distributieriem...(15jaar)
distributieriem...(15jaar)
Hoi
Ik rijd een clio 2 ph1 uit het jaar 1998 (15jaar oud dus).
De auto heeft er nu 125 000 kilometers op zitten.
Onlangs hadden we het over het werk over de distributieriem van auto's en dacht ik om maar een keer na te vragen of de mijne al vervangen was..
Dit blijkt dus niet gebeurt te zijn...
De auto rijdt nu dus al 15 jaar met dezelfde distributieriem...
Wat zou dit grapje mij kosten?
en..
Is het mogelijk dit zelf te doen met een basiskennis van auto's? (of is dit eerder iets geavanceerd)
(heb ondertussen al de remmen moeten vervangen ook..)
Zou ik niet beter de auto zo verkopen?
Mvg
jeroen
Ik rijd een clio 2 ph1 uit het jaar 1998 (15jaar oud dus).
De auto heeft er nu 125 000 kilometers op zitten.
Onlangs hadden we het over het werk over de distributieriem van auto's en dacht ik om maar een keer na te vragen of de mijne al vervangen was..
Dit blijkt dus niet gebeurt te zijn...
De auto rijdt nu dus al 15 jaar met dezelfde distributieriem...
Wat zou dit grapje mij kosten?
en..
Is het mogelijk dit zelf te doen met een basiskennis van auto's? (of is dit eerder iets geavanceerd)
(heb ondertussen al de remmen moeten vervangen ook..)
Zou ik niet beter de auto zo verkopen?
Mvg
jeroen
Re: distributieriem...(15jaar)
15 jaar
Wat voor motor heb je? 1.2, 1.4...
Behoort elke 5 jaar of bij 120.000 km vervangen te worden. Dat die riem en de rollen nog heel zijn...
Zelf vervangen is wel mogelijk maar bereid je dan goed voor. Een fout kan je een nieuwe motor kosten. Zet de riem een tand verkeerd of een poelie niet op de juiste stand is het bij de eerste de beste keer starten einde oefening voor je kleppen en cilinders.

Wat voor motor heb je? 1.2, 1.4...
Behoort elke 5 jaar of bij 120.000 km vervangen te worden. Dat die riem en de rollen nog heel zijn...
Zelf vervangen is wel mogelijk maar bereid je dan goed voor. Een fout kan je een nieuwe motor kosten. Zet de riem een tand verkeerd of een poelie niet op de juiste stand is het bij de eerste de beste keer starten einde oefening voor je kleppen en cilinders.
Re: distributieriem...(15jaar)
Owja sorry.
Een 1.2 benzine..
Ik twijfel nog of ik dat zelf zou doen of niet...
kan ik ergens nakijken als hij ooit al vervangen is?
bedankt!
mvg jeroen
Een 1.2 benzine..
Ik twijfel nog of ik dat zelf zou doen of niet...
kan ik ergens nakijken als hij ooit al vervangen is?
bedankt!
mvg jeroen
- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: distributieriem...(15jaar)
en is het een 8V of 16V ?
- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: distributieriem...(15jaar)
die schijnen een stuk makkelijker zelf te doen
Re: distributieriem...(15jaar)
Zo bij deze is er toch nog wat hoop :D
Had men hart al vast toen ik las dat dit bij sommige mensen 500 euro en meer kostte :O
Had men hart al vast toen ik las dat dit bij sommige mensen 500 euro en meer kostte :O
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: distributieriem...(15jaar)
Prijs moet je rekenen bij dit blok op ongeveer 300 euro.(garage)
Riem plus waterpomp is ongeveer 150euro, en dan de arbeid erbij.
Wel geluk dat hij nog niet is geknapt door uitdroging
Riem plus waterpomp is ongeveer 150euro, en dan de arbeid erbij.
Wel geluk dat hij nog niet is geknapt door uitdroging

