingsstekker de monteren/solderen.
Ik heb na deze oplossing geen storing meer gehad.
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 09 sep 2013 04:24
door oggear
Clio_RS172 schreef:Ik heb precies de zelfde storing gehad. Auto schiet in noodloop en reageert niet meer op het gaspedaal. Ik heb zelf een Clio RS van 2002.
De oorzaak is de stekker die op het gaspedaal zit.
Onder de motorkap heb je een tweede zekering kast en daar zit ook een grote stekker die naar in de computer gaat in dit. Doordat er een van deze stekkers slecht contact maakt raakt de auto in storing en geeft aan dat de storing op spoor 1 en/of 2 zit.
Deze storing is bekend bij Renault. Ze hebben hier een mededeling van uitgegeven en een vervangingssteker voor gemaakt.
Na jou verhaal zo te lezen denk ik dat dit ook bij jou het probleem is. De oplossing is om de huidige stekker buitenwerking te stellen en de vervangingsstekker de monteren/solderen.
Ik heb na deze oplossing geen storing meer gehad.
Inderdaad, maar bij mij zeiden ze wel dat het de smoorklep is en niet de stekker bij het gaspedaal. Maar idd zoals je zegt, de vervang stekker/smoorklep zou een andere/betere moeten zijn.
Maar voorlopig heeft hij dus proberen op te lossen door de smoorklep eens te kuisen, deze was zeer zwart, olie enzo.
Moest deze nog goed werken zou het opgelost kunnen zijn, maar als het effectief aan meganisch/elektrisch probleem liggen zou dit terug keren en er een dus die andere smoorklep worden ingestoken.
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 11 sep 2013 15:13
door scully
Hierbij wou ik Henny even bedanken voor de duidelijke uitleg met betrekking tot de aansturing bij het gaspedaal. Dankzij Henny zijn uitleg was het heel makkelijk te doen.
Echter ben ik nog niet zeker of dit het euvel was. Toen ik het dekseltje eraf haalde zag ik duidelijk 4 zwarte strepen op het printplaatje waar de contactjes altijd langs zijn gelopen, lijkt mij dat dit wel normaal is bij een kilometerstand van bijna 160000, maar of het ingebrand is kan ik niet zien.
De melding met het spiraaltje is nu weg, alleen de melding in de hoek van het dashbord (lijkt een beetje op een kraantje) is nog te zien. Moet dit door de garage gereset worden, of gaat dit ook vanzelf weg?
Verder viel mij op dat op de gasklep zelf wat speling lijkt te zitten. Als ik de gasklep met de hand open duw, en weer loslaat klappert de gasklep iets lijkt het wel. Zou dit er ook iets mee te maken kunnen hebben?
Clio_RS172 schreef:Ik heb precies de zelfde storing gehad. Auto schiet in noodloop en reageert niet meer op het gaspedaal. Ik heb zelf een Clio RS van 2002.
De oorzaak is de stekker die op het gaspedaal zit.
Onder de motorkap heb je een tweede zekering kast en daar zit ook een grote stekker die naar in de computer gaat in dit. Doordat er een van deze stekkers slecht contact maakt raakt de auto in storing en geeft aan dat de storing op spoor 1 en/of 2 zit.
Deze storing is bekend bij Renault. Ze hebben hier een mededeling van uitgegeven en een vervangingssteker voor gemaakt.
Na jou verhaal zo te lezen denk ik dat dit ook bij jou het probleem is. De oplossing is om de huidige stekker buitenwerking te stellen en de vervangingsstekker de monteren/solderen.
Ik heb na deze oplossing geen storing meer gehad.
Dit verhaal is mij niet helemaal duidelijk. Waar zit die zekeringkast onder de kap die hier bedoelt wordt, en welke stekker wordt dan bedoeld? En het verhaal van de vervangingsstekker die Renault heeft, wordt dan diegene bedoeld bij de zekeringkast of het gaspedaal of de gasklep? Alvast bedankt.
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 12 sep 2013 19:59
door scully
Ik heb dus vanmorgen de relais even schoon gemaakt, en de stekker die daar zat waar ik bij kon. Vanmiddag een stukje gereden, en afgezien van de melding rechtsonder in het dashbord, die dus nog niet weg was gegaan, kreeg ik geen storing (spiraaltje) dus ik was blij. Totdat ik vanavond weer even ging rijden, en de melding binnen een kilometer 3 keer voorbij kwam na telkens de motor even uit te zetten.
Ik heb dus de aansturing bij het gaspedaal schoon gemaakt met contactspray en afgenomen met een wc-papiertje, ik heb de relais schoongemaakt, en het stekkertje bij de gasklep. Wat zou het verder nog kunnen zijn? De sleepcontacten in de gasklep kan ik niet bij, dus ik zou de gasklep moeten vervangen? Of misschien toch de aansturing vervangen bij het gaspedaal? Of moet ik langs Renault gaan om de stekker te laten vervangen waar Clio_RS172 het over heeft? Ik snap nog steeds niet precies welke stekker dan bedoeld wordt.
Re: gasklepregelaarsensor... ofzo
Geplaatst: 21 feb 2014 13:08
door meks1980
Henny schreef:Klopt de rs heeft ook een vaste unit. Maar ook dpee rs heeft bij het pedaal eenzelfde aansturing zitten.
Kan je die vaste unit van de rs openmaken en schoonmaken zoals er beschreven werd bij de 1.6 16v?
Mvg Meks1980