[HOW-TO] R-Link updaten en beheren

Tips en trucs, handleidingen en uitleg hoe het werkt
Nyana
forum starter
Contacteer:

[HOW-TO] R-Link updaten en beheren

Bericht door Nyana »

Beste forumleden,

Hierbij een handleiding voor het updaten en beheren van R-Link boordcomputers. Onderstaande handleiding is getest met een R-Link in een Clio 4 RS.

VOORDAT JE BEGINT: MAAK BACK-UPS!
Op het SD-kaartje staat maar 1 bestand, TOMTOM.000 - kopieer deze naar een aparte plek op je harde schijf. Bij problemen of een mislukte update kan je deze weer terug kopiëren naar het SD-kaartje.

SD-kaart verwijderen
Het kaartje zit onder in het middenconsole, onder de klimaatbeheersing. Tevens vind je hier ook de AUX-ingang en een USB-poort.

Haal nooit zomaar de SD-kaart uit de auto terwijl R-Link operationeel is.

Om de SD-kaart te verwijderen ga als volgt te werk:
  • Klik op de HOME-knop (het huisje-icoon) om naar het beginscherm van R-link te keren;
  • Klik rechts-onderin op [ + ] (plus-icoon);
  • Kies voor SD-kaart verwijderen;
  • Wacht tot het systeem aangeeft dat de kaart verwijderd kan worden.
  • Haal het kaartje uit het systeem. Niet lostrekken, maar druk eerst het kaartje voorzichtig in, daarna komt het kaartje verder naar buiten toe.
Let op: SD-kaart verwijderen betekend het kaartje uit de auto halen, dus niet letterlijk alle data verwijderen (formatteren) ;)

Op de computer:
  • Download de R-Link Toolbox
    • Voor Windows, klik hier om de applicatie te downloaden.
    • Voor Macintosh, klik hier om de applicatie te downloaden.
  • Installeer de Toolbox nadat de download voltooid is;
Afbeelding
  • Ga weer terug naar R-Link Store en klik op Mijn Producten;
  • Klik bij de regel Mijn apps beheren > R-Link op de gele Beheer knop;
  • Vink alles aan (indien nog niet aangevinkt);
  • Klik op Synchroniseren
Afbeelding
  • Klik bij de regel SD-KAART op de gele Beheer knop;
  • Vink alles aan (indien nog niet aangevinkt);
  • Klik op Synchroniseren.
Afbeelding
  • Open de R-Link Toolbox en klik op Start mijn downloads.
In de auto:
  • Steek de SD-kaart NOG NIET IN DE AUTO. De kaart wordt pas herkend nadat R-Link opgestart is, niet eerder;
  • Start de auto - dit is noodzakelijk zodat het systeem niet op stand-by gaat door inactiviteit;
  • Steek nu de SD-kaart in de auto;
  • Wacht tot het systeem meldt dat er updates beschikbaar zijn en klik op OK wanneer de update gereed voor installatie is;
  • Ga met de auto een eindje rijden, of laat hem stationair draaien;
  • Na de update gaat het systeem rebooten. In het geval van de Clio RS verschijnt nu een R.S. logo als opstartscherm;
  • Wanneer je een lange tijd niet hebt geupdate kan het zijn dat er meerdere updates geïnstalleerd dienen te worden. Voer ook deze uit zonder de wagen uit te schakelen
Het systeem is nu geupdate.

Als het systeem de update niet ziet:
  • Zet de motor uit;
  • Klik op Home (pictogram van een huisje) om naar het beginscherm terug te keren;
  • Klik op het plusje rechtsonder, en kies vervolgens SD-kaart verwijderen;
  • Open de deur van de auto zodat het hele systeem uit gaat. Niet op de aan/uit knop drukken, hiermee gaat het systeem enkel op stand-by;
  • Sluit de deur weer en start de auto. Steek de SD-kaart nog niet terug in de auto. Wacht even tot R-Link opgestart is;
  • Steek de SD-kaart in de sleuf;
  • Na een paar seconde ziet het systeem de nieuwe update alsnog.
Eventueel kan je ook handmatig forceren om updates te zoeken. In het kort doe je dat door naar Menu > Systeem > Applicatiebeheer te gaan. Het is belangrijk dat de motor aan staat, want na een paar minuten valt het systeem automatisch uit om de accu te sparen.