Groeten, Vincent.
Re: distributieriem...(15jaar)
Wanneer de riem door een garage is vervangen zou de datum daarvan op bij de rechterveerpoot moeten staan.
Anders in het onderhoudsboekje als je die er bij hebt. Zonder die twee opties wordt het lastig wanneer je niet weet waar het onderhoud is gedaan.
Je hebt dan motor D7F. Wanneer je zelf de DR wilt gaan vervangen:
Distributie riem vervangen:
Motor D7F
ONMISBAAR SPECIAAL GEREEDSCHAP:
Mot. 1054 BDP-stift
Mot. 1135-01 Distributieriemspangereedschap
Mot. 1273 Riemspanningsmeter
Mot. 1379 Steungereedschap motor op subframe
Mot. 1386 Voorspangereedschap voor de distributieriem
AANTREKKOPPELS (in daN.m of/en °)
Bout poelie hulporganen op krukas 2 + 90°
Bouten pendelophanging rechts voor aan motor 6,2
Bouten pendelophanging rechts voor aan carrosserie 6,2
Moer spanrol distributieriem 5
UITBOUWEN:
Zet de auto op een tweekoloms hefbrug.
Maak de massakabel van de accu los.
Bouw uit :
- het rechter voorwiel,
- de aandrijfriemen van de hulporganen (zie hoofdstuk 07),
- de krukaspoelie .
Breng de steun Mot. 1379 op zijn plaats.

Bouw de pendelophanging uit.

Draai de krukas in de normale draairichting tot de distributiemerktekens op de nokkenas en de krukas in lijn staan met de BDP-stift Mot. 1054 in het vliegwiel.

Verwijder de distributiedeksels en de distributieriem.

LET OP: de nokkenaspoelie heeft verschillende merktekens, het rechthoekige is voor de afstelling van de distributie (BDP), de andere worden gebruikt bij het kleppen stellen.

INBOUWEN:
Breng de merktekens van de distributieriem in lijn met de merktekens op de poelies van de nokkenas en de krukas.
SPANNEN VAN DE DISTRIBUTIERIEM:
Verwijder de BDP-stift Mot. 1054.
Plaats de afstandsbus (1) van Mot. 1386 en zet de bout van de krukaspoelie vast.

a) Monteer de riemspanningsmeter Mot. 1273 draai de spanknop tot hij driemaal klikt en verdraai met Mot. 1135-01 de spanrol linksom tot de meter 20 US aangeeft).

Zet de moer van de spanrol vast. Draai de krukas drie omwentelingen in de normale draairichting (nooit terugdraaien). Zet de motor met de BDP-stift in het BDP en verwijder de stift weer. Controleer de afstelling van de distributie bij de krukas- en bij de nokkenaspoelie. Draai de moer van de spanrol los en draai de spanrol iets rechtsom met Mot. 1135-01 zodat de twee openingen in de spanrol ongeveer horizontaal komen. Zet de moer van de spanrol weer vast.
b) Draai de krukas drie omwentelingen in de normale draairichting (nooit terugdraaien). Zet de motor met de BDP-stift in het BDP en verwijder de stift weer. Zet tussen de krukaspoelie en de waterpomp een voorspanning van 1 daN.m met Mot. 1386.

Controleer met Mot. 1273 of de riemspanning 20±3 US (montagewaarde) is, corrigeer anders de waarde door de spanrol te verdraaien met Mot. 1135-01 en herhaal de procedure die beschreven is bij b). Zet de moer van de spanrol vast met 5 daN.m.
BELANGRIJK
Na verdraaiing van de spanrol moet u de krukas drie omwentelingen in de normale draairichting draaien voordat de riemspanning kan worden gemeten. Door de voorspanning van 1 daN.m wordt iedere speling op de riem opgeheven. Ga verder te werk in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Monteer de pendelophanging.

Monteer de aandrijfriem hulporganen (zie hoofdstuk 07 "Spanning aandrijfriem hulporganen").
Hoofdstuk 07 "Spanning aandrijfriem hulporganen"
Motor D7F
AANDRIJFRIEM MET GROEVEN IN LANGSRICHTING
Richtlijnen voor het spannen Koude motor (omgevingstemperatuur).
Monteer de nieuwe aandrijfriem.
Plaats de meetkop van Mot. 1273.
Draai de spanknop tot hij klikt.
Span de aandrijfriem tot de meter Mot. 1273 de hieronder aangegeven waarde aangeeft.
Zet de spanrol vast, controleer de spanning, korrigeer de spanning indien nodig.
Draai de krukas drie omwendtelingen.
Controleer of de spanning ligt tussen de montagewaarde en de minimale waarde, verander indien nodig de spanning.
N.B. :
Monteer een uitgebouwde aandrijfriem niet opnieuw maar vervang hem.
Vervang de aandrijfriem als de spanning onder de minimale waarde ligt.
Een aandrijfriem met kloofjes of scheurtjes hoeft niet direct te worden vervangen.
ONMISBAAR SPECIAAL GEREEDSCHAP:
Mot. 1273 Riemspanningsmeter
DYNAMO:


