Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benaderen...
Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benaderen...
Hallo Forumleden
Na 2 weken 'proberen en proberen' zonder resultaat mij aangemeld op dit forum omdat ik er zelf niet meer uit kom...
Het betreft een Renault Clio 1.4 16V S2005 uit het jaar 2001
Probleem is na een dag vol succesvolle ritjes, bij de laatste rit de Clio niet meer wou starten alle electronica werkt, rode indicatielampje (startonderbreker) blijft constant branden.
Bij sleutel omdraaien hoor je enkel het geklik van enkele relais onder de motorkap.
Mijn vrouwtje die op dat moment de Clio mee had voor de boodschappen, heeft hiervoor de ANWB er naar laten kijken die concludeerden dat de accu leeg was (ja hij stond 2 uur op contact 'wachtend op de ANWB' met startkabels wou hij ook niet starten omdat het rode lampje brandde... ANWB heeft vervolgens de Clio naar huis gesleept, en heeft aangegeven dat waarschijnlijk de startonderbreker het probleem zou veroorzaken.
Hier op volgend heb ik een set: ECU, UCH, Contactring, en electrisch deel van de sleutel vervangen om het 'startonderbrekerprobleem' op te lossen...
Helaas geen gewenst resultaat, dit setje daarna omgeruild voor een andere set, waarbij als enige een oranje driehoek met een slippende wagen erop afgebeeld ging branden, en niet meer uit gaat... (ook nu nog met de originele set weer teruggeplaatst)
Ik heb de Clio geprobeerd aan te laten slaan bij het aanslepen, echter geen succes
Na veel proberen en, het vergrendelingsknopje op het dashboard in te drukken zodat de UCH gaat piepen is het éénmalig gelukt het rode lampje uit te krijgen, maar bij het door draaien van de sleutel weigerde hij alsnog te startten.... 'dood' geen geluid van de startmotor...'
Vervolgens geprobeerd de Clio aan te slepen met het lampje uit, en warempel hij liep!
Ik kon ook verbinding krijgen met de ECU, en alle waardes zagen er goed uit, geen foutmeldingen!
Na een ritje over de ringweg, en weer terug naar huis de motor afgezet, waarna het 'rode lampje' weer bleef branden (tot nu toe)
Na dit ritje is het helaas niet meer mogelijk de contact te maken met de ECU, ook niet met een 2e set... en het lukt niet meer het rode lampje uit te krijgen behalve door de 40polige stekker uit te UCH te trekken, echter schiet ik hier niks mee op...
Uiteindelijk de Clio weggebracht voor diagnose bij Renault garage Munsterhuis in Almelo wellicht zat de fout in mijn OBD interface module...
Helaas na 2 dagen bij de garage gestaan te hebben konden ze enkel concluderen dat contact met de ECU niet mogelijk was...
Duidelijkere informatie hadden ze niet, dan zou ik nog een aantal dagen extra aan werkplaatstarief moeten betalen om uiteindelijk 'een duidelijkere diagnose te kunnen krijgen' aangezien dit mij een dure aangelegenheid leek te zijn de Clio weer terug gesleept richting huis
Zelf thuis nagemeten:
≈ 60 ohm tussen CAN H en CAN L (accu
losgenomen tussen aansluiting 6 en 14 van de
diagnose-aansluiting),
≈ 120 ohm op de CAN lijn huis met hulporganen
interieur (los van het netwerk),
≈ 120 ohm op de CAN lijn rekeneenheid van de
motor (los van het netwerk)
ECU krijgt ook voeding!
We zijn nu op zoek gegaan naar de 'Centrale communicatie eenheid' deze staat in het technische handboek afgebeeld naast de 'diagnose aansluiting' (obd) maar helaas na veel speur en zoekwerk niet gevonden... (wellicht is deze defect waardoor communicatie met de ECU niet mogelijk is)
Als ik de sleutel door draai, hoor ik ook de benzine pomp niet aanslaan
Het icoon met de oranje driehoek met een slippende wagen erop staat vermeld in het originele instructieboekje wat bij de auto hoort als een aanduiding die niet in gebruik is...
Ik ben blij dat ik niet de laatste ben geweest die 'zonder problemen' gereden heb... anders was het natuurlijk mijn schuld...
Ik hoop dat bovenstaande genoeg informatie is voor een ieder die mij met dit probleem verder zou kunnen helpen, mijn excuses voor het lange verhaal ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg heb kunnen omschrijven...
Ik sta open voor elke mogelijke oplossing...!
