
mvg michael
Nelis schreef:In de Clio I zit deze in de zekeringenkast beetje 4-kant achtig blok.
Enigste wat ik zo gauw kon vinden. De linker stekker is dat:
Rechts is dan de OBD aansluiting. OBDII heeft meer mogelijkheden. Ik denk niet dat je met OBD ook het zelfde kan zien.Arjan schreef:Verloopje van OBDI naar OBDII:
Wikipedia schreef:OBD-I [bewerken]
OBD1
is in 1988 geïntroduceerd in de VS. OBD1 voertuigen moesten zijn uitgevoerd met een MIL (Malfunction Indicator Light). Storingscodes / DTC's (Diagnostic Trouble Codes) worden opgeslagen en kunnen worden uitgelezen. De California Air Resources Board (CARB) was verantwoordelijk voor de uitvoering van de OBD1 (aanvankelijk alleen van toepassing in Californië.) Voor OBD1 was er nog geen standaard waar de voertuigmerken aan moesten voldoen, zo waren er geen specificaties waar de diagnosestekker aan moest voldoen, fabrikanten maakte zelf een ontwerp voor de diagnosestekker. Hierdoor zijn er vele verschillende soorten diagnosestekkers die worden gebruikt voor OBD1. Ook voor de OBD1 codes waren er geen richtlijnen. De meeste voertuigmerken werken dan ook met hun eigen codes.
OBD-II
In de jaren 90 ontwikkelde de CARB emissieregels voor een 2e generatie ‘On Board Diagnose’, de OBD2 (OBD2 is gelijk aan de Europese regelgeving, EOBD). Alle personenwagens en lichte tot middelzware bedrijfswagens die in de VS werden verkocht moesten per 1-1-1996 aan de OBD2-standaard voldoen. Het "System Diagnose Committee" van de "Society of Automotive Engineers" (SAE), die reeds in 1987 was opgericht, kwam t.a.v. de OBD2 met een lijst van SAE standaardaanbevelingen die door de industrie moesten worden overgenomen.
De OBD-II heeft een gestandaardiseerde hardware interface: de vrouwelijke 16-pin (2x8) J1962 connector. In tegenstelling tot de OBD-I connector, is de OBD-II connector in principe altijd gelegen aan de bestuurderszijde van de passagiersstoel naast de middenconsole. De Society of Automotive Engineers (SAE) definieert de pinout van de connector als volgt:
1.-
2.Bus positive Line of SAE-J1850
3.-
4.Chassis ground
5.Signal ground
6.CAN high (ISO 15765-4 and SAE-J2234)
7.K line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
8.-
9.-
10.Bus negative Line of SAE-J1850
11.-
12.-
13.-
14.CAN low (ISO 15765-4 and SAE-J2234)
15.L line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
16.Accuspanning
Volgens mij beschikt hij niet over een clip maar een normale laptop zonder software?Arjan schreef:Wat voor stekker heb je om uit te lezen? Als je een OBDII het moet je er een verloopje bij hebben om op de auto aan te sluiten. Uitlezen zou dan moeten werken.