onrustige motor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
NewClio

onrustige motor

Bericht door NewClio »

Hallo allemaal,

Ik heb een week geleden verstuiver nr.2 vervangen van mijn clio 1.5 dci uit 2002.
De verstuiver was prijzig maar het vervangen ging zo makkelijk, de monteur rekende mij slechts een tientje.

Nadat de verstuiver vervangen was, liep de motor als een trein.

MAAR, tot mijn grote schrik merk ik na een paar dagen al dat er een tik in de motor zit, zoals toen de kapotte verstuiver er nog in zat, maar dan nu nog heel licht. Het is een soort schokje in de motor die je voelt als de auto stationair loopt.

De verstuivers heb ik niet opnieuw ingeleerd, de monteur gaf aan dat dit niet nodig was. Ben daarna voor de zekerheid langs een uitleesstation gereden, maar ook deze gaf aan dat dit niet nodig was.

Kan het dus liggen aan:

a) de nieuwe verstuiver is niet goed gemonteerd
b) er begint een andere verstuiver het te begeven
c) de verstuivers moeten toch ingeleerd worden

Daarnaast merk ik bij het starten 's ochtends met een koude motor een geluidje aan de linkerkant van de auto, alsof er water uit de douche loopt. Dit geluid schiet omhoog als ik het gas in druk. Ook komt er veel witte rook uit de uitlaat als ik het gas diep indruk.

Met een ontzettende koppijn (heb de auto net een maandje en nu al voor bijna 700 euro aan onkosten), vraag ik jullie om advies.
NewClio

Re: onrustige motor

Bericht door NewClio »

Niemand??
Sgatje

Bericht door Sgatje »

hoi

ik zou henny even een pm sturen die kan je vast wel helpen maar witte rook is volgens mij niet goed

groet
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Witte rook bij koude temperaturen en koude motor zie je veel. Je moet je zorgen gaan maken als het niet minder wordt als de motor (en uitlaat) warm zijn.
NewClio

Bericht door NewClio »

Vandaag de snelweg opgegaan, moest een kleine 40 km afleggen. Vantevoren de motor goed warm laten lopen en eenmaal op de snelweg niet harder dan 120 gereden.

Ik hoorde gisteren al een tik in de motor en vandaag werd deze steeds erger. Op een gegeven moment begon te auto te haperen, waarop ik deze langs de kant zette. Motor uit en opnieuw starten, wat heel moeizaam ging. Het voorgloeilampje ging branden en het getik was ontzettend hard.

Ben niet meer verder gereden en heb de ANWB gebeld. Deze kwam na een kwartier, maar die vent van de ANWB was niet echt gemotiveerd. Nogal ongeinteresseerd met een shaggie in zn mond startte hij een keer, deed motorkap open en weer dicht. Hij vermoedde dat het iets met de kleppen te maken zou hebben. Heb de auto maar naar de garage laten takelen.

Wat een mooie dag zou worden gezien het zonnetje dat scheen, is het een flinke domper geworden.
Clio1.5dCi
forum starter
Contacteer:

Bericht door Clio1.5dCi »

Goedemorgen,

Het klinkt helaas alle maal heel herkenbaar.....

Heb een soortgelijke ervaring gehad met een dci met ruim 3 ton op de teller. Het begon ook met tikken die steeds heftiger werden. Er kunnen uiteraard meerder oorzaken zijn zoals te laag oliepeil, kleppen of verstuivers. Echter is een bekende oorzaak bij de dci motoren ook vaak een drijfstanglager, etc.
Mocht dat het geval zijn dan kun je je opmaken voor een motorrevisie of het plaatsen een een gebruikte of gereviseerde motor. Dit loopt helaas wel in de papieren....

Hoop dat het meevalt, maar zou zelf niet meer met de auto gaan rijden als de oorzaak niet duidelijk is. Als je ANWB lid bent gewoon je auto laten afslepen naar je eigen garagebedrijf. (Lees dat je dat ook hebt gedaan)

Succes met de clio.