Na 2 weken 'proberen en proberen' zonder resultaat mij aangemeld op dit forum omdat ik er zelf niet meer uit kom...
Het betreft een Renault Clio 1.4 16V S2005 uit het jaar 2001
Probleem is na een dag vol succesvolle ritjes, bij de laatste rit de Clio niet meer wou starten alle electronica werkt, rode indicatielampje (startonderbreker) blijft constant branden.
Bij sleutel omdraaien hoor je enkel het geklik van enkele relais onder de motorkap.
Mijn vrouwtje die op dat moment de Clio mee had voor de boodschappen, heeft hiervoor de ANWB er naar laten kijken die concludeerden dat de accu leeg was (ja hij stond 2 uur op contact 'wachtend op de ANWB' met startkabels wou hij ook niet starten omdat het rode lampje brandde... ANWB heeft vervolgens de Clio naar huis gesleept, en heeft aangegeven dat waarschijnlijk de startonderbreker het probleem zou veroorzaken.
Hier op volgend heb ik een set: ECU, UCH, Contactring, en electrisch deel van de sleutel vervangen om het 'startonderbrekerprobleem' op te lossen...
Helaas geen gewenst resultaat, dit setje daarna omgeruild voor een andere set, waarbij als enige een oranje driehoek met een slippende wagen erop afgebeeld ging branden, en niet meer uit gaat... (ook nu nog met de originele set weer teruggeplaatst)
Ik heb de Clio geprobeerd aan te laten slaan bij het aanslepen, echter geen succes
Na veel proberen en, het vergrendelingsknopje op het dashboard in te drukken zodat de UCH gaat piepen is het éénmalig gelukt het rode lampje uit te krijgen, maar bij het door draaien van de sleutel weigerde hij alsnog te startten.... 'dood' geen geluid van de startmotor...'
Vervolgens geprobeerd de Clio aan te slepen met het lampje uit, en warempel hij liep!
Ik kon ook verbinding krijgen met de ECU, en alle waardes zagen er goed uit, geen foutmeldingen!
Na een ritje over de ringweg, en weer terug naar huis de motor afgezet, waarna het 'rode lampje' weer bleef branden (tot nu toe)
Na dit ritje is het helaas niet meer mogelijk de contact te maken met de ECU, ook niet met een 2e set... en het lukt niet meer het rode lampje uit te krijgen behalve door de 40polige stekker uit te UCH te trekken, echter schiet ik hier niks mee op...
Uiteindelijk de Clio weggebracht voor diagnose bij Renault garage Munsterhuis in Almelo wellicht zat de fout in mijn OBD interface module...
Helaas na 2 dagen bij de garage gestaan te hebben konden ze enkel concluderen dat contact met de ECU niet mogelijk was...
Duidelijkere informatie hadden ze niet, dan zou ik nog een aantal dagen extra aan werkplaatstarief moeten betalen om uiteindelijk 'een duidelijkere diagnose te kunnen krijgen' aangezien dit mij een dure aangelegenheid leek te zijn de Clio weer terug gesleept richting huis
Zelf thuis nagemeten:
≈ 60 ohm tussen CAN H en CAN L (accu
losgenomen tussen aansluiting 6 en 14 van de
diagnose-aansluiting),
≈ 120 ohm op de CAN lijn huis met hulporganen
interieur (los van het netwerk),
≈ 120 ohm op de CAN lijn rekeneenheid van de
motor (los van het netwerk)
ECU krijgt ook voeding!
We zijn nu op zoek gegaan naar de 'Centrale communicatie eenheid' deze staat in het technische handboek afgebeeld naast de 'diagnose aansluiting' (obd) maar helaas na veel speur en zoekwerk niet gevonden... (wellicht is deze defect waardoor communicatie met de ECU niet mogelijk is)
Als ik de sleutel door draai, hoor ik ook de benzine pomp niet aanslaan
Het icoon met de oranje driehoek met een slippende wagen erop staat vermeld in het originele instructieboekje wat bij de auto hoort als een aanduiding die niet in gebruik is...
Ik ben blij dat ik niet de laatste ben geweest die 'zonder problemen' gereden heb... anders was het natuurlijk mijn schuld...
Ik hoop dat bovenstaande genoeg informatie is voor een ieder die mij met dit probleem verder zou kunnen helpen, mijn excuses voor het lange verhaal ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg heb kunnen omschrijven...
Ik sta open voor elke mogelijke oplossing...!