Bij problemen met de update:
  • Verwijder je huidige auto bij MyRenault > Mijn auto;
  • Voeg opnieuw je auto toe;
  • Volg alle bovenstaande stappen.
Nog altijd problemen met R-Link? NB: R-Link Toolbox werkt met Windows 10 en met een 64bit besturingssysteem (getest).

Hopelijk helpt deze handleiding andere R-Link eigenaren een hoop frustratie te voorkomen. Mochten er onduidelijkheden zijn laat dan een reactie achter. Op- en aanmerkingen zijn zeer welkom!

Updates:
21-8-2013 - Eerste opzet.
27-8-2013 - Back-up tip toegevoegd
18-9-2013 - Link naar handleiding (PDF) voor de dealer toegevoegd (http://www.vanaaken.nl/wordpress/wp-con ... ossier.pdf)
06-4-2017 - Update vanwege andere imagehost (imageshack had plaatjes verwijderd) en externe site nu voor R-Link Store i.p.v. via MyRenault.
Laatst gewijzigd door Nyana op 18 sep 2013 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Clio4 RS EDC200 - Jaune Sirius
Stellingen90

Re: [HOW-TO] R-Link updaten en beheren

Bericht door Stellingen90 »

Thanks Nyana (Paul :wink: ). Heel handige how-to beschrijving. Zal denk ik een heleboel frustratie en onzekerheid bij (toekomstige) R-Link bezitters wegnemen. Wat ik tot nu toe erover gelezen heb, blinkt Renault niet uit in duidelijke handleidingen en informatie over wat je kunt verwachten van het systeem.
Captur

Bericht door Captur »

:thumbsup: Heel duidelijke how-to. :thumbsup:
:thanks:

(nu nog m'n auto om 'm uit te testen...)
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Stellingen90 schreef:Thanks Nyana (Paul :wink: ). Heel handige how-to beschrijving. Zal denk ik een heleboel frustratie en onzekerheid bij (toekomstige) R-Link bezitters wegnemen. Wat ik tot nu toe erover gelezen heb, blinkt Renault niet uit in duidelijke handleidingen en informatie over wat je kunt verwachten van het systeem.

Zelfs de dealers weten er niets van .Dit is toch wel erg jammer .

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: MAAR GOED DAT ER http://WWW.CLIOCLUB.NL is. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Tosko

Bericht door Tosko »

:thanks: Ook een voor media nav?? :laugh4:
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

klmklmklmklm schreef: Zelfs de dealers weten er niets van .Dit is toch wel erg jammer .

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: MAAR GOED DAT ER http://WWW.CLIOCLUB.NL is. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
"Voor updates moet je bij TomTom zijn." Einde citaat.

Een nieuwe Captur rijder met R-Link.

Myrenault kent onze nieuwe auto nog niet, maar toevoegen kan niet "want de auto is al toegevoegd".

Geduld.

Grtn Ben...
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

Ben, wat zie je bij MyRenault staan bij je huidige auto, is dat je bestelde Captur, of je huidige auto die in je forum-handtekening staat?
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Hoi,

Heb de nieuwe Captur maar weggegooid bij "BESTELLING" en de Clio weggegooid bij huidige auto.

Daarna voeg ik de Captur toe als nieuwe auto en zie ik R-link optie !!

Ik blader fff door de R-link tabblad, ga naar Agenda of Berichten en weer terug naar "Mijn auto" tabblad en voila':

R-Link tabblad onder "Mijn auto" is weer weg. :bigcry:

Paar maal geprobeerd dit kat en muis spel.

Auto weggooien, weer toevoegen en ik heb weer even R-Link.

Denk nu net : misschien zit er een koekie dwars ?!? :blabla:

Zal nog een keer jouw advies proberen, werkt wel, maar kortstondig. Zag geen updates en ik zag heel weinig beschikbaar in de app store.

Grtn Ben...
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Zie hier:

R-LINK STORE - PRODUCTEN

Mijn auto: Captur TCe 120 EDC Dynamique

Mijn apps Mijn producten beheren

COYOTE Series
Geen factuur online
Eindigt over (…) 91 (…) dagen

Discovery Pack
Geen factuur online
Eindigt over (…) 365 (…) dagen

LIVE Services
Geen factuur online
Activering tijdens de behandeling
Icoon niet beschikbaar

COYOTE Series
Aangeschaft in een pack
Beoordelen
Gekocht op 18/09/2013

Aangeschaft in een pack
Beoordelen
Gekocht op 16/09/2013

R-Link Tweet
Aangeschaft in een pack
Beoordelen
Gekocht op 16/09/2013

Renault Assistance
Aangeschaft in een pack
Beoordelen
Gekocht op 16/09/2013

Weerbericht
Aangeschaft in een pack
Beoordelen
Gekocht op 16/09/2013

Ik zie er geen TT Europa bij staan. Is wel installeerd.

