Clio stottert in 1e en 2e versnelling

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Sanne1807

Clio stottert in 1e en 2e versnelling

Bericht door Sanne1807 »

Hallo allemaal,

Ik heb al even gezocht hier op het forum, maar lees veel verschillende dingen vandaar dat ik toch maar een nieuw topic open.

Mijn Renault Clio 2, 1.2 16v uit 2001 stottert sinds kort bij het wegrijden in de 1e versnelling en ook nog in de 2e versnelling. Vanaf ongeveer 40 km/u in de 3e versnelling gaat het goed.
Hij stottert soms ook bij het stationair draaien, dat doet 'ie al iets langer.
Wanneer ik optrek schiet het toerental direct richting de 3000 en de auto stottert/hapert/schokt, alsof je niet genoeg gas geeft en het lijkt net alsof de motor uit gaat vallen. In de 2e versnelling schokt 'ie ook nog.
Ik vind het eng, vertrouw het zo niet zo goed.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn? (en wat het kost?)
Dat ik naar een garage moet is wel zeker, want heb er zelf helemaal geen verstand van!

Bedankt alvast voor jullie hulp.
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: Clio stottert in 1e en 2e versnelling

Bericht door sj0ertum »

Over het stotteren denk ik aan: Er zit iets in je ontsteking niet goed. Controleer eerst je bougies/bougiekabels eens. Echter denk ik dat het om een kapotte bobine gaat.

En het stationair kan daar ook mee te maken hebben, maar het kan ook een vies gasklephuis of een kapotte stappenmotor zijn.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Sanne1807

Bericht door Sanne1807 »

Bedankt voor je reactie!

Ik heb vanmorgen de garage gebeld, kan er morgen heen. De monteur dacht ook dat het om de bobine gaat. Is dat een duur grapje?

Een collega van me heeft met haar Clio hetzelfde gehad, bij haar waren het de bougies.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bobines heeft een 1.2 niet. Alleen een elektronisch blok met bougies kabels eraan.
Sanne1807

Bericht door Sanne1807 »

Klinkt wel heel spannend allemaal... Haha.

Is de BDP-sensor een klein stekkertje onder de motorkap?
Mijn auto wil namelijk soms niet starten, dan draai ik de sleutel om en zegt 'ie alleen 'klik', doet alles het behalve de motor.
De ANWB heeft me geleerd dan een stekkertje eruit te halen en weer terug te doen, dan start 'ie weer.

Lijkt me best logisch dat daar dan iets bij zit.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij mij was er een bougiekabel stuk en moest dus ok het hele blok vervangen. Ik heb er nu één van Bosch op zitten in plaats van origineel Renault. Betere kwaliteit voor € 90,- (met clubpaskorting dan).

BDP zit onder je luchtfilter net boven de versnellingsbak. Sensor zit tegen het motorblok maar het kan dus wel de stekker daarvan zijn. Maar dan is een keer goed de stekker schoonmaken ook wellicht een oplossing.
Sanne1807

Bericht door Sanne1807 »

Oh dan is dat duidelijk. Klopt inderdaad dat het aan de voorkant zit.
Ik heb hem een paar weken geleden helemaal schoongemaakt, toen ging het goed, maar afgelopen week wilde 'ie weer een keer niet starten.
Zal eens een handig familielid vragen er een nieuwe op te zetten. ;)

Ik heb de auto vanmorgen bij de garage gebracht, hopelijk kunnen ze het oplossen en hebben ze meteen gevonden wat er mis is. (en niet na 3 dingen vervangen ofzo ;))
Ik laat jullie weten wat het was!
Sanne1807

Bericht door Sanne1807 »

Nou de auto staat weer voor de deur, maar ik ben wel 800 euro lichter.

Wat het stotteren betreft: ze hebben de bobine en bougiekabels vervangen. Dus jullie hadden helemaal gelijk!
Verder kwam 'ie nog een stuurkogel (binnen) tegen met teveel speling, die is ook vervangen.
Waar ik heel erg van schrok, en wat ik niet had verwacht was dat mijn banden helemaal uitgedroogd waren. Nu dus ook 4 nieuwe banden! (Continental)

Flink geschrokken van het enorme bedrag en wat er dus allemaal nog bijkwam.
Vond die banden wel heel apart overigens. De Clio is in januari APK gekeurd, had dat dan toen niet al duidelijk moeten zijn?
Naja, hij staat weer voor de deur en voorlopig hoop ik geen kosten. In de ruim 2 jaar dat ik 'm heb al 2300 euro betaald aan garagekosten. Pfff!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dat van de banden had dan bij de APK ook al moeten opvallen inderdaad.

En inderdaad ook duimen dat het even gedaan is met de onkosten :thumbsup: :thumbsup:
Rutgrr

Bericht door Rutgrr »

Ik heb hetzelfde probleem al een tijdje met mijn 1.2 16v chicane met het verschil dat inmiddels in de 3e en 4e versnelling ook gestotter is. Als de motor echt warm is wordt de intensiteit en frequentie wel een stuk minder maar ik wil er onderhand wel vanaf.
Ik heb me laten vertellen dat het aan het gasklephuis ligt. Die is een tijd geleden schoongemaakt maar na een aantal dagen begon het gewoon weer.
Buiten het feit dat het irritant is om met een stotterende motor rond te rijden moest ik vorige week ook ineens 5x (!) de sleutel omdraaien voordat überhaupt de startmotor aansloeg.
Ik begrijp nu dat ik dus eerst grondig de bougies, bobine en een bepaald stekkertje moet laten checken? Of heeft iemand misschien nog een ander idee?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”