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Je zegt dat je UCH hebt vervangen. Hoe heb je dat gedaan. Een UCH is namelijk niet over tezetten als die eenmaal op een auto is is ingelezen. Die is dus niet opnieuw te gebruiken óf je moet excact dezelfde specificaties hebben als de donorauto. Inleren van een UCH kan je ook niet zelf. Normaal dan...
Verder, enige wat ik niet in het verhaal tegenokm is de noodknop. Die zit ergens in de buurt van je accu als je 'm hebt. Die dingen gaan wel eens kapot.
Verder, enige wat ik niet in het verhaal tegenokm is de noodknop. Die zit ergens in de buurt van je accu als je 'm hebt. Die dingen gaan wel eens kapot.
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Hallo Arjan,
De UCH heb ik als set gekocht inclusief contactring, sleuteldeel met transponder, en ECU, met van een zelfde type Clio
Zodat alle delen al reeds op elkaar zijn ingeleerd omdat deze set uit één dezelfde auto afkomstig was
De UCH heb ik als set gekocht inclusief contactring, sleuteldeel met transponder, en ECU, met van een zelfde type Clio
Zodat alle delen al reeds op elkaar zijn ingeleerd omdat deze set uit één dezelfde auto afkomstig was
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Ik had inderdaad over de 'noodknop' gelezen, ook na veel zoeken helaas niet kunnen vinden dus ga ik er van uit dat deze niet aanwezig is, of dusdanig is 'verstopt' dat ik hem nog niet heb kunnen traceren
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Dan nog kan het zijn dat het niet werkt op jouw auto. Met die andere UCH, werkten, ramen, richtingaanwijzers, wissers en zo wel?
Even een lijtje waar de UCH voor zorgt:
GEVRAAGDE MOGELIJKHEDEN HUIS MET HULPORGANEN INTERIEUR
knipperlichten en alarmknipperlichten
binnenlichten (tijdschakeling) met FM-afstandsbediening
voeding interieur type supervisor
commando zoemer in het instrumentenpaneel
ingang markeringslicht voor vergeten verlichting
langzaam wissen voor
snel wissen voor
variabel interval vrijgave (niet met regensensor)
ingang rustcontact wissen voor
regensensor
lichtsensor (niet in koude landen)
automatische verlichting
ruitenwisser achter
ingang rustcontact achter
ingang achteruit
tijdschakeling achterruitverwarming
regeling van de portieren vergrendeling/ontgrendeling
regeling van de portiervergrendeling via FM-afstandsbediening
regeling van de portiervergrendeling tijdens het rijden
ontgrendeling bij botsing
controlelampje portiervergrendeling
controlelampje openen portier via multiplexsysteem naar instrumentenpaneel
systeem FM-afstandsbediening twee sleutels
gecodeerde transponder / startvergrendeling
diagnose
lampje startvergrendeling draadverbinding
rijsnelheid multiplexsysteem
tijdschakeling koplampsproeier (koude landen) behalve Denemarken
rijverlichting "running light" (koude landen)
ruitbediening met sneltoets bestuurder / passagier
activeren fabrieksalarm
relais startmotor
relais na contact
Even een lijtje waar de UCH voor zorgt:
GEVRAAGDE MOGELIJKHEDEN HUIS MET HULPORGANEN INTERIEUR
knipperlichten en alarmknipperlichten
binnenlichten (tijdschakeling) met FM-afstandsbediening
voeding interieur type supervisor
commando zoemer in het instrumentenpaneel
ingang markeringslicht voor vergeten verlichting
langzaam wissen voor
snel wissen voor
variabel interval vrijgave (niet met regensensor)
ingang rustcontact wissen voor
regensensor
lichtsensor (niet in koude landen)
automatische verlichting
ruitenwisser achter
ingang rustcontact achter
ingang achteruit
tijdschakeling achterruitverwarming
regeling van de portieren vergrendeling/ontgrendeling
regeling van de portiervergrendeling via FM-afstandsbediening
regeling van de portiervergrendeling tijdens het rijden
ontgrendeling bij botsing
controlelampje portiervergrendeling
controlelampje openen portier via multiplexsysteem naar instrumentenpaneel
systeem FM-afstandsbediening twee sleutels
gecodeerde transponder / startvergrendeling
diagnose
lampje startvergrendeling draadverbinding
rijsnelheid multiplexsysteem
tijdschakeling koplampsproeier (koude landen) behalve Denemarken
rijverlichting "running light" (koude landen)
ruitbediening met sneltoets bestuurder / passagier
activeren fabrieksalarm
relais startmotor
relais na contact
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
BDP Sensor ook vervangen?
