centrale vergrendeling
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
centrale vergrendeling
Ik heb een Clio uit 1999, hier zat een afstandsbediening bij voor de centrale deurvergrendeling. Deze werkt alleen niet omdat het knopje van de printplaat heeft losgelaten en dat opnieuw gesoldeerd moet worden.
Maar als ik dus de auto op slot/open wil doen door middel van de sleutel in het gat te steken gaat er dus maar 1 deur mee. Zit er geen centraal vergrendelingssysteem in de deur of zo? Vind het zo onderhand storen worden elke deur handmatig open te moeten maken..
Topic staat in verkeerde rubriek, kan een mod hem even verplaatsen?
Maar als ik dus de auto op slot/open wil doen door middel van de sleutel in het gat te steken gaat er dus maar 1 deur mee. Zit er geen centraal vergrendelingssysteem in de deur of zo? Vind het zo onderhand storen worden elke deur handmatig open te moeten maken..
Topic staat in verkeerde rubriek, kan een mod hem even verplaatsen?
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Re: centrale vergrendeling
Verplaatst
Wanneer je met de sleutel de deur opent bedien je alleen het slot, niet de CPV.

Wanneer je met de sleutel de deur opent bedien je alleen het slot, niet de CPV.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Oke, vreemd dat dat niet in het slot van de deur zit zeg..
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Is het mogelijk dat ik een universele cv set aansluit op de cv knop in de auto? En de knipperlichten aansturing op de alarmlichten?
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Ja dat is zeker mogelijk. Er stond een how-to daarvan hier op het forum maar die kan ik even niet meer vinden. Dat kastje gaat bij de schakelaar bij de versnellingspook en naar de alarmlichten schakelaar voor de knipperlichten.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Uhm jazeker wel. http://www.spy-europe.nl/ levert verschillende soorten van dit kastjes. Links staat ergens 'Centrale Vergrendeling'. In die 3 opties van centrale vergrendeling staan dit soort modules met verschillende sleutels erbij. Bij die met een klapsleutel dien je deze los bij te bestellen, deze kun je bij een sleutelmaker pas laten maken. Startonderbreker chip van je huidige sleutel in je nieuwe sleutel en gaan. Ik heb een 9 maanden zo rond gereden in een Clio 2 ph1 waar de cv ook kapot was en dat werkte prima.
Deze had ik destijds volgens mij:
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/CV004
Hier dien je nog wel een een sleutelbaard voor een Renault bij te bestellen(Onderaan) en eventueel een logotje voor achterop je sleutel waar daar een uitsparing voor zit. Daar staan ook verschillende handleidingen voor het inbouwen van je startonderbreker chip en sleutelbaard.
Deze had ik destijds volgens mij:
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/CV004
Hier dien je nog wel een een sleutelbaard voor een Renault bij te bestellen(Onderaan) en eventueel een logotje voor achterop je sleutel waar daar een uitsparing voor zit. Daar staan ook verschillende handleidingen voor het inbouwen van je startonderbreker chip en sleutelbaard.

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Ik snap het niet helemaal, eerst zeg je dat ik bij de sleutelboer de sleutel gewoon op maat kan laten maken en dan gewoon de startonderbreker over te zetten. En dan zeg je dat ik een sleutelbaard moet bijbestellen?
Die van je link had ik ook op het oog inderdaad en ik wil in principe gewoon de rommel aansluiten, de klapsleutels op maat laten maken en de startonderbreking overzetten (past dat allemaal zo dan??).
Die van je link had ik ook op het oog inderdaad en ik wil in principe gewoon de rommel aansluiten, de klapsleutels op maat laten maken en de startonderbreking overzetten (past dat allemaal zo dan??).
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Oww sorry was niet helemaal duidelijk. Je moet op die site een sleutelbaard, een kale met de juiste groeven in de lengte richting en dikte/breedte, 5 euro voor 2 stuks geloof ik, bestellen en die dan laten inslijpen bij een sleutel boer. Per automerk, en soms zelf ook binnen een merk, verschilt de lengte/breedte/dikte van het 'echte sleutel deel' en plaatsing en aantal groeven in de lenterichting van de sleutelbaard hierdoor dien je de juiste bij te bestellen (en die later bij een sleutelboer in te laten slijpen).
In die klapsleutels die je krijgt zit een uitsparing om het chipje in te leggen, staat ook uitgelegd op de site van spy-europe hoe dat precies gaat passen in die sleutel.
In die klapsleutels die je krijgt zit een uitsparing om het chipje in te leggen, staat ook uitgelegd op de site van spy-europe hoe dat precies gaat passen in die sleutel.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Aha duidelijk, dan maar eens een setje bestellen 