Updates:
Geen update(s) beschikbaar voor uw app(s)

Alles "werkt" nu in MyRenault.

Durf haast niet uit R-Link tabblad te gaan !! :smash:

Pffff, eruit en er in: MyRenault R-link doet het nog / weer.

Grtn Ben...
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

Kan je als je naar https://www.renault.nl/my-renault/rlink/ gaat wel gewoon je R-Link status zien? Als R-Link niet geactiveerd is krijg je hier al een foutmelding namelijk. Wat je anders ook kan doen is om bij je dealer na te vragen of ze in hun systeem kunnen kijken of alles geactiveerd is. Dus niet alleen de TomTom en Pack Discovery licenties en R-Link functionaliteit. Eventueel kan je hun deze link (PDF) laten zien: http://www.vanaaken.nl/wordpress/wp-con ... ossier.pdf
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

De link naar ../r-link doet het.

Zie nu ook opeens een update voor R-Link en Weer beschikbaar.

Zie jij wel je TomTom kaart?

De dealer beweerde dat de update van TomTom via TomTom gaat !?!
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

berkens schreef:De dealer beweerde dat de update van TomTom via TomTom gaat !?!
Je dealer mag iets beter zijn huiswerk doen. Ja, Renault heeft technologie en kaarten van TomTom gekocht en daar houdt het TomTom verhaal al helemaal op.

De kaarten en updates worden aangeleverd door TomTom. Renault plakt hierop zijn stempel (branding) en beslist zelf over het wel- of niet toelaten van nieuwe updates. Renault is tevens volledig eigenaar van het systeem en hierdoor ook zelf verantwoordelijk voor het beheer en support van R-Link. Iets waar ze nog lang niet op voorbereid waren, laat staan de Renault dealers.

De R-Link Toolbox is nodig om je kaarten te updaten, maar ook om je apps me te updaten. Deze Toolbox is een sterk aangepaste -specifiek voor Renault- versie van TomTom Home. Ook hiervan is het beheer en support geheel in eigendom van Renault.

Als je TomTom belt voor ondersteuning (heb ik destijds ook gedaan vanwege langslepende problemen met R-Link) verwijzen je nog deels vriendelijk, deels nog net niet de hoorn erop smijtend naar Renault Nederland toe.

In het kort, je ziet alleen nog logotjes van TomTom terig omdat hun de kaartleveranciers zijn. Verder is alles in het beheer van Renault. Kijk bijvoorbeeld maar naar het doosje van R-Link voor Europa: http://vkvwebshop.nl/webwinkel/navigati ... ts_detail/ - Doosje is volledig Renault gestyled en alleen een kleine vermelding dat de maps aangedreven worden door TomTom.

Voor al je vragen en klachten betreffende het R-Link systeem, de Renault apps en de appstore, de TomTom kaarten en alles wat de boordcomputer te bieden heeft, daarvoor moet je bij Renault zijn.

Dat jij TomTom nog niet bij je MyRenault ziet staan kan te maken hebben dat ze je licentie nog niet geactiveerd hebben. Kan je in de auto controleren bij Navigatie > Mijn Services of je hier een vervaldatum ziet van je licentie?
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Hier een link van de TomTom website waar je "gewoon" een R-Link kaart van Europa kunt kopen als je alleen Benelux hebt.

Volledige kaart van Europa voor Renault R-Link

Een nieuwe bestemming op het oog? Je kunt nu direct van deur tot deur navigeren naar een willekeurige bestemming in een van de 45 Europese landen. Alles op één geheugenkaart.

Aansluiten en gebruiken
Met TomTom IQ Routes-technologie
Met geavanceerde rijstrookaanwijzingen
POI-lijst met Renault-dealers
Met de omtrek van gebouwen, satellietbeelden en postcodes

€ 119,95

http://www.tomtom.com/nl_nl/products/ac ... E0.001.20/

Afbeelding

Er staat wel op de website van TT dat je bij Renault moet zijn voor support.