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Met het andere setje, waarmee éénmalig een ritje is gemaakt werkte alles perfect, geen problemen ondervonden verlichting werkte ook naar behoren aangezien het op dat moment donker was was dit het eerste wat ik gecontroleerd heb, verder werkte alles van het lijstje behalve het alarm, want volgensmij zit deze optie niet op onze Clio dus kan je niet vertellen of deze wel of niet werkte op dat moment
Echter daarna niks meer, geen contact meer met ECU
Nu originele set weer terug in de Clio met het zelfde probleem, de BDP Sensor is nog niet vervangen
Echter daarna niks meer, geen contact meer met ECU
Nu originele set weer terug in de Clio met het zelfde probleem, de BDP Sensor is nog niet vervangen
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Vandaag de BDP sensor vervangen... Helaas... geen resultaat...
Ook de bekabeling op de stekker van de ECU doorgemeten, en ook de contactpunten binnen de ECU doorgemeten
Hierbij hebben we op één pin een meting gedaan van 5v, dit zou volgens het schema 12v moeten zijn
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ook de bekabeling op de stekker van de ECU doorgemeten, en ook de contactpunten binnen de ECU doorgemeten
Hierbij hebben we op één pin een meting gedaan van 5v, dit zou volgens het schema 12v moeten zijn
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Vandaag na enkele metingen ook het volgende aangetroffen:
Voltage op benzinepomp bij contact eerst op 8v, zakt daarna richting 5v (dit zou 12 moeten zijn???)
We horen de pomp ook niet, en er komt geen brandstof uit...
Op de ECU, naast de accu staat op PIN 30 constant 12V
Op PIN 29 (geschakeld) staat ook 12V op
PIN 66 (geschakeld) staat +/- 5V op (is dit goed??) of moet dit ook 12V zijn?
Voltage op benzinepomp bij contact eerst op 8v, zakt daarna richting 5v (dit zou 12 moeten zijn???)
We horen de pomp ook niet, en er komt geen brandstof uit...
Op de ECU, naast de accu staat op PIN 30 constant 12V
Op PIN 29 (geschakeld) staat ook 12V op
PIN 66 (geschakeld) staat +/- 5V op (is dit goed??) of moet dit ook 12V zijn?
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Ik heb werkelijk geen idee...
Iemand anders misschien?
Iemand anders misschien?
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Wellicht kan je deze vraag op problemcar.nl plaatsen, misschien dat ze je kunnen helpen...
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Helaas niet de oplossing, we hebben ook al meerdere setjes geprobeerd inclusief contactring...
Laatst gewijzigd door Arjan op 20 mar 2013 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
We zijn ondertussen een 'stuk' verder gekomen...
Het blijkt dat er een massa probleem is op het motorblok, bij een directe verbinding tussen het blok en het chassis slaat de startmotor aan, maar start niet door (rood lampje blijft continue branden)
We hebben wéér een andere ECU op de kop kunnen tikken, en jawel de SIEMENS SIRIUS 32 uit een Megane, origineel zit er in onze Clio een SIEMENS SIRIUS 34
Bij de SIRIUS 34 slaat de brandstofpomp niet aan bij het 'op contact zetten'
Bij de SIRIUS 32 slaat de brandstofpomp wél aan bij het 'op contact zetten'
Enkel pakt hij dus niet aan (rode lampje) 'reden' zie onderstaand schema:

Deze bypass gaan we dus uitvoeren met behulp van onderstaande emulator
http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Immo- ... 3f1de51156
We gaan kijken of deze emulator ook 'dichterbij huis' te verkrijgen is, zo niet zullen we deze via Ebay moeten bestellen
Iemand hier ervaring mee, of iemand die weet waar deze emulator in Nederland verkrijgbaar is?
Wordt vervolgd...
Het blijkt dat er een massa probleem is op het motorblok, bij een directe verbinding tussen het blok en het chassis slaat de startmotor aan, maar start niet door (rood lampje blijft continue branden)
We hebben wéér een andere ECU op de kop kunnen tikken, en jawel de SIEMENS SIRIUS 32 uit een Megane, origineel zit er in onze Clio een SIEMENS SIRIUS 34
Bij de SIRIUS 34 slaat de brandstofpomp niet aan bij het 'op contact zetten'
Bij de SIRIUS 32 slaat de brandstofpomp wél aan bij het 'op contact zetten'
Enkel pakt hij dus niet aan (rode lampje) 'reden' zie onderstaand schema:

Deze bypass gaan we dus uitvoeren met behulp van onderstaande emulator
http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Immo- ... 3f1de51156
We gaan kijken of deze emulator ook 'dichterbij huis' te verkrijgen is, zo niet zullen we deze via Ebay moeten bestellen
Iemand hier ervaring mee, of iemand die weet waar deze emulator in Nederland verkrijgbaar is?
