tomtom?
tomtom?
Misschien de verkeerde plaats, ben nieuw hier..
Heb net de clio estate, alleen de tomtom heeft alleen de benelux!, geen Frankrijk.
Account aangemaakt, kan wél kaarten kopen van australie... en Noorwegen etc, maar zie Frankrijk er niet bij staan??
Kijk ik nu verkeerd? bij een Franse auto??
gr Laurens
Heb net de clio estate, alleen de tomtom heeft alleen de benelux!, geen Frankrijk.
Account aangemaakt, kan wél kaarten kopen van australie... en Noorwegen etc, maar zie Frankrijk er niet bij staan??
Kijk ik nu verkeerd? bij een Franse auto??
gr Laurens
Re: tomtom?
Ik denk het niet, dat is MediaNav en niet TomTom.
Iemand met R-Link kan reageren.
Iemand met R-Link kan reageren.
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Ik heb de kaart van Europa besteld via de dealer, kan waarschijnlijk ook rechtstreeks bij Renault, kan in ieder geval niet via TomTom.
Renault heeft de kaarten voor R-Link zelf in beheer.
De kaart van Europa past ook niet op de Sd kaart van Benelux.
Groet, Nico.
Renault heeft de kaarten voor R-Link zelf in beheer.
De kaart van Europa past ook niet op de Sd kaart van Benelux.
Groet, Nico.
- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Bij de Europaversie krijg je een aparte SD kaart die in de kaartlezer moet blijven zitten
Renault Clio IV Dynamique Cassiopeia 90 dCI met RLink
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Ik heb hier gewoon een kaartje van 16gb deze werken ook hoor.Ik heb wel geen europakaart maar als je via de pc alles op een willekeurig kaartje zet werkt het ook.Het enigste minpuntje dat ik soms krijg bij rlink is dat als ik achteruit gereden heb en ik zet hem terug in eerste blijft het scherm op zwart hangen dan moet ik rlink terug aan en uit zetten.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK

Iedereen bedankt voor jullie reaktie!,
Zit nu in Frankrijk....,stel je voor je stapt in je "Franse auto" tikt het adres in van de camping... en je ondekt dat er geen kaart is, had alles verwacht maar dat niet.
Zal als ik thuis ben toch nog een keer de optie proberen om een kaart van tomtom op een sd kaart te zetten, heb er al een gekocht, is in ieder geval de rlink versie, niet die nav.
Als iemand weet welke files ik op het kaatje moet zetten, of er nog een voorwaarde voor is houd ik me aanbevolen.
gr Laurens
Zit nu in Frankrijk....,stel je voor je stapt in je "Franse auto" tikt het adres in van de camping... en je ondekt dat er geen kaart is, had alles verwacht maar dat niet.
Zal als ik thuis ben toch nog een keer de optie proberen om een kaart van tomtom op een sd kaart te zetten, heb er al een gekocht, is in ieder geval de rlink versie, niet die nav.
Als iemand weet welke files ik op het kaatje moet zetten, of er nog een voorwaarde voor is houd ik me aanbevolen.
gr Laurens
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Ik heb steeds tomtom gratis op mijn gsm staan.Rlink is een speciaal tomtom.000 file deze moet je echt van renault ontvangen.Als je naar een renault garage in frankrijk gaat moeten die dat toch voor je kunnen regelen denk ik zooo 

Tja, het was wel handig geweest als je eerst gecontroleerd had welke kaarten er eigenlijk op stonden. De Clio met R-Link wordt standaard geleverd met alléén Benelux kaarten (staat duidelijk in folder en op configuratie-website). Voor de rest van West-Europa moet bijgekocht worden. Als je dat al wél hebt gedaan (bij de dealer), heb je ook recht op die extra kaarten. Waarom die er dan niet op staan is onduidelijk, zou je de dealer moeten vragen.lau schreef: Zit nu in Frankrijk....,stel je voor je stapt in je "Franse auto" tikt het adres in van de camping... en je ondekt dat er geen kaart is, had alles verwacht maar dat niet.
"Waarom die er dan niet op staan is onduidelijk, zou je de dealer moeten vragen."
