Startproblemen Startonderbreking.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Adjuhh

Startproblemen Startonderbreking.

Bericht door Adjuhh »

Renault Clio 2 Fase 2 uit 2001 1.6 16v

2de keer dat ik dit mee maak hij wil dan niet starten start motor draait wel.
Voor het filmpje heb ik hem al 6 keer proberen te starten, en deuren op slot en van slot gehaald met de sleutel.
Toen de accu pol los gehaald, even gewacht, en toen er weer op gezet.
Zo als je ziet op het filmpje doet hij het ineens weer ( toevallig )
Je hoort me de handrem er af halen net er voor maar ik denk dat het daar niet aan ligt
Iemand hier ook problemen mee ?, of iemand weet wat de oorzaak is?
Dit is al de 2de keer en nu start hij nog wel , maar straks sta ik ergens en dan start hij helemaal niet meer :furious3:

[youtube]jHSL6507QyA[/youtube]

:thanks:
terb
beginner
Contacteer:

Re: Startproblemen Startonderbreking.

Bericht door terb »

Het rode lampje brand van de startonderbreker.
Kijk of het met het vervangen van het batterijtje verholpen wordt. Anders misschien een slecht contactje.Probeer dan eens aan de kabels de rommelen(3 stekkers) onder de zekeringkast ( naast je motorkap-openinghendeltje). Heb daar namelijk ook last van een slecht contactje oid in de zekeringkast.
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Het is of je BPD sensor of je startonderbreker, het lampje (rood midden tussen je knipperlichten) brand constant. Beide bekend probleem in de Clio 2.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

CONTROLEREN VAN DE STARTVERGRENDELING
Haal de sleutel uit het slot, het controlelampje moet na 10 seconden gaan knipperen.

DIEFSTALBEVEILIGING
Startvergrendeling met codesleutel

De startvergrendeling wordt gestuurd door een sleutel herkenningssysteem . Elke sleutelkop bevat een ingebouwde gecodeerde chip (deze werkt zonder batterij). Bij het aanzetten van het contact wordt een signaal verzonden en gecodeerd terugontvangen ontvangen door een ring om het contactslot en
naar de decoder gezonden. Als de decoder de code herkent kan de auto worden gestart. De startvergrendeling wordt geactiveerd enkele seconden nadat de contactsleutel uit het contactslot is gehaald. Als het systeem actief is knippert een controlelampje op het instrumentenpaneel.

Indien het startvergrendelingssysteem (afstandsbediening of codesleutel) defect is kan het systeem tijdelijk worden uitgeschakeld door het invoeren
van een noodcode, uitsluitend met behulp van de XR25. Deze noodcode kan door de reparateur worden opgevraagd bij de Technische Dienst van de importeur.

N.B. : de reparateur moet de code aan de klant mededelen want het systeem activeert zichzelf als het contact een bepaalde tijd heeft af gestaan.

OPMERKING:
Deze systemen kunnen worden toegepast op motoren met een benzine- of een dieselmotor. Benzinemotor: de startvergrendeling vindt plaats in de rekeneenheid van het inspuitsysteem. Dieselmotor: de startvergrendeling vindt plaats in een gecodeerd afslagventiel (op de inspuitpomp). Bij typen met een afstandsbediening voor de portieren zorgt één enkele decoder voor de startvergrendeling en de afstandsbediening, zonder dat de afstandsbediening enig effect heeft op de startvergrendeling (zie hoofdstuk 88). Het identificatienummer van de sleutelkoppen bestaat in dit geval uit een alfanumerieke code,
beginnend met E of A.

WERKING
Als de startvergrendeling operationeel is (ongeveer 10 seconden na het afzetten van het contact), knippert het controlelampje van de startvergrendeling langzaam (1 knippering/seconde). Nadat u het contact heeft aangezet analyseert de signaalring de sleutelcode en zendt deze naar het multi-tijdrelais. Als de code niet wordt herkend gaat het inspuitingslampje (benzinemotoren) enkele seconden branden om vervolgens uit te gaan. terwijl het startvergrendelingslampje snel gaat knipperen. Als de code wordt herkend door het multitijdrelais zendt het multi-tijdrelais de code naar de rekeneenheid inspuiting/het gecodeerde afslagventiel en laat het lampje van het inspuitsysteem doven (na ongeveer 3 seconden). Op dat moment kan het volgende gebeuren:

De rekeneenheid van de inspuiting (benzinemotor) of het gecodeerde afslagventiel (dieselmotor) heeft geen referentiecode in het geheugen:
  • de code die naar de rekeneenheid wordt gezonden wordt opgeslagen in het geheugen.
    De rekeneenheid van de inspuiting (benzinemotor) of het gecodeerde afslagventiel (dieselmotor) heeft een referentiecode in het geheugen:
  • de code die naar de rekeneenheid (benzinemotor) of het gecodeerde afslagventiel (dieselmotor) wordt gezonden wordt vergeleken met de referentiecode in de rekeneenheid.
  • als de codes met elkaar overeenkomen, ontgrendelt de rekeneenheid (benzinemotor) het inspuitsysteem of wordt het gecodeerde afslagventiel (dieselmotor) vrijgegeven en kan de motor worden gestart. Bij het aanzetten van het contact brandt het lampje van het inspuitsysteem (benzinemotor)
    gedurende drie seconden en dooft vervolgens om aan te geven dat het systeem goed werkt,
  • als de codes niet met elkaar overeenkomen, blijft het systeem geblokkeerd en kan de motor niet worden gestart.
Bij het aanzetten van het contact gaat het lampje van het inspuitsysteem (benzinemotor) knipperen en gaat het inspuitlampje enkele seconden branden en dooft vervolgens. Bij dieselmotoren blijft het startvergrendelingslampje continu branden om aan te geven dat de code niet is herkend. De motor kan niet worden gestart.

N.B.: Voor een goede werking van het systeem mag er geen enkel voorwerp (bijv. sleutelhanger) tussen de sleutel en de ring worden gestoken.

LET OP: Als gestart wordt met een accu met een lage accuspanning is het mogelijk dat de startvergrendeling door de spanningsval opnieuw wordt ingeschakeld. Als de spanning lager is dan 6 Volt kan er niet worden gestart, zelfs niet als de auto wordt aangeduwd.
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

Ik heb er zelf ook last van gehad, naar meerder bezoekers diverse garages, geen duidelijke oorzaak bekend. Ze wouden wel graag de auto houden om verder te onderzoeken en onnodig onderdelen te vervangen.

Ik heb hier wel een jaarlang last van gehad, ene moment startte ie wel andere moment niet.

Toen ik jaartje later, massa probleem van achterlichten verhielp (ook bekend probleem bij de Clio) bv. http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=83&t=17472, was de storing op de startonderbreker ook opgelost. En sindsdien nooit meer startproblemen gehad.

Misschien heeft het bij jou toch andere oorzaak, maar wie weet heb je wat aan deze mededeling!

Good luck! :thumbsup:
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
Adjuhh

Bericht door Adjuhh »

Ik ga morgen is proberen!
Bedankt :thanks:
Adjuhh

Bericht door Adjuhh »

Nog iets wat ik er helemaal vergeten ben bij bij te zetten.
Ook 7 van de 10 x start ik hem , doet hij niks ook niet de start motor draaien.
En dan start ik hem nog een keer en dan slaat hij wel aan..

Iemand daar ervaring mee ?
sayko

Bericht door sayko »

Ik heb momenteel hetzelfde probleem met een clio 1.4 16v van 2003. Het rode startonderbrekerlampje blijft branden maar auto geeft geen kick bij starten. Wel een relais click.

Zodra ik een startkabel aanleg van minpool accu naar carrosserie gaat dat lampje uit en probeert ie te starten maar de startmotor wil niet rond gaan kapt er na een seconde mee.

Maar ben bang dat mijn accu dood is.

Oh en mijn linker achterlicht + remlicht doen het niet. Stekker plus contacten zat witte aanslag met op sommige punten zwart.
Adjuhh

Bericht door Adjuhh »

Mijn start probleem geeft helemaal geen relais click.
Ik start hem een keer dan doet hij niks als ik daarna gelijk snel start doet hij het wel
Als ik start en hij doet het niet en ik wacht heel even doet hij het ook niet.
Hij knippert ook voor dat hij het niet doet ?
( filmpje misschien beter uitleg )

[youtube]bSVFe85Cy_U&feature=youtu.be[/youtube]

Wie heeft dit probleem gehad en weet de oplossing ? :thanks:
sayko

Bericht door sayko »

Heb je dit zelfde probleem ook met je reserve sleutel?
Adjuhh

Bericht door Adjuhh »

Nou vandaag de andere sleutol gepakt, en hij start weer gewoon als normaal.
Even aan kijken hoe lang dat tie het doet, anders is het opgelost :)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

En de originele sleutel even opnieuw inleren.
Adjuhh

Bericht door Adjuhh »

Ik heb 2 de zelfde sleutels ,
Ik denk ook gewoon dat de batterij leeg was...
Gijsvm
beginner
Contacteer:

Bericht door Gijsvm »

Je kan beter een ander transponder laten inleren.
Dit oude type heeft soldeerverbindeingen die na enige tijd uitdrogen en haarscheurtjes krijgen.
Als je een T5 transponder neem zal het mogelijk enige tijd goed gaan.
Uiteindelijk (na jaren) zal ook deze transponder niet meer werken omdat de antenne van de startonderbreker aan kracht verlies. Is een groot probleem bij zo`n beetje alle renault van rond de 2000.
rtessels
beginner
Contacteer:

Bericht door rtessels »

sinds vandaag hier helaas problemen mee!
renault service gebeld maar tussentijds toch nog proberen! Ja hoor hij startte... neem voor de zekerheid maar 2e sleutel mee of zou het aan de decoder in de auto liggen?

Groeten
Adjuhh

Bericht door Adjuhh »

Me andere sleutel heeft het niet die gebruik ik nou! was het al weer vergeten dat ik nog is een keer naar die andere sleutel moet kijken!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”