Wordt vervolgd...
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
@clioalmelo
Zeg heb je het probleem inmiddels opgelost?
Ik heb hier een Clio 1.4 16v s2005 van 2003 die ook opeens is gestopt met starten. Startonderbreker lampje brandt constant. Na lang proberen ben ik er achter dat er een massa probleem is. Als ik van minpool accu een startkabel trek naar de bout van de schokdemper valt het Startonderbreker lampje uit en wil ie starten maar de startmotor draait niet door en stopt ermee. Soms hoor ik de brandstofpomp wel draaien soms niet. Wat me vandaag is opgevallen is dat mijn linker achterlicht+remlicht het niet doen. Ook bij remmen gaat het mistlamp indicator lampje lichtjes branden. De contactpunten achterlichtunit waren een beetje geoxideerd deze schoongemaakt. Nu brandt mistlamp indicator lampje niet meer bij remmen maar achterlicht en remlicht doen het nog steeds niet en de startmotor draait ook niet door.
Waar ik benieuwd naar ben is, kan een kapotte accu ook massa problemen geven? Kan een probleem in massa achterlicht de startproblemen veroorzaken?
De massa strip is nog heel.
Zeg heb je het probleem inmiddels opgelost?
Ik heb hier een Clio 1.4 16v s2005 van 2003 die ook opeens is gestopt met starten. Startonderbreker lampje brandt constant. Na lang proberen ben ik er achter dat er een massa probleem is. Als ik van minpool accu een startkabel trek naar de bout van de schokdemper valt het Startonderbreker lampje uit en wil ie starten maar de startmotor draait niet door en stopt ermee. Soms hoor ik de brandstofpomp wel draaien soms niet. Wat me vandaag is opgevallen is dat mijn linker achterlicht+remlicht het niet doen. Ook bij remmen gaat het mistlamp indicator lampje lichtjes branden. De contactpunten achterlichtunit waren een beetje geoxideerd deze schoongemaakt. Nu brandt mistlamp indicator lampje niet meer bij remmen maar achterlicht en remlicht doen het nog steeds niet en de startmotor draait ook niet door.
Waar ik benieuwd naar ben is, kan een kapotte accu ook massa problemen geven? Kan een probleem in massa achterlicht de startproblemen veroorzaken?
De massa strip is nog heel.
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Gisteren ben ik er achtergekomen dat bij mij de accukabel van min naar carrosserie is doorgebrand. Dit was de oorzaak voor het hele probleem.
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
Dank je Henny.
De oorzaak achterhalen zal een mooie zoektocht worden ben ik bang
De oorzaak achterhalen zal een mooie zoektocht worden ben ik bang

Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
topic verplaatst naar juiste plek
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benadere
@Henny,
Het was een helemaal doorgerotte massastrip dat alle ellende veroorzaakte.
Deze vervangen en de auto rijdt vreemd genoeg beter dan dat ie al deed.
Het was een helemaal doorgerotte massastrip dat alle ellende veroorzaakte.
Deze vervangen en de auto rijdt vreemd genoeg beter dan dat ie al deed.
Re: Clio 1.4 16V Start niet rood lampje ECU niet te benaderen...
@sayko,
Jij hebt het over de massastrip en accukabel. Nou ben ik benieuwd of je mij zou kunnen vertellen waar de massastrip zit, de accukabel is makkelijk te volgen en is ook maar 20 cm lang. Deze ziet er verder goed uit. Maar waar zit die dan verbonden met het chassis en motor? Die massastrip kan ik nog niet zo snel ontdekken.
@clioalmelo
Is het bij jou ook allemaal weer gaan werken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Jij hebt het over de massastrip en accukabel. Nou ben ik benieuwd of je mij zou kunnen vertellen waar de massastrip zit, de accukabel is makkelijk te volgen en is ook maar 20 cm lang. Deze ziet er verder goed uit. Maar waar zit die dan verbonden met het chassis en motor? Die massastrip kan ik nog niet zo snel ontdekken.
@clioalmelo
Is het bij jou ook allemaal weer gaan werken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Renault Clio 2 ph2 rs 172 blauw