STUURBEKRACHTIGING:


A Krukas
B Dynamo
C Stuurbekrachtigingspomp
D Compressor airco
G Geleiderol
T Spanrol
→ Controlepunt riemspanning

Anders in het onderhoudsboekje als je die er bij hebt. Zonder die twee opties wordt het lastig wanneer je niet weet waar het onderhoud is gedaan.
Je hebt dan motor D7F. Wanneer je zelf de DR wilt gaan vervangen:
Distributie riem vervangen:
Motor D7F
ONMISBAAR SPECIAAL GEREEDSCHAP:
Mot. 1054 BDP-stift
Mot. 1135-01 Distributieriemspangereedschap
Mot. 1273 Riemspanningsmeter
Mot. 1379 Steungereedschap motor op subframe
Mot. 1386 Voorspangereedschap voor de distributieriem
AANTREKKOPPELS (in daN.m of/en °)
Bout poelie hulporganen op krukas 2 + 90°
Bouten pendelophanging rechts voor aan motor 6,2
Bouten pendelophanging rechts voor aan carrosserie 6,2
Moer spanrol distributieriem 5
UITBOUWEN:
Zet de auto op een tweekoloms hefbrug.
Maak de massakabel van de accu los.
Bouw uit :
- het rechter voorwiel,
- de aandrijfriemen van de hulporganen (zie hoofdstuk 07),
- de krukaspoelie .
Breng de steun Mot. 1379 op zijn plaats.

Bouw de pendelophanging uit.

Draai de krukas in de normale draairichting tot de distributiemerktekens op de nokkenas en de krukas in lijn staan met de BDP-stift Mot. 1054 in het vliegwiel.

Verwijder de distributiedeksels en de distributieriem.

LET OP: de nokkenaspoelie heeft verschillende merktekens, het rechthoekige is voor de afstelling van de distributie (BDP), de andere worden gebruikt bij het kleppen stellen.

INBOUWEN:
Breng de merktekens van de distributieriem in lijn met de merktekens op de poelies van de nokkenas en de krukas.
SPANNEN VAN DE DISTRIBUTIERIEM:
Verwijder de BDP-stift Mot. 1054.
Plaats de afstandsbus (1) van Mot. 1386 en zet de bout van de krukaspoelie vast.

a) Monteer de riemspanningsmeter Mot. 1273 draai de spanknop tot hij driemaal klikt en verdraai met Mot. 1135-01 de spanrol linksom tot de meter 20 US aangeeft).

Zet de moer van de spanrol vast. Draai de krukas drie omwentelingen in de normale draairichting (nooit terugdraaien). Zet de motor met de BDP-stift in het BDP en verwijder de stift weer. Controleer de afstelling van de distributie bij de krukas- en bij de nokkenaspoelie. Draai de moer van de spanrol los en draai de spanrol iets rechtsom met Mot. 1135-01 zodat de twee openingen in de spanrol ongeveer horizontaal komen. Zet de moer van de spanrol weer vast.
b) Draai de krukas drie omwentelingen in de normale draairichting (nooit terugdraaien). Zet de motor met de BDP-stift in het BDP en verwijder de stift weer. Zet tussen de krukaspoelie en de waterpomp een voorspanning van 1 daN.m met Mot. 1386.

Controleer met Mot. 1273 of de riemspanning 20±3 US (montagewaarde) is, corrigeer anders de waarde door de spanrol te verdraaien met Mot. 1135-01 en herhaal de procedure die beschreven is bij b). Zet de moer van de spanrol vast met 5 daN.m.
BELANGRIJK
Na verdraaiing van de spanrol moet u de krukas drie omwentelingen in de normale draairichting draaien voordat de riemspanning kan worden gemeten. Door de voorspanning van 1 daN.m wordt iedere speling op de riem opgeheven. Ga verder te werk in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Monteer de pendelophanging.