Dat lijkt me puur een financiële kwestie. Op die manier kunnen ze toch weer meer verdienen aan de verkoop van kaarten. Zo werkt TomTom al jaren. Ik heb verschillende losse TomToms gehad. Als je extra kaarten wilde moest je gewoon bijbetalen. In verleden kon je ook wel op andere manieren aan kaarten komen, maar de laatste jaren hebben ze de boel beter dichtgetimmerd en krijg je dat niet meer voor elkaar.
Dat lijkt me puur een financiële kwestie. Op die manier kunnen ze toch weer meer verdienen aan de verkoop van kaarten. Zo werkt TomTom al jaren. Ik heb verschillende losse TomToms gehad. Als je extra kaarten wilde moest je gewoon bijbetalen. In verleden kon je ook wel op andere manieren aan kaarten komen, maar de laatste jaren hebben ze de boel beter dichtgetimmerd en krijg je dat niet meer voor elkaar.
Als je doelt op mijn reactie...
In eerste instantie was de kaart voor Europa te kopen via R-Link, maar sinds kort staat hij er niet meer bij. Ik wil hem zelf eigenlijk ook, maar het lijkt er op dat dit nu via de dealer moet. Omdat de kaart voor Europa vrij groot is past die niet op de 2GB SD-kaart die standaard bij R-Link zit. Ik weet niet of je bij aanschaf van de Europa kaart via de dealer een SD-kaart erbij krijgt, of dat je hem dan weer via R-Link kan downloaden, en dus zelf een geschikte SD-kaart moet kopen.
In eerste instantie was de kaart voor Europa te kopen via R-Link, maar sinds kort staat hij er niet meer bij. Ik wil hem zelf eigenlijk ook, maar het lijkt er op dat dit nu via de dealer moet. Omdat de kaart voor Europa vrij groot is past die niet op de 2GB SD-kaart die standaard bij R-Link zit. Ik weet niet of je bij aanschaf van de Europa kaart via de dealer een SD-kaart erbij krijgt, of dat je hem dan weer via R-Link kan downloaden, en dus zelf een geschikte SD-kaart moet kopen.
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Ik heb dit nu ook met een garmin nuvi 660 van mijn broer er zit maar 2 gb geheugen in en een 2 GB sdkaart .Nu zijn de nieuwste kaarten van garmin 2.6 GB wat ik nu heb moeten doen is de oude kaart er gewoon vanaf halen en de nieuwe via mapsource op de 2GB kaart installeren maar de file mag niet groter zijn dan 2 GB anders erkent de nuvi de 2 GB gewoon niet.Dus in mapsourse kan ik de 2.6 GB kaart zo aanpassen dat ze maar 2 GB is dus er zijn landen die ik gewoon moet weg laten om tot de 2 GB te komen.
Het klopt inderdaad dat eerst de europakaart op de rlinkstore stond maar ze zullen hun fout in gezien hebben terwijl als je een 4 GB kaartje koopt het ook wel werkte.Maar nu zal het de dealer moeten installeren.
Het klopt inderdaad dat eerst de europakaart op de rlinkstore stond maar ze zullen hun fout in gezien hebben terwijl als je een 4 GB kaartje koopt het ook wel werkte.Maar nu zal het de dealer moeten installeren.

Hoe zit dat MediaNAV eigenlijk want die heb ik er namelijk inzitten, daar zit geen sd kaart bij?
Laatst gewijzigd door kingpin op 20 jul 2013 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
@Kingpin. Medianav kan je update met een USB-stick, dus eerst de update downloaden en op je USB-stick zetten en vervolgens in de auto stoppen.
Hier ook een topic over updaten met Medianav: http://clioclub.info/viewtopic.php?f=229&t=16588
Hier ook een topic over updaten met Medianav: http://clioclub.info/viewtopic.php?f=229&t=16588
- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Hoe zit het met updates voor de TomTom kaarten eigenlijk?
Verloopt dit via Renault of via TomTom?
Ik krijg sterk de indruk dat de kaartversie niet de meest recentelijke versie is, sommige rijkswegen komen wer niet op voor, bovendien kloppen de maximum snelheden niet altijd.
Verloopt dit via Renault of via TomTom?