Deze Europa kaart van R-Link is versie 9.05 terwijl op de TT website melding wordt gemaakt dat versie 9.15 uit is.

Heb de auto nu niet bij de hand om te controleren wat je vroeg over het activeren. Zal het controleren.

Grtn Ben...
Captur

Bericht door Captur »

Nogmaals :thanks:

Met hulp van deze how-to heb ik R-Link snel aan de praat gekregen. (Zonder had ik de auto niet zo gauw uit MyRenault durven verwijderen...)
:thumbsup:
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Hallo @Nyana,

In de auto zie ik bij Services optie Live Services en die is niet geregistreerd als ik erop klik.

Ook op navigatie scherm op het vakje met verkeersinfo klikken geeft aan dat er geen verbinding is met de server.

Kip en het ei? Terug naar de dealer en vragen of hij de TT Live Services activeert.

De installatie van R-Sound is wel "Over The Air" (OTA) in R-Link gekomen. Heb ik geen SD kaartje voor hoeven gebruiken.

Groeten Ben...

PS op mijn SD kaartje staan wel 4 files: TOMTOM.000 t/m TOMTOM.003

Hier een overzicht van de huidige R-Link:
Mijn auto : Captur TCe 120 EDC Dynamique
Mijn apps
Mijn producten beheren

R-LINK 1609 Mo/1892 Mo
SD-KAART 5537 Mo/7458 Mo

Service Internet
Service Notification
R-Link Store
Service Push
User Profiles
COYOTE Series (3,2 Mo)
R-Link Tweet (1,5 Mo)
Renault Assistance (1,3 Mo)
Weerbericht (3,1 Mo)
R-Sound Effect (1,7 Mo)
E-mail (3,2 Mo)
R-Link

Dat staat allemaal op intern geheugen van R-Link?!?

Op SD kaart:
kaart van europa (3.275,2 Mo)
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

Hoi Ben,
berkens schreef: In de auto zie ik bij Services optie Live Services en die is niet geregistreerd als ik erop klik.
Ook op navigatie scherm op het vakje met verkeersinfo klikken geeft aan dat er geen verbinding is met de server.
Jouw dealer heeft op hun computers toegang tot een applicatie genaamd Renault.Net (en specifiek het onderdeel ActivServices). Hiermee kunnen licenties geachtiveerd worden, contracten afgesloten worden en andere, dergelijke handelingen mee uitgevoerd worden. Waarschijnlijk heeft jouw dealer nog niet het "Connectivity Pakket" geactiveerd, dit bestaat uit Live Services en Discovery Pack.

Als dit geactiveerd is (vraag desnoods een screenshot op van ze, of verzoek of je mag meekijken op hun beeldscherm ter controle) dan dient de dealer (of jijzelf) de volgende handelingen uit te voeren:
- In het Hoofdmenu en het Services menu is er een knop “Activeer mijn services” zichtbaar als de activatie nog niet heeft plaatsgevonden.
- Klik op de knop en het volg de aanwijzingen op het scherm
- Hiermee wordt de 3 maanden gratis periode voor TomTomLIVE services geactiveerd. Zodra je akkoord ga met de voorwaarden gaat 'de teller lopen' voor je licentie.
- Niet lang daarna verschijnt er een berichtje in het meldingenscherm (waar ook de status van je telefoon en de tijd vermeld staat) met nogmaals de bevestiging dat je licentie geactiveerd is.
De installatie van R-Sound is wel "Over The Air" (OTA) in R-Link gekomen. Heb ik geen SD kaartje voor hoeven gebruiken.
Klopt. De simkaart die in je auto zit is dan al wel actief (wat goed is, scheelt een hoop frustratie bij de dealer). De apps die in R-Link zitten worden dan wel netjes geupdate. Het is enkel dat de licentie voor TomTom (navigatie) en Coyote (flitsmeldingen, ongevalmeldingen etc) nog niet actief is. Dat zou met bovenstaande uitleg verholpen moeten zijn.
PS op mijn SD kaartje staan wel 4 files: TOMTOM.000 t/m TOMTOM.003
Die TOMTOM.000 is de huidige staat van R-Link, de 001, 002, 003, etc zijn als het goed is backups. Ik kan me hierin vergissen omdat je een Captur hebt, maar op mijn Clio zie ik enkel TOMTOM.000 als bestand op de SD-kaart staan. Maar verwijder deze bestanden nooit zomaar, maak altijd backups door deze bestanden te kopiëren naar de hardeschijf van je computer (niet verplaatsen, maar kopiëren)
Dat staat allemaal op intern geheugen van R-Link?!?
Klopt. Hoe groot het intern geheugen is weet ik nu even niet, dat moet ik opzoeken in de auto, maar daar zit wel een paar GB opslag in. De SD-kaart wordt puur gebruikt voor opslag van de kaarten en om informatie uit te wisselen tussen R-Link en je eigen computer (apps installeren via de website van Renault bijvoorbeeld).