Monteer de aandrijfriem hulporganen (zie hoofdstuk 07 "Spanning aandrijfriem hulporganen").
Hoofdstuk 07 "Spanning aandrijfriem hulporganen"
Motor D7F
AANDRIJFRIEM MET GROEVEN IN LANGSRICHTING
Richtlijnen voor het spannen Koude motor (omgevingstemperatuur).
Monteer de nieuwe aandrijfriem.
Plaats de meetkop van Mot. 1273.
Draai de spanknop tot hij klikt.
Span de aandrijfriem tot de meter Mot. 1273 de hieronder aangegeven waarde aangeeft.
Zet de spanrol vast, controleer de spanning, korrigeer de spanning indien nodig.
Draai de krukas drie omwendtelingen.
Controleer of de spanning ligt tussen de montagewaarde en de minimale waarde, verander indien nodig de spanning.
N.B. :
Monteer een uitgebouwde aandrijfriem niet opnieuw maar vervang hem.
Vervang de aandrijfriem als de spanning onder de minimale waarde ligt.
Een aandrijfriem met kloofjes of scheurtjes hoeft niet direct te worden vervangen.
ONMISBAAR SPECIAAL GEREEDSCHAP:
Mot. 1273 Riemspanningsmeter
DYNAMO:


STUURBEKRACHTIGING:


A Krukas
B Dynamo
C Stuurbekrachtigingspomp
D Compressor airco
G Geleiderol
T Spanrol
→ Controlepunt riemspanning

Re: distributieriem...(15jaar)
ja lap.. wist niet dat er speciaal gereedschap voor nodig was D:
Verder wel een nette how-to. behalve dat de afbeeldingen beetje onduidelijk zijn door hun kwaliteit.
Bedankt mensen..
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen..
De wagen verkopen en een andere 2de hands kopen of hem laten herstellen..
Verder wel een nette how-to. behalve dat de afbeeldingen beetje onduidelijk zijn door hun kwaliteit.
Bedankt mensen..
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen..
De wagen verkopen en een andere 2de hands kopen of hem laten herstellen..
Re: distributieriem...(15jaar)
Het is de "How To" uit het Renault werkplaatshandboek



Re: distributieriem...(15jaar)
hahaha oeps 
Ik zit nu toch te denken dat hij al vervangen MOET zijn?
Kan toch niet 15 jaar??
Mvg
Jeroen

Ik zit nu toch te denken dat hij al vervangen MOET zijn?
Kan toch niet 15 jaar??
Mvg
Jeroen
- dopestuff
- über forummer
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
- Locatie: Leiderdorp
- Contacteer:
Re: distributieriem...(15jaar)
ja idd vervangen moet ZIJN ja
10 jaar GELEDEN al! lol
dat is waar de meeste mensen ongeveer als eerst naar kijken (vanwegen dat het een enigsinds dure is)
10 jaar GELEDEN al! lol
dat is waar de meeste mensen ongeveer als eerst naar kijken (vanwegen dat het een enigsinds dure is)
Re: distributieriem...(15jaar)
haha ik bedoel dat zo een riem het toch geen 15 jaar zou kunnen uithouden?
dat hij toch al een keertje zou vervangen zijn?
ik krijg spijt van mijn aankoop..
Had 1100 euro betaalt voor m'n wagen..
Zit nu al aan 1900 en dan komt die riem er nog een keertje bij.
En dan.. wat zal het dan zijn..
Morgen ga ik nog een keertje goed kijken in die boekjes en anders al eens inspecteren hoe ik het zelf moet doen..
deze man laat het er verdomd makkelijk uitzien:
dat hij toch al een keertje zou vervangen zijn?
ik krijg spijt van mijn aankoop..
Had 1100 euro betaalt voor m'n wagen..
Zit nu al aan 1900 en dan komt die riem er nog een keertje bij.
En dan.. wat zal het dan zijn..
Morgen ga ik nog een keertje goed kijken in die boekjes en anders al eens inspecteren hoe ik het zelf moet doen..
deze man laat het er verdomd makkelijk uitzien:
Re: distributieriem...(15jaar)
is er dan echt speciaal gereedschap voor nodig?
alles zit toch vast met moeren/bouten?
zal het dan maar laten doen zeker :/
alles zit toch vast met moeren/bouten?
zal het dan maar laten doen zeker :/
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: distributieriem...(15jaar)
Je zal toch echt het een en ander moeten blokeeren met speciaale blokeer gereedschap.
daarbij moet je geloof ik een goede ratel set met afwijkende doppen hebben.
Torx en imbus, torx doppen, ect.
Gewoon een paar bedrijfen mailen voor een prijsopgave.
Over "hoge" kosten voor een auto van 15jaar, tja wat moeten we daar over zeggen.
Een auto kost nu eenmaal geld en wat je doet is gewoon onderhoud, dat hou je altijd.
Wees dan maar blij dat je een "goedkope" auto hebt, dan heb je ook lage onderhouds kosten.
ik zou heel blij zijn met dat soort rekeningen
daarbij moet je geloof ik een goede ratel set met afwijkende doppen hebben.
Torx en imbus, torx doppen, ect.
Gewoon een paar bedrijfen mailen voor een prijsopgave.
Over "hoge" kosten voor een auto van 15jaar, tja wat moeten we daar over zeggen.
Een auto kost nu eenmaal geld en wat je doet is gewoon onderhoud, dat hou je altijd.
Wees dan maar blij dat je een "goedkope" auto hebt, dan heb je ook lage onderhouds kosten.
ik zou heel blij zijn met dat soort rekeningen