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Vandaag een setje klapsleutels besteld inclusief sleutelbaarden.
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/CV005
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/SB030
Das de goeie sleutelbaard toch? Mijn sleutels zien er ook zo uit.
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/CV005
http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/SB030
Das de goeie sleutelbaard toch? Mijn sleutels zien er ook zo uit.
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Volgens mij is dat de goede sleutel voor een Clio 2.
Ik heb al een tijdje keyless entry dus heb al even de sleutels niet meer gezien..

- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Morgen wil ik de set gaan inbouwen maar van die how to wordt ik niet heel erg veel wijzer.
Welke draad moet ik nou waarop zetten? En wat doet elke draad aan de module want dat staat helemaal nergens..
Welke draad moet ik nou waarop zetten? En wat doet elke draad aan de module want dat staat helemaal nergens..
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Op de middenconsole zit de schakelaar van je centrale vergrendeling. De middenconsole moet even verwijderd worden. dat zijn geloof 2 schroefjes bij de alarmlichten schakelaar en 1 onder de asbak, de hoes van de pook en wat stekkers. Ik weet niet of dat de kleuren van de module nog gelijk zijn gebleven over tijd maar dan moet het zo:
MODULE --- FUNCTIE --- AUTO
Mochten de kleuren anders zijn , kijk dan even in de handleiding welke functie bij welke kleur draad hoort in de module en vul deze dan zelf in onder 'MODULE'. Dan hou je het overzicht
MODULE --- FUNCTIE --- AUTO
- Dikke rode kabel............+12V..............constante + genomen in de zekering kast op die van de binnenlichten.
- Zwart........................ massa............massa, op de massa van de 12V contactdoos.
- Wit.............................sluiten............roze, bovenste kabel, bij schakelaar Centrale Vergrendeling.
- Zwart-wit....................Openen...........grijs, onderste kabel, bij schakelaar Centrale Vergrendeling.
- een bruine...............knipperlichten.......Paars, bij schakelaar alarmlichten.
- een bruine...............knipperlichten.......Roze of Oranje, schijnt een verschil in te zitten tussen bouwjaar, is geen probleem als deze verkeerd is aangesloten. Aan een kant van de auto doen dan de knipperlichten het niet bij het opslot/van slot doen van de auto en dan moet je dus de andere kleur hebben. Bij schakelaar alarmlichten
Mochten de kleuren anders zijn , kijk dan even in de handleiding welke functie bij welke kleur draad hoort in de module en vul deze dan zelf in onder 'MODULE'. Dan hou je het overzicht
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Voor de constante plus moet ik hem dus helemaal doortrekken naar de zekeringkast? Kan dat niet dichterbij? Radio of zo?
En hoe weet ik welke draad in de auto een massa is?
En wat is een contactdoos? Haha
En hoe weet ik welke draad in de auto een massa is?
En wat is een contactdoos? Haha
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
En bij de alarmlichten zit geen paars. De oranje/bruine geeft wel spanning maar verder geen 1.
Alleen blauwe geeft 0.10 volt als ik hem aanzet, wat nu?
Oja onder mijn verwarmingspaneel bungelt een zwart kastje waar battery opstaat, is dat de contactdoos?
En ik moet toch meer loshalen wil ik bij de zekeringkast komen?
Oja onder mijn verwarmingspaneel bungelt een zwart kastje waar battery opstaat, is dat de contactdoos?
En ik moet toch meer loshalen wil ik bij de zekeringkast komen?
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Als je daar een 12V draad heb waar ook spanning op staat met het contact uit, kan dat zeker.Voor de constante plus moet ik hem dus helemaal doortrekken naar de zekeringkast? Kan dat niet dichterbij? Radio of zo?
Door een draad te pakken waarvan jij denkt/hoopt dat het een massa is, multimeter op ohm's (weerstand [R]) te zetten en dan een meetpunt van je multimeter op je draad te zetten en de ander op een kaal stuk carrosserie te plaatsen van de auto. Ik gebruik hiervoor vaak de deurvanger of een bestaand massa punt. Bestaande massa punten zijn te herkennen aan een draad die eindigt op een schroefje welke gewoon op de carrosserie zijn bevestigd, en dus lijken alsof ze daar ophouden (Kooi van Faraday principe). Is de weerstand laag, liefst 0 ohm of in de buurt dan zit je vaak goed. De waardes hiervan zwerven zo rond een paar tienden ohms. Pak je een 'verkeerde' of slechte massa dan kunnen er gekke storingen ontstaan.En hoe weet ik welke draad in de auto een massa is?
Dat is je 12V 'tomtom/telefoon/ipod oplader' aansluiting die naast je schakelaar van de centrale vergrendeling zit.En wat is een contactdoos?
Contactdoos synoniem voor stekkerdoos/aansluiting. Om hier te bepalen welke je 12V is(contact geschakeled btw) en je benodigde massa zet je multimeter op een waarde van 12V, met teken DC of =, of iets groter, in mijn geval 20VDC en zet je zwarte en rode meetpunt elk op een draad je heb er 3 denk ik.
Massa
12V contactgeschakeld
Verlichting 12V (<- niet zeker)
Sluit je ze aan en lees je af ongeveer +12V dan is je zwarte meetpunt je massa, lees je af ongeveer -12V dan is het rode meetpunt de massa en bij 0V dan moet +12V of -12V komen te staan als je de verlichting van je auto aanzet. Blijf je 0V aflezen dan maak je geen sluiting of moet je 1 meetpunt, naar keuze, even omwisselen met de overgebleven draad. Je zit op dat moment met allebei de meetpunten op de 12V draden, potentiaal verschil is dan dus 0V. Contact dient wel aan te staan (contactgeschakelde draden, just in case

