Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benaderen...
Geplaatst: 16 mar 2013 22:51
Hallo Forumleden
Na 2 weken 'proberen en proberen' zonder resultaat mij aangemeld op dit forum omdat ik er zelf niet meer uit kom...
Het betreft een Renault Clio 1.4 16V S2005 uit het jaar 2001
Probleem is na een dag vol succesvolle ritjes, bij de laatste rit de Clio niet meer wou starten alle electronica werkt, rode indicatielampje (startonderbreker) blijft constant branden.
Bij sleutel omdraaien hoor je enkel het geklik van enkele relais onder de motorkap.
Mijn vrouwtje die op dat moment de Clio mee had voor de boodschappen, heeft hiervoor de ANWB er naar laten kijken die concludeerden dat de accu leeg was (ja hij stond 2 uur op contact 'wachtend op de ANWB' met startkabels wou hij ook niet starten omdat het rode lampje brandde... ANWB heeft vervolgens de Clio naar huis gesleept, en heeft aangegeven dat waarschijnlijk de startonderbreker het probleem zou veroorzaken.
Hier op volgend heb ik een set: ECU, UCH, Contactring, en electrisch deel van de sleutel vervangen om het 'startonderbrekerprobleem' op te lossen...
Helaas geen gewenst resultaat, dit setje daarna omgeruild voor een andere set, waarbij als enige een oranje driehoek met een slippende wagen erop afgebeeld ging branden, en niet meer uit gaat... (ook nu nog met de originele set weer teruggeplaatst)
Ik heb de Clio geprobeerd aan te laten slaan bij het aanslepen, echter geen succes
Na veel proberen en, het vergrendelingsknopje op het dashboard in te drukken zodat de UCH gaat piepen is het éénmalig gelukt het rode lampje uit te krijgen, maar bij het door draaien van de sleutel weigerde hij alsnog te startten.... 'dood' geen geluid van de startmotor...'
Vervolgens geprobeerd de Clio aan te slepen met het lampje uit, en warempel hij liep!
Ik kon ook verbinding krijgen met de ECU, en alle waardes zagen er goed uit, geen foutmeldingen!
Na een ritje over de ringweg, en weer terug naar huis de motor afgezet, waarna het 'rode lampje' weer bleef branden (tot nu toe)
Na dit ritje is het helaas niet meer mogelijk de contact te maken met de ECU, ook niet met een 2e set... en het lukt niet meer het rode lampje uit te krijgen behalve door de 40polige stekker uit te UCH te trekken, echter schiet ik hier niks mee op...
Uiteindelijk de Clio weggebracht voor diagnose bij Renault garage Munsterhuis in Almelo wellicht zat de fout in mijn OBD interface module...
Helaas na 2 dagen bij de garage gestaan te hebben konden ze enkel concluderen dat contact met de ECU niet mogelijk was...
Duidelijkere informatie hadden ze niet, dan zou ik nog een aantal dagen extra aan werkplaatstarief moeten betalen om uiteindelijk 'een duidelijkere diagnose te kunnen krijgen' aangezien dit mij een dure aangelegenheid leek te zijn de Clio weer terug gesleept richting huis
Zelf thuis nagemeten:
≈ 60 ohm tussen CAN H en CAN L (accu
losgenomen tussen aansluiting 6 en 14 van de
diagnose-aansluiting),
≈ 120 ohm op de CAN lijn huis met hulporganen
interieur (los van het netwerk),
≈ 120 ohm op de CAN lijn rekeneenheid van de
motor (los van het netwerk)
ECU krijgt ook voeding!
We zijn nu op zoek gegaan naar de 'Centrale communicatie eenheid' deze staat in het technische handboek afgebeeld naast de 'diagnose aansluiting' (obd) maar helaas na veel speur en zoekwerk niet gevonden... (wellicht is deze defect waardoor communicatie met de ECU niet mogelijk is)
Als ik de sleutel door draai, hoor ik ook de benzine pomp niet aanslaan
Het icoon met de oranje driehoek met een slippende wagen erop staat vermeld in het originele instructieboekje wat bij de auto hoort als een aanduiding die niet in gebruik is...
Ik ben blij dat ik niet de laatste ben geweest die 'zonder problemen' gereden heb... anders was het natuurlijk mijn schuld...
Ik hoop dat bovenstaande genoeg informatie is voor een ieder die mij met dit probleem verder zou kunnen helpen, mijn excuses voor het lange verhaal ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg heb kunnen omschrijven...