Groeten, Vincent.
Re: distributieriem...(15jaar)
Vermoeiend dit te lezen!
Als je een lampje kan vervangen wil niet zeggen dat je de riem zelf moet gaan doen.
En een auto verkopen omdat de riem gedaan moet worden is ook erg krom.
De volgende auto op de oprit moet ook ooit een nieuwe riem krijgen.
Doe gewoon eens zelf de moeite om naar een garage te gaan en daar te vragen wat het je kost inclusief materiaal.
Daar kan je zelf al niet tegenaan gaan sleutelen als je nog gereedschap moet gaan kopen. Ook heb je er geen ervaring mee en doe je er 4x zolang over als een garage. De kans op foutjes is 300x zo groot en je hebt geen garantie.
Tadaaa no rocket sience
Als je een lampje kan vervangen wil niet zeggen dat je de riem zelf moet gaan doen.
En een auto verkopen omdat de riem gedaan moet worden is ook erg krom.
De volgende auto op de oprit moet ook ooit een nieuwe riem krijgen.
Doe gewoon eens zelf de moeite om naar een garage te gaan en daar te vragen wat het je kost inclusief materiaal.
Daar kan je zelf al niet tegenaan gaan sleutelen als je nog gereedschap moet gaan kopen. Ook heb je er geen ervaring mee en doe je er 4x zolang over als een garage. De kans op foutjes is 300x zo groot en je hebt geen garantie.
Tadaaa no rocket sience

Re: distributieriem...(15jaar)
Ik ben het niet altijd met Daniel eens, maar voor nu krijgt hij van mij een dikke vette +1 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: distributieriem...(15jaar)
bedankt aan de mensen die toch nog bereid waren om te helpen.
Heb hem niet van een garage vandaan dus daar kan ik niet naartoe bellen..
Enja iedereen doet het toch ooit een eerste keer?
en ik bedoelde gewoon dat ik niet lomp ben
topic mag dicht.
Ik heb besloten om het te laten doen door iemand die in het zwart aan auto's werkt.
Bedankt allemaal
Heb hem niet van een garage vandaan dus daar kan ik niet naartoe bellen..
Enja iedereen doet het toch ooit een eerste keer?
en ik bedoelde gewoon dat ik niet lomp ben

topic mag dicht.
Ik heb besloten om het te laten doen door iemand die in het zwart aan auto's werkt.
Bedankt allemaal
Re: distributieriem...(15jaar)
Topic mag gewoon open blijven, misschien dat een ander er nog wat aan heeft.
Maar ik denk dat je er goed aan doet het te laten doen. Het luistert nog al nauw. Ik had de beschrijving er ook op gezet om je te laten zien dat het niet "zo maar" een klusje is
Maar ik denk dat je er goed aan doet het te laten doen. Het luistert nog al nauw. Ik had de beschrijving er ook op gezet om je te laten zien dat het niet "zo maar" een klusje is