Dus (weer) even terug naar je dealer en vraag na of ze in ActivServices binnen Renault.net wel de licentie geactiveerd hebben. Hoe ze dat moeten doen lees je hier: http://www.vanaaken.nl/wordpress/wp-con ... ossier.pdf

-Paul
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Hallo Paul, TT Europa is een stuk groter dan Benelux. Daarom al die files?

Heb de dealer geemailed of hij nog een wil controleren of activatie goed is.

Straks weer enroute, kijken of de Live service het doet.
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Vandaag geen uitroepteken meer in Navigatie scherm bij verkeersinfo.

TomTom Live services is blijkbaar geactiveerd na mijn email naar de dealer.
Alleen nooit een reactie van de dealer gehad.

HD Traffic, het weer, TT Places, het werkt nu allemaal.

Nog 91 dagen te gaan. :driving:

Grtn Ben...
Nyana
forum starter
Contacteer:

Bericht door Nyana »

Goed nieuws gelukkig :) Jammer dat je dealer nog geen reactie heeft gegeven of het probleem aan hun heeft gelegen. Fouten erkennen is ook een vorm van kwaliteit.
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Ingebouwd geheugen R-Link:

Kijk ik online in R-Link bij mijn producten beheren, dan staat er 1614 Mo/1892 Mo.

Er is dus in totaal 1892 MByte werkgeheugen beschikbaar. Zit bij mij bijna vol!

Niet van alles kun je zien hoeveel geheugenruimte het in beslag neemt.

Service Internet
Service Notification
R-Link Store
Service Push
Rekenmachine (0,9 Mo)
User Profiles
COYOTE Series (3,2 Mo)
Klok (2 Mo)
R-Link Tweet (1,5 Mo)
Renault Assistance (1,3 Mo)
Metro Nieuws (1,3 Mo)
Weerbericht (3,1 Mo)
R-Sound Effect (1,7 Mo)
E-mail (3,2 Mo)
R-Link

Beetje zitten rommelen met de gratis apps.
Hoop de Google Agenda binnenkort beschikbaar is (wie kent Pack Digital ? ).

Groeten Ben...
cliodriver4
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliodriver4 »

Ik ben nu ruim 3 maanden in bezit van een clio 4 met R-link.
Wat me opvalt is dat het aanbod van applicaties helemaal niet groter is geworden. Daarnaast zijn er ook helemaal geen updates van het systeem meer (sinds 2 maanden). Dit terwijl het systeem bij mij zelf regelmatig vast loopt. Af en toe moet ik zelfs de motor helemaal afzetten om het systeem weer actief te krijgen. Hoe zijn jullie ervaringen?
Clio 4 Dynamique dci90,Noir Etoile GNE,Chrome,Elegance,Passion Noir,R-Link
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

idem hier heb klacht ingediend en er zou iets geregeld worden bij de volgende afspraak bij de dealer wat dat weet ik niet.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
berkens
forum starter
Contacteer:

Google Agenda

Bericht door berkens »

Gevraagd aan de dealer hoe het zit met Digital Pack en Google Agenda. Dat Digital Pack heb je nodig om Google Agenda te kunnen installeren.

De Digital Pack kost e69/jr, meldt de dealer terug.

Wat zit er allemaal in dat Digital Pack voor dat bedrag??

Daar weer geen antwoord op.

Grtn Ben...
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Misschien raar...

Waarom zou je er van alles en nog wat op willen installeren wat je aandacht van de weg afleid....
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

Hallo Arjan,

Meerdere apps zijn voor de veiligheid alleen beschikbaar als de auto stil staat.

Grtn Ben...
Plaats reactie

Terug naar “Hoe werkt het? Handleidingen en How-To”