Ik krijg sterk de indruk dat de kaartversie niet de meest recentelijke versie is, sommige rijkswegen komen wer niet op voor, bovendien kloppen de maximum snelheden niet altijd.
- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Heb gisteren contact gehad met Renault Nederland afdeling klantrelaties. Volgens klantrelaties zit er geen kaartgarantie van 60 dagen op de TomTom kaarten, dit i.t.t. de renault auito`s waar TomTom Carminat is ingebouwd. Dit is niet bij elke Renault Dealer bekend. Je moet er dus vanuit gaan dat de versie die op je DS kaart staat de laatste versie is. Komt er dus binnen 60 dagen een nieuwe versie uit dan heb je pech. Alle nieuwe versies zul je zelf moeten aanschaffen via de Rlink store. Is dit een van de nadelen van het voeren van eigen beheer over de TomTom kaarten?
Renault is expert in het zaaien van onduidelijkheid. Het heeft een eeuwigheid geduurd voordat duidelijk was welke prijzen betaald moesten worden voor bijv. Discovery of voor internet toegang via de R-Link. Ook nu staat het allemaal nog niet op een rijtje. Ik weet absoluut zeker dat ik in documentatie heb gelezen dat er binnen een termijn van 90 dagen minstens éénmaal een update van de navigatie kaarten gratis uitgevoerd mag worden. Dat zal dan wel weer op de kaarten voor MediaNav slaan en TomTom zal wel weer uitgezonderd worden. Wat een triestheid toch weer van zo'n organisatie (als het waar is tenminste, want klanten service weet ook niet altijd precies waarover ze het hebben) en dan ook nog de "onwetende" dealers even een knauw geven.hybride schreef:Heb gisteren contact gehad met Renault Nederland afdeling klantrelaties. Volgens klantrelaties zit er geen kaartgarantie van 60 dagen op de TomTom kaarten, dit i.t.t. de renault auito`s waar TomTom Carminat is ingebouwd. Dit is niet bij elke Renault Dealer bekend. Je moet er dus vanuit gaan dat de versie die op je DS kaart staat de laatste versie is.
Laten we hopen dat de kaarten up-to-date zijn (slechter dan NavTeq kaarten kan bijna niet) zodat we gespaard blijven van direkt kosten maken.
- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Iedereen heeft bij zijn/haar overweging voor de Clio IV contact gehad met de dealer. Deze heeft blijkbaar in haar onwetendheid(achteraf gezien) aangegeven dat er laatste kaart garantie zit op de TomTom. Nu blijkt dus van niet. Ik heb gisteren TomTom een mail gestuurd met daarin de vraag of mijn kaartversie voor Europa de laatste versie was die beschikbaar was op het moment van levering van mijn Clio. Als dat niet het geval is sta ik weer direct bij de dealer op de stoep.
- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Erg vreemd dat TomTom op hun website aangeeft dat op al hun producten een laatse kaart garantie wordt gegeven van 90 dagen. Dat op de MEDIANAV kaarten wel een gratis update kan worden gedaan, maar op de TomTom in Rlink geen gratis kaart update kan worden uitgevoerd. Ik ben nu aan het onderzoeken of de kaartversie die ik heb gekregen dan wel de laatste kaartversie is die beschikbaar was op het moment dat ik de auto in ontvangst heb genomen. Mijn kaartversie is Europ V905.V7583
TomTom heeft al aangegeven dat de huidge kaartversie begint met V910.xxxx De V910 versie is 15 mei 2013 uitgekomen. De V905 versie is in maart geintroduceerd.
Renault Nederland maar even gebeld waarom versie V910 niet is geleverd....deze gaf aan dat ik weer contact moet opnemen met mijn dealer. Deze kan mij van de meest recentelijke versie voorzien die op dat moment beschikbaar was. De dealer gaf vervolgens aan dat de SD kaarten geleverd zijn door Renault Nederland. De dealer gaat nu dus weer bellen met Renault Nederland en mij terugbellen. Inmiddels heeft de dealer gebeld. Om onderdelen te bestellen maakt de dealer gebruik van een bestelkanaal waarvan de inhoud verzorgd wordt door Renauit Nederland. de Versie V910 die door TomTom in mei is vrijgegeven is pas de 2e week juli in het bestelkanaal beschikbaar gekomen. De dealer kon dus, volgens zijn zeggen, deze versie bij de aflevering van mijn Clio niet meeleveren. Daarop heb ik weer met Renault Nederland contact opgenomen en dit voorgelegd. Zij gaan dit uitzoeken en terugkoppelen met mij. het is wel erg vreemd dat het zo lang duurt voordat Renault Nederland een nieuwe versie beschikbaar stelt. Die 90 dagen kaartupdate garantie is er niet voor niks. Wordt vervolgd...