Ik sta open voor elke mogelijke oplossing...!
Na 2 weken 'proberen en proberen' zonder resultaat mij aangemeld op dit forum omdat ik er zelf niet meer uit kom...
Het betreft een Renault Clio 1.4 16V S2005 uit het jaar 2001
Probleem is na een dag vol succesvolle ritjes, bij de laatste rit de Clio niet meer wou starten alle electronica werkt, rode indicatielampje (startonderbreker) blijft constant branden.
Bij sleutel omdraaien hoor je enkel het geklik van enkele relais onder de motorkap.
Mijn vrouwtje die op dat moment de Clio mee had voor de boodschappen, heeft hiervoor de ANWB er naar laten kijken die concludeerden dat de accu leeg was (ja hij stond 2 uur op contact 'wachtend op de ANWB' met startkabels wou hij ook niet starten omdat het rode lampje brandde... ANWB heeft vervolgens de Clio naar huis gesleept, en heeft aangegeven dat waarschijnlijk de startonderbreker het probleem zou veroorzaken.
Hier op volgend heb ik een set: ECU, UCH, Contactring, en electrisch deel van de sleutel vervangen om het 'startonderbrekerprobleem' op te lossen...
Helaas geen gewenst resultaat, dit setje daarna omgeruild voor een andere set, waarbij als enige een oranje driehoek met een slippende wagen erop afgebeeld ging branden, en niet meer uit gaat... (ook nu nog met de originele set weer teruggeplaatst)
Ik heb de Clio geprobeerd aan te laten slaan bij het aanslepen, echter geen succes
Na veel proberen en, het vergrendelingsknopje op het dashboard in te drukken zodat de UCH gaat piepen is het éénmalig gelukt het rode lampje uit te krijgen, maar bij het door draaien van de sleutel weigerde hij alsnog te startten.... 'dood' geen geluid van de startmotor...'
Vervolgens geprobeerd de Clio aan te slepen met het lampje uit, en warempel hij liep!
Ik kon ook verbinding krijgen met de ECU, en alle waardes zagen er goed uit, geen foutmeldingen!
Na een ritje over de ringweg, en weer terug naar huis de motor afgezet, waarna het 'rode lampje' weer bleef branden (tot nu toe)
Na dit ritje is het helaas niet meer mogelijk de contact te maken met de ECU, ook niet met een 2e set... en het lukt niet meer het rode lampje uit te krijgen behalve door de 40polige stekker uit te UCH te trekken, echter schiet ik hier niks mee op...
Uiteindelijk de Clio weggebracht voor diagnose bij Renault garage Munsterhuis in Almelo wellicht zat de fout in mijn OBD interface module...
Helaas na 2 dagen bij de garage gestaan te hebben konden ze enkel concluderen dat contact met de ECU niet mogelijk was...
Duidelijkere informatie hadden ze niet, dan zou ik nog een aantal dagen extra aan werkplaatstarief moeten betalen om uiteindelijk 'een duidelijkere diagnose te kunnen krijgen' aangezien dit mij een dure aangelegenheid leek te zijn de Clio weer terug gesleept richting huis
Zelf thuis nagemeten:
≈ 60 ohm tussen CAN H en CAN L (accu
losgenomen tussen aansluiting 6 en 14 van de
diagnose-aansluiting),
≈ 120 ohm op de CAN lijn huis met hulporganen
interieur (los van het netwerk),
≈ 120 ohm op de CAN lijn rekeneenheid van de
motor (los van het netwerk)
ECU krijgt ook voeding!
We zijn nu op zoek gegaan naar de 'Centrale communicatie eenheid' deze staat in het technische handboek afgebeeld naast de 'diagnose aansluiting' (obd) maar helaas na veel speur en zoekwerk niet gevonden... (wellicht is deze defect waardoor communicatie met de ECU niet mogelijk is)
Als ik de sleutel door draai, hoor ik ook de benzine pomp niet aanslaan
Het icoon met de oranje driehoek met een slippende wagen erop staat vermeld in het originele instructieboekje wat bij de auto hoort als een aanduiding die niet in gebruik is...
Ik ben blij dat ik niet de laatste ben geweest die 'zonder problemen' gereden heb... anders was het natuurlijk mijn schuld...
Ik hoop dat bovenstaande genoeg informatie is voor een ieder die mij met dit probleem verder zou kunnen helpen, mijn excuses voor het lange verhaal ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg heb kunnen omschrijven...
Ik sta open voor elke mogelijke oplossing...!