Hier kan ik niet zo goed antwoord op geven, in je kabelbundel moet daar paars en oranje of roze zitten. Zou kunnen dat die kleuren over de jaren zijn veranderd, dan zou je het zelf moeten uitvogelen of iemand heeft de goede schema's ervan of weet het toevallig. Deze draden zijn niet fysiek te meten. Er wordt spanning aangeleverd op een paar draden, en in je alarmlicht schakelaar worden die verbonden met andere draden, hetzelfde als een lichtschakelaar thuis. En juist de draden waar geen spanning op staat kan de goede zijn. Ik heb dat destijds uitgezocht door de schakelaar zelf, zonder bedrading aangesloten, helemaal van pool naar pool door te meten, zowel ingedrukt als uitgedrukt en zo te bepalen welke polen er met welke polen verbonden werden. Zo kon ik bepalen welke draden ik nodig had. Aangezien dat toen niet bekend was. Maar dat is inmiddels 2 jaar terug en ik heb die auto niet meer, ik rij inmiddels een andere die voor wat betreft elektronica behoorlijk verschilt.En bij de alarmlichten zit geen paars. De oranje/bruine geeft wel spanning maar verder geen 1.
No clue what so ever... Staat me niet iets bij dat daar een zwart kastje hoor te bungelen. Bluetooth kit ingebouwd of andere niet originele accessoires?Oja onder mijn verwarmingspaneel bungelt een zwart kastje waar battery opstaat, is dat de contactdoos?
Nee niet bepaald, de draad kan je gewoon onder het dashboard, boven je pedalen daar naar toe trekken, ophangen met ty-reps of tape aan bestaande kabelbundels.En ik moet toch meer loshalen wil ik bij de zekeringkast komen?
Van wat ik begrijp heb je niet zoveel ervaring met elektriciteit en het werken ermee dan kunnen bovenstaande dingen je soms nogal verwarren, dan is het toch aan te raden om hulp in je omgeving te zoeken. Typen is moeilijker dan daadwerkelijk zien en aanwijzen.
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik een stuk verder mee komen!
En inderdaad heb ik weinig ervaring met elektronica. Ik heb afgelopen week samen met mijn broer (net zo'n drama als ik) in zijn Golf 4 ook deze set ingebouwd. Hij had echter een hele duidelijke how-to met plaatjes dus dat viel gelukkig nog mee. Morgen ga ik weer aan de slag en hoop ik dat het me gaat lukken!
Oja weet iemand dus welke draden ik moet pakken voor de knipperlichten? Kan wel elk draad gaan proberen maar dan kan ik wel een zakje zekeringen meenemen haha
En inderdaad heb ik weinig ervaring met elektronica. Ik heb afgelopen week samen met mijn broer (net zo'n drama als ik) in zijn Golf 4 ook deze set ingebouwd. Hij had echter een hele duidelijke how-to met plaatjes dus dat viel gelukkig nog mee. Morgen ga ik weer aan de slag en hoop ik dat het me gaat lukken!

Oja weet iemand dus welke draden ik moet pakken voor de knipperlichten? Kan wel elk draad gaan proberen maar dan kan ik wel een zakje zekeringen meenemen haha
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Nou het zit erin en werkt
Ik heb waarschijnlijk voor de 12v ook die voor de binnenverlichting gepakt. In de kabelbundel zat 1 dikke rode waar constant 12v op stond dus heb daar de stroom op aangesloten.
Verder was het niet zo heel erg lastig. Voor de knipperlichten heb ik 1 bruine draad van de module een stukje van gestript en dan bij een kabel bij de alarmlichten een stukje openmaken. Dan de 2 stukjes ijzerdraad elkaar aan laten raken en de auto op slot/van slot af doen en maar kijken of er een knipperlicht aangaat. Uiteindelijk bleek het dus: Paars/bruin(ig) en Oranje/bruin. De paarse was wel een beetje rozig en wittig van kleur maar ja.
Sleutel is geslepen en zit in de afstandsbediening. Ben er super blij mee!
Heel erg bedankt voor je hulp Petare, zonder jou was het me niet gelukt

Ik heb waarschijnlijk voor de 12v ook die voor de binnenverlichting gepakt. In de kabelbundel zat 1 dikke rode waar constant 12v op stond dus heb daar de stroom op aangesloten.
Verder was het niet zo heel erg lastig. Voor de knipperlichten heb ik 1 bruine draad van de module een stukje van gestript en dan bij een kabel bij de alarmlichten een stukje openmaken. Dan de 2 stukjes ijzerdraad elkaar aan laten raken en de auto op slot/van slot af doen en maar kijken of er een knipperlicht aangaat. Uiteindelijk bleek het dus: Paars/bruin(ig) en Oranje/bruin. De paarse was wel een beetje rozig en wittig van kleur maar ja.
Sleutel is geslepen en zit in de afstandsbediening. Ben er super blij mee!
Heel erg bedankt voor je hulp Petare, zonder jou was het me niet gelukt

- Petare
- forum member
- Contacteer:
Blijft lastig al die(veranderende) kleuren. Mooi dat het gelukt is iig. Veel plezier ermee 

Nu heb ik het zelfde gekocht, bij het zelfde type Clio, alles aangesloten zoals beschreven...
Alleen gaat de deur op slot, even later gaat hij uit zich zelf weer open,,, iemand een oplossing?
Alleen gaat de deur op slot, even later gaat hij uit zich zelf weer open,,, iemand een oplossing?
- Eric92
- forum member
- Contacteer:
Weet je zeker dat je alles goed hebt aangesloten?