Start soms niet. Clio 1.2 2002

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Azouto

Start soms niet. Clio 1.2 2002

Bericht door Azouto »

Hallo.

Ik zit met het volgende probleem ;
De Clio slaat af en toe in de startvergrendeling. Rode lampje blijft branden en de benzinepomp is niet hoorbaar.

Na het lezen hier op het forum kwam ik er achter dat dit nogal eens voorkomt dus heb ik ook het e.e.a. nagelopen zoals ;

Zekeringen, allemaal goed.
BDP / krukassensor nagekeken en schoon gemaakt (er zit een blauwe in, nieuwe type)
Massakabels en bevestegingspunten opgeschuurd.
Overige bekabeling, voor zover als mogelijk, nagekeken op breuken, oxidatie en beschadigingen.
Relais nagekeken en zo te horen werken ze prima.
Computerkast nagekeken op vocht, aanslag e.d.
Sleutel en uitleesring werkt ook goed, ik heb de print uit de sleutel gehaald en dan knippert het rode lampje snel, zoals het hoort dus.

Het gekke is dat het na een dag .... of twee, schijnbaar vanzelf weer oplost en de auto gewoon weer start.

Hij rijd dan verder normaal alleen in de lage toeren stottert hij soms een beetje maar slaat nooit af. De motor draait netjes op ongeveer op 700 RPM.

Vandaag uitgelezen en daar kreeg ik een foutmelding P0314 Powertrain, Standard, Emission management, Ignition. Bobine mist soms een slag. Dat zou het stotteren verklaren maar zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van het inschakelen van de startvergrendeling?

Opvallend is ook de 255 km/h bij 2500 toeren volgens de OBD scanner, de snelheidsmeter werkt gewoon naar behoren.
Wie o wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Henk
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Start soms niet. Clio 1.2 2002

Bericht door Arjan »

255 km/h bij 2500 toeren voor een 1.2 :dizzy2:

Tsja, dat heb ik niet gehad, maar P0314 Powertrain, Standard, Emission management, Ignition. Bobine mist soms een slag lijkt heel erg op wat ik wel heb gehad: Een lekkende bougiekabel. Ik had er dan ook nu en dan het lampje "Electronische storing" bij.

Afbeelding

Ik heb een tijdje rondgereden met isolatietape op de bougiedop van cilinder 1 (bakzijde) en had toen geen last. Zolang de tape de vonk kon tegenhouden dan want die brand er na zo'n 100 kilometer weer doorheen.

Zou je dus kunnen uitproberen. Met twee lagen trapsgewijs je bougiedoppen inpakken dan passen ze nog net in het gat. Heb je dan geen lawst meer even langs de Brezan voor een nieuw elektronisch blok met kabels. Neem dan de Bosch, iets duurder maar beter dan origineel :wink:
Azouto

Bericht door Azouto »

Hey Arjan

Ik heb de bobine er al uitgehaald en nagekeken en er zitten wel 2 kleine haar scheurtjes bij het blokje, maar volgens mij kan dat nergens naar overspringen. De rest ban de bekabeling lijkt me verder in orde. Ik kijk vanavond wel even misschien zie ik het dan beter.

Vraag blijft, kan een (bijna) kapotte bobine de auto in de startblokkering zetten?
Of zou de snelheidsensor de boosdoende kunnen zijn?
Edward
forum starter
Contacteer:

Bericht door Edward »

WTF!!! :worship: 1.2 en 255km/h ruilen van blok. me 1.6 / 16v haalt dat niet eens :S
Azouto

Bericht door Azouto »

Alleen op het uitlees apparaat! :laugh4:

Ook 172 km/h bij 2350 rpm was erg rap :lol:
Azouto

Bericht door Azouto »

Een paar dagen (5) probleemloos gereden, nu weer op de startvergrendeling en niet meer uit te lezen.
Weet iemand waar de navoedings relais te vinden is?
Azouto

Bericht door Azouto »

Opgelost! :driving:
Clio1971
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio1971 »

En wat was het probleem nu dan ??
Clio 1.2 16V 2001
Duster 1.6 16v 2010

Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Willen we inderdaad graag weten. Misschien is er (in de toekomst) iemand anders weer mee geholpen ;)
Azouto

Bericht door Azouto »

Na lang zoeken bleek het aan de grote zekeringen te liggen. (30 en 60 A)
Ze waren niet kapot maar ze hadden wat aanslag op de voetjes.
Opgeschuurd, starten en lopen. Nooit meer problemen gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”