Mark
Laatst gewijzigd door Arjan op 07 apr 2013 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
NewClio

Bericht door NewClio »

Iedereen bedankt voor de reacties.
De monteur gaat morgenochtend gelijk kijken wat er aan de hand is.
Ik hoop dat de schade beperkt blijft (vooral in Euro's)!
NewClio

Bericht door NewClio »

Het zijn de krukaslagers. Kostenplaatje tussen de 5 en de 7 honderd euro.
NewClio

Bericht door NewClio »

Bedankt voor de tip Henny!
De monteur had laatst een clio met precies hetzelfde probleem, ik zag toen dat er aan gewerkt werd, maar ik ga het zeker zeggen morgen, want dan gaat hij eraan beginnen.
NewClio

Bericht door NewClio »

Mijn cliodroom is een clionachtmerrie geworden :bigcry:

De monteur heeft me gebeld om te komen kijken en ik ben er vandaag heen geweest.
Er is veel meer schade dan alleen de krusaslagers, zoals voorheen gedacht werd.

Nu heb ik het volgende voorstel gekregen van de monteur, namelijk:

Als ik een andere motor kan vinden, dan zet hij deze voor mij erin. Dan ben ik namelijk goedkoper uit dan het reparen van alles wat stuk is. Hij is bereid me erg te matsen in de arbeidskosten, dus daar ben ik ontzettend blij mee, anders was het fietsen geblazen.

Nu is mijn vraag of iemand weet waar ik een 2e hands motor kan vinden voor een 1.5 dci uit 2002 (48kw).

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Balen. Heb je al eens gekeken op schadeauto.nl? Daar zijn een hoop demontage bedrijven uit heel Nederland bij aangesloten.
Clio1.5dCi
forum starter
Contacteer:

Bericht door Clio1.5dCi »

Dat is mooi balen.....

Wat je kan doen is oproep plaatsen via bijv onderdelenlijn.nl. Je zult dan reacties krijgen van demontage bedrijven die gebruikte motoren aanbieden.

Wat je ook kan doen is googlen naar motorrevisiebedrijven voor een gereviseerde motor, echter zullen deze wel meer kosten (ook meer zekerheid/ garantie).

Maak met de monteur wel goeie afspraken over de garantie na het plaatsen van de motor, want als je er geen verstand van hebt blijft het kopen van een gebruikte motor een grote gok.....

Ps ik zou persoonlijk de garage een andere motor laten kopen, zodat zij er ook voor in moeten staan als die motor niet goed functioneerd. Dit kan je achteraf veel geld/ ellende besparen, ondanks het feit dat het je nu meer geld gaat kosten.

Groet en succes,

Mark
NewClio

Bericht door NewClio »

Hallo allemaal,

Hierbij de update van de ellende met mijn clio.

Ik ben op zoek gegaan naar een andere motor en ik kwam alleen prijzen tegen van 1200 euro.
Uiteindelijk heb ik een blok gevonden in Belgie voor 500 euro.
Ik heb bij dit blokje gelijk de lagers laten vervangen en er een nieuwe d-riem opgelegd, kosten 500 euro. Duizend euro armer, maar de clio rijdt weer.

Nu heb ik het idee -aan de schommeling te voelen stationair- dat er weer een verstuiver begint kapot te gaan. Ik hoop ontzettend dat het gewoon een vieze verstuiver is, maar vrees toch van niet.
NewClio

Bericht door NewClio »

Ik heb geen idee wat een ecu is haha..

De verstuivers die er bij mij in zaten in het oude blok zijn in het nieuwe blok gezet, heb het blok namelijk zonder verstuivers en turbo gekocht.

Iemand een tip hoe ik die verstuivers kan reinigen?
NewClio

Bericht door NewClio »

Heb de verstuivers laten reinigen en testen en er is er 1 kapot.

Dus effe sparen voor een nieuwe verstuiver.

Nog bedankt voor de tip van het ultrasoon reinigen!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”