TomTom heeft al aangegeven dat de huidge kaartversie begint met V910.xxxx De V910 versie is 15 mei 2013 uitgekomen. De V905 versie is in maart geintroduceerd.
Renault Nederland maar even gebeld waarom versie V910 niet is geleverd....deze gaf aan dat ik weer contact moet opnemen met mijn dealer. Deze kan mij van de meest recentelijke versie voorzien die op dat moment beschikbaar was. De dealer gaf vervolgens aan dat de SD kaarten geleverd zijn door Renault Nederland. De dealer gaat nu dus weer bellen met Renault Nederland en mij terugbellen. Inmiddels heeft de dealer gebeld. Om onderdelen te bestellen maakt de dealer gebruik van een bestelkanaal waarvan de inhoud verzorgd wordt door Renauit Nederland. de Versie V910 die door TomTom in mei is vrijgegeven is pas de 2e week juli in het bestelkanaal beschikbaar gekomen. De dealer kon dus, volgens zijn zeggen, deze versie bij de aflevering van mijn Clio niet meeleveren. Daarop heb ik weer met Renault Nederland contact opgenomen en dit voorgelegd. Zij gaan dit uitzoeken en terugkoppelen met mij. het is wel erg vreemd dat het zo lang duurt voordat Renault Nederland een nieuwe versie beschikbaar stelt. Die 90 dagen kaartupdate garantie is er niet voor niks. Wordt vervolgd...
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Komen onze kaarten niet van de smart 20 ,25, 30, van tomtom?

- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Het enige wat ik weet is dat TomTom aangeeft zelf geen support te leveren. Renault heeft dat volledig in eigen beheer voor de TomTom in Rlink.
Ik weet niet of de smart 20, 25, 30 dezelfde kaarten gebruiken. Ik weet wel dat ik nu met kaart van maart 2013 zit, terwijl met een 90 dagen kaartgarantie en support van tomTom ik nog tot 20 september een update had kunnen doen.
Ik weet niet of de smart 20, 25, 30 dezelfde kaarten gebruiken. Ik weet wel dat ik nu met kaart van maart 2013 zit, terwijl met een 90 dagen kaartgarantie en support van tomTom ik nog tot 20 september een update had kunnen doen.
- klmklmklmklm
- spammer
- Contacteer:
Het zal afwachten worden maar er mag wel dringend een update komen want waar ik al 5 jaar geleden 70 moet rijden staat bij deze kaart nog 90 aangegeven.
De benelux kaart

- hybride
- forum starter
- Contacteer:
Zojuist gebeld door Renault Nederland. Wat ik verwacht had klopt dus. Er is geen 90 dagen laatste kaart garantie die je via TomTom kunt downloaden en installeren zoals bij de TomTom Carminat. Dit was bij de dealers niet bekend, deze gaven aan dat dit wel van toepassing was. Daarnaast ben je voor de laatste kaarten afhankelijk wanneer ze beschikbaar komen via het kanaal van Renault Nederland. TomTomk heeft versie V910 op 15 mei beschikbaar gesteld via hun website. Deze was dus toen al te downloaden en te gebruiken. Renault Nederland heeft deze versie 2 maanden later pas beschikbaar gesteld(2e week juli). Vanaf dat moment konden de dealers ook pas de kaarten bestellen. Ik vind dit waardeloos. Ten eerste wisten we dit niet van tevoren, ook dealers niet. Ten tweede, had ik versie V910 kunnen hebben vanaf 15 mei. Omdat Renault Nederland 2 maanden nodig heeft om versie V910 in hun inkoopsysteem op te nemen loop je deze versie dus ook nog eens mis. Je bent afhankelijk van hun snelheid van verwerken. Dat zijn dus dure